Pappahjerte Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 Hei! Var på jobb her om dagen å fikk en telefon fra kjæresten. Hun sa hun var gravid! Nå som sjokket har lagt seg til ro, så er eg klar til og ta tak i situasjonen. Ser for meg at livet kommer til å bli snudd på hodet, men føler meg klar til og takle dette. Er ferdigutdannet, og jobber på havet som styrmann. Er borte en mnd i slengen. Litt usikker på hvordan eg vil takle å være borte så lenge om gangen når det kommer et barn til verden. Syntes det er skremmende nok å være borte fra samboeren min så lenge. Men det er jobben min, så må nok bare finne ut av det. Er 26 år, har egen leilighet og grei økonomi. Dama er 21 år og utdanner seg som førskolelærer. Hun har 1,5 år igjen av utdannelsen. Vi har snakket om barn, men det har alltid bare vært en snakkis. Aldri noe vi har bestemt oss for. Det som har skjedd er at vi enkelt og greit bare har vært litt "uforsiktige" når det kommer til prevensjon. Da ble hun gravid med en gang. Personlig så gleder eg meg til og bli far og har lyst til å være den beste far eg klarer og være. Både ovenfor barnet og barnets mor. Det eg lurer på er hva bør eg som fremtidig pappa ta tak i før barnet kommer, og hvordan bør eg være tilstede for min samboer nå når hun er gravid. Eg har ikke peiling på dette her, og har aldri så mye som skiftet en bleie en gang. Jeg er ganske grønn rett å slett. Trenger råd! Takk til alle som tar seg tid til å svare! :-) Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 Skal bli far i neste måned, og jobber også turnus, men den er nok ikke like krevende som din med tanke på barn i huset. Jeg jobber nattarbeid 15 dager i måneden, og skiftene varer opptil tolv timer hver natt. Med andre ord er jeg lite tilgjengelig halve måneden. Du har uansett krav på fri i 14 dager i forbindelse med fødselen, og foreldrepermisjonen kan dere fordele om ønskelig. Jeg tror du må ta ut minimum 10 uker. Lenke til kommentar
JaBBe Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 Gratulerer! Ville først og fremst lagt en plan for hvordan hun skal fullføre utdanningen. Fra det jeg vet om førskolelærerutdanning, jobbes det mye i grupper og i fellesskap, så hun må jo evnt bli kjent med nye folk i den perioden hun skal gjøre ferdig oppgaven, dersom det blir permisjon. Siden hun studerer har hun kanskje ikke krav på mammapermisjon, så det blir engangsstønad og lånekassen som vil forsørge dere, forutsatt at hun ikke slutter på studiene. Jeg tror du mister retten på permisjon. Les mer her. Jeg er far og har barn i barnehagen og mor studerer til å bli førskolelærer, og jeg må si at det hadde vært vanskelig for hun å studere fulltid dersom jeg ikke hatt en fleksibel arbeidstid, 8-16 jobb. Det andre med bleieskift og sånt kommer naturlig er rett og slett bare å ha lyst så får du det til. Lenke til kommentar
Suspendert Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 Her er en lignende tråd: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1633936 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 (endret) Som tvillingpappa selv kan jeg komme med noen tips , det er mye som kan gjøres nå : *Sette dere ned og finn ut hva barnet/ene kommer til å ha behov for , sett opp et budsjett. *Bilstol er også greit å få kjøpt i tide , her anbefaler jeg at du kjøper en som er trygg og dimensjonert riktig ,spesielt om du har planer om å ha den en stund anbefales det å kjøpe en som holder til 12kg og en viss størrelse ,sjekk om bilen har Isofix og kan ta i bruk den typen stol du ønsker å kjøpe. *Barnevogn er som regel en ting mor sørger for , tips : Sett av et budsjett på hvor mye dere ønsker å bruke på det og prioriter sikkerhet fremfor "utseende" , 4 hjul er stødigere enn 3 hjul i alle fall på de vognene jeg testet. *Å pusse opp barnerommet er også morsomt , her kan dere fordele arbeidet , far sørger for å male (så slipper mor å få i seg maling og kjemikalier ) og hun kan ta det lette arbeidet med å dekorere / velge ut litt av det som skal være i rommet. Kan komme med flere tips senere, men dette er jo selvsagt en liten start. Endret 30. oktober 2014 av Malvado 1 Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 spar masse penger, ta det som det kommer, en måned i slengen kommer til å være tungt for deg men når du er hjemme har du jo desto mere tid til barnet. Dette går fint, 6 måneder etter fødselen er du bare lykkelig for at det hendte. Lykke til og grattis. 1 Lenke til kommentar
Pappahjerte Skrevet 30. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2014 Gratulerer! Ville først og fremst lagt en plan for hvordan hun skal fullføre utdanningen. Fra det jeg vet om førskolelærerutdanning, jobbes det mye i grupper og i fellesskap, så hun må jo evnt bli kjent med nye folk i den perioden hun skal gjøre ferdig oppgaven, dersom det blir permisjon. Siden hun studerer har hun kanskje ikke krav på mammapermisjon, så det blir engangsstønad og lånekassen som vil forsørge dere, forutsatt at hun ikke slutter på studiene. Jeg tror du mister retten på permisjon. Les mer her. Jeg er far og har barn i barnehagen og mor studerer til å bli førskolelærer, og jeg må si at det hadde vært vanskelig for hun å studere fulltid dersom jeg ikke hatt en fleksibel arbeidstid, 8-16 jobb. Det andre med bleieskift og sånt kommer naturlig er rett og slett bare å ha lyst så får du det til. Hun går bare skole 2 dager i uken, og jobber normalt 60%. Er enig i at vi bør legge en plan, for eg har alltid sagt at utdanning kommer fremfor alt. Som tvillingpappa selv kan jeg komme med noen tips , det er mye som kan gjøres nå : *Sette dere ned og finn ut hva barnet/ene kommer til å ha behov for , sett opp et budsjett. *Bilstol er også greit å få kjøpt i tide , her anbefaler jeg at du kjøper en som er trygg og dimensjonert riktig ,spesielt om du har planer om å ha den en stund anbefales det å kjøpe en som holder til 12kg og en viss størrelse ,sjekk om bilen har Isofix og kan ta i bruk den typen stol du ønsker å kjøpe. *Barnevogn er som regel en ting mor sørger for , tips : Sett av et budsjett på hvor mye dere ønsker å bruke på det og prioriter sikkerhet fremfor "utseende" , 4 hjul er stødigere enn 3 hjul i alle fall på de vognene jeg testet. *Å pusse opp barnerommet er også morsomt , her kan dere fordele arbeidet , far sørger for å male (så slipper mor å få i seg maling og kjemikalier ) og hun kan ta det lette arbeidet med å dekorere / velge ut litt av det som skal være i rommet. Kan komme med flere tips senere, men dette er jo selvsagt en liten start. Noen smarte tips der ja :-) Må sette meg ned å snakke med henne om det praktiske etter hvert. Vi trenger også ny bil regner eg med. Vi har for tiden en Toyot Auris, som eg føler kan bli i det minste laget. spar masse penger, ta det som det kommer, en måned i slengen kommer til å være tungt for deg men når du er hjemme har du jo desto mere tid til barnet. Dette går fint, 6 måneder etter fødselen er du bare lykkelig for at det hendte. Lykke til og grattis. Takk skal du ha! Kommer til å bli nok av utgifter. Spørs om eg ikke trenger en ekstra jobb fremover :-) Lenke til kommentar
ragge_jz Skrevet 5. november 2014 Del Skrevet 5. november 2014 (endret) umulig å planlegge dette her. Er en av de ytterst få tingene som er umulig å kontrollere i våre moderne liv hvor vi er vant til å få vilja vår på alle måter. Du veit ikke hvordan dama di kommer til å takle det, du veit ikke hvordan fødselen kommer til å gå, du veit ikke om barnet blir gutt eller jente eller velskapt, rett og slett: la tiden gå og drit i å bekymre deg. Har selv en sønn, og vi leste bøker og sto på for å forberede oss på fødselen, og når dagen kom gikk "alt i vasken" og det ble keisersnitt. Så du jeg hadde ikke giddi å legge så mye i det var jeg deg! ta det som det kommer, det er det eneste som funker spør du meg. Vi kjøpte seff inn utstyr og sånt på forhånd... Det går jo an. så kommer amminga, med såre pupper og nipler, og noen sliter med melkeproduksjon, andre sliter med depresjon og seg selv og du veit ikke hva... Nei kaos det der.... Og mødrene klikker for små ting, tror verdens dommedag er nådd når ungen gulper litt og sånt, man går bare så lei av de tinga der på ett vis. Men lykke til!! Mødre er heldigvis forskjellige, akkurat som oss fedre. Endret 5. november 2014 av ragge_jz Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 10. november 2014 Del Skrevet 10. november 2014 Gratulerer så mye. Da barnet forlater havn er det jo mye oppstyr, familie, venner, tanter, onkler.... besteforeldre.... som naturligvis gleder seg like mye som det dere gjør. Det å ha alt det praktiske klart før den tid kommer er nok en stor fordel, seng, stellebord you name it. For de neste årene kommer du til å nyte tiden du har på havet. 1 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 10. november 2014 Del Skrevet 10. november 2014 Gratulerer! Jeg hadde glede og nytte av denne boken , gode råd og fremstilt på en god måte. Lenke til kommentar
Badeand Skrevet 10. november 2014 Del Skrevet 10. november 2014 Bleieskift er ganske enkelt, og lite å bekymre seg for. Det samme gjelder vel egentlig utstyrsinnkjøp. Den største utfordringen er nok at du blir borte lenge av gangen, og at du dermed må jobbe for å forstå hvordan det er for henne at du er borte og at hun må være alene. Det høres kanskje åpenbart ut, men det er ikke en enkel utfordring. Vil ikke si av egen erfaring at det å kombinere utdanning med å få barn er noe problem. Man får vel fremdeles omgjort lån til stipend i ti måneder? Kanskje kommer man inn i et nytt kull etter permisjon, men det er da en situasjon de fleste voksne bør takle fint, vil jeg mene. Å skaffe barnhageplass når den tid kommer, kan derimot bli vanskelig. Lenke til kommentar
Badeand Skrevet 10. november 2014 Del Skrevet 10. november 2014 Og bil - hvor mye bil trenger dere for to voksne og en liten? Ikke store greia. Noen klarer seg til og med uten ... Prioriter hva dere bruker peng og energi på. Det er mye dill småbarnsforeldre kan klare seg fint uten, men som mange tror er livsnødvendig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå