Gå til innhold

Evolusjon vs. kreasjonisme (debatt for og imot evolusjonsteorien).


Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

Dart skrev (14 minutter siden):

Hvis evolusjonsteorien er sann, så vil mange heller bli veldig skuffet. Om kristendommen er reell så trenger man ikke kristne. 

Vil heller si det på en annen måte: 

Er man kristen og har tatt feil - hva har man da mistet? Ingenting

Er du ikke kristen men har tatt feil om Jesus - hva har du da mistet? Alt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dart skrev (12 minutter siden):

Korrekt. Er det moralsk å lure andre til å tro?

David Koresh var en psykopat, morder, pedofil, polygamist, sexmonster og annet fælt. Men han utga seg for å være stedfortreder for guden for å få tilgang til kvinner og barn som han mishandlet, lurte og voldtok. Røverhistorien hans og konseptet kom fra bibelens ord. 

Nei absolutt ikke! 

 

Men mange har brukt bibelen i utgangspunktet for veldig mange ting. Både gode og onde ting. 

Andre religioner har også tatt fra bibelen som utgangspunkt for deres trosretning. 

 

Men å lure noen til å tro er absolutt helt feil! Ingen kan og skal lurer noen til noe. 

Det er derfor fri vilje - et valg alle har. 

 Ingen kan noen gang tvinge deg til det. 

 

Jeg kan aldri tvinge ei jente til å elske meg, det er umulig. Jeg kan selvfølgelig gjøre det men da er det ikke ekte kjærlighet. 

Samme med troen, ingen kan tvinge deg til å tro noen ting. Du må velge selv :)

Lenke til kommentar
mohamedina skrev (16 minutter siden):

Vil heller si det på en annen måte: 

Er man kristen og har tatt feil - hva har man da mistet? Ingenting

Er du ikke kristen men har tatt feil om Jesus - hva har du da mistet? Alt

Hva hvis det er Allah som er den rette? Avgudsdyrking er ikke særlig populært blant de forskjellige gudene, mener den straffen er ganske hard også- 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
IHS skrev (5 timer siden):

Årsaken til at mennesker og hunder finnes i flere formater er ikke det evolusjonsteorien sier. Ingen av dem er på vei til å bli noe annet enn det de er.
...

Bevis? Referanser? Eller har du lest det i en religiøs bok?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (15 minutter siden):

Hva hvis det er Allah som er den rette? Avgudsdyrking er ikke særlig populært blant de forskjellige gudene, mener den straffen er ganske hard også- 

Det e korrekt det ;)

Vi kan godt gå inn i dybden av det spørsmålet - men det er en helt annet tema. 
Men å ikke tro på noe Gud og skaperverk er underlig  

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
mohamedina skrev (31 minutter siden):

Er man kristen og har tatt feil - hva har man da mistet? Ingenting

Om skapelsen har skjedd slik eller sånn, så betyr det ingenting for noen. Vi kan ikke forandre noe. Men finnes det ingen guder så har den religiøse kastet bort mye tid og krefter og betalt mange penger til folk som lyver. Hvis folk ikke var kristne ville vitenskapen kommet mye lenger og resultatene vært mye bedre uten all den omfattende støyen som avleveres fra forvirrede individer. På tross av gudene har vi kommet langt nå. Når vi snakker om opplysningstida så er det den tida vi brukte på å riste av oss gudene. 

Alle som begynner å studere naturvitenskap oppdager mye, men ingen finner noen gud samme hvor dypt de graver i systemet. Derimot finner de ut at det er et system, bl a utviklingslæren. Selv ikke i de innerste atomære partikler er det noen gud å finne. Det finnes altså ikke spor etter noen skaper eller noe som har oppstått som følge av en guds innflytelse. Derimot oppdages det stadig fakta og bevis for at det IKKE er noen guder noe sted - bare natur og naturlover.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
mohamedina skrev (32 minutter siden):

Det skjedde jo - men det fikk sine konsekvenser. 

Så sier mytene.
Men budskapet er klart: den kristne skal ikke hente kunnskaper andre steder enn fra guden og gudemennene.
Gudemennenes åpenbaringer sier at verden ble skapt for 6000 år siden.

Nordlyset ble ansett for å være tegn fra djevelen, ofte fordi naturfolk tilba det og ikke jesus'en.
Kvitekrist og hans menn drepte de som ikke ville tilbe han, inkludert samer, bønder, fiskere og reisende folk.

Det inkluderte troen på skapelsen, som alle naturfolkene hadde sin egen historie om.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Til slutt vil de religiøse alltid si at naturlovene er laget av guden, og at vi som ikke tror skal bevise det motsatte. Uansett hvor mye bevis som legges fram, så vil de ikke godta det. Kreasjonister er invitert på naturvitenskapelige omvisninger og presentasjoner av bevis som i antall nå er på mange millioner av strengt systematiserte og koblede kjeder og sammenligninger. De nekter alltid. Nekter å åpne bøker eller motta kunnskap. Nekter alt. Ingen av oss andre forstår hva de vil fram til eller hva de vil oppnå til slutt når de bare har bevisene igjen og alle argumenter og påstander er tilbakevist.

Lenke til kommentar

Tragisk å lese hvor dårlig det står til med biologisk kunnskap i Norges befolkning. Kanskje man heller bare skulle overlate dette til oss som faktisk er utdannet evolusjonsbiologer, med mindre man er i stand til å lese seg noenlunde opp på emnet selv.

 

Evolusjonsteorien står sterkere vitenskapelig enn både relativitetsteorien, atomteorien og den bakterielle teorien om sykdomsoverføring.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
mohamedina skrev (21 minutter siden):

Men å ikke tro på noe Gud og skaperverk er underlig  

Hvorfor er det underlig? Jeg tror ikke på julenissen, påskeharen eller tannfeen, hvorfor skal jeg tro på en av et antall Guder hvis tilhørere hevder at de står for den eneste rettskafne troen?

-k

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dart skrev (8 minutter siden):

Til slutt vil de religiøse alltid si at naturlovene er laget av guden, og at vi som ikke tror skal bevise det motsatte.

Det er fritt fram for å hevde at alt vi kan observere ble initiert av en overnaturlig skapning. En som var ganske glad i matte, struktur og samtidig «inelegansen» (eller økonomien?) i relasjonen mellom levende skapningers utseende og funksjon.

Man må rett nok gjøre noen krumspring og tolke gamle religiøse tekster ganske ubokstavelig, men det tror jeg uansett er en sunn ting.

Uansett hvor langt ut i kosmos eller dypt inn i mikrokosmos vitenskapen graver så vil det alltid finnes en grensen med usikkerhet, håp og tro hvor vitenskap, filosofi og religion overlapper.

-k

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Motstand mot vitenskap vil alltid lære opp både motstanderne, de som forsvarer vitenskap og de som følger debatten.
Nei - vent nå litt, det fins ingen debatt 🙂 Polemikk dah... nesten ikke det en gang.

Holberg har derimot skapt et teaterstykke : "Erasmus Montanus" der er det mye å lære og mye god moral. Og et til: Jeppe på Bjerget. Der Jeppe blir lurt av baronen.

«Hvor udgangspunktet er galest, blir tidt resultatet orginalest.» Peers utbrudd i 4. akt av Peer Gynt blir ofte tatt til inntekt for at det kan komme interessante resultater selv om forberedelsene har vært mangelfulle og forutsetningene feil. Men som oftest går slike forsøk dårlig. Og det er kreasjonismen et godt eksempel på.

Jeg er ikke snekker og har derfor laget mye drit av tre. Ikke en gang en tresleiv ble bra. Men jeg innrømmer det. 

"Den som kun tar spøk for spøk og alvor kun alvorlig, hun og han har forstått det hele ganske dårlig. " skrev Piet Hein.
Jeg tror de religiøse bare driver med oss 🙂 Og det er det mange tydelige tegn på. De kan ikke mene det alvorlig.
Derfor spør jeg: "Tror du VIRKELIG på det derre, eller prøver du bare å lure meg?" Det hele må være en spøk.

Jeg har et åpent sinn, men ikke hull i hodet, og det er i alle fall langt igjen til at hjernen faller ut av hullet.

 

Lenke til kommentar
Stialex skrev (1 time siden):

Tragisk å lese hvor dårlig det står til med biologisk kunnskap i Norges befolkning. Kanskje man heller bare skulle overlate dette til oss som faktisk er utdannet evolusjonsbiologer, med mindre man er i stand til å lese seg noenlunde opp på emnet selv.

De hersketeknikkene kan du glemme. Dette er et diskusjonsforum og er ikke forbeholdt de med en grad innenfor et emne.

Stialex skrev (1 time siden):

Evolusjonsteorien står sterkere vitenskapelig enn både relativitetsteorien,

Har du dokumentasjon på dette?

Lenke til kommentar
mohamedina skrev (2 timer siden):

Er man kristen og har tatt feil - hva har man da mistet? Ingenting

Er du ikke kristen men har tatt feil om Jesus - hva har du da mistet? Alt

Så religion er et sjansespill hvor du satser på den religionen hvor du har mest å vinne? Jeg trodde dere religiøse faktisk trodde på gudene deres jeg?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
nirolo skrev (17 minutter siden):

De hersketeknikkene kan du glemme. Dette er et diskusjonsforum og er ikke forbeholdt de med en grad innenfor et emne.

Har du dokumentasjon på dette?

Da vil jeg kontre med at den tonen kan du droppe først som sist. Jeg har lang "fartstid" i VGD og vet hva jeg snakker om hva gjelder evolusjon. Det later imidlertid ikke du til å gjøre, overhodet.

 

Når du ber om dokumentasjon som du gjør, avslører du med én gang at du hverken forstår bevisers natur, ei heller at dette ikke dreier seg om ett enkelt bevis. Absolutt alt i biologien peker mot evolusjon, og du er nødt til å sette deg inn i biologi for å forstå dette. Det er på ingen måte intuitivt.

 

Men hvis du overladisk ber om f.eks. tre enkle og elegante beviser for evolusjon, så ta øregangen i moderne hvaler sammenlignet med tidligere landlevende typer som f.eks. Indohyus eller Pakicetus, menneskets kromosom 2 (fusjon av enkeltstående kromosomer) og hvordan (historisk) biogeografi sammenfaller med tektonisk aktivitet gjennom jordens historie. Dyptpløyende metoder som f.eks. fylogenetiske analyser kan vi ta senere.

Endret av Stialex
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Stialex skrev (4 minutter siden):

Da vil jeg kontre med at den tonen kan du droppe først som sist. Jeg har lang "fartstid" i VGD og vet hva jeg snakker om hva gjelder evolusjon.

Oi, ja nå ble jeg imponert....

Stialex skrev (4 minutter siden):

Det later imidlertid ikke du til å gjøre, overhodet.

Nei vel? Hva har jeg skrevet som er feil?

Stialex skrev (5 minutter siden):

Når du ber om dokumentasjon som du gjør, avslører du med én gang at du hverken forstår bevisers natur, ei heller at dette ikke dreier seg om ett enkelt bevis.

Du sa det var sterkere bevis for evolusjonsteorien enn relativitetsteorien. Med mindre du har funnet på det selv kan du enten vise til en god kilde som sier det eller argumentere for det.

Det er verdt å merke seg at relativitetsteorien står ekstremt sterkt og du skal ha svært gode argumenter for å vise at noe står sterkere. Men hvis du faktisk vet hva du snakker om så kan det hende du har det?

Stialex skrev (8 minutter siden):

Absolutt alt i biologien peker mot evolusjon[...]

Har jeg påstått noe annet?

Stialex skrev (9 minutter siden):

Men hvis du overladisk ber om f.eks. tre enkle og elegante beviser for evolusjon, så ta øregangen i moderne hvaler sammenlignet med tidligere landlevende typer som f.eks. Indohyus eller Pakicetus, menneskets kromosom 2 (fusjon av enkeltstående kromosomer) og hvordan (historisk) biogeografi sammenfaller med tektonisk aktivitet gjennom jordens historie. Dyptpløyende metoder som f.eks. fylogenetiske analyser kan vi ta senere.

Og hva i dette viser at den står sterkere enn relativitetsteorien?

Lenke til kommentar
35 minutes ago, nirolo said:
1 hour ago, Stialex said:

Evolusjonsteorien står sterkere vitenskapelig enn både relativitetsteorien,

Har du dokumentasjon på dette?

Det stemmer nok det Stialex sier. :)

Vi (menneskeheten altså) vet mer om evolusjon enn noe annet felt.

35 minutes ago, nirolo said:

De hersketeknikkene kan du glemme. Dette er et diskusjonsforum og er ikke forbeholdt de med en grad innenfor et emne.

 

18 minutes ago, Stialex said:

Da vil jeg kontre med at den tonen kan du droppe først som sist. Jeg har lang "fartstid" i VGD og vet hva jeg snakker om hva gjelder evolusjon. Det later imidlertid ikke du til å gjøre, overhodet.

Og det kan jeg bekrefte basert på navnet (hei hei, velkommen over). :)
Stialex kan være ganske krass til tider, men han tar sjeldent feil også. 😛

Med det sagt, dere 2 er forsjåvidt på samme side her. Just sayin'. 😛 ;)

Endret av JTHammer
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Stialex skrev (14 minutter siden):

Da vil jeg kontre med at den tonen kan du droppe først som sist. Jeg har lang "fartstid" i VGD og vet hva jeg snakker om hva gjelder evolusjon. Det later imidlertid ikke du til å gjøre, overhodet.

Du bør merke deg at verken fartstid, faglig utdanning eller å ha rett vil gi deg spesielle rettigheter her. Å be andre om å slutte en diskusjon fordi du kan det best er en god måte å få slettet postene sine på :)

Lenke til kommentar
JTHammer skrev (2 minutter siden):
nirolo skrev (34 minutter siden):

 

Det stemmer nok det Stialex sier. :)

Vi (menneskeheten altså) vet mer om evolusjon enn noe annet felt.

Påstander uten argumentasjon eller kilder trenger jeg ikke ta for gitt uansett om de er riktige eller hvem de måtte komme fra. Hvis det er hold i påstandene kan man backe de opp.

JTHammer skrev (4 minutter siden):

Og det kan jeg bekrefte basert på navnet. :)
Stialex kan være ganske krass til tider, men han tar sjeldent feil også. 😛

Hvordan tror dere diskusjonsforum fungerer? At man bøyer seg bakover fordi noen sier de vet best? Jeg diskuterer gjerne med moderator og admin også, det er ikke sånn at "jeg er kjendis på xxxx, så derfor har jeg rett", man må faktisk kunne komme med et resonnement for det man påstår.

JTHammer skrev (6 minutter siden):

Med det sagt, dere 2 er forsjåvidt på samme side her. Just sayin'. 😛

Det ble påstått at jeg tok feil i det jeg skrev, så han må tydeligvis mene at det enten er galt eller i det minste upresist.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...