nebrewfoz Skrevet 3. august 2017 Del Skrevet 3. august 2017 Videoen beskriver noe av fin-tuningen (ikke alt). Jeg tror du tar åpningssekvensen i videoen altfor bokstavelig. Det sitter riktignok en fyr (- er det denne designeren din? -) foran et kontrollpanel og skrur på en rekke brytere, men dette har ikke noe med universets tilblivelse å gjøre. Det er kun et visuelt virkemiddel for å understreke en akademisk argumentasjon. Universet er som det er ; ingen vet hvorfor. Forrige lørdags lotto-rekke er som den er ; ingen kan forklare hvorfor det var akkurat den rekken som ble trukket. Sannsynligheten for at min ene lotto-rekke skulle vinne var uhyre liten, men sannsynligheten for at en eller annen lotto-spiller skulle vinne var ganske stor (- og en mann i Rogaland gjorde nettopp det). Universet er kanskje som det er fordi det var den eneste måten det kunne bli til på. Å henge seg opp i at universet ikke kunne ha vært som det er dersom noen av forutsetningene hadde vært annerledes, det blir som å tenke på hva du kunne ha opplevd dersom du hadde gått til topps i Miss Universe-kåringen. Det blir i høyeste grad et tankeeksperiment som har fint lite med virkeligheten å gjøre. Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 3. august 2017 Del Skrevet 3. august 2017 *sukk* Er vi virkelig på finjusteringsargumentet? Nok et argument fra "fordi tilfeldigheter". Altså: Hva er sjansen for at alt skulle bli nettopp slik det er nå? Nok en måte å mene at alle andre muligheter har/hadde akkurat like stor sannsynlighet. Som om universet var Yatzy med kun ett forutsigbart utfall. Eller en kortstokk med èn gitt rekkefølge. Og om ikke det var nok så sliter visst noen med å forstå hva "seems like" betyr. Dette er ikke en detalj. Vi er rett og slett tilbake til det å forstå hva egen dokumentasjon sier. Og slik går nå dagan. Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 3. august 2017 Del Skrevet 3. august 2017 (endret) Om en kresjonist noen sinne hadde forstått hva det hadde vært godt for så skulle jeg gjerne sett en sannsynlighetsutregning for hvor komplett umulig det er at alt som må skje faktisk skjer når jern og oksygen møtes og skaper det nye stoffet rust. Rust bare må være skapt. Sjansene for at de helt tilfeldig skulle bli et jerndioksidmolekyl er nær på null. Endret 3. august 2017 av fokkeslasken Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 3. august 2017 Del Skrevet 3. august 2017 Det sitter vel en liten jern-gud og klinker sammen Fe-atomer og O2-molekyler, da ... 4 Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 3. august 2017 Del Skrevet 3. august 2017 Nei, de fleste mennesker på jorden lever og på steder der klær praktisk talt ikke trengs. Det er en grunn til at mennesker har overlevd på denne planeten såpass lenge? Teknologi er noe ganske nytt.Du... har vært i Norge, ikke sant? 3 Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 3. august 2017 Del Skrevet 3. august 2017 Jeg tror du tar åpningssekvensen i videoen altfor bokstavelig. Det sitter riktignok en fyr (- er det denne designeren din? -) foran et kontrollpanel og skrur på en rekke brytere, men dette har ikke noe med universets tilblivelse å gjøre. Det er kun et visuelt virkemiddel for å understreke en akademisk argumentasjon.Den unge mannen er Brian Greene, og han er absolutt ikke en kreasjonist https://en.wikipedia.org/wiki/Brian_Greene Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 3. august 2017 Del Skrevet 3. august 2017 Jeg tror du tar åpningssekvensen i videoen altfor bokstavelig. Det sitter riktignok en fyr (- er det denne designeren din? -) foran et kontrollpanel og skrur på en rekke brytere, men dette har ikke noe med universets tilblivelse å gjøre. Det er kun et visuelt virkemiddel for å understreke en akademisk argumentasjon.Den unge mannen er Brian Greene, og han er absolutt ikke en kreasjonist https://en.wikipedia.org/wiki/Brian_Greene Så det du sier er at filmfolk ikke er vitenskapsmenn? Hmm. Ja, da blir det jo vanskelig når man søker Sannhet på youtube. Lenke til kommentar
-C64- Skrevet 4. august 2017 Del Skrevet 4. august 2017 Videoen beskriver noe av fin-tuningen (ikke alt). Jeg tror du tar åpningssekvensen i videoen altfor bokstavelig. Det sitter riktignok en fyr (- er det denne designeren din? -) foran et kontrollpanel og skrur på en rekke brytere, men dette har ikke noe med universets tilblivelse å gjøre. Det er kun et visuelt virkemiddel for å understreke en akademisk argumentasjon. Universet er som det er ; ingen vet hvorfor. Forrige lørdags lotto-rekke er som den er ; ingen kan forklare hvorfor det var akkurat den rekken som ble trukket. Sannsynligheten for at min ene lotto-rekke skulle vinne var uhyre liten, men sannsynligheten for at en eller annen lotto-spiller skulle vinne var ganske stor (- og en mann i Rogaland gjorde nettopp det). Universet er kanskje som det er fordi det var den eneste måten det kunne bli til på. Å henge seg opp i at universet ikke kunne ha vært som det er dersom noen av forutsetningene hadde vært annerledes, det blir som å tenke på hva du kunne ha opplevd dersom du hadde gått til topps i Miss Universe-kåringen. Det blir i høyeste grad et tankeeksperiment som har fint lite med virkeligheten å gjøre. "Jeg tror du tar åpningssekvensen i videoen altfor bokstavelig. Det sitter riktignok en fyr (- er det denne designeren din? -)" Stiller deg utenfor diskusjonen i første setning? Lenke til kommentar
-C64- Skrevet 4. august 2017 Del Skrevet 4. august 2017 Nei, de fleste mennesker på jorden lever og på steder der klær praktisk talt ikke trengs. Det er en grunn til at mennesker har overlevd på denne planeten såpass lenge? Teknologi er noe ganske nytt.Du... har vært i Norge, ikke sant? Overlevde folk i Norge i feks steinalderen ved hjelp av teknologi? Har du vært på jorden? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 4. august 2017 Del Skrevet 4. august 2017 Overlevde folk i Norge i feks steinalderen ved hjelp av teknologi? Har du vært på jorden?Svaret er ja.Steinalderteknologi som flintredskaper som de brukte til å blandt annet å lage klær av. Det var nok ingen her på berget for 10000 år siden sprang rundt i Adams drakt. 2 Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 4. august 2017 Del Skrevet 4. august 2017 Nei, de fleste mennesker på jorden lever og på steder der klær praktisk talt ikke trengs. Det er en grunn til at mennesker har overlevd på denne planeten såpass lenge? Teknologi er noe ganske nytt.Du... har vært i Norge, ikke sant? Overlevde folk i Norge i feks steinalderen ved hjelp av teknologi? Har du vært på jorden? De overlevde med datidens teknologi. Å hevde at de overlevde uten teknologi er fullstendig feil. Selv en primitiv steinøks var engang en teknologisk utvikling. 2 Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 4. august 2017 Del Skrevet 4. august 2017 Nei, de fleste mennesker på jorden lever og på steder der klær praktisk talt ikke trengs. Det er en grunn til at mennesker har overlevd på denne planeten såpass lenge? Teknologi er noe ganske nytt.Du... har vært i Norge, ikke sant? Overlevde folk i Norge i feks steinalderen ved hjelp av teknologi? Har du vært på jorden? Hadde de ikke klær i steinalderen, og derfor har ikke mennesket problemer med naturen uten å ha verktøy som klær og ild? Litt vanskelig å se helt hvor du vil med det der. Men fint at du igjen legger ved dokumentasjon på det du sier, slik du sier du liker å gjøre for å vise at du ikke bare fantaserer. Selv fant jeg et utall eksempler på disse klærne etter kun få sekunders søk, så dine kilder har jeg åpenbart ikke funnet. Men for all del. Om du mener man klarer seg uten klær i Norge så har du sikkert en god faktabasert grunn for å si det, og ikke kun et ønske om å kunne si at jorden (universet?) er finjustert for liv. 2 Lenke til kommentar
-C64- Skrevet 4. august 2017 Del Skrevet 4. august 2017 Overlevde folk i Norge i feks steinalderen ved hjelp av teknologi? Har du vært på jorden?Svaret er ja.Steinalderteknologi som flintredskaper som de brukte til å blandt annet å lage klær av. Det var nok ingen her på berget for 10000 år siden sprang rundt i Adams drakt. Viser ikke det bare at jorden er perfekt som den er? Mennesker og dyr tilpasses. Dyr har pels osv, mennesker har hjerne, noe som gjorde det mulig for oss å bo i land som Norge. Takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 4. august 2017 Del Skrevet 4. august 2017 Jorden, og spesielt universet, er perfekt designet til å drepe mennesker i sin "naturlige" form. Vi må kjempe mot naturen daglig for å overleve, spesielt her oppe i nord. Grunnen til at vi overlever er fordi vi kjemper mot naturen, men nå gjør vi det på en så beleilig måte at det ikke bryr oss stort. 3 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 4. august 2017 Del Skrevet 4. august 2017 Mennesker og dyr tilpasses plutselig nå? Men det ER jo evolusjon det! Ser du ikke hva du sier, du beskrev nøyaktig hvordan evolusjon er! 2 Lenke til kommentar
-C64- Skrevet 4. august 2017 Del Skrevet 4. august 2017 Nei, de fleste mennesker på jorden lever og på steder der klær praktisk talt ikke trengs. Det er en grunn til at mennesker har overlevd på denne planeten såpass lenge? Teknologi er noe ganske nytt.Du... har vært i Norge, ikke sant? Overlevde folk i Norge i feks steinalderen ved hjelp av teknologi? Har du vært på jorden? Hadde de ikke klær i steinalderen, og derfor har ikke mennesket problemer med naturen uten å ha verktøy som klær og ild?Litt vanskelig å se helt hvor du vil med det der. Men fint at du igjen legger ved dokumentasjon på det du sier, slik du sier du liker å gjøre for å vise at du ikke bare fantaserer. Selv fant jeg et utall eksempler på disse klærne etter kun få sekunders søk, så dine kilder har jeg åpenbart ikke funnet. Men for all del. Om du mener man klarer seg uten klær i Norge så har du sikkert en god faktabasert grunn for å si det, og ikke kun et ønske om å kunne si at jorden (universet?) er finjustert for liv. mennesker og dyr klarte altså å tilpasse seg, og jorden er ikke som tidligere påstått lite egnet for mennesker i Nord. Vi tilpasser oss. Jeg vil nesten påstå at det er bedre i nord fremfor sør i våre dager. Som videoen viser så ser vitenskapen på universet som fin-tuned. Jorden er fin-tuned for liv. Ikke universet for liv, men for sin eksistens. Du kan like det eller ikke, men fakta forsvinner ikke av den grunn. Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 4. august 2017 Del Skrevet 4. august 2017 @C64: Kjapt spørsmål til geniet vårt her: Hva kom først, tilpasningen eller miljøet det tilpasset seg til? 2 Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 4. august 2017 Del Skrevet 4. august 2017 Also @C64: er du villig til å gi fra deg alle unaturlige bekvemmeligheter og overleve her i nord? Altså, hus og ild og slikt? 1 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 4. august 2017 Del Skrevet 4. august 2017 mennesker og dyr klarte altså å tilpasse seg, og jorden er ikke som tidligere påstått lite egnet for mennesker i Nord. Vi tilpasser oss. Jeg vil nesten påstå at det er bedre i nord fremfor sør i våre dager.Ja vi har tilpasset oss. Vi har tilpasset oss harde levevilkår her oppe i nord og at det ikke er så mange mennesker på disse breddegrader viser ikke annet en at det er hardere levevilkår her i nord en lengere sør. En flyktningeleir med hundretusner av flykninger bestående av telt uten sanitæranlegg ved nærmeste elv ville vært folketom i løpet av desember og ingen hadde overlevd til januar, mens den samme leiren hadde vært full av levende mennesker i søreuropa,midtøsten, sørøstasia eller omtrent hele afrika men ikke her nord. Vi overlever på grunn av teknologi og noen stabeist som ville bo her etter siste istid, men lett var det ikke. 1 Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 4. august 2017 Del Skrevet 4. august 2017 Hadde de ikke klær i steinalderen, og derfor har ikke mennesket problemer med naturen uten å ha verktøy som klær og ild? Litt vanskelig å se helt hvor du vil med det der. Men fint at du igjen legger ved dokumentasjon på det du sier, slik du sier du liker å gjøre for å vise at du ikke bare fantaserer. Selv fant jeg et utall eksempler på disse klærne etter kun få sekunders søk, så dine kilder har jeg åpenbart ikke funnet. Men for all del. Om du mener man klarer seg uten klær i Norge så har du sikkert en god faktabasert grunn for å si det, og ikke kun et ønske om å kunne si at jorden (universet?) er finjustert for liv. mennesker og dyr klarte altså å tilpasse seg, og jorden er ikke som tidligere påstått lite egnet for mennesker i Nord. Vi tilpasser oss. Jeg vil nesten påstå at det er bedre i nord fremfor sør i våre dager. Som videoen viser så ser vitenskapen på universet som fin-tuned. Jorden er fin-tuned for liv. Ikke universet for liv, men for sin eksistens. Du kan like det eller ikke, men fakta forsvinner ikke av den grunn. Det var du som sa man nesten ikke trengte klær noe sted på jorden. Sa du det selv om du ikke mente det? Da blir du litt tung å diskutere med om du bare slenger ut ting du håper treffer uansett hva det måtte være. Begynner å få en liten deja vu til påstanden din om fjær nå. Men, jeg er litt nysgjerrig på hva du mener. Du sier vitenskapen sier universet er "fin-tuned". På norsk er dette "finjustert". En justering er en aktiv handling. Sier du vitenskapen påstår det finnes en skaper? I din egen video sier vitenskapen (Krauss): "There is no evidence to design or purpose to our universe." Man skal vel quotemine mer enn bare litt for å få det til å bety at vitenskapen mener universet er finjustert. Og med "finjustert" mener jeg altså at noen har justert det til å være slik. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg