Gå til innhold

Evolusjon vs. kreasjonisme (debatt for og imot evolusjonsteorien).


Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

  1. Global Mammal Assessment Team (2008). Homo sapiens. In: IUCN 2008. IUCN Red List of Threatened Species. Retrieved 12 February 2015.
  2. Jump up

    ^ Linné, Carl von (1758). Systema naturæ. Regnum animale. (10 ed.). pp. 18, 20. Retrieved 19 November 2012..

  3. Jump up

    ^ Hublin, J. J. (2009). "The origin of Neandertals". Proceedings of the National Academy of Sciences. 106 (38): 16022–7. Bibcode:2009PNAS..10616022H. doi:10.1073/pnas.0904119106. JSTOR 40485013. PMC 2752594. PMID 19805257.

  4. Jump up

    ^ Harvati, K.; Frost, S.R.; McNulty, K.P. (2004). "Neanderthal taxonomy reconsidered: implications of 3D primate models of intra- and interspecific differences". Proc. Natl. Acad. Sci. U.S.A. 101: 1147–52. doi:10.1073/pnas.0308085100. PMC 337021. PMID 14745010. Retrieved 2015-02-06.

  5. Jump up

    ^ Stringer, C. (2012). "What makes a modern human". Nature. 485 (7396): 33–35. doi:10.1038/485033a. PMID 22552077.

  6. Jump up

    ^ Liu, Hua; et al. (2006). "A Geographically Explicit Genetic Model of Worldwide Human-Settlement History". The American Journal of Human Genetics. 79: 230–237. doi:10.1086/505436. PMC 1559480. PMID 16826514. “Currently available genetic and archaeological evidence is generally interpreted as supportive of a recent single origin of modern humans in East Africa. However, this is where the near consensus on human settlement history ends, and considerable uncertainty clouds any more detailed aspect of human colonization history.”

  7. Jump up

    ^ "Out of Africa Revisited – 308 (5724): 921 g – Science". Sciencemag.org. 2005-05-13. doi:10.1126/science.308.5724.921g. Retrieved 2009-11-23.

  8. Jump up

    ^ Nature (2003-06-12). "Access : Human evolution: Out of Ethiopia". Nature. Retrieved 2009-11-23.

  9. Jump up

    ^ "Origins of Modern Humans: Multiregional or Out of Africa?". ActionBioscience. Retrieved 2009-11-23.

  10. Jump up

    ^ "Modern Humans – Single Origin (Out of Africa) vs Multiregional". Asa3.org. Retrieved 2009-11-23.

  11. Jump up

    ^ Green, RE; Krause, J; Briggs, AW; Maricic, T; Stenzel, U; Kircher, M; Patterson, N; Li, H; et al. (2010). "A Draft Sequence of the Neandertal Genome". Science. Science (journal). 328 (5979): 710–22. doi:10.1126/science.1188021. PMID 20448178.

  12. Jump up

    ^ Study casts doubt on human-Neanderthal interbreeding theory, The Guardian, Tuesday 14 August 2012

  13. Jump up

    ^ Anders Eriksson and Andrea Manica Effect of ancient population structure on the degree of polymorphism shared between modern human populations and ancient hominins PNAS 2012 : 1200567109v1-201200567. July 20, 2012

  14. Jump up

    ^ Wolpoff, MH; Hawks, J; Caspari, R (2000). "Multiregional, not multiple origins". Am J Phys Anthropol. 112 (1): 129–36. doi:10.1002/(SICI)1096-8644(200005)112:1<129::AID-AJPA11>3.0.CO;2-K. PMID 10766948.

  15. Jump up

    ^ Wolpoff, MH; JN Spuhler; FH Smith; J Radovcic; G Pope; DW Frayer; R Eckhardt; G Clark (1988). "Modern human origins". Science. 241 (4867): 772–4. doi:10.1126/science.3136545. PMID 3136545.

  16. Jump up

    ^ Human evolution: the fossil evidence in 3D, by Philip L. Walker and Edward H. Hagen, Dept. of Anthropology, University of California, Santa Barbara. Retrieved April 5, 2005.

  17. Jump up

    ^ Green, R. E., Krause, J, Ptak, S. E., Briggs, A. W., Ronan, M. T., Simons, J. F.; et al. (2006). Analysis of one million base pairs of Neanderthal DNA. Nature. pp. 16, 330–336.

  18. Jump up

    ^ nsf.gov – National Science Foundation (NSF) News – New Clues Add 40,000 Years to Age of Human Species – US National Science Foundation (NSF)

  19. Jump up

    ^ "Age of ancient humans reassessed". BBC News. February 16, 2005. Retrieved April 10, 2010.

  20. Jump up

    ^ The Oldest Homo Sapiens: – URL retrieved May 15, 2009

  21. Jump up

    ^ Alemseged, Z., Coppens, Y., Geraads, D. (2002). "Hominid cranium from Homo: Description and taxonomy of Homo-323-1976-896". Am J Phys Anthropol. 117 (2): 103–12. doi:10.1002/ajpa.10032. PMID 11815945.

  22. Jump up

    ^ Stoneking, Mark; Soodyall, Himla (1996). "Human evolution and the mitochondrial genome". Current Opinion in Genetics & Development. 6 (6): 731–6. doi:10.1016/S0959-437X(96)80028-1.

  23. Jump up

    ^ Henn, Brenna; Gignoux, Christopher R.; Jobin, Matthew (2011). "Hunter-gatherer genomic diversity suggests a southern African origin for modern humans". Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America. National Academy of Sciences. 108 (13): 5154–62. doi:10.1073/pnas.1017511108.

  24. Jump up

    ^ Gill, Victoria (May 1, 2009). "Africa's genetic secrets unlocked". BBC News.; the results were published in the online edition of the journal Science.

  25. Jump up

    ^ Wade, N (2006-03-07). "Still Evolving, Human Genes Tell New Story". The New York Times. Retrieved 2008-07-10.

You loose :) 

 

 

 

Klarte ikke å hindre å svare på disse to, men etterpå tar jeg en pause.

 

Ingen solide beviser. Fantasering, illustrasjoner som det ikke finnes Makro-beviser for, bare mikro-beviser.

 

Dette kunne du spart deg for ved å se kent Hovind videoen.

Endret av OhEasy
Unødvendig mengde med siteringer
Lenke til kommentar

Moderatormelding

 

Når dere skal sitere andre brukere, vennligst sitér kun det innlegget dere skal svare på. På den måten slipper vi milevis lange sider, med unødvendige sitatpyramider.

 

Oppfordrer dere også til å holde en hyggelig tone i debatten

 

Reaksjoner på moderering tas på PM, eller i tilbakemeldinger-kategorien

Endret av OhEasy
Lenke til kommentar

Mange hevder at Bibelen har motsetninger, noe de som har satt seg ordentlig inn i det hele har funnet ut ikke stemmer.

Selv prester og erfarne, anerkjente teologer som underviser på universitet er helt åpne om at bibelen inneholder motsetninger, flere tydelig menneskeskapte narrativer, og lånte narrativer fra andre kulturer i geografisk nærhet (f.eks. flodmyten, som antakeligvis er lånt fra Sumeria og Gilgamesh-eposet).

Sitatet fra 1. mosebok jeg viste til om hvordan en skal avle frem striper på dyr ble brukt som eksempel på noe som kun er en konstruert fabel av en av disse teologene. Selvfølgelig finnes det drøssevis av andre feil og motsetninger som er langt mer graverende.

 

Du har faktisk ikke rett til å klage på at noen tar dette opp, når det nettopp er du som først kommer med en latterlig påstand om at bibelen er ufeilbarlig, og selv håpløst prøver å gjøre dette gyldig for temaet.

Endret av afterall
Lenke til kommentar

 

Mann er IKKE ape.

Begge er vitenskaplige definisjoner. Mulig du må lese deg opp på hva definisjonene er.

 

 

Jeg bryr meg ikke om hvilken definisjon noe går under i dette emnet, da det er så mye rent vås om evolusjonen der ute.

En mann er ikke en ape, og er heller ikke i slekt med en ape, på den måten darwin-religionen mener. Likhetene man finner kan like gjerne vise til en intelligent designer. For at vi skal kunne spise og få nytte av noe, må det være likheter for at kroppen skal kunne hente ut nyttig næring osv.

Lenke til kommentar

 

Mange hevder at Bibelen har motsetninger, noe de som har satt seg ordentlig inn i det hele har funnet ut ikke stemmer.

Selv prester og erfarne, anerkjente teologer som underviser på universitet er helt åpne om at bibelen inneholder motsetninger, flere tydelig menneskeskapte narrativer, og lånte narrativer fra andre kulturer i geografisk nærhet (f.eks. flodmyten, som antakeligvis er lånt fra Sumeria og Gilgamesh-eposet).

Sitatet fra 1. mosebok jeg viste til om hvordan en skal avle frem striper på dyr ble brukt som eksempel på noe som kun er en konstruert fabel av en av disse teologene. Selvfølgelig finnes det drøssevis av andre feil og motsetninger som er langt mer graverende.

 

Du har faktisk ikke rett til å klage på at noen tar dette opp, når det nettopp er du som først kommer med en latterlig påstand om at bibelen er ufeilbarlig, og selv håpløst prøver å gjøre dette gyldig for temaet.

 

Ja det finnes slike som du nevner, men det betyr ikke automatisk at de har rett. Mange med høyere utdanning som Doktor osv, har gjort nøyaktig like mange analyser og vitenskapelige prøver, sikkert mer enn disse du nevner også, men kommet frem til at Bibelen er 100% treffsikker, korrekt og nøyaktig.

 

Floden er ingen myte, men en soleklar sannhet. Om man lar seg hjernevaske av den falske skitten som blir kalt "vitenskap" i dag, kan man ende opp med å tro at Bibelen er feil, noe den slett ikke er. Det er nok ikke alt vi klarer å forstå av det som står i Bibelen, men det å bare "avfeie" det Bibelen forteller med første usikkerhet er jo heller ikke så rasjonelt.

 

Om Bibelen har rett, som det finnes utallige solide beviser på, forteller den også om en djevel som prøver alt han kan å få folk så lang bort fra Gud som mulig, krefter i sving altså. Bibelen forteller at denne djevelen er en løgner, så når det er lettere for folk å tro på "Aliens" og på andre helsprøe ting, enn å tro det som står i Bibelen, kan det jo faktisk også bevise Bibelen. Tenk deg om, Hvor lite er du villing til å lese Bibelen og ta det seriøst?

 

Jeg regner med at du ikke er så veldig gira på det, så tenk da, Hva er den kraften som gjør at å ta Bibelen på alvor er omtrent det aller siste i verden du kunne tenke deg akkurat nå?

Jeg vet selvfølgelig ikke om akkurat du tenkte nøyaktig sånn nå, men skjønner du tankegangen?

 

Jeg kom med utsagn, du har nok rett i det, men kan vi stoppe nå? Tross alt helt feil emne. :)

Endret av Ogalaton
Lenke til kommentar

 

Dette kunne du spart deg for ved å se kent Hovind videoen.

Kent Hovind? I 2016? Mannen er jo dømt svindler for flere år siden!

 

Det er ingen som tar han seriøst.

 

 

Dette har vi snakket om før Abigor, det hadde ikke spilt noen rolle om Hovind var massemorder i denne sammenhengen, det er det han beviser, og kildene som bekrefter det han beviser som betyr noe, ikke hvordan han er og/eller har vært som menneske.

Endret av Ogalaton
Lenke til kommentar

Ja det finnes slike som du nevner,...

De aller fleste fornuftige, velutdannende kristne, opplever jeg, faktisk.

Flere med høyere utdanning som Doktor osv, har gjort nøyaktig like mange analyser og vitenskapelige prøver, men kommet frem til at Bibelen er 100% treffsikker, korrekt og nøyaktig.

Nei.

Nevnte teologer jeg har hatt som forelesere på universitetsnivå har doktorgrad, har deltatt i oversettelsen av bibelen til norsk, og har vært prester i mange tiår. De støtter deg ikke i noe av dette tullet du driver med. Jeg kan gjerne gi deg kontaktinfo til dem, om du ønsker å diskutere dette seriøst med noen fra din egen flokk.

Tenk deg om, Hvor lite er du villing til å lese Bibelen og ta det seriøst?

 

Jeg regner med at du ikke er så veldig gira på det...

Jeg har lest hele bibelen, takk. Jeg har også studert den, kristendom og religion på universitetsnivå.

Det var først etter jeg virkelig leste bibelen at jeg virkelig så hvor mye fabler, merkelige påstander og folkemord den inneholder, riktignok side om side ved deler av Israels historie.

 

Aner du noe som helst om prosessen bibelen har oppstått i?

Endret av afterall
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Det ser ut som Ogalaton ikke har fått med seg den ufeilbarlige bibelens påstander om hvordan man avler fe med striper, flekker og spragler. Så en liten påminnelse er vel på sin plass. Hva sier du Ogalaton, er det slik som dette det foregår? Eller finnes det en og annen bitteliten feil i bibelen likevel?

 

 

Jeg har svart på dette til den som spurte. Det var ikke så lenge siden, så det er bare å lete det frem. Dette er ikke temaet vi skal diskutere, men dette viser vel klart hvilke taktikker ateister og evolusjonister bruker, når de ikke har noe av betydning å komme med, som for eksempel beviser :)

 

 

My mistake, jeg så ikke at du svarte han. Hadde jeg fått det med meg skulle jeg heller kommentert svaret ditt. Du har forøvrig også rett i at disse eventyrene ikke hører hjemme i en tråd som tar for seg virkeligheten.

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Jeg har lest hele bibelen, takk. Jeg har også studert den, kristendom og religion på universitetsnivå.

Det var først etter jeg virkelig leste bibelen at jeg virkelig så hvor mye fabler, merkelige påstander og folkemord den inneholder, riktignok side om side ved deler av Israels historie.

 

Aner du noe som helst om prosessen bibelen har oppstått i?

 

 

Om man først begynner å ha et "kritikk innstilt hode", som man lett kan få etter påvirkning av andre folk og lærdommen av falsk vitenskap, kan man finne alle slags ting man mener er feil med hva som helst. Er man kritisk innstilt på filmingen av et TV-program, spesielt etter at andre har uthevet idéen på forhånd, kan man sikkert finne alle slags feil, feil som ikke engang er der.

 

Så du tenker ikke å respektere verken trådens emne eller at jeg flere ganger har sagt ifra at jeg vil slutte med dette emnet i denne tråden?

Endret av Ogalaton
Lenke til kommentar

 

 

My mistake, jeg så ikke at du svarte han. Hadde jeg fått det med meg skulle jeg heller kommentert svaret ditt. Du har forøvrig også rett i at disse eventyrene ikke hører hjemme i en tråd som tar for seg virkeligheten.

 

 

Fin måte å late som at du er enig, men samtidig fremprovoserer videre svar. Bibelen er ikke eventyr, evolusjons-skitten er eventyr (foreutenom mikro-evolusjon som er fakta, Mikro-evolusjon burde bare bli kalt " en variasjon" eller "variasjoner" etter min mening)

Endret av Ogalaton
Lenke til kommentar

Det som er interessant er at ingen av dere har fremlagt noen påståtte beviser for makro-evolusjon.

 

Jeg kan ikke huske å ha sett at noen har prøvd engang. Med den "nye informasjonen" som tema, kom folk med lenker som ikke beviste noe som helst, men de prøvde iallefall å.... lure meg? Jeg vet ikke, men altså ingen Makro-forsøk?

 

Har dere sett at det ikke finnes noen beviser for Makro-evolusjon?

I så fall vil jeg si det er voksent og ærlig å innrømme om man ikke fant noen beviser.

Endret av Ogalaton
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...