Gå til innhold

Forviret & fortvilet IKT-servicefag lærling

Anbefalte innlegg

Hei, litt kort om meg selv, eg driver nå og tar læretiden min som IKT-service-fag arbeider. Er ansatt i offentlig sektor, har litt over 5mnd igjen av læretiden.

Nå er det nå en gang slik att tiden hvor eg bør begynne og tenke på jobb har meldt sin tidlig ankomst, jeg har bare 5 mnd før eg skal opp til fagprøven å gleder meg i grunn til og bli ferdig med dette, men jeg har nå søkt finn.no og litt andre plasser etter eventuelle jobber for meg i ettertid av endt lære. Men det skal sies att dagens jobbmarked ikke er en enkel jungel å komme seg inn i, får å være ærlig skjønner jeg ikke helt hvordan det skal gå seg til, når alt en leser på kvalifikasjoner på de ulike jobbstillingene som ligger ute er 5 års erfaring å bachlor eller master til og med får de mest banale stillingene som 1 linje support. (setter ting litt på spissen)

Dette gjentar seg gang på gang, att en trenger massevis med erfaring eller x-antall år med skule å en bachlor eller master får å komme seg inn, opp, å frem innen IT industrien. Er det slik det er blitt ?

Litt om hva eg ønsker å ikke ønsker.

I løpet av lære tiden min har eg sittet veldig mye på support altså telefon support hvor eg har hjulpet brukere med enkle problemer som skrivere og generelle pc problemer. Har ikke vert særlig mye borti server eller nettverk. Jeg kan si med hånda på hjerte att jeg ikke ønsker å jobbe primært med telefon support det er rett og slett ikke noe for meg.

Ikke det att eg ikke liker å hjelpe brukere og den type ting, men det blir litt "Lite utfordrende å legge til skrivere 8 timer til dagen" får å overdrive litt, men jeg tror eg har gjort meg forstått. Jeg vet ikke helt hva eg skal forvente meg av hvilke jobbtilbud som er der ute, Derfor tråler eg forum opp å ned etter et svar, men finner ingen tråder som eg føler dekker mitt problem, så nå tar eg saken i egene hender å starter denne tråden i håp på svar som kan gjøre meg om ikke mye, men litt klokere på hvordan eg kan takle denne situvasjonen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Under finn.no - IT drift og vedlikehold er det 27 stillinger som inneholder søkeordet fagbrev, hvor 17 av dem ligger under Drift/Operations, deriblant http://www.finn.no/finn/job/fulltime/object?finnkode=52422117&searchclickthrough=true og http://www.finn.no/finn/job/fulltime/object?finnkode=52724738&searchclickthrough=true Der begge virker som spennende stillinger for en som bare har fagbrev. Du sier ikke noe om hvor i landet du hører hjemme, eventuelt om du vil flytte på deg?
Vet og at de fleste (alle?) videregående skoler i Hordaland i hvert fall har ansatt IKT-konsulenter, og at de primært ønsker kandidater med fagbrev. Ellers er support-jobb en fin inngang til arbeidsmarkedet, og en mulighet til å videreutvikle deg.

Lenke til kommentar

Enig, enkel drifting/idriftsettelse av systemer burde være greit å komme seg inn på med fagbrev. Tyngre jobber med programmering etc. er værre å komme seg inn på uten bachelor eller erfaring. Bare å lete videre, husk at det lønner seg å søke en gang for mye enn en for lite, i værste tilfelle får du ett brev tilbake om at du ikke tilfredsstilte kravene, eller at de hadde bedre søkere. I beste fall så kan du få en jobb som du trodde du kanskje ikke var kvalifisert til.

Har vært borti at visse arbeidsgivere har satt helt urealistiske krav til søkere. Type stillinger som ofte blir sett på for "lette" for personer med bachelor/mastergrad, der de ikke fikk "kvalifiserte" folk til å søke grunnet at de lette etter folk med mastergrad etc. til "førstelinje support" (sånn for å sette det på spissen) når det er trangt i arbeidsmarkedet, så kan man få overkvalifiserte folk inn i lavere stillinger, men de jeg kjenner har ingen problemer med å få seg jobb. Så, ta heller sjangsen og sats på det som høres spennende ut, enn bare det som du på papiret er kvalifisert til.

Enten det, eller utdann deg til bachelor/master, selv om de arbeidsoppgavene du skisserer burde være innenfor rekkevidde med ikt-driftsutdanning.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Verdt og også legge til at når en jobbsøknad krever spesifikke utdanninger og spesifikasjoner, så er det alltid et "drømmeønske" fra bedirften. Jeg har vært borti mange stillinger opp gjennom årene som har urealistiske høye forventninger til utdanning og erfaring i forhold til stillingen.

Personlig søker jeg på alt jeg finner innenfor rimligheten når jeg jakter på nye jobber, og har ved flere tilfeller kommet inn på intervju og senere faser av en ansettelses prosess selv om jeg ikke stiller de krav utlysningen ønsker i en abeidssøker.

Nå tilsier arbeidsmarkedet mye om hva som kan "kreves" av utdanning også, og i Oslo vil man f.eks ha vanskligheter med å få en jobb med litt for høye krav kontra mindre steder rundt i landet.

Lenke til kommentar

Kravene til utdanning i diverse stillingsannonser er helt vanvittige. Det er latterlig mange som tilsynelatende forlanger minimum bachelorgrad for enkel førstelinje. Dette er arbeidsoppgaver en med bachelorgrad neppe vil ha, og når lønnen ofte også er godt under 400 000 i året sier det seg selv at noen med riktig utdannelse må være desperat for å ta en slik stilling. Etter fullført bachelorgrad var det faktisk noen som ville ha meg i en slik stilling. Det var uaktuelt, og jeg sa rett ut at de heller burde ansette noen med fagbrev.

Når det er sagt, så er det ikke alltid stillingsannonsene gir et helt riktig bilde. Husk på at det ikke bare er arbeidssøkere som leser disse annonsene, for det gjør også bedriftens kunder og konkurrenter. At en bedrift utad sier at man må ha mastergrad, betyr ikke at det praktiseres slavisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...