Mgut Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 Har bygget en ny pc for en kompis, sku testte ka slags temp det ble på den, så ser eg både i msi afterburner, core temp og asus suite 3 at etter 1 sekund da jeg startet testen så dro tempen helt opp til 75-76 grader, på under et sekund Er det normalt?Han bruker noctua nh-d14 cpu kjøler Idle kjører den på 30-32 grader Lenke til kommentar
Mgut Skrevet 30. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2014 Noe hjelp å få`? Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 høres normalt ut. og ville anbefalt å ikke bruke prime95 da den stresser CPUen altfor mye å du kan risikere å drepe CPUen selv etter kort tid stresstesting . Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 Nei du dreper ikke cpuene i dag, de klokker ned om de blir for varme. Ts: Du sier ikke noe om cpuen han har og du kan ha hatt for mye eller for lite kjøle pasta. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 Nei du dreper ikke cpuene i dag, de klokker ned om de blir for varme. Ts: Du sier ikke noe om cpuen han har og du kan ha hatt for mye eller for lite kjøle pasta. Hva med dynamic voltage, det er vel noe svineri? Hørt om folk som har svidd CPU-er på den måten. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 Jo? Men du skjønner vel hva jeg mente. På xp 3400 var det lett å svi cpu om du hadde dårlig kjøling. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 Bruk heller Asus Realbench 2.2 eller nyeste AIDA64 stresstesten. Max load temps for kjernene bør holde seg under 80 grader. Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 Nei du dreper ikke cpuene i dag, de klokker ned om de blir for varme. Ts: Du sier ikke noe om cpuen han har og du kan ha hatt for mye eller for lite kjøle pasta. Det er ikke varmen som dreper, og dette har blitt sagt flere ganger før het på forumet. både andrull, Nizzen og DuraN blant annet er enig idet samme, men jeg er på telefon så orker ikke finne link. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 Sant, for mye strøm ved over klokking, men mye strøm er og varme. Men for normalt bruk og ikke klokking så klokke de ned ved for høy temp. . Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Nei, til og med ved stock settings kan du drepe en brikke med prime, derfor anbefaler man ikke å stressteste med prime. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 (endret) Nei, til og med ved stock settings kan du drepe en brikke med prime, derfor anbefaler man ikke å stressteste med prime. Dette gjelder for Haswell etter det jeg har lest. Min gamle Sandy Bridge i7 2600K @ 4500 takler fint Prime95 i timesvis. Tror det har med AVX 2 å gjøre. Endret 31. oktober 2014 av Betroz Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Nei, til og med ved stock settings kan du drepe en brikke med prime, derfor anbefaler man ikke å stressteste med prime. Dette gjelder for Haswell etter det jeg har lest. Min gamle Sandy Bridge i7 2600K @ 4500 takler fint Prime95 i timesvis. Tror det har med AVX 2 å gjøre. Du har rett at det handlet om instruksjonsbok, og derfor er det nyere utgaver av prime95 det er snakk om. Men om det gjelder bare Haswell eller om sandy er påvirket vet jeg ikke. Men man har begynt å gå bort ifra å bruke prime på generell basis da det er langt ifra slik en pc brukes. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Så du kan altså ikke kjøre folding@home på cpuer lenger? Det er noe av det bedre å teste cpu/gpu. Lenke til kommentar
DuraN Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Så du kan altså ikke kjøre folding@home på cpuer lenger? Det er noe av det bedre å teste cpu/gpu. Jo. Men Prime belaster CPU på en annen måte. Har det direkte fra hovedkortprodusenter samt Intel selv at man ikke bør bruke Prime for å teste overklokka CPU'er. Bare å Google litt på diverse andre forum hvis du vil ha andre kilder, da jeg skal hjem fra jobb straks Dette gjelder i hovedsak for Haswell med nyere versjoner av Prime95. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå