Gå til innhold

– Hjelp, jeg må bruke Windows!

Anbefalte innlegg

"Enkle brukere" ?

Snakk for deg selv... eller mente du kanskje "enkelte"?

ja, enkle brukere som ikke fyller desktoppen med snarveier

hvis du enda ikke fatter det så handler det rett og slet at man

1: ikke har plass til alle snarveiene / program ikonene på oppgavelinjen ( jeger ikke sikker hva de kalles for i Windows 8 )

2: man husker ikke nok av programnavnet til kunne søke det opp ( fra startmenyen )

På tide at du finner deg annen hobby enn å skrive om dette som du åpenbart ikke vet noe om. Det begynner å bli er for lengst blitt pinlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Enkle brukere" ?

1: ikke har plass til alle snarveiene / program ikonene på oppgavelinjen ( jeger ikke sikker hva de kalles for i Windows 8 )

2: man husker ikke nok av programnavnet til kunne søke det opp ( fra startmenyen )

På tide at du finner deg annen hobby enn å skrive om dette som du åpenbart ikke vet noe om. Det begynner å bli er for lengst blitt pinlig.

Kan du ikke bare innse at ikke alle lever inne i din boble ?

Lenke til kommentar

"Enkle brukere" ?

Det er du som lever i din egen boble! Det er pinlig å se på hvordan du fortsatt driver å driter deg ut offentlig. Direkte pinlig å se på. Endret av Rusher
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvilken boble er det?

La meg prøve å forklare mitt ståsted i denne passe meningsløse diskusjonen:

Når Windows 8 kom var det svært mange som hang seg opp i bruken av den nye startskjermen, apps, tiles og mangel på startknapp. Når svigerfar kjøpte en HP med Windows 8 installert hadde de til og med lagt inn en egen knapp for å skru den av, siden dette ikke var innlysende.

Jeg var veldig skeptisk til Windows 8. Og de første dagene var det en del ting som var frustrerende. Spesielt var det bruken av apper i fullskjerm og vanlige programmer om hverandre. Det var rotete. Så jeg sluttet å bruke apper. Tiles på startskjermen som blinket og varslet om alt mulig tull syntes jeg var meningsløst, så det fjernet jeg. Jeg fjernet faktisk alt på startskjermen, for jeg bruker den ikke uansett.

Spol frem litt i tid og det viser seg at man ikke trenger bruke apps, tiles eller startskjerm for den saks skyld. Startknappen har og kommet tilbake - uten at jeg helt forstår hvorfor, men den skader heller ikke. Man kan bruke Windows 8.1 på omtrent samme måte som Windows 7 - for mange den beste versjonen av Windows.

Min måte å bruke den på er enkel: jeg søker opp det jeg trenger. Punktum.

Dvs, første gangen jeg vil starte et program må jeg kanskje skrive 3-4 bokstaver av navnet før den får riktig treff. Neste gang kanskje bare en eller to bokstaver. Hvis jeg ikke husker navnet (jeg har til gode å oppleve det, men det hender at programmer ikke lager snarveier med fornuftige navn - som f.eks en forkortelse), kan jeg som før finne det via vanlig rute med navigering i "startmenyen". Enten endrer jeg da navn på snarveien eller jeg husker det neste gang. Ønsker man ikke å bruke søk kan man da enkelt feste snarveien til enten startskjermen eller taskbar. Som før med andre ord.

99% av tiden jeg bruker på pc bruker jeg i et program. Disse oppfører seg da 100% som før. Jeg bruker windows 8.1 hjemme og Windows 7 på jobb. Og jeg starter programmer på nøyaktig samme måte. Og det er omtrent det jeg bruker OS'et til.

Ønsker man å fylle desktop, taskbar eller startmeny/skjerm med snarveier, står man fritt til å gjøre det også i Windows 8.1. For meg blir det å gå baklengs inn i fremtiden, men folk er forskjellige antar jeg.

Lenke til kommentar

Søk har man hatt før. Det unnskylder ikke dårlig navigasjon med mus. Man kan fint ha både søk OG bedre navigasjon enn metro-tullet. Og nå er det vel ikke startmeny som er "baklengs inn i framtiden" nå som fremtidig versjon får menyen? AtW

Som sagt trenger du ikke røre Metro visst du ikke vil. Du kan bruke Win 8.1 på akkurat samme måte som du bruker Windows 7.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilken boble er det?

La meg prøve å forklare mitt ståsted i denne passe meningsløse diskusjonen:

Når Windows 8 kom var det svært mange som hang seg opp i bruken av den nye startskjermen, apps, tiles og mangel på startknapp. Når svigerfar kjøpte en HP med Windows 8 installert hadde de til og med lagt inn en egen knapp for å skru den av, siden dette ikke var innlysende.

Jeg var veldig skeptisk til Windows 8. Og de første dagene var det en del ting som var frustrerende. Spesielt var det bruken av apper i fullskjerm og vanlige programmer om hverandre. Det var rotete. Så jeg sluttet å bruke apper. Tiles på startskjermen som blinket og varslet om alt mulig tull syntes jeg var meningsløst, så det fjernet jeg. Jeg fjernet faktisk alt på startskjermen, for jeg bruker den ikke uansett.

Spol frem litt i tid og det viser seg at man ikke trenger bruke apps, tiles eller startskjerm for den saks skyld. Startknappen har og kommet tilbake - uten at jeg helt forstår hvorfor, men den skader heller ikke. Man kan bruke Windows 8.1 på omtrent samme måte som Windows 7 - for mange den beste versjonen av Windows.

Min måte å bruke den på er enkel: jeg søker opp det jeg trenger. Punktum.

Dvs, første gangen jeg vil starte et program må jeg kanskje skrive 3-4 bokstaver av navnet før den får riktig treff. Neste gang kanskje bare en eller to bokstaver. Hvis jeg ikke husker navnet (jeg har til gode å oppleve det, men det hender at programmer ikke lager snarveier med fornuftige navn - som f.eks en forkortelse), kan jeg som før finne det via vanlig rute med navigering i "startmenyen". Enten endrer jeg da navn på snarveien eller jeg husker det neste gang. Ønsker man ikke å bruke søk kan man da enkelt feste snarveien til enten startskjermen eller taskbar. Som før med andre ord.

99% av tiden jeg bruker på pc bruker jeg i et program. Disse oppfører seg da 100% som før. Jeg bruker windows 8.1 hjemme og Windows 7 på jobb. Og jeg starter programmer på nøyaktig samme måte. Og det er omtrent det jeg bruker OS'et til.

Ønsker man å fylle desktop, taskbar eller startmeny/skjerm med snarveier, står man fritt til å gjøre det også i Windows 8.1. For meg blir det å gå baklengs inn i fremtiden, men folk er forskjellige antar jeg.

den boblen som rusher lever i .

han som tro at alle bruker windows på nøyaktig samme måte som han

Det virker som om han ikke aksepterer at det finne mange måter å bruke starmenyen ( startskjermen i w8) .

han aksepterer i hvertfall ikke at ikke alle klarer seg uten

Lenke til kommentar

Søk har man hatt før. Det unnskylder ikke dårlig navigasjon med mus. Man kan fint ha både søk OG bedre navigasjon enn metro-tullet. Og nå er det vel ikke startmeny som er "baklengs inn i framtiden" nå som fremtidig versjon får menyen? AtW

Som sagt trenger du ikke røre Metro visst du ikke vil. Du kan bruke Win 8.1 på akkurat samme måte som du bruker Windows 7.

Nei, det kan jeg ikke, ihvertfall ikke ut av boksen, og om jeg vil navigere med mus. At man slipper å bruke metro er fint og flott, men det hadde vært bedre med et OS som hadde søk OG skikkelig GUI.

AtW

Lenke til kommentar

problemet er snarveiene man ikke har på desktoppen .

Har man mange programmer man bruker , med både kortere og lengre tid i mellom så er det ikke plass til alle snarveien på desktoppen.

Å søke via starskjermen krever jo at man husker tilstrekkelig av navnet , sli at man slipper å vernete på at søket skal liste opp alternativene

og man må ikke glemme at skrivebordet , eller desktoppen ligger bakk åpne programmer

tidligere var det jo også slik at det var noe tungvind skifte mellom åpne programmer og skriverbordet når man brukte w8

Det er i hvertfall påstått det av noen av brukerne

Alt i alt vil det da være lettere å få frem menylisten og velge program derfra

i tidligere utgaver av windows bruket jeg snarveiene på skriverbordet , men sluttet med det fordi det var lettere å bruke startmenyen

jeg har også forsøkt med hurtigvalg taster som man kunne programmere ( mye av dert samme som multimedia tastaturene har ) men det fungerte bare sånn passe , og jeg ente opp med å bruke startmenyen

Så det er ikke alt som skal gjøre det lettere gjør det

Lenke til kommentar

Nei, det kan jeg ikke, ihvertfall ikke ut av boksen, og om jeg vil navigere med mus. At man slipper å bruke metro er fint og flott, men det hadde vært bedre med et OS som hadde søk OG skikkelig GUI.

AtW

Når du starter PCen for første gang, så kan man velge om Windows skal se etter oppdateringer automatisk.

Last ned alle oppdateringer å start maskinen på nytt å du vil se at du har Win 8.1 på maskinen din. Gå deretter inn på internett explorer å last ned Classic Shell som er et lite og gratis program å man trenger ikke røre Metro en eneste gang.

Lenke til kommentar

Er ikke enig. Mac og OSX er i grunnen en og samme ting. Folk argumenterer ikke bare for OS eller bare for HW når de kjøper en mac. De fleste mener dette er en pakke som gir det ultimate produkt. Det er få devicer å velge i, som apple på en annen side har bra kontroll på, og som ligger høyt oppe på kvalitetskalaen. Man har altså flere potensielle fordeler ved å velger OSX og Mac.

Skal man teste Windows må man på andre siden se på tilsvarende, og kanskje motsatte fordeler der. Etter hvor man setter scopet for testen så klart. Man kan kjøre Windows på en rekke formfaktorer i alle størrelser og prisklasser.

Når man nå tester W8 burde det gjøres på de premissene som lar W8 fungere optimalt. Kanskje burde man teste på en surface, med docking og skjermer, etc. For det er her W8 kan utnyttes fullt ut. Kanskje teste Direct Access også.

jeg var inne på det for en stund siden når jeg poengterte at w8 og desktop pcer ikke er optimalt , ihvertfall ikke standard konfigurasjonen

w7 virke dog å være mer optimalt på akkurat den delen

Vell, jeg er ikke enig med deg der heller. Jeg bruker utelukkende W8.1 på alle mine maskiner, og jeg ser ingen ulemper i forhold til W7, kun fordeler man kan velge å benytte seg av. Menyen i W7 er på ingen måte spesielt bra, og jeg har nesten ikke brukt denne aktivt til noen verdens ting. Startsiden i W8 bruker jeg en hel masse. Bruker man metroapper er det enda bedre.

Det eneste jeg sier er at med en touch Device som Surface Pro vil man kunne dra nytte av enda mer funksjonalitet, og utnyttet mulighetene enda bedre.

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar

Men det vet ikke elgen noe om, siden han bare tester noen minutter på utstillingspcen hos Elkjøp :rofl:

hva er det du insister nå , at jeg ikke vet at man kan bruke berørings teknologien på menyen ?

jeg vet da veldig godt at denne menyen ( metro ) ert spesial laget for gi god funksjonalitet på berørings skjermer

men her snakker dert om noe helt annet en det poengterte som var problemet

Man hadde noe i windows7 som man ønsket å forbedre

Microsoft endre utseende på menyen totalt slik at den ble bedre å bruke for noen og irriterende for flesteparten ( hvis man skal tro på alle tilbakemeldingen rett etter at w8.0 kom)

joda man har fått en del ny funksjonalitet med w8 som ikke er problemet her

Det som er problemet , som dere velger å ignorerer er at enkelte av de tidlige funksjonalitet fra w7 er tatt bort

Det er noe mange er kompabel med

Når disse muligheten er fjernet så funger det ikke lenger

så når noen klager på det så er det enkelt grinebitere som skal tvinge alle de andre til å brukes deres metoder

Da funger det ikke

Man må finne den metoden som fungerer best for en ikke la seg tvinge av de som tro at de vet best

Å gnåle hele tiden om at man kan jo bare plaser snarveier på desktoppen eller oppgavelinjen ( jeg vet ikke om de heter det fortsatt i w8 ) er noe som ikke fungere for alle bl.a. av plass hensyn

å søke opp et program via startmenyen /startskjermen ( den delen som søker ) er heller ikke noe som funger like bra fro all og da trenert man en ekte starmeny som fungerer.

Ingen meny har gjort det bedre en clasic shell ( eller tilsvarende ) til nå

at metro gir bedre funksjon på andre områder får så være

Er en avhengig å MÅ bruke menyen så kan man ikke bare komme å påstå at man ikke trenger den .

den "floken" har ikke Microsoft klart å løse enda

Lenke til kommentar

Er du virkelig så dum? eller driver du bare å troller?

Det er jo klinkende klart at du faktisk ikke vet hva du snakker om, og dette innlegget levner det ingen tvil. Man trenger ikke bruke ModernUI, og man trenger ikke modifisere noe som helst.

Skjerp deg, og slutt og forsøple forumet med disse søple\trolle innleggene dine!

Ønsker du at jeg skal ta deg seriøst eller ikke ?

da bør du faktisk les hva jeg skriver i stedet for å gå rett i strupen først .

jeg har til det kjedsommelige forklart hvorfor noe bruker startmenyen i windows , og dermed også hvorfor snarveier på skriverbordet eller andre steder i windows fungerer dårlig for enkelte

Dette er heller ikke løst i windows 8 for den typen brukere

At enkelt febrilsk forsøker å få den typen bruker over på en "dårligere navigering" sier mer om dem en brukerne som er misfornøyde med metro og windows 8 ut fra standard oppsett

Det du sier er da altså at man aldri kan endre noe, fordi noen ikke klarer å forandre marginalt på sitt bruksmønster? Jeg vet ikke om du husker hvordan startmenyen ble mottatt når den først ble introdusert? Eller hvor sterk kritikken av XP var?

Jeg vet at noen på død og liv skal mene at startmenyen er den rene gudegitte gave, og ja det finnes noen plausible forklaringer og bruksmønster som tilsier at startmenyen for enkelte brukere er bedre i gitte sammenhenger. Buhu, menyen dekker heler skjermen, og slike ting.

Men alt i alt dreier det seg stort sett om at man rett og slett har gjort opp en mening. Greit nok det. Men folk flest har ikke dette gedigne behovet for menynavigering som er så omfattende at man ikke like greit kan plassere ikonet på startskjermen. Og jeg kan ikke om jeg legger godviljen til se at startmenyen er en bedre løsning, rent bortsett fra om man bare må ha et omvendt tre hierarki av prinsipp.

Det er jo klinkende klart at du faktisk ikke vet hva du snakker om, og dette innlegget levner det ingen tvil. Man trenger ikke bruke ModernUI, og man trenger ikke modifisere noe som helst.

At elgen til forveksling kan se ut som et troll er så, men her har faktisk elgen rett. Ut-av-boksen er win8 noe kundene skyr så sterkt at Microsoft relanserte win7, og nå leverer win10 som ligner mer på win7 enn hva win8 gjorde. Med andre ord er personangrepet ditt malplassert, her er det du som dummer deg ut.

Jeg har jobbet så mye med W8 at jeg påstår at det du sier nesten er helt feil. Den største og umiddelbare skepsisen befant seg blant tekniske journalister og IKT-avdelinger rundt omkring, og folk med godt over middels interesse om disse emnene.

Men er disse i praksis kundene? Jeg vil si nei. Samme holdninger hadde vi også på min avdeling, og i starten var det kun jeg som ville kjøre på med W8. Nå har vi siden 8.1 lanseringen utelukkende rullet ut W8 på alle nye maskiner, på alt fra stasjonære maskiner til bærbare, touch bærbare og tablets, og ikke en eneste gang har jeg fått negative tilbakemeldinger på W8 som er relatert til problematikken som diskuteres i tekniske fora.

Altså, 0, som i ingen ting. Og vi har nå rullet ut flere hundre maskiner. Hvis startmenyen er så utrolig bra, hvorfor er det da ingen som savner den og spør etter den?

Nei, det er faktisk det motsatte som skjer. Vi har gjort klar startskjermen for våre brukere, og løsningen er steinbra om jeg skal si det selv. Applikasjoner som vi har definert plasseres og grupperes på startskjermen slik vi vil, både lokalt installere applikasjoner og Citrixapplikasjoner. Alt ligger der, klart til brukeren og enkelt og greit tilgjengelig med ett klikk.

Nå kommer W7 brukere og ønsker seg W8, og blir skuffet fordi vi ikke orker/kan legge opp nye 64bit drivere for gamle maskiner.

Det samme skjer hos så og si samtlige av våre samarbeidspartnere, og nesten ingen kjører W7 med mindre det er noe helt spesielt.

Så, er dette negative ordet som føres skapt av massene, eller fåtallet som roper høyest? Vanlige brukere sitter ikke her og diskuterer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget mit er at forskjellige personer har forskjellige måter å jobbe effektivt på ( tro det eller ei) .

så har man noe eksperter som skal bestemme hvordan alle skal jobbe ( alle skal altså jobbe på nøyaktig samme måte ) og da blir det bråk

Du sier at veldig mange har tatt i bruk w8 , ja det er fordi det finnes andre fordele men det

det du ikke ser er at mange bytter ut metro med noe annet .

da kan man ikke ikke lenger si at metro er så bra som alle skal ha det til

Et operativsystem med navigeringen er for alle brukere da kan man ikke bare ta hensyn til noen få , som er gjort med metro

jeg har hør mye rart om metro og det meste er ikke bra

Lenke til kommentar

Men det vet ikke elgen noe om, siden han bare tester noen minutter på utstillingspcen hos Elkjøp :rofl:

hva er det du insister nå , at jeg ikke vet at man kan bruke berørings teknologien på menyen ?

jeg vet da veldig godt at denne menyen ( metro ) ert spesial laget for gi god funksjonalitet på berørings skjermer

Microsoft endre utseende på menyen totalt slik at den ble bedre å bruke for noen og irriterende for flesteparten ( hvis man skal tro på alle tilbakemeldingen rett etter at w8.0 kom)

Det som er problemet , som dere velger å ignorerer er at enkelte av de tidlige funksjonalitet fra w7 er tatt bort

så når noen klager på det så er det enkelt grinebitere som skal tvinge alle de andre til å brukes deres metoder

Da funger det ikke

Man må finne den metoden som fungerer best for en ikke la seg tvinge av de som tro at de vet best

Å gnåle hele tiden om at man kan jo bare plaser snarveier på desktoppen eller oppgavelinjen ( jeg vet ikke om de heter det fortsatt i w8 ) er noe som ikke fungere for alle bl.a. av plass hensyn

å søke opp et program via startmenyen /startskjermen ( den delen som søker ) er heller ikke noe som funger like bra fro all og da trenert man en ekte starmeny som fungerer.

Er en avhengig å MÅ bruke menyen så kan man ikke bare komme å påstå at man ikke trenger den .

Hehe, komisk å se deg bable om ting du ikke har den minste anelse om :) Hadde du faktisk prøvd det skikkelig, så ville du innsett at det fungerer knirkefritt på "vanlig pc" som du kaller det.

Nevn 1 ting som ikke kan gjøres like kjapt på W8.1? Nevn en konkret ting, uten noe tullprat som du vanligvis kommer med.

Man trenger ikke bruke "metro" som du fint hevder. Man klarer seg fint uten det visst man ikke ønsker.

Og for å snu på flisen litt. Hvorfor skal man holde på den gamle gammeldagse startmenyen pga. noen få "slow adopters" ikke klarer å gi slipp på den? Ved å endre litt på metodikken sin, eller installere en gratis modifikasjon som f.eks Classic shell?

Endret av Rusher
Lenke til kommentar

Da funger det ikke

Hehe, komisk å se deg bable om ting du ikke har den minste anelse om :) Hadde du faktisk prøvd det skikkelig, så ville du innsett at det fungerer knirkefritt på "vanlig pc" som du kaller det.

Nevn 1 ting som ikke kan gjøres like kjapt på W8.1? Nevn en konkret ting, uten noe tullprat som du vanligvis kommer med.

Man trenger ikke bruke "metro" som du fint hevder. Man klarer seg fint uten det visst man ikke ønsker.

Og for å snu på flisen litt. Hvorfor skal man holde på den gamle gammeldagse startmenyen pga. noen få "slow adopters" ikke klarer å gi slipp på den? Ved å endre litt på metodikken sin, eller installere en gratis modifikasjon som f.eks Classic shell?

Det som er komisk er at dere svare på noe helt annet en det jeg snakker om og så påstår dere at jeg ikke har peiling .

her er det flere av der som ikke har peiling på hva problemet faktisk er

Problemet er metro menyen blåses opp i strøelse i forhold til clasic menyen

Dere påstår at man skal børe på bruken med menyen ved å plaser alle valgene på skriverbordredet.

Da har der fullstendig glemt at skriverbordet funger temmelig likt metro myen , bortsett fra at man har mindre plass tilgjengelig

en meny , enten clasic eller metro stil har mere plass tilgjengelig

det er den ene grunnen til at man bruker den

den andre grunnen er når man ikke er i stand til søke opp programmet man vil kjøre

Skulle man bruke desktoppen så må man lage seg en strukturert meny med mindre valg og undermenyer direkte fra desktoppen

( det tviler jeg for er mulig selv i w8 )

men da er man jo egentlig der metro overtar

det man ønsker er en meny som faktisk er tilpasset desktop bruk .

operer windows i 2 modusen så må man også ha 2 meduser på menyvalgene

Det er ikke noe galt i å fornye seg.

men det blir da feil å endre utsende uten å gjør de stor forbedringene.

nøkkelen er også valgmuligheter , ikke tvang som i alt for mange tilfeller virker mot sin hensikt

når der var så glad i den opprinnelige metro menyen hvorfor tror dere da at Microsoft gikk tilbake på den og endret den så mye i ettertid ?

jo nesten ingen desktop bruker og programmer er tilpasset det nye konseptet.

jobber man derimot på en berørings skjerm så er dert noe annet

Skjønt jeg har end del ider Microsoft burde ha tenkt på

problemet er også at alle ( enten det har med data å gjøre eller ikke ) kopier denne måten uten å ta spesielt hensyn til bruker opplevelsen

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Ikke mat trollet er det noe som heter. elgen har rett i alt han sier, det er alle vi andre som tar feil. Sånn er det jo i alle tråder han diskuterer i. Man kommer ingen vei med å diskutere med han, det blir det samme som å diskutere med en vegg.

Er du klar over at alt for mange lever i sin lille boble og nekter å godta at det finnes andre måter å gjøre ting på ?

slike personer skal ha alle til jobbe etter sine prinsipper

Lenke til kommentar

Ikke mat trollet er det noe som heter. elgen har rett i alt han sier, det er alle vi andre som tar feil. Sånn er det jo i alle tråder han diskuterer i. Man kommer ingen vei med å diskutere med han, det blir det samme som å diskutere med en vegg.

Er du klar over at alt for mange lever i sin lille boble og nekter å godta at det finnes andre måter å gjøre ting på ?

slike personer skal ha alle til jobbe etter sine prinsipper

Kjenner ihvertfall en elg som lever i en boble... :)

Foreslår at du prøver Windows 8 en måneds tids før du uttaler deg noe mer om det jeg.

Poenget mit er at forskjellige personer har forskjellige måter å jobbe effektivt på ( tro det eller ei) .

Hvem er disse menneskene som jobber i OS'et hele dagen? De fleste jeg kjenner bruker programmer i OS'et. Om det så tar 5 ekstra sekunder å starte et program (noe det ikke gjør), så oppfører programmene seg helt likt. Helt. Likt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...