Gå til innhold

Evolusjon vs. kreasjonisme (debatt for og imot evolusjonsteorien).

Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

Et av argumentene til den vante kreasjonisten er jo syndefloden. Jaja:

aXqXYPV_700b.jpg

Denne typen båten kan tippe rundt.

Noah hadde fått befaling om å bygge en stor tre etasjes ark eller kiste med tilstrekkelig med rom eller kammer . Da det store dyps kilder og himmelens sluser lukkes og regnet fra himmelen stanses ved Guds makt, så jorden ut som en vannkule. Den var slik som den hadde vært før Guds skapelsesuke begynte, med den forskjell at solen og månen nå skinte direkte på den og at det fløt omkring på dens vann en tjærebredd ark, hvor det oppholdt seg fire ekteskap og han og hun av de mange slag eller familier av dyr og fugler , som alle var ført frelst gjennom verdensødeleggelsen. I de fjerne nordlige og sørlige egner hadde vannet frosset og det hadde plutselig dannet seg veldige ismasser hvor mange dyreslag var blitt innefrosset. Sjødyrene svømte over de andre deler av den oversvømte jordkloden, hvalene kom opp for å puste, flyvefiskene skjøt opp i luften og nisene laget elegante buer over vannflaten.

Arken hadde et nederste, et mellomste og et øverste stokkverk. ( 1. Mosebok 6: 14-16 )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ildsint: La oss si at jeg snakker om en historisk hendelse. F.eks. at Norge ble totalt oversvømmet i forrige uke, hentet fra en nedskrevet tekst. Så sier du at hverken du eller noen andre opplevde dette. På hvilken måte gir det mening for meg å bare repetere teksten, men et par detaljer om hvordan flommen faktisk var? Er det ikke slitsomt å alltid måtte argumentere "on script"? Det er i hvert fall slitsomt å argumentere mot folk som alltid argumenterer "on script".

• Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg synest faktisk det bør være ganske nær en advarsel til mr. ildsint nå. Dette han holder på med er vel nærmere trolling enn diskusjon.

Enten burde han kunne diskutere med egne ord eller dokumentere sine kilder. De meste av det som limes inn her er desuten tatt helt ut av diskusjonens sammenheng. Han svarer omtrent aldri på spørsmål, bare pøser på med et nytt bibelvers tatt ut av løse luften. Det er jo umulig å kommunisere med mannen.

Alternativt, lag en egen tråd til mannen der han i fred og ro kan sitte hele dagen og lime inn sine bibelvers til han går lei.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg har fått en advarsel p.g.a. at jeg har lagt inn samme innlegg ved flere anledninger.

Årsaken til dette er at jeg ikke har fått tak i tråden`s "system".

Etter et innlegg har jeg forventet et svar, uten å få det. Dessuten forekommer det meg at det

generelt sett er vanskelig å finne ut av hvordan spøsmål/svar fungerer i det hele tatt.

Nå må jeg innrømme at jeg ikke er noen data-frik. Kanskje noen kan hjelpe meg  med å finne

gangen i dette med å sette i gang en tråd og deretter følge opp med videre kommentarer.

Jeg ser jo at mange andre må ha samme problem ide jeg ser stadige gjentagelser av samme innlegg.

m.v.h.

Roger

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har fått en advarsel p.g.a. at jeg har lagt inn samme innlegg ved flere anledninger.

Etter et innlegg har jeg forventet et svar, uten å få det. Dessuten forekommer det meg at det

generelt sett er vanskelig å finne ut av hvordan spøsmål/svar fungerer i det hele tatt.

Nå må jeg innrømme at jeg ikke er noen data-frik. Kanskje noen kan hjelpe meg med å finne

gangen i dette med å sette i gang en tråd og deretter følge opp med videre kommentarer.

Jeg ser jo at mange andre må ha samme problem ide jeg ser stadige gjentagelser av samme innlegg.

m.v.h.

Roger

Etter det jeg kan se har du fått mange svar, og tilhørende spørsmål, til innleggene dine i denne tråden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Knaker visst litt i sammenføyningene her, men angående tidspunktet for Syndfloden sier vel vitenskapen at istida skjedde for ca. 10 000 år siden. Hvis vi ser dette tidspunktet i sammenheng med tidspunktet da Noas sønner og andre etterkommere vandret utover i verden, stemmer det bra.

Vitenskapsfolkene var ikke der for 10 000 år siden uansett.

Lenke til kommentar

Knaker visst litt i sammenføyningene her, men angående tidspunktet for Syndfloden sier vel vitenskapen at istida skjedde for ca. 10 000 år siden. Hvis vi ser dette tidspunktet i sammenheng med tidspunktet da Noas sønner og andre etterkommere vandret utover i verden, stemmer det bra.

Vitenskapsfolkene var ikke der for 10 000 år siden uansett.

Og du var ikke der for 110 år siden når tippoldemoren din ble født så det er ikke fornuftig å mene at hun ble født.

Eller kan man kanskje se sporene etter henne? Som bilder, ting hun skrev, og kanskje noen ting hun laget. Vi har minst like god grunn til å mene at istiden var et faktum basert på sporene etter isen.

Når du først tar opp dette med "var du der" - Jesus, han har vi kun påstander om som først ble nedskrevet årevis etter hans påståtte død, ingen reelle spor og absolutt ingenting når det kommer til alle de magiske tingene de kristne påstår at han gjorde.

Vi har faktisk flere historier som stemmer, originale rettsaksdokumenter og hundrevis av vitnes forklaringer om Salem heksene enn vi har om Jesus, tror du Salem var full av hekser som brukte magi?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synest faktisk det bør være ganske nær en advarsel til mr. ildsint nå. Dette han holder på med er vel nærmere trolling enn diskusjon.

Det kan du ikke mene. Hadde det blitt gitt advarsler og utestengninger pga. slike ting i disse trådene så hadde det ikke vært noen diskusjon igjen, de fleste kristne som er aktive i "vegg mot vegg" tråder er på "repeat".

Du må ta det med humor. Jeg går inn på "Jorden er flat"-tråden når jeg trenger en latter og det er godt å komme til noe kjent og kjært :p

Lenke til kommentar

Vi har faktisk flere historier som stemmer, originale rettsaksdokumenter og hundrevis av vitnes forklaringer om Salem heksene enn vi har om Jesus, tror du Salem var full av hekser som brukte magi?

Du diskuterer med en person som tror jorda er flat, evolusjon ikke eksisterer og at youtube er en kilde til ufeilbarlig sannhet. Og ja, hun tror på hekser og magi også.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det kan du ikke mene. Hadde det blitt gitt advarsler og utestengninger pga. slike ting i disse trådene så hadde det ikke vært noen diskusjon igjen, de fleste kristne som er aktive i "vegg mot vegg" tråder er på "repeat".

Du må ta det med humor. Jeg går inn på "Jorden er flat"-tråden når jeg trenger en latter og det er godt å komme til noe kjent og kjært :p

Jo, men nå har jeg lest så mye fra vakttårnet at litt variasjon hadde vert fint. Tilogmed noen årganger fra dagsavisen Dagen hadde vert bedre:)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du diskuterer med en person som tror jorda er flat, evolusjon ikke eksisterer og at youtube er en kilde til ufeilbarlig sannhet. Og ja, hun tror på hekser og magi også.

Ja du har nok rett..  :hm:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo litt av en påstand da, at hvis religiøse mennesker ser på sin tro med ærlighet, så ville ingen trodd....

Jeg for min del ser på min religiøse tro med ÆRLIGHET, og tror fortsatt !

Begrunnelsen for dette er at jeg har konkludert med at det kun finnes to alternativer  som årsak til vår eksistens,

nemlig skapelse (av en intjelligent Gud) eller evolusjon. Jeg har trukket den slutning at evolusjons TEORIEN

ikke henger på greip. Dette er jo en provokativ påstand, hvilket forhåpentlig noen føler eg truffet av, og derfor

forventer jeg en respons, som starten på en ny tråd. m.v.h. Roger Nilsen

Du skriver at du ser på din religiøse tro med ærlighet - begrunnet med at du har konkludert med at det kun finnes to alternativer som årsak til vår eksistens (Kristendommens gud med stor G og evolusjonsteorien) 

Hvordan har du konkludert deg frem til dette og hvorfor kun disse to alternativene?

Det er først og fremst ikke en begrunnelse, det du skriver er at:

Jeg vet ikke, derfor har jeg diktet opp en tilfeldig konklusjon i eget hode som går ut på at en allmektig skaper er opprinnelsen til jordens liv eller blitt indoktrinert til å mene dette i all ærlighet. Det er å hoppe til en konklusjon eller å bli lurt - det er iallefall ikke i seg selv noen god grunn til å mene at Gud laget livet.

Så skriver du at du har trukket en slutning som går på at evolusjonsteorien ikke henger på greip. Det må du så klart få lov å mene, og nei, den påstanden er ikke noe spesielt provokativ. Har du forøvrig trukket denne slutningen basert på noe?

Sist men ikke minst livets opprinnelse har ingenting med evolusjonsteorien å gjøre. Vi kjenner ikke til livets opprinnelse.

Vitenskapen som følger beviser er bundet til å være ærlig siden vitenskapen går ut på å motbevise seg selv om gitt ting. 

Det er forøvrig dette som skiller viten og tro.. vitenskap baserer seg på virkelige ting som andre kan etterprøve, motbevise eller bekrefte, tro baserer seg på alt det vi kan finne på som ikke det finnes noen måte å etterforske, utforske eller etterprøve - dermed finner man på noe tilfeldig som svar til gitt spørsmål som man må tro blindt på.

Ha du forslag til et tredje alternativ når det gjelder årsaken til vår eksisens ?

Min begrunnelse for at evolusjons TEORIEN "ikke henger på greip" har jeg gitt ved flere innlegg

i denne tråden.

m.v.h.

Roger

Lenke til kommentar

Ha du forslag til et tredje alternativ når det gjelder årsaken til vår eksisens ?

Min begrunnelse for at evolusjons TEORIEN "ikke henger på greip" har jeg gitt ved flere innlegg

i denne tråden.

m.v.h.

Roger

Er du en klovn eller er det noen seriøs grunn til at du uthever teori?
  • Liker 2
Lenke til kommentar

i denne tråden.

m.v.h.

Roger

Er du en klovn eller er det noen seriøs grunn til at du uthever teori?
Han tror vel at ord man ikke forstår blir mer overbevisende om man brøler dem ut.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er jo litt av en påstand da, at hvis religiøse mennesker ser på sin tro med ærlighet, så ville ingen trodd....

Jeg for min del ser på min religiøse tro med ÆRLIGHET, og tror fortsatt !

Begrunnelsen for dette er at jeg har konkludert med at det kun finnes to alternativer  som årsak til vår eksistens,

nemlig skapelse (av en intjelligent Gud) eller evolusjon. Jeg har trukket den slutning at evolusjons TEORIEN

ikke henger på greip. Dette er jo en provokativ påstand, hvilket forhåpentlig noen føler eg truffet av, og derfor

forventer jeg en respons, som starten på en ny tråd. m.v.h. Roger Nilsen

Du skriver at du ser på din religiøse tro med ærlighet - begrunnet med at du har konkludert med at det kun finnes to alternativer som årsak til vår eksistens (Kristendommens gud med stor G og evolusjonsteorien) 

Hvordan har du konkludert deg frem til dette og hvorfor kun disse to alternativene?

Det er først og fremst ikke en begrunnelse, det du skriver er at:

Jeg vet ikke, derfor har jeg diktet opp en tilfeldig konklusjon i eget hode som går ut på at en allmektig skaper er opprinnelsen til jordens liv eller blitt indoktrinert til å mene dette i all ærlighet. Det er å hoppe til en konklusjon eller å bli lurt - det er iallefall ikke i seg selv noen god grunn til å mene at Gud laget livet.

Så skriver du at du har trukket en slutning som går på at evolusjonsteorien ikke henger på greip. Det må du så klart få lov å mene, og nei, den påstanden er ikke noe spesielt provokativ. Har du forøvrig trukket denne slutningen basert på noe?

Sist men ikke minst livets opprinnelse har ingenting med evolusjonsteorien å gjøre. Vi kjenner ikke til livets opprinnelse.

Vitenskapen som følger beviser er bundet til å være ærlig siden vitenskapen går ut på å motbevise seg selv om gitt ting. 

Det er forøvrig dette som skiller viten og tro.. vitenskap baserer seg på virkelige ting som andre kan etterprøve, motbevise eller bekrefte, tro baserer seg på alt det vi kan finne på som ikke det finnes noen måte å etterforske, utforske eller etterprøve - dermed finner man på noe tilfeldig som svar til gitt spørsmål som man må tro blindt på.

i denne tråden.

m.v.h.

Roger

Vet du hva en teori er?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nå må jeg innrømme at jeg ikke er noen data-frik. Kanskje noen kan hjelpe meg  med å finne

m.v.h.

Roger

Det er vel egentlig ikke noe vits å starte en ny diskusjon, jeg kan love deg at det ikke er noen ting her inne som ikke har blitt sagt ang. temaet, nesten bedre om du bare starter på side 1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...