Sushifire Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 Hei. Min kjæreste skal flytte inn hos meg og vil da gjerne si opp nåværende leilighet. Den er tidsubestemt, men har en minimumstid på 12 mnd. Etter det gjelder 3 mnd gjensidig oppsigelse. Leieforholdet er løpende og tidsubestemt, men gjelder for minimum 12 mnd fra kontraktinngåelse. Det kan sies opp med en gjensidig oppsigelsestid på 3 måneder. Det kan hende jeg har misforstått, men er det lov å avtale en slik minimumstid? Takker på forhånd for alle svar. Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 (endret) Generelt sett er det ulovlig, men det er unntak for sokkel-/loftsleilighet og tomannsbolig (om utleier bor i samme hus). Spørsmålet er heller om utformingen av kontrakten er riktig, da den ikke kan være både tidsbestemt og tidsubestemt. Man kan flytte ut på dagen for når leieavtalen går ut - dette uten oppsigelse. Endret 30. oktober 2014 av Star Fox 1 Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 ... er det lov å avtale en slik minimumstid? Oppsigelse reguleres av husleieloven § 9-6. Bestemmelsene i paragrafen kan "fravikes i avtale". Det er altså lov å avtale at leieavtalen ikke kan sies opp de første 12 månedene. 1 Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 ... er det lov å avtale en slik minimumstid? Oppsigelse reguleres av husleieloven § 9-6. Bestemmelsene i paragrafen kan "fravikes i avtale". Det er altså lov å avtale at leieavtalen ikke kan sies opp de første 12 månedene. Det er lov å avtale at oppsigelsesfristen skal være tolv måneder (med mindre det finnes ulovfestet rett som sier noe annet). Det er ikke gjort her. Oppsigelsesfrist og minimum leieperiode er ikke det samme. 1 Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 Det er lov å avtale at oppsigelsesfristen skal være tolv måneder (med mindre det finnes ulovfestet rett som sier noe annet). Det er ikke gjort her. Oppsigelsesfrist og minimum leieperiode er ikke det samme. Tja, strengt tatt kunne man omskrive en minimum leietid som en serie med forskjellige oppsigelsesfrister. Men hvis du ikke liker § 9-6 slenger jeg på § 9-4 og § 9-5, om oppsigelse av tidsubestemte leieavtaler. De er også fravikelige når det gjelder muligheten for oppsigelse. Det er for eksempel mulig å bli enige om at leieavtalen ikke kan sies opp i det hele tatt. (Jf. f.eks. Rt. 1995 s. 1333.) Da ville det være pussig om man ikke kunne avtale mindre inngripende vilkår. Poenget er at du trenger et grunnlag for å hevde at en avtale om minimum leietid er ulovlig. Jeg kan ikke se noe slikt grunnlag. (Jeg minner om at det ikke er snakk om en tidsbestemt avtale.) 2 Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 Det er lov å avtale at oppsigelsesfristen skal være tolv måneder (med mindre det finnes ulovfestet rett som sier noe annet). Det er ikke gjort her. Oppsigelsesfrist og minimum leieperiode er ikke det samme. Poenget er at du trenger et grunnlag for å hevde at en avtale om minimum leietid er ulovlig. Jeg kan ikke se noe slikt grunnlag. (Jeg minner om at det ikke er snakk om en tidsbestemt avtale.) Ah, ser feilen min nå. Takk for oppklaringen. Man lærer alltid noe nytt. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå