Gå til innhold

– Hjelp, jeg må bruke Windows!


Anbefalte innlegg

Nå sklir tråden helt ut her, de som er ute etter å legge inn Mac OS X på Intel X86-basert maskinvare får gå inn på http://www.tonymacx86.com/home.php så finner de alt de trenger å vite.

 

Denne tråden handler ikke om hvordan man kan legge inn Mac OS X på ikke offisielt støttet maskinvare, og ikke har dette noe relevans med tråden heller da det å teste ut et operativsystem med å "hacke" det inn på en maskinvare som i utgangspunktet ikke er støttes må sies å være en helt idiotisk måte å få testet noe på. Da kjøper du heller en MacBook Air eller lignende fra Komplett.no med 45-dager åpent kjøp også returnerer du den etter 40-dager, da har du fått prøvd det på greie grunnlag og vilkår.

 

Det å fikle med Mac OS X på ikke støttet maskinvare kan være et sant lite helvete, så lenge du ikke bygger deg maskinvare til punkt og prikke utifra hva TonyMacX86 nettsidene kan bekrefte at er 110% støttet native av Mac OS X så blir det fort mye fikling, ikke optimal ytelse, krøll ved systemoppdateringer osv som ikke akkurat gir noe representativt bilde for hvordan Mac OS X faktisk fungerer i praksis på en Mac.

 

 

Selv så fiklet jeg med dette for ca 1,5 år siden, og jeg skulle tilsynelatende ha maskinvare som for det meste var støttet, men måtte plutselig flashe eldre BIOS-versjon og finne spesifikke innstillinger og ditten og datten for mitt hovedkort og mye tullball, og selv da så var det ingen støtte for sleep og litt sånt så det måtte jeg holde meg helt unna eller så ble kernel panic på flekken, og etter ny systemoppdateringer så måtte jeg gå igjennom mye av fiklingen og triksingen på nytt da mye av filene som du har modifisert blir endret osv.. Det endte opp med at jeg rett og slett ikke gadd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Fordi Mac vs PC i denne sammenhengen er en form for terminologi. Akkurat som man kan si at noen er fjortis, selv om de ikke nødvendigvis er 14 år.

Kanskje men det har jo tatt helt av.

 

Det blir som å sammenligne epler og pærer og påstå at epler ikke er frukt

 

 

 

Nei, her velger du bare å bevisst ignorere terminologien, dette kalles å være kverulant. Alle forstår hva som menes med Mac vs PC, det er nettopp derfor dette har blitt en terminologi, og det er nettopp derfor den benyttes veldig ofte fordi det faktisk er noe 99% av alle der ute faktisk forstår hva betyr.

Endret av RamGuy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Fordi Mac vs PC i denne sammenhengen er en form for terminologi. Akkurat som man kan si at noen er fjortis, selv om de ikke nødvendigvis er 14 år.

Kanskje men det har jo tatt helt av.

 

Det blir som å sammenligne epler og pærer og påstå at epler ikke er frukt

 

 

 

Nei, her velger du bare å bevisst ignorere terminologien, dette kalles å være kverulant. Alle forstår hva som menes med Mac vs PC, det er nettopp derfor dette har blitt en terminologi, og det er nettopp derfor den benyttes veldig ofte fordi det faktisk er noe 99% av alle der ute faktisk forstår hva betyr.

 

Du kan påstå det . jeg er derimot ikke så sikker på

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

 

Det blir som å sammenligne epler og pærer og påstå at epler ikke er frukt

Nei, her velger du bare å bevisst ignorere terminologien, dette kalles å være kverulant. Alle forstår hva som menes med Mac vs PC, det er nettopp derfor dette har blitt en terminologi...

 

Dog forhindrer ikke oppstandelse av gjengs terminologi det faktum at Elgen faktisk har rett og de fleste andre bare misbruker uttrykk. Hardware med OSX kjøpt i en spesiell butikk er en personlig datamaskin (personal computer) på lik linje med et selvbygg hvor en har installert linux.

 

Og ja, det irriterer meg at folk sier ting som "data'n hjemme" også. Eller at mange folk kaller alle mobiler med touch-skjerm for "ifon". Da sier jeg konsekvent hæ?

 

Det at ord/utrykk er moderne eller populære gjør ordene ikke til en sannhet, men massene tåpelige.

Lenke til kommentar

 

 

Det blir som å sammenligne epler og pærer og påstå at epler ikke er frukt

Nei, her velger du bare å bevisst ignorere terminologien, dette kalles å være kverulant. Alle forstår hva som menes med Mac vs PC, det er nettopp derfor dette har blitt en terminologi...

 

Dog forhindrer ikke oppstandelse av gjengs terminologi det faktum at Elgen faktisk har rett og de fleste andre bare misbruker uttrykk. Hardware med OSX kjøpt i en spesiell butikk er en personlig datamaskin (personal computer) på lik linje med et selvbygg hvor en har installert linux.

 

Og ja, det irriterer meg at folk sier ting som "data'n hjemme" også. Eller at mange folk kaller alle mobiler med touch-skjerm for "ifon". Da sier jeg konsekvent hæ?

 

Det at ord/utrykk er moderne eller populære gjør ordene ikke til en sannhet, men massene tåpelige.

 

 

Nå finnes det en ganske lang liste med misbrukte terminologiske uttrykk , der man faktiske ikke skiller den en enheten fra den andre bare fordi de har samme hensikt

 

Sa lurer jeg på hva som er så å sis sannheten i stedet for bruke terminologiske utrykk hele tiden

å si "min pc er en Mac" dunger hel fint

å si "jeg har en Mac" blir mer som å si " jeg spiser ikke frukt men epler"

Da blir det mer korrekt å si " jeg har en Mac pc " fordi mackintosh er en gruppe spesifiserte pc modeller på lik linje HP sine pcer

eneste forskjellen er at Apple stiler lit andre krav

 

Hvis man drar det over til nettbrett så har enkelt begynt å snakke om Ipaden sin selv om det ikke et nettbrett produsert av Apple

Man har det same syndromet om MP3 spillere

 

Så hvis man ikke holder tungen rett i munnen så kan det få konsekvenser

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Vi får håpe Apple ikke kommer med "Big Mac", da er det duka for forvirring uansett om det er med OSX eller ei. Det er kalderere om vinteren enn det er på øra og det er lenger til London enn med fly.

Lenke til kommentar

 

 

 

Fordi Mac vs PC i denne sammenhengen er en form for terminologi. Akkurat som man kan si at noen er fjortis, selv om de ikke nødvendigvis er 14 år.

Kanskje men det har jo tatt helt av.

 

Det blir som å sammenligne epler og pærer og påstå at epler ikke er frukt

 

 

 

Nei, her velger du bare å bevisst ignorere terminologien, dette kalles å være kverulant. Alle forstår hva som menes med Mac vs PC, det er nettopp derfor dette har blitt en terminologi, og det er nettopp derfor den benyttes veldig ofte fordi det faktisk er noe 99% av alle der ute faktisk forstår hva betyr.

 

Du kan påstå det . jeg er derimot ikke så sikker på

 

Vi er derimot sikker på at du bare forsøpler forumet med svada. Nett troll kalles det.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Fordi Mac vs PC i denne sammenhengen er en form for terminologi. Akkurat som man kan si at noen er fjortis, selv om de ikke nødvendigvis er 14 år.

Kanskje men det har jo tatt helt av.

 

Det blir som å sammenligne epler og pærer og påstå at epler ikke er frukt

 

 

 

Nei, her velger du bare å bevisst ignorere terminologien, dette kalles å være kverulant. Alle forstår hva som menes med Mac vs PC, det er nettopp derfor dette har blitt en terminologi, og det er nettopp derfor den benyttes veldig ofte fordi det faktisk er noe 99% av alle der ute faktisk forstår hva betyr.

 

Du kan påstå det . jeg er derimot ikke så sikker på

 

Vi er derimot sikker på at du bare forsøpler forumet med svada. Nett troll kalles det.

 

da har du oppfattet det helt feil

Lenke til kommentar

Hadde det ikke i grunn vært mest naturlig at han testa Windows på de mac'ene han er vant til ? Slik jeg forstår det så er jo testen av selve operativsystemene og ikke hardwaren, da er det jo en STOR fordel å teste de på samme hardware. Det er egentlig det eneste rette så lenge det ikke diskvalifiserer ene operativsystemet veldig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor sier man Mac eller pc når Macintosh ogås er en pc , dog at den har lit strengere krav til hardwaren ?

Fordi når begrepene ble etablert så kjørte mac og PC forskjellig arkitektur. Det er først "nå nylig" at apple har begynt å bruke samme HW som PC'er.

 

Dette er også mye av grunnen til at man fra tidlig av foretrakk mac til redigering av video, lyd og bilde, da HW i maskinene var bedre egnet til disse spesifikke oppgavene. Så har dette blitt hengende ved, selv om det i dag ikke er praktiske forskjeller i selve HW.

Lenke til kommentar

 

 

 

Det blir som å sammenligne epler og pærer og påstå at epler ikke er frukt

Nei, her velger du bare å bevisst ignorere terminologien, dette kalles å være kverulant. Alle forstår hva som menes med Mac vs PC, det er nettopp derfor dette har blitt en terminologi...

 

Dog forhindrer ikke oppstandelse av gjengs terminologi det faktum at Elgen faktisk har rett og de fleste andre bare misbruker uttrykk. Hardware med OSX kjøpt i en spesiell butikk er en personlig datamaskin (personal computer) på lik linje med et selvbygg hvor en har installert linux.

 

Og ja, det irriterer meg at folk sier ting som "data'n hjemme" også. Eller at mange folk kaller alle mobiler med touch-skjerm for "ifon". Da sier jeg konsekvent hæ?

 

Det at ord/utrykk er moderne eller populære gjør ordene ikke til en sannhet, men massene tåpelige.

 

 

Nå finnes det en ganske lang liste med misbrukte terminologiske uttrykk , der man faktiske ikke skiller den en enheten fra den andre bare fordi de har samme hensikt

 

Sa lurer jeg på hva som er så å sis sannheten i stedet for bruke terminologiske utrykk hele tiden

å si "min pc er en Mac" dunger hel fint

å si "jeg har en Mac" blir mer som å si " jeg spiser ikke frukt men epler"

Da blir det mer korrekt å si " jeg har en Mac pc " fordi mackintosh er en gruppe spesifiserte pc modeller på lik linje HP sine pcer

eneste forskjellen er at Apple stiler lit andre krav

 

Hvis man drar det over til nettbrett så har enkelt begynt å snakke om Ipaden sin selv om det ikke et nettbrett produsert av Apple

Man har det same syndromet om MP3 spillere

 

Så hvis man ikke holder tungen rett i munnen så kan det få konsekvenser

 

Jeg er ofte oppgitt over mye av det Elgen skriver på forumene, og også ofte enig i kritikken som postes mot ham her på forumet. Sorry Elgen, men sånn er det en gang.

 

Like vell, jeg er tilbøyelig til å være enig her, selv om det ikke er et like stort problem med mac som med nettbrett, mp3 spillere og telefoner. Det er et faktum at folk flest vet null og niks om slike produkter, foruten at det er kult å ha dem, og at de kan trykke på skjermene.

 

Min mor skulle ha nettbrett, og spurte meg om jeg kunne hjelpe henne kjøpe en aiPædd. Når jeg spurte hvorfor hun absolutt skulle ha det, ble hun usikker og la til en sånn liten skjerm man trykker på. Hun visste ikke bedre, for hun var iPad sidestilt med nettbrett.

 

Hørte på P3 for noe tid tilbake at de snakket om MP3 spillere, og hvilke spillere de i studio foretrakk. Da de ikke ble enige, oppfordret de publikum til å sende inn SMS med hvilken iPod de hadde. Øh, jeg hadde en Meizu, som forøvrig var betydelig bedre på lyd enn noen iPod på den tiden.

 

Når det er en reklame som på ett eller annet vis skulle relateres til mobile devicer, har det i lang tid nærmest utelukkende være iPad eller iPhone som har være avbildet. Selv om det strengt tatt ikke var en reklame relatert til apple og deres produkter i det hele tatt.

 

Man kan si hva man vil om apple, men de har, med god hjelp av media, klart å etablere sine merkenavn som beskrivelse på en hel serie produkter.

 

Dette kan sammenlignes med isopor og leca. Isopor er faktisk et merkenavn her i Norge, men vi sier isopor selv om vi kjøper EPS-plater av for eks Sundolitt. Dette kalles deproprialisert eponym.

 

Dette er faktisk et veldig stort problem, selv om det er enda mer innkjørt med isopor en iPad.

 

Nå har det en stund vært Samsung og Galaxy folk her hørt at de må ha. Når folk ser min kones Samsung Ativ S har de stort sett ingen formening om at denne kjører et helt annet OS.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde det ikke i grunn vært mest naturlig at han testa Windows på de mac'ene han er vant til ? Slik jeg forstår det så er jo testen av selve operativsystemene og ikke hardwaren, da er det jo en STOR fordel å teste de på samme hardware. Det er egentlig det eneste rette så lenge det ikke diskvalifiserer ene operativsystemet veldig.

 

 

Fordi både strømstyring og styreflate (touchpad) fungerer ikke nevneverdig godt og er ikke spesielt bra optimalisert når du kjører Windows under BootCamp eller med EFI installasjon, så han vil jo rett fra starten av få bismak i munnen så fort han begynner å bruke Windows når han merker at styreflaten er redusert voldsomt og at batteritiden har blitt flere timer dårligere.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Det blir som å sammenligne epler og pærer og påstå at epler ikke er frukt

Nei, her velger du bare å bevisst ignorere terminologien, dette kalles å være kverulant. Alle forstår hva som menes med Mac vs PC, det er nettopp derfor dette har blitt en terminologi...

 

Dog forhindrer ikke oppstandelse av gjengs terminologi det faktum at Elgen faktisk har rett og de fleste andre bare misbruker uttrykk. Hardware med OSX kjøpt i en spesiell butikk er en personlig datamaskin (personal computer) på lik linje med et selvbygg hvor en har installert linux.

 

Og ja, det irriterer meg at folk sier ting som "data'n hjemme" også. Eller at mange folk kaller alle mobiler med touch-skjerm for "ifon". Da sier jeg konsekvent hæ?

 

Det at ord/utrykk er moderne eller populære gjør ordene ikke til en sannhet, men massene tåpelige.

 

 

Nå finnes det en ganske lang liste med misbrukte terminologiske uttrykk , der man faktiske ikke skiller den en enheten fra den andre bare fordi de har samme hensikt

 

Sa lurer jeg på hva som er så å sis sannheten i stedet for bruke terminologiske utrykk hele tiden

å si "min pc er en Mac" dunger hel fint

å si "jeg har en Mac" blir mer som å si " jeg spiser ikke frukt men epler"

Da blir det mer korrekt å si " jeg har en Mac pc " fordi mackintosh er en gruppe spesifiserte pc modeller på lik linje HP sine pcer

eneste forskjellen er at Apple stiler lit andre krav

 

Hvis man drar det over til nettbrett så har enkelt begynt å snakke om Ipaden sin selv om det ikke et nettbrett produsert av Apple

Man har det same syndromet om MP3 spillere

 

Så hvis man ikke holder tungen rett i munnen så kan det få konsekvenser

 

Jeg er ofte oppgitt over mye av det Elgen skriver på forumene, og også ofte enig i kritikken som postes mot ham her på forumet. Sorry Elgen, men sånn er det en gang.

 

Like vell, jeg er tilbøyelig til å være enig her, selv om det ikke er et like stort problem med mac som med nettbrett, mp3 spillere og telefoner. Det er et faktum at folk flest vet null og niks om slike produkter, foruten at det er kult å ha dem, og at de kan trykke på skjermene.

 

Min mor skulle ha nettbrett, og spurte meg om jeg kunne hjelpe henne kjøpe en aiPædd. Når jeg spurte hvorfor hun absolutt skulle ha det, ble hun usikker og la til en sånn liten skjerm man trykker på. Hun visste ikke bedre, for hun var iPad sidestilt med nettbrett.

 

Hørte på P3 for noe tid tilbake at de snakket om MP3 spillere, og hvilke spillere de i studio foretrakk. Da de ikke ble enige, oppfordret de publikum til å sende inn SMS med hvilken iPod de hadde. Øh, jeg hadde en Meizu, som forøvrig var betydelig bedre på lyd enn noen iPod på den tiden.

 

Når det er en reklame som på ett eller annet vis skulle relateres til mobile devicer, har det i lang tid nærmest utelukkende være iPad eller iPhone som har være avbildet. Selv om det strengt tatt ikke var en reklame relatert til apple og deres produkter i det hele tatt.

 

Man kan si hva man vil om apple, men de har, med god hjelp av media, klart å etablere sine merkenavn som beskrivelse på en hel serie produkter.

 

Dette kan sammenlignes med isopor og leca. Isopor er faktisk et merkenavn her i Norge, men vi sier isopor selv om vi kjøper EPS-plater av for eks Sundolitt. Dette kalles deproprialisert eponym.

 

Dette er faktisk et veldig stort problem, selv om det er enda mer innkjørt med isopor en iPad.

 

Nå har det en stund vært Samsung og Galaxy folk her hørt at de må ha. Når folk ser min kones Samsung Ativ S har de stort sett ingen formening om at denne kjører et helt annet OS.

 

takk for kritikken , selv om jeg ikke er ser annet en at du bare er uenig.

 

men du forstått hvor jeg vill hen.

 

Man må rett og slett holde tungen rett i munnen å si det man faktisk mener , selv om det ikke er like lett hele tiden

Lenke til kommentar

Hadde det ikke i grunn vært mest naturlig at han testa Windows på de mac'ene han er vant til ? Slik jeg forstår det så er jo testen av selve operativsystemene og ikke hardwaren, da er det jo en STOR fordel å teste de på samme hardware. Det er egentlig det eneste rette så lenge det ikke diskvalifiserer ene operativsystemet veldig.

Er ikke enig. Mac og OSX er i grunnen en og samme ting. Folk argumenterer ikke bare for OS eller bare for HW når de kjøper en mac. De fleste mener dette er en pakke som gir det ultimate produkt. Det er få devicer å velge i, som apple på en annen side har bra kontroll på, og som ligger høyt oppe på kvalitetskalaen. Man har altså flere potensielle fordeler ved å velger OSX og Mac.

 

Skal man teste Windows må man på andre siden se på tilsvarende, og kanskje motsatte fordeler der. Etter hvor man setter scopet for testen så klart. Man kan kjøre Windows på en rekke formfaktorer i alle størrelser og prisklasser.

 

Når man nå tester W8 burde det gjøres på de premissene som lar W8 fungere optimalt. Kanskje burde man teste på en surface, med docking og skjermer, etc. For det er her W8 kan utnyttes fullt ut. Kanskje teste Direct Access også.

Lenke til kommentar

2# Hvorfor i all verden er det ansatt en "Mac-fan" i en nøytral nettavis? Samme om det hadde vært en Linux eller Windows-fan for den skyld. Nøytralitet betyr tydeligvis ingenting som journalist her?

 

Så en "mac-fan" klarer ikke å holde seg objektiv til noe? At han selv foretrekker mac, betyr vell ikke at han hater Windows eller andre open source OS?

Lenke til kommentar

 

Hadde det ikke i grunn vært mest naturlig at han testa Windows på de mac'ene han er vant til ? Slik jeg forstår det så er jo testen av selve operativsystemene og ikke hardwaren, da er det jo en STOR fordel å teste de på samme hardware. Det er egentlig det eneste rette så lenge det ikke diskvalifiserer ene operativsystemet veldig.

Er ikke enig. Mac og OSX er i grunnen en og samme ting. Folk argumenterer ikke bare for OS eller bare for HW når de kjøper en mac. De fleste mener dette er en pakke som gir det ultimate produkt. Det er få devicer å velge i, som apple på en annen side har bra kontroll på, og som ligger høyt oppe på kvalitetskalaen. Man har altså flere potensielle fordeler ved å velger OSX og Mac.

 

Skal man teste Windows må man på andre siden se på tilsvarende, og kanskje motsatte fordeler der. Etter hvor man setter scopet for testen så klart. Man kan kjøre Windows på en rekke formfaktorer i alle størrelser og prisklasser.

 

Når man nå tester W8 burde det gjøres på de premissene som lar W8 fungere optimalt. Kanskje burde man teste på en surface, med docking og skjermer, etc. For det er her W8 kan utnyttes fullt ut. Kanskje teste Direct Access også.

 

jeg var inne på det for en stund siden når jeg poengterte at w8 og desktop pcer ikke er optimalt , ihvertfall ikke standard konfigurasjonen

w7 virke dog å være mer optimalt på akkurat den delen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...