Gå til innhold

– Hjelp, jeg må bruke Windows!

Anbefalte innlegg

Kjenner ihvertfall en elg som lever i en boble... :)

Foreslår at du prøver Windows 8 en måneds tids før du uttaler deg noe mer om det jeg.

Hvorfor det når dere har påstått at w8 ( desktop ) og w7 er hel like ?

Diskusjon handler ikke hvordan menyene funger men hvorfor man må bruke startmenyen ( start skjermen i w8 )

Hvem er disse menneskene som jobber i OS'et hele dagen? De fleste jeg kjenner bruker programmer i OS'et. Om det så tar 5 ekstra sekunder å starte et program (noe det ikke gjør), så oppfører programmene seg helt likt. Helt. Likt.

likevel har folk forskjellige måter å gjøre det på.

funksjonene i programmet er like enten dert er Hansen eller Olsen som skriver en rapporten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke mat trollet er det noe som heter. elgen har rett i alt han sier, det er alle vi andre som tar feil. Sånn er det jo i alle tråder han diskuterer i. Man kommer ingen vei med å diskutere med han, det blir det samme som å diskutere med en vegg.

Er du klar over at alt for mange lever i sin lille boble og nekter å godta at det finnes andre måter å gjøre ting på ?

slike personer skal ha alle til jobbe etter sine prinsipper

Det er akkurat deg selv du beskriver der. En slow adopter, som klager på alt nytt som er forskjellig fra det gamle kjente. Flott å se at du møter deg selv i døren! :rofl:

Endret av Rusher
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke mat trollet er det noe som heter. elgen har rett i alt han sier, det er alle vi andre som tar feil. Sånn er det jo i alle tråder han diskuterer i. Man kommer ingen vei med å diskutere med han, det blir det samme som å diskutere med en vegg.

Er du klar over at alt for mange lever i sin lille boble og nekter å godta at det finnes andre måter å gjøre ting på ?

slike personer skal ha alle til jobbe etter sine prinsipper

Det er akkurat deg selv du beskriver der. En slow adopter, som klager på alt nytt som er forskjellig fra det gamle kjente. Flott å se at du møter deg selv i døren! :rofl:

jeg godtar at man kan gjøre ting på menge måter , selv med felles program.

hvorfor skal da andre påstå at det er bare en måte å gjøre det på ?

Problemet er at man blir fratatt den muligheten som har fungert best i alle år . samtidig som den nye måten slett ikke fungerer

det er snakk om å få en liste som viser alle menyvalgene uten å ta for mye plass på skjermen

Her er poenget at man skal få en lik eller bedre opplevelse ved å bruke det nye systemet

Når mulighetene i praksis er helt like så er det ikke noen særlig bedre opplevelse for mange av brukerne

man har et problem som man søker en bedre løsning på , i dette tilfelle hvordan få plassert mest mulig menyvalg på skjermen.

Dette fungerer bare når man får en liste med valg på skjermen ( clasic shell eller metro) .

Metro her dog den ulempen at den tar større plass på skjermen og man må scrolle sideveis for å få med seg alle valgene

clasic shell er bare en lang list med valg som man må scrolle i for å finne alle valgene

ingen av de to er helt optimal fra en brukes ståsted

jeg kunne tenke meg muligheter for mindre menyvalg direkte fra skriverbordet eller oppgavelinjen

eller at oppgavelinjen var scrolbar .

A gå fra calsic shell til metro ( når man er tvunget til bruke menyen ) kan sammenlignes med å gå fra trykknapper for navigering til gå til små joysticker for å navigere.( mange vil synes at bevarelsene vil gi for store utslag )

jeg tror hell ikke så mange vil bli så begeistret om man bytter ut rattet med et sykkelstyre

for ikke snakke hva om man gikk fra de "gamle" skruknattene til kun strykbaserte knapper som mange moderne radioer er utstyrt med. det er ihvertfall noe tungvind å stille lydstyrken kun med "+" og "-" i stedet for å ha en knapp man roterer.

Lenke til kommentar

Problemet er at man blir fratatt den muligheten som har fungert best i alle år . samtidig som den nye måten slett ikke fungerer

det er snakk om å få en liste som viser alle menyvalgene uten å ta for mye plass på skjermen

Her er poenget at man skal få en lik eller bedre opplevelse ved å bruke det nye systemet

Når mulighetene i praksis er helt like så er det ikke noen særlig bedre opplevelse for mange av brukerne

man har et problem som man søker en bedre løsning på , i dette tilfelle hvordan få plassert mest mulig menyvalg på skjermen.

Dette fungerer bare når man får en liste med valg på skjermen ( clasic shell eller metro) .

Metro her dog den ulempen at den tar større plass på skjermen og man må scrolle sideveis for å få med seg alle valgene

clasic shell er bare en lang list med valg som man må scrolle i for å finne alle valgene

jeg kunne tenke meg muligheter for mindre menyvalg direkte fra skriverbordet eller oppgavelinjen

A gå fra calsic shell til metro ( når man er tvunget til bruke menyen ) kan sammenlignes med å gå fra trykknapper for navigering til gå til små joysticker for å navigere.( mange vil synes at bevarelsene vil gi for store utslag )

jeg tror hell ikke så mange vil bli så begeistret om man bytter ut rattet med et sykkelstyre

for ikke snakke hva om man gikk fra de "gamle" skruknattene til kun strykbaserte knapper som mange moderne radioer er utstyrt med. det er ihvertfall noe tungvind å stille lydstyrken kun med "+" og "-" i stedet for å ha en knapp man roterer.

Lar igrunn bare den kommentaren din stå til skrekk og advarsel.

Endret av Rusher
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lar igrunn bare den kommentaren din stå til skrekk og advarsel.

ja vell

og er du sikker på at du faktisk forstår problemet ?

All debatt om dette virker å ignorere problemet med å tvinge en til å bruke en mere tungvind og begrenset metode

Lenke til kommentar

Jeg har jobbet så mye med W8 at jeg påstår at det du sier nesten er helt feil. Den største og umiddelbare skepsisen befant seg blant tekniske journalister og IKT-avdelinger rundt omkring, og folk med godt over middels interesse om disse emnene.

Men er disse i praksis kundene? Jeg vil si nei. Samme holdninger hadde vi også på min avdeling, og i starten var det kun jeg som ville kjøre på med W8. Nå har vi siden 8.1 lanseringen utelukkende rullet ut W8 på alle nye maskiner, på alt fra stasjonære maskiner til bærbare, touch bærbare og tablets, og ikke en eneste gang har jeg fått negative tilbakemeldinger på W8 som er relatert til problematikken som diskuteres i tekniske fora.

Altså, 0, som i ingen ting. Og vi har nå rullet ut flere hundre maskiner. Hvis startmenyen er så utrolig bra, hvorfor er det da ingen som savner den og spør etter den?

Nei, det er faktisk det motsatte som skjer. Vi har gjort klar startskjermen for våre brukere, og løsningen er steinbra om jeg skal si det selv. Applikasjoner som vi har definert plasseres og grupperes på startskjermen slik vi vil, både lokalt installere applikasjoner og Citrixapplikasjoner. Alt ligger der, klart til brukeren og enkelt og greit tilgjengelig med ett klikk.

Nå kommer W7 brukere og ønsker seg W8, og blir skuffet fordi vi ikke orker/kan legge opp nye 64bit drivere for gamle maskiner.

Det samme skjer hos så og si samtlige av våre samarbeidspartnere, og nesten ingen kjører W7 med mindre det er noe helt spesielt.

Så, er dette negative ordet som føres skapt av massene, eller fåtallet som roper høyest? Vanlige brukere sitter ikke her og diskuterer.

Tja, de eneste jeg har sett lovprise win8 befinner seg i denne tråden. Jeg noterer at du hevder å ha betydelig erfaring, men jeg er redd du har et helt verdensmarked som sier noe annet. Win8 har solgt elendig, og Microsoft svarer med win10. Dette er fakta som jeg tar frem. Når du da påstår at jeg tar feil blir det hele litt tåpelig. Eller som artikkelforfatteren sier, har dere levd under en stein de siste årene? Elg eller ikke, denne tråden er en sær samling innlegg.
Lenke til kommentar

Har du lest oppfølgeren til Øystein?

www.tek.no/artikler/feature-hjelp-jeg-ma-bruke-windows-del-2/165175

Som han sier, de som ikke har fått med seg den dårlige mottagelsen av win8 må ha levd under en stein. At du ikke er i stand til å formulere deg tydelig endrer ikke på det faktumet. Skjønte du det nå?

Lenke til kommentar

nå er det nå lit underlig at du mener at jeg er utydelig ,for jeg har faktisk påpekt og begrunnet hvorfor jeg mener at w8 fikk dårlig mottakelse.

trenger jeg å gjenta det enda en gang ?

jeg har også skrevet at det problemet jeg ville til livs hverken er løst i w7 eller w8

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Jeg har jobbet så mye med W8 at jeg påstår at det du sier nesten er helt feil. Den største og umiddelbare skepsisen befant seg blant tekniske journalister og IKT-avdelinger rundt omkring, og folk med godt over middels interesse om disse emnene.

Men er disse i praksis kundene? Jeg vil si nei. Samme holdninger hadde vi også på min avdeling, og i starten var det kun jeg som ville kjøre på med W8. Nå har vi siden 8.1 lanseringen utelukkende rullet ut W8 på alle nye maskiner, på alt fra stasjonære maskiner til bærbare, touch bærbare og tablets, og ikke en eneste gang har jeg fått negative tilbakemeldinger på W8 som er relatert til problematikken som diskuteres i tekniske fora.

Altså, 0, som i ingen ting. Og vi har nå rullet ut flere hundre maskiner. Hvis startmenyen er så utrolig bra, hvorfor er det da ingen som savner den og spør etter den?

Nei, det er faktisk det motsatte som skjer. Vi har gjort klar startskjermen for våre brukere, og løsningen er steinbra om jeg skal si det selv. Applikasjoner som vi har definert plasseres og grupperes på startskjermen slik vi vil, både lokalt installere applikasjoner og Citrixapplikasjoner. Alt ligger der, klart til brukeren og enkelt og greit tilgjengelig med ett klikk.

Nå kommer W7 brukere og ønsker seg W8, og blir skuffet fordi vi ikke orker/kan legge opp nye 64bit drivere for gamle maskiner.

Det samme skjer hos så og si samtlige av våre samarbeidspartnere, og nesten ingen kjører W7 med mindre det er noe helt spesielt.

Så, er dette negative ordet som føres skapt av massene, eller fåtallet som roper høyest? Vanlige brukere sitter ikke her og diskuterer.

Tja, de eneste jeg har sett lovprise win8 befinner seg i denne tråden. Jeg noterer at du hevder å ha betydelig erfaring, men jeg er redd du har et helt verdensmarked som sier noe annet. Win8 har solgt elendig, og Microsoft svarer med win10. Dette er fakta som jeg tar frem. Når du da påstår at jeg tar feil blir det hele litt tåpelig. Eller som artikkelforfatteren sier, har dere levd under en stein de siste årene? Elg eller ikke, denne tråden er en sær samling innlegg.

Spørsmålet er hvem som bestemmer hva som skal brukes i bedriftene rundt omkring. Hadde det blitt som flertallet på min avdeling ønsket, hadde vi i dag kjørt W7. Men fordi jeg, og etter hvert en til, ikke brydde oss om dette og rullet ut W8 like vell, kjører vi nå W8 på alt av nye maskiner. Noen på avdelingen sutrer, for reasons unknow, fremdeles over at vi gjorde dette.

Så, mye negativitet hos oss som tar disse avgjørelsene. Men, mottakelsen hos brukerne har vært totalt forskjellig. Når vi gjorde jobben med W8 utrullingen skikkelig var folk veldig positive, vi har som jeg skriver registrert 0, som i null, klager på at vi kjører W8 fremfor W7. Vi opplever heller det motsatte, at folk med W7 som ser andre med W8 etterspør W8.

Videre er det samme typen mentalitet blant mange teknologiskribenter rundt omkring. De som skriver ting enkelte kanskje leser, og dette gjør at et produkt raskt får et ufortjent rykte.

Jeg sier ikke at W8 er perfekt. Men hovedfokuset har i lange tider vært på menyen, og hvordan alt hadde vært så mye bedre med den gamle, men jeg kan personlig ikke si jeg ser noen ting som er positivt med den gamle menyen, og ingen av våre brukere opplever startskjermen som problematisk heller.

Småplukk er det naturlig nok, men for brukerens del er det noe vi raske fikk ordning på, og det er i alle fall ikke avgjørende om W8 er dårlig eller ikke.

Selvfølgelig svarer MS med endringer i W10, de er ikke dumme. Dette betyr ikke at W8 var dårlig, eller at W7 menyen var så bra. Det betyr bare at de som hylte og bar seg fikk viljen sin. Slik et barn ofte får smågodt på butikken bare det hyler høyt nok. Barnet blir fornøyd, men det betyr ikke at smågodt er en bra ting.

Med det sagt, mange påstår i dag at XP var ekstremt bra, W8 har fulgt samme salgskurve som XP gjorde. Så salgstallene kan vel ikke alene bety at W8 er dårlig heller. Selv om MS også gjorde flere endringer i Vista og 7.

Så det blir et spørsmål om hvordan man ser på saken. Du må gjerne vise til dine fakta, men hvem gjelder de altså for? Vi, og mange andre, har rullet ut W8 med stor suksess.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Forklaringen ligger jo i at det finnes så mange forskjellige behov .

W7 fungerte for mange ( i grunnen for de fleste )

w8 ligner jo på mange måter w7 og da forventer man jo at det blir anda bedre med en ny utgave .

slik det virker til nå er at noen , i hovedsakelig de som har erfaring med windowsphone elsker den nye menyen fordi de føler seg komfortabel med den det føler til at de som ikke finner seg til rette med den nye menyen for strenge blikk fra telefongjengen

Noen finner seg nok til rette , mens andre bare biter tenne sammen og forsetter mens de som føler ubehag ser eter andre løsninger

klager man på metro så får man bare dårlige påstander om at man ikke trenger å bruke den.

Nesten ingen sier at det finnes alternative menyer

det er lit underlig , nesten som om man man skal tvinges til bruke w8 med metro ( og så kan man bare la være å bruk den når man ikke finne programmene på desktoppen )

lit underlig holdning egentlig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...