OscarMike1 Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 Fant nettopp ut at jeg ikke klarer en vinter til uten kupevarmer. Jeg ønsker en som kan settes på en form for nedtelling. Og kobles rett til sigarettenneren. Jeg kan umulig være eneste med dette behovet, så setter pris på tips og erfaringer Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 (endret) Det billigste er som oftest å kjøpe en vifte på biltema http://biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Vinterbil/Kupevarmer/ å lage ett hull i torpedoveggen (dersom det ikke er noe der fra før) å strekke en skjøyteledning til nermeste kontakt. Da kan man enkelt koble på en timer på skjøyteledningen. Ellers så blir det vel en dyr DEFA-pakke du trenger. EDIT: Det er ikke alle biler der det er strøm i sigarettenneren når bilen er av, men det er slik i noen biler. Du må uansett tenke på at bilen blir fort tom for strøm hvis den ikke står å går, særlig på vinteren. Endret 30. oktober 2014 av xibriz Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 Jeg har aldri sett kupevarmere som er for 12 V, alle krever 230 V tilkoblet bilen. En kupevarmer yter vanligvis 1200-1600 W, og med 12 V vil det kreve over 100 Amp. 12 V-uttaket i biler har som regel sikring på 10 A, og du vil ikke kunne trekker i nærheten av tilstrekkelig strøm gjennom dette. Du kan selvsagt koble direkte på batteriet dersom du finner en 12 V kupevarmer, men det ville bli tømt i løpet av kort tid med denne belastningen. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 Jeg har aldri sett kupevarmere som er for 12 V, alle krever 230 V tilkoblet bilen. En kupevarmer yter vanligvis 1200-1600 W, og med 12 V vil det kreve over 100 Amp. 12 V-uttaket i biler har som regel sikring på 10 A, og du vil ikke kunne trekker i nærheten av tilstrekkelig strøm gjennom dette. Du kan selvsagt koble direkte på batteriet dersom du finner en 12 V kupevarmer, men det ville bli tømt i løpet av kort tid med denne belastningen. Biltema har faktisk 12v http://biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Vinterbil/Kupevarmer/Kupevarmer-12-V-40420/ Men det er bare 200w, og alle andre er vel fra 900w og opp. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 200 W øker vel temperaturen i bilen fra -15 til -13 på 3 timer, elns. Yey Lenke til kommentar
billywillie Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 Har prøvd den biltemasaken og den er totalt ubrukelig. Leverte den tilbake og han som tok i mot den skjønte ikke hvorfor! Da spurte jeg hva som hva poenget med å selge et varmeelemet som ikke greier å produsere mere varme enn et telys. Det kunne han ikke svare på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå