Haeven Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 Jeg og kjæresten bor i oslo, og vi får stadig høre at det er bedre for oss å kjøpe en leilighet enn å leie. For øyeblikket leier vi en 38m^2 på majorstua. Jeg er student i to år til, mens hun jobber fult. I leie betaler vi 10700,- Jeg tenker at kjøp av leilighet ikke lønner seg da vi ikke vet om vi skal bo her lenge. Fra 2 år til 4-. Vi er usikre på det siden ingen av oss vet hvor vi kommer inn på ppu. Samtidig er det greit å ikke være ansvarlig hvis det skulle skje noe, vannskader osv. Vi er usikre på det så jeg vet ikke om noen kunne utfylle litt? Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 Det evige dilemmaet https://www.google.no/?gws_rd=ssl#q=eie+eller+leie Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 Det finnes faste kostnader ved å kjøpe noe, som du må betale. Avgifter sånt. Så er det meglerhonorar ved salg. Regn med at det ryker minst 200 000 i avgifter og honorar. Så er det renter på leiligheten, altså penger du må betale for å låne penger av banken. La oss si for enkelhets skyld at det blir 7000 i mnd. Så tilkommer offentlige avgifter. I det store og hele, er leieprisen represententert ved hva det koster å ha leiligheten for eier, pluss et påslag som er det man sitter igjen med i overskudd. Dette er kanskje 10% Så i løpet av et år, "overbetaler" dere ca 1,5 månedsleie. Det lønner seg å eie, når de faste kostnadene er innspart. Det er oftest ca 5 år, hvis man antar at leiligheten holder seg i verdi. Det kan gå begge veier. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 Har nok litt med timing å gjøre også, mtp. verdistigning etc. Selv kjøpte jeg en leilighet på samme størrelse (38m²) for litt under 5 år siden. Har betalt ned lånet ganske fort, så jeg har svært lave renteutgifter per d.d. Totalt inkl. fellesutgifter og strøm betaler jeg nå ca. 4000/mnd. Så kommer det jo en kostnad med vedlikehold osv, så regner man inn det øker det jo litt. Har også hatt en verdistigning på rundt en halv million kroner på denne tiden. Betalte dokumentavgift på litt over 40000 da jeg kjøpte. Ingen tvil om at det har lønt seg å kjøpe for min del, men med en kortere tidshorisont ser jo ting litt annerledes ut. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 Dok.avgift på 2,5% ved kjøp (unntak for aksjeleilighet, OBOS osv) og 2-3% til megler ved salg ramponerer en del av budsjettet for såpass kort periode dersom ikke boligprisene stiger tilstrekkelig. Er det ønskelig å spare penger finnes det vesentlig billigere steder å bo enn Majorstua... For 2 år hadde jeg ikke giddet å kjøpe pga dok.avgift på 50-60'000 kr ved kjøp og 60-80'000 til megler ved salg. Der har du et gratisår i leiekostnader allerede. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 Det med langsiktig vs kortsiktig er et godt poeng. Men slik jeg ser det så vil leie alltid være slik at du kaster ut penger du aldri får tilbake. Når du kjøper så vil du betale til deg selv (boligen er sparebørsa). Det er ihvertfall kjipt å etter flere å vite at du har brukt så mye penger på leie når du kunne ha betalt ned på et lån. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå