AndersHoff Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 Jeg har canal-digital bredbånd hvor jeg har tenkt å oppgradere til 100/10mbit for å kunne dele internett med leieboer. Likevell ønsker jeg å splitte linja slik at vi begge får 50/5 mbit hver, da jeg ikke ønsker å miste hastighet om han laster ned f.eks torrents. Jeg har tenkt å splitte linja slik at han får en egen stikk, og dermed eget modem sånn at vedkommende er uavhengig av meg og mitt modem. Så da er spørsmålet, finnes det noen modem jeg kan stille inn til å gi maks hastighet på 50mbit inn og 5mbit ut? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 (endret) Vær klar over at dette antagelig er svindel (?). Statisk maks 50/5 er en dum idé. Dersom en av dere ikke er hjemme er det jo bedre at den andre får alt sålenge denne er alene. Fordelingen burde først slå til når begge benytter nettet maks. Dette kalles bl.a. "load balancing"/"Traffic shaping"/"Limiter" og det finnes utstyr som gjør dette. Men jeg vet ikke om noe som er enkelt/billig eller er "beregnet for hjemmebruk". Og dessuten, dersom du får forslag om QoS senere i tråden så vil ikke det fungere. Endret 30. oktober 2014 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 Vær klar over at dette antagelig er svindel (?). Statisk maks 50/5 er en dum idé. Dersom en av dere ikke er hjemme er det jo bedre at den andre får alt sålenge denne er alene. Fordelingen burde først slå til når begge benytter nettet maks. Dette kalles bl.a. "load balancing"/"Traffic shaping"/"Limiter" og det finnes utstyr som gjør dette. Men jeg vet ikke om noe som er enkelt/billig eller er "beregnet for hjemmebruk". Og dessuten, dersom du får forslag om QoS senere i tråden så vil ikke det fungere. Hvordan er det svindel? Om utleier ikke reklamerer for delt 100/10 i kontrakten, så kan det umulig være det? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 Hvordan er det svindel? Om utleier ikke reklamerer for delt 100/10 i kontrakten, så kan det umulig være det?Jeg tror de fleste ISP'er har forbud mot videresalg av linje i kontrakten. De taper jo penger på at folk deler (kunne jo solgt til både TS og nabo). Men jeg vil ikke tro de gidder å gjøre noe med det når det foregår i så liten skala. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 Hvordan er det svindel? Om utleier ikke reklamerer for delt 100/10 i kontrakten, så kan det umulig være det?Jeg tror de fleste ISP'er har forbud mot videresalg av linje i kontrakten. De taper jo penger på at folk deler (kunne jo solgt til både TS og nabo).Men jeg vil ikke tro de gidder å gjøre noe med det når det foregår i så liten skala. Jeg har brukt nettet til så å si alle mine utleiere. Trodde det var helt normalt. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 Samme her. Men jeg har opprettet egne WiFi gjestenet med separasjon fra hverandre, og båndbreddebegrensning. Dersom jeg har 50Mbps down, og har 3 leieboere med hvert sitt nett, setter jeg hver til max 10 Mbps, har jeg til enhver tid minst 20 Mbps til meg selv. Dersom de ikke bruker nettet, får jeg 50 Mbps selv. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 Jeg har brukt nettet til så å si alle mine utleiere. Trodde det var helt normalt. Tipper det foregår ganske ofte, ja. Jeg gjør det selv; Har et trådløst nett til nabo 1.5km unna som jeg bruker til failover. Når linja mi går ned bytter routeren til dette nettet. Men, det er jo greit å ihvertfall sjekke om det er ok eller ikke. Da vet en jo i det minste hva en bør si, eller ikke si, om ISP kommer innom en eller annen gang. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 Jeg gjør det selv; Har et trådløst nett til nabo 1.5km unna som jeg bruker til failover. Når linja mi går ned bytter routeren til dette nettet. øhmm... ved nærmere ettertanke må dette være lov, vi betaler jo for hver vår linje. (Forøvrig er det helt greit også å dele med andre sålenge du ikke får penger av dem. Tror jeg.) Lenke til kommentar
geirjenssen Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 Det er normalt ikke nødvendig å prioritere linjen med bare to brukere. Unntaket er hvis du selv eller leietakeren driver med ekstrem fildeling.Jeg har en bekjent som leier ut 12 hybler og de deler 100/10 linjen med han selv (nr 13 altså). Noen av leietakerne ser på Sumo og annet streaming og noen spiller. Det er ingen som klager på hastighet og når vi tester får vi som oftes over 90 mbs hastighet. Derimot har vi tidligere hatt store problemer med hastighet som var pga dårlige og feil plasserte rutere, samt kaotisk kabling. I tillegg bor han midt i byen og det var merkbart endring i stabilitet/hastighet når vi tok i bruk 5 ghz radioene på ruterne med egen SSID og passord pr radio. Lenke til kommentar
AndersHoff Skrevet 31. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2014 Jeg vet av erfaring at når jeg selv laster ned torrents så går det treigt å surfe på nettet. Derfor vil det være en fordel for begge parter om linja kan splittes til 50/5 (og noe mer hastighet enn dette er da overhodet ikke nødvendig). Som jeg har sagt tidligere så ønsker jeg at leieboer skal ha egen stikk og modem, slik at han er uavhengig av meg (hvis jeg er borte og modemet har hengt seg opp, så blir han uten nett med mindre han har eget). Derfor trenger jeg en router som kan gi bredbåndsbegrensning. Samme her. Men jeg har opprettet egne WiFi gjestenet med separasjon fra hverandre, og båndbreddebegrensning. Dersom jeg har 50Mbps down, og har 3 leieboere med hvert sitt nett, setter jeg hver til max 10 Mbps, har jeg til enhver tid minst 20 Mbps til meg selv. Dersom de ikke bruker nettet, får jeg 50 Mbps selv. Er dette en instilling du har på selve routeren, eller er det via pc du styrer båndbreddebegrensning? Hvis det er router, hvilken router er det? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Dette er innstillinger i Telenor/CDs standard routermodem, forrige modell, P2812HNU-F3. Regner med at den nye modellen har de samme alternativene. Lenke til kommentar
N|troXx Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Jeg vet av erfaring at når jeg selv laster ned torrents så går det treigt å surfe på nettet. Derfor vil det være en fordel for begge parter om linja kan splittes til 50/5 (og noe mer hastighet enn dette er da overhodet ikke nødvendig). Som jeg har sagt tidligere så ønsker jeg at leieboer skal ha egen stikk og modem, slik at han er uavhengig av meg (hvis jeg er borte og modemet har hengt seg opp, så blir han uten nett med mindre han har eget). Derfor trenger jeg en router som kan gi bredbåndsbegrensning. Samme her. Men jeg har opprettet egne WiFi gjestenet med separasjon fra hverandre, og båndbreddebegrensning. Dersom jeg har 50Mbps down, og har 3 leieboere med hvert sitt nett, setter jeg hver til max 10 Mbps, har jeg til enhver tid minst 20 Mbps til meg selv. Dersom de ikke bruker nettet, får jeg 50 Mbps selv. Er dette en instilling du har på selve routeren, eller er det via pc du styrer båndbreddebegrensning? Hvis det er router, hvilken router er det? Hvis leietaker skal ha eget modem, så vil det si at han har separat linje/abbonement som leietaker eller du må betale for. hva du kan gjøre er å montere egen router hos leietaker som du plugger inn i routeren din hvor du kjører traffic-shaping (trafikkbegrensning på leietakers linje). Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 (endret) Samme her. Men jeg har opprettet egne WiFi gjestenet med separasjon fra hverandre, og båndbreddebegrensning....Er dette en instilling du har på selve routeren, eller er det via pc du styrer båndbreddebegrensning? Hvis det er router, hvilken router er det? Du er klar over at han snakker om trådløse gjestenett, noe som ikke oppfyller følgende: Som jeg har sagt tidligere så ønsker jeg at leieboer skal ha egen stikk og modem, slik at han er uavhengig av meg (hvis jeg er borte og modemet har hengt seg opp, så blir han uten nett med mindre han har eget). Derfor trenger jeg en router som kan gi bredbåndsbegrensning.Det du trenger er en router (brannvegg) med minst tre (3) interface. Et til internett (WAN), et til deg selv (LAN) og et til nabo (OPT). Denne skal så dele WAN mellom LAN og OPT på ønsket måte. I tillegg skal/kan ikke routeren "henge seg opp". Jeg bygger helst slike routere selv, men her er et alternativ (så du får en ide om priseleiet). Dette er i prinsipp små servere, de henger seg ikke opp. Du må passe på at du får et enkelt modem fra din ISP, det reduserer sjansen for ustabilitet (ISP'er leverer så mye rare alt-mulig-i-ett-bokser). Det normale for "hjemmeroutere" i dag er to (2) interface, internett (WAN) og lokalnett (LAN). Ofte har hjemmeroutere slengt på seg et AP (access point) slik at du får trådløst i tillegg, med varoerende mulighet til å separere dette fra LAN siden. Så den enkleste løsningen er kanskje å dele ut et WiFi gjestenett til nabo, slik som foreslått over. Hvis leietaker skal ha eget modem, så vil det si at han har separat linje/abbonement som leietaker eller du må betale for. hva du kan gjøre er å montere egen router hos leietaker som du plugger inn i routeren din hvor du kjører traffic-shaping (trafikkbegrensning på leietakers linje).To hjemmerutere på rad vil fungere, du oppnår da tre (3) interface. Imidlertid vil nabo kunne koble seg på ditt nett dersom denne kobler seg utenfor sin egen router, kanskje ikke helt ønskelig. Stabiliteten kan også være litt "så som så", men det kan hende det går bra. Endret 31. oktober 2014 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå