Clarus Skrevet 1. april 2016 Del Skrevet 1. april 2016 Er vel kun et bud som er fjerna? Luther kutta ut budet om gudebilder og delte missunelsebudet i 2? Lenke til kommentar
afterall Skrevet 1. april 2016 Del Skrevet 1. april 2016 (endret) Er vel kun et bud som er fjerna? Luther kutta ut budet om gudebilder og delte missunelsebudet i 2? Ikke helt. Enten er de ti budene redusert til to, som i Matt 22,36-40, eller så mener Jesus at en skal holde alle de ti budene, som i Joh 14,15 og 14,21. Og som jeg har nevnt til slutt sier han også at han ikke er kommet for å oppheve loven (Halakah, den komplekse jødiske loven, der de ti budene bare er en grunnstein), og at den tydeligvis fortsatt gjelder. Matt 22,36-40: «Mester, hvilket bud er det største i loven?» Han svarte: «‘ Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din forstand.’ Dette er det største og første budet. Men det andre er like stort: ‘ Du skal elske din neste som deg selv.’ På disse to budene hviler hele loven og profetene.» Men Jesus sa også: "Dersom dere elsker meg, holder dere mine (de ti) bud." "Den som kjenner mine bud og holder dem, han er det som elsker meg. Og den som elsker meg, skal min Far elske. Ja, også jeg skal elske ham og åpenbare meg for ham." (Joh 14,15. 14,21.) Og: Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd. (Matt 5,17-18) Endret 1. april 2016 av afterall Lenke til kommentar
Clarus Skrevet 1. april 2016 Del Skrevet 1. april 2016 Lurer på når man bestemte utseende hans. Er vel ingen beskrivelse i bibelen naturlig nok. Neppe nordisk utseende som han blir avbilda over alt da befolkningen i Israel var en del mørkere på den tiden. Bra mage. Siste jøden som tok sit ups? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 1. april 2016 Del Skrevet 1. april 2016 Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd. Tror det er like greit at denne ravende gale mannen ikke kommer igjen jeg... Hr han nok evolvert seg død... Noe som irriterer meg er filmer som liksom skal piktere langt inn i fremtiden en gang, som 2929 og de mennesker liksom har befolket en rekke nye planeter og filmskaperne skal liksom ha oss til å tro at folk FREMDELES holder seg med de primitive kristne mytene... Er jo latterlig, men så begynner amerikansk film å bli ganske så latterlige på dette punktet også da... Er det ikke US of A is sooooo great and stuff så er det jesus blir lurt inn overalt... Som den oppfølgeren til Starship troopers, der de liksom blir reddet av jesus alle sammen og hoved personen, som ikke var videre for jesus mytene i begynnelsen "innser" brått at mytene må være sanne... Gadd aldri å se den filmen ferdig for å si det sånn... Var ren skjær fordummet jesus reklame hele greia... Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 1. april 2016 Del Skrevet 1. april 2016 Er vel kun et bud som er fjerna? Luther kutta ut budet om gudebilder og delte missunelsebudet i 2? Ikke helt......snip. Dette var interresante aspekter og mere en jeg var klar over. Ikke at det spiller noen rolle men det viser bare hvor enkelt det er å vri og vende og tolke NT dit man vil ved å plukke og velge det som passer. Tenker den setter en del av Jesuselskerne der ute på en aldri så liten prøve. Lenke til kommentar
afterall Skrevet 1. april 2016 Del Skrevet 1. april 2016 (endret) Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd. Noe som irriterer meg er filmer som liksom skal piktere langt inn i fremtiden en gang, som 2929 og de mennesker liksom har befolket en rekke nye planeter og filmskaperne skal liksom ha oss til å tro at folk FREMDELES holder seg med de primitive kristne mytene... Er jo latterlig, men så begynner amerikansk film å bli ganske så latterlige på dette punktet også da... Er det ikke US of A is sooooo great and stuff så er det jesus blir lurt inn overalt... Som den oppfølgeren til Starship troopers, der de liksom blir reddet av jesus alle sammen og hoved personen, som ikke var videre for jesus mytene i begynnelsen "innser" brått at mytene må være sanne... Gadd aldri å se den filmen ferdig for å si det sånn... Var ren skjær fordummet jesus reklame hele greia... Jeg skjønner at du er lidenskapelig rundt dette RWS, men det hender også jeg synes det blir vel mye raljering, sinne og off-topic, fremfor gjennomtenkte argumenter og struktur. Det bidrar sjelden til god konstruktiv diskusjon for min del. Ofte ender det, dessverre, i at jeg tar meg selv i å bare skumme gjennom postene dine før jeg leser videre nedover siden. Endret 1. april 2016 av afterall Lenke til kommentar
RWS Skrevet 1. april 2016 Del Skrevet 1. april 2016 (endret) Jeg skjønner at du er lidenskapelig rundt dette RWS Ser den... Og du har helt rett i at jeg er lidenskapelig i å stoppe dette ja... Skal prøve en skjerpings, takk for heads up Endret 1. april 2016 av RWS Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 1. april 2016 Del Skrevet 1. april 2016 Lurer på når man bestemte utseende hans. Er vel ingen beskrivelse i bibelen naturlig nok. Neppe nordisk utseende som han blir avbilda over alt da befolkningen i Israel var en del mørkere på den tiden. Bra mage. Siste jøden som tok sit ups? https://en.wikipedia.org/wiki/Depiction_of_Jesus Lenke til kommentar
IHS Skrevet 1. april 2016 Del Skrevet 1. april 2016 Lurer på når man bestemte utseende hans. Er vel ingen beskrivelse i bibelen naturlig nok. Neppe nordisk utseende som han blir avbilda over alt da befolkningen i Israel var en del mørkere på den tiden. Bra mage. Siste jøden som tok sit ups? https://en.wikipedia.org/wiki/Depiction_of_Jesus DNA ville kunne gjennskapt ansiktet http://www.laboratoryequipment.com/articles/2015/10/using-dna-reconstruct-face Lenke til kommentar
Clarus Skrevet 1. april 2016 Del Skrevet 1. april 2016 (endret) Lurer på når man bestemte utseende hans. Er vel ingen beskrivelse i bibelen naturlig nok. Neppe nordisk utseende som han blir avbilda over alt da befolkningen i Israel var en del mørkere på den tiden. Bra mage. Siste jøden som tok sit ups? https://en.wikipedia.org/wiki/Depiction_of_Jesus Hadde neppe slått ann så bra i Vesten hvis han var avbilda mørk. Endret 1. april 2016 av Clarus Lenke til kommentar
RWS Skrevet 1. april 2016 Del Skrevet 1. april 2016 Hadde neppe slått ann så bra i Vesten hvis han var avbilda mørk. Har sittet og flira i kirker som har hatt en blond og blåøyd jesus piktert... At de ikke ser det lattelige i dette selv..... Troverdigheten i hele religionen går jo på hue og ræva ut av kirken med det samme man har sett denne blonde myten... La oss håpe at vi evolverer vekk fra disse ørkesløse påstandene... Lenke til kommentar
Clarus Skrevet 1. april 2016 Del Skrevet 1. april 2016 Hadde neppe slått ann så bra i Vesten hvis han var avbilda mørk. Har sittet og flira i kirker som har hatt en blond og blåøyd jesus piktert... At de ikke ser det lattelige i dette selv..... Troverdigheten i hele religionen går jo på hue og ræva ut av kirken med det samme man har sett denne blonde myten... La oss håpe at vi evolverer vekk fra disse ørkesløse påstandene... Vi gjør jo det. Er nesten ikke en kjeft under 60 i kirkene lenger. Med kunnskap og informasjon forsvinner tro av sg selv. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 1. april 2016 Del Skrevet 1. april 2016 Hadde neppe slått ann så bra i Vesten hvis han var avbilda mørk. Har sittet og flira i kirker som har hatt en blond og blåøyd jesus piktert... At de ikke ser det lattelige i dette selv..... Troverdigheten i hele religionen går jo på hue og ræva ut av kirken med det samme man har sett denne blonde myten... La oss håpe at vi evolverer vekk fra disse ørkesløse påstandene... Det går nok den andre veien RWS, hele verden vil se Jesu ansikt slik det virkelig er 1 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 1. april 2016 Del Skrevet 1. april 2016 Hadde neppe slått ann så bra i Vesten hvis han var avbilda mørk. Har sittet og flira i kirker som har hatt en blond og blåøyd jesus piktert... At de ikke ser det lattelige i dette selv..... Troverdigheten i hele religionen går jo på hue og ræva ut av kirken med det samme man har sett denne blonde myten... La oss håpe at vi evolverer vekk fra disse ørkesløse påstandene... Det går nok den andre veien RWS, hele verden vil se Jesu ansikt slik det virkelig er Dream on. Kristendommen, eller all religion egentlig, er veldig vanskelig å selge til folk i opplyste land... Folk tror ikke på slike ubegrunnede påstander lenger, og ikke kan de tvinges til det heller, så kristendommen skrumper inn... Og godt er det 1 Lenke til kommentar
afterall Skrevet 1. april 2016 Del Skrevet 1. april 2016 (endret) Selv om kristendommen er på bakfoten i Europa betyr ikke det at sekulariseringen av samfunn foregår slik en tidligere hadde tenkt seg gjennom sekulariseringstesen. Det en har sett er en gradvis overgang fra de store kollektive religionene, til mindre, individualistiske religioner, bevegelser og spiritualitet. Altså fra en dominant statsreligion, til bilder og begreper som et "koldtbord av religiøse forestillinger" der en velger og vraker, religion (og nyreligiøsitet) smurt tynt utover samfunnet, og en kulturell refortrylling. Populariteten til Åndenes Makt og de stadig økende besøkstallene til alternativmesser i Norge er gode eksempler på dette. Forøvrig regnes alternativmesser i Norge for å være de største i Europa. Endret 1. april 2016 av afterall Lenke til kommentar
IHS Skrevet 1. april 2016 Del Skrevet 1. april 2016 Selv om kristendommen er på bakfoten i Europa betyr ikke det at sekulariseringen av samfunn foregår slik en tidligere hadde tenkt seg gjennom sekulariseringstesen. Det en har sett er en gradvis overgang fra de store kollektive religionene, til mindre, individualistiske religioner, bevegelser og spiritualitet. Altså fra en dominant statsreligion, til bilder og begreper som et "koldtbord av religiøse forestillinger" der en velger og vraker, religion (og nyreligiøsitet) smurt tynt utover samfunnet, og en kulturell refortrylling. Populariteten til Åndenes Makt og de stadig økende besøkstallene til alternativmesser i Norge er gode eksempler på dette. Forøvrig regnes alternativmesser i Norge for å være de største i Europa. Mennesket har et åndelig behov det søker å fylle med alternativ ånd. 1 Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 1. april 2016 Del Skrevet 1. april 2016 Selv om kristendommen er på bakfoten i Europa betyr ikke det at sekulariseringen av samfunn foregår slik en tidligere hadde tenkt seg gjennom sekulariseringstesen. Det en har sett er en gradvis overgang fra de store kollektive religionene, til mindre, individualistiske religioner, bevegelser og spiritualitet. Altså fra en dominant statsreligion, til bilder og begreper som et "koldtbord av religiøse forestillinger" der en velger og vraker, religion (og nyreligiøsitet) smurt tynt utover samfunnet, og en kulturell refortrylling. Populariteten til Åndenes Makt og de stadig økende besøkstallene til alternativmesser i Norge er gode eksempler på dette. Forøvrig regnes alternativmesser i Norge for å være de største i Europa. Det er vel en naturlig følge av å avskaffe kvakksalverloven som jo begrenset dette ved å gjøre det straffbart for folk å hevde ting uten å ha noenting å vise til av verken utdannelser eller beviser, å "praktisere". Nå er det fritt fram for kynikerne og svindle søkende mennesker. Fra 1. januar 2004 ble den norske såkalte «kvakksalverloven» (lov av 19. juni 1936 nr. 9 om innskrenkning i adgangen for den som ikke er helsepersonell til å ta syke i kur) opphevet. Dette ble selvfølgelig gjort under Bondevik regjeringen, ingen sekt skal kunne være for sprø for å ikke fortjene pengene våre.. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 1. april 2016 Del Skrevet 1. april 2016 Fra 1. januar 2004 ble den norske såkalte «kvakksalverloven» (lov av 19. juni 1936 nr. 9 om innskrenkning i adgangen for den som ikke er helsepersonell til å ta syke i kur) opphevet. Dette ble selvfølgelig gjort under Bondevik regjeringen, ingen sekt skal kunne være for sprø for å ikke fortjene pengene våre.. Visste jeg ikke... Faan ta den kristne idioten Bondevik, som ikke gjorde annet enn dritt hver gang han hadde hodet ute av pile skapet... Lenke til kommentar
afterall Skrevet 1. april 2016 Del Skrevet 1. april 2016 Selv om kristendommen er på bakfoten i Europa betyr ikke det at sekulariseringen av samfunn foregår slik en tidligere hadde tenkt seg gjennom sekulariseringstesen. Det en har sett er en gradvis overgang fra de store kollektive religionene, til mindre, individualistiske religioner, bevegelser og spiritualitet. Altså fra en dominant statsreligion, til bilder og begreper som et "koldtbord av religiøse forestillinger" der en velger og vraker, religion (og nyreligiøsitet) smurt tynt utover samfunnet, og en kulturell refortrylling. Populariteten til Åndenes Makt og de stadig økende besøkstallene til alternativmesser i Norge er gode eksempler på dette. Forøvrig regnes alternativmesser i Norge for å være de største i Europa. Det er vel en naturlig følge av å avskaffe kvakksalverloven som jo begrenset dette ved å gjøre det straffbart for folk å hevde ting uten å ha noenting å vise til av verken utdannelser eller beviser, å "praktisere". Nå er det fritt fram for kynikerne og svindle søkende mennesker. Fra 1. januar 2004 ble den norske såkalte «kvakksalverloven» (lov av 19. juni 1936 nr. 9 om innskrenkning i adgangen for den som ikke er helsepersonell til å ta syke i kur) opphevet. Dette ble selvfølgelig gjort under Bondevik regjeringen, ingen sekt skal kunne være for sprø for å ikke fortjene pengene våre.. Skal ikke utelukke at det kan ha vært én faktor, men dette er også en trend en ser i resten av det sekulære Europa. Lenke til kommentar
afterall Skrevet 1. april 2016 Del Skrevet 1. april 2016 Selv om kristendommen er på bakfoten i Europa betyr ikke det at sekulariseringen av samfunn foregår slik en tidligere hadde tenkt seg gjennom sekulariseringstesen. Det en har sett er en gradvis overgang fra de store kollektive religionene, til mindre, individualistiske religioner, bevegelser og spiritualitet. Altså fra en dominant statsreligion, til bilder og begreper som et "koldtbord av religiøse forestillinger" der en velger og vraker, religion (og nyreligiøsitet) smurt tynt utover samfunnet, og en kulturell refortrylling. Populariteten til Åndenes Makt og de stadig økende besøkstallene til alternativmesser i Norge er gode eksempler på dette. Forøvrig regnes alternativmesser i Norge for å være de største i Europa. Mennesket har et åndelig behov det søker å fylle med alternativ ånd. Mye mulig mange har det, men jeg tror ikke det nødvendigvis gjelder generelt. De færreste av mine venner og bekjente ser ut til å ha noe særlig åndelig behov. De sitter heller og ler av hvor tåpelige programmer som Åndenes Makt er. Heller ikke jeg merker noe til noe åndelig behov. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg