Jenny Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 (endret) Hei! Jeg kjøpte i går Skyrim (Legendary edition med tilleggspakkene), og innstallerte dette uten problem på laptopen min. Etter å ha lagt til en del mods har ikke pcen min sjangs til å takle spillet. Den klarer maks fem min, før den slår seg av uten videre. Jeg har hatt Skyrim tidligere også, da uten tilleggspakker og mods. Da kunne jeg vanligvis spille ca. 30-60 min før den slo seg av. Pcen jeg har er gammel og neppe ment for spill, og langt mindre moderne spill. (Ikke at Skyrim er særlig nytt, men..) Sitter derfor og vurderer om jeg kanskje burde investert i en ny pc? Vil aller helst ha en laptop, og ikke en stasjonær, med mindre det er stor forskjell på pris vs. ytelse? Det må altså være en pc som takler Skyrim (min. på medium innstillinger, gjerne high.) Ønsker også å kunne spille det nyeste Tomb Raider-spillet. (2013) Noen forslag til hva jeg bør skaffe meg? Er rimelig noob på alt som har med pcer å gjøre.. Kan nevne at jeg ikke spiller mye, stort sett har det tidligere gått i spill som Skyrim, Tomb Raider-serien, Mirror's Edge, The Sims 2+3 (med en haug av tilleggspakker og brukerskapte ting som gjorde at pcen knapt klarte å dra spillet.....) Den jeg har nå er en Packard Bell EasyNote TS11HR P5WS0 dersom det er av interesse. Den er minst fire år gammel, om ikke mer. (Og overheter raskt. Det er nærmest umulig å komme til vifta for å fjerne støv...) -Jenny (Som student har jeg ikke så altfor mye å bruke på en ny pc, så det sier seg selv at jeg helst vil ha noe som er så billig som mulig. Men forstår at det kanskje må legges litt mer penger i en pc som skal være bedre enn den jeg har nå! ) Endret 30. oktober 2014 av Jenny Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 Tja, per dags dato har du ikke mye valgt, hvis budsjettet er begrenset, klarer du deg kun med HD kvalitet (720p) ville f.eks: ASUS F550LN 15.6" HD matt -Demo GeForce 840M, Core i5-4200U, 6GB RAM, 500GB HDD, DVD±RW, Windows 8.1 fungert den er noe oppgradering men ville lagt til en SSD i minstefall. Bruktmarkedet vil være beste stedet å kjøpe slik. Skal du ha bra gaming laptop se på noe tilsvarende: Multicom Kunshan P651S 15.6" Full-HDMatt, Intel Core i7-4710HQ, 8GB, 1TB 7200rpm, GeForce GTX 970M 3GB, Uten operativsystem, 25mm tynn det er noe i den kategorien som vil være god gaming laptop per dags dato. Klarer nok fint å dra alle spill ganske bra på maks grafikk. Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 Den jeg har nå er en Packard Bell EasyNote TS11HR P5WS0 dersom det er av interesse. Den er minst fire år gammel, om ikke mer. (Og overheter raskt. Det er nærmest umulig å komme til vifta for å fjerne støv...) Er du sikker på at det er umulig å komme til vifta? Er vel skjeldent det er umulig på så store PCer, selv om det kan være ganske vanskelig. En så gammel PC som overopheter er vel heller ikke verdt noe særlig, så du har kanskje ikke så mye å tape på å forsøke å fikse den. Kanskje denne videoen kan være litt til hjelp for å finne ut av hvordan du skrur den fra hverande, selv om at språket er uforståelig. Når du har fått ut vifta må du rense CPU og kanskje noen andre brikker i tillegg til de tilhørende metalloverflatene på kjøleren med noe middel som ikke etterlater rester. Deretter må du ta på ny termisk pasta. Også må du jo selvfølgelig få ut det laget med støv som samler seg mellom vifta og kjøleribba. Lenke til kommentar
Jenny Skrevet 30. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2014 Den jeg har nå er en Packard Bell EasyNote TS11HR P5WS0 dersom det er av interesse. Den er minst fire år gammel, om ikke mer. (Og overheter raskt. Det er nærmest umulig å komme til vifta for å fjerne støv...) Er du sikker på at det er umulig å komme til vifta? Er vel skjeldent det er umulig på så store PCer, selv om det kan være ganske vanskelig. En så gammel PC som overopheter er vel heller ikke verdt noe særlig, så du har kanskje ikke så mye å tape på å forsøke å fikse den. Kanskje denne videoen kan være litt til hjelp for å finne ut av hvordan du skrur den fra hverande, selv om at språket er uforståelig. Når du har fått ut vifta må du rense CPU og kanskje noen andre brikker i tillegg til de tilhørende metalloverflatene på kjøleren med noe middel som ikke etterlater rester. Deretter må du ta på ny termisk pasta. Også må du jo selvfølgelig få ut det laget med støv som samler seg mellom vifta og kjøleribba. Skrudde ut alle skruer i går kveld, og fjernet alt av deksler og batteri, etc. Det virker ikke som om det går ann å fjerne underdekselet uten å ødelegge det... Det sitter utrolig hardt fast. Lurer på om noen har noen tanker rundt hva som får pcen til å slå seg av? For dårlig/lite strømtilførsel? Overbelastning? I og med at det skjer etter bare noen få minutter er jo ikke pcen særlig overopphetet... Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 (endret) Er det feil maskin den videoen jeg linket til? Hvis det er riktig maskin så går det ikke å fjerne hele underdekselet først. Du må fjerne touchpaden og tastaturet. Deretter kobler du fra alt av kabler og løfter ut hovedkortet. Hold kontrollen på hvilke skruer/kabler som var hvor slik at du klarer å få den sammen igjen. Også må du ha antistatisk armbånd og slikt. Er det kun i skyrim den slår seg av, eller er det andre programmer også? Føles PCen veldig varm ut? Sviver vifta for fullt, eller kan det hende vifta har stoppet? Er det på batteri eller med laderen tilkoblet? Hvis sitnvevnte, er batteriet fortsatt i og fungerer? Du kan jo laste ned et program for å lese av temperaturer. Eks. Hvis det er overopphetning så er det vel 4 mulige årsaker. 1. Underdimensjonert kjøling, lite du kan gjøre noe med. 2. For mye støv. Samler seg veldig lett mellom vifta og kjøleribba og blokkerer utblåsing. Her kan du lyse med en lommelykt i innblåsinga under PCen, for så å se i utblåsinga om det er mørkt eller om du lett ser lyset gjennom sprekkene på kjøleribba. 3. Vifte har stoppet. Kan være den rett og slett er blitt slitt ut og ikke lengre sviver. Det kan skje hvis det er så mye støv at vifta blir overbelastet. Eller så kan det være feil med viftestyring/temperatursensor som gjør at den ikke kobler inn. Har også vært borti at kabelen fra vifta ikke var koblet til, men det kom av at en reparatør glemte å koble den til da hovedkort ble byttet. 4. Dårlig/uttørket/feilmontert termisk pasta. Det som kommer fra produsent er ikke altid beste kvalitet, og det kan bli værre med tiden. Her er løsningen å fjerne det gamle å ta på ny og bedre termisk pasta i passe mengde på et vis som ikke skaper luftbobler. Edit: Hvis ikke det kommer av feilbruk, så har du vel fortsatt reklamasjon på den. Kanskje lurere å få det fikset av profesjonelle. Endret 31. oktober 2014 av Kongeskipet Lenke til kommentar
Jenny Skrevet 31. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2014 Er det feil maskin den videoen jeg linket til? Hvis det er riktig maskin så går det ikke å fjerne hele underdekselet først. Du må fjerne touchpaden og tastaturet. Deretter kobler du fra alt av kabler og løfter ut hovedkortet. Hold kontrollen på hvilke skruer/kabler som var hvor slik at du klarer å få den sammen igjen. Også må du ha antistatisk armbånd og slikt. Er det kun i skyrim den slår seg av, eller er det andre programmer også? Føles PCen veldig varm ut? Sviver vifta for fullt, eller kan det hende vifta har stoppet? Er det på batteri eller med laderen tilkoblet? Hvis sitnvevnte, er batteriet fortsatt i og fungerer? Du kan jo laste ned et program for å lese av temperaturer. Eks. Hvis det er overopphetning så er det vel 4 mulige årsaker. 1. Underdimensjonert kjøling, lite du kan gjøre noe med. 2. For mye støv. Samler seg veldig lett mellom vifta og kjøleribba og blokkerer utblåsing. Her kan du lyse med en lommelykt i innblåsinga under PCen, for så å se i utblåsinga om det er mørkt eller om du lett ser lyset gjennom sprekkene på kjøleribba. 3. Vifte har stoppet. Kan være den rett og slett er blitt slitt ut og ikke lengre sviver. Det kan skje hvis det er så mye støv at vifta blir overbelastet. Eller så kan det være feil med viftestyring/temperatursensor som gjør at den ikke kobler inn. Har også vært borti at kabelen fra vifta ikke var koblet til, men det kom av at en reparatør glemte å koble den til da hovedkort ble byttet. 4. Dårlig/uttørket/feilmontert termisk pasta. Det som kommer fra produsent er ikke altid beste kvalitet, og det kan bli værre med tiden. Her er løsningen å fjerne det gamle å ta på ny og bedre termisk pasta i passe mengde på et vis som ikke skaper luftbobler. Edit: Hvis ikke det kommer av feilbruk, så har du vel fortsatt reklamasjon på den. Kanskje lurere å få det fikset av profesjonelle. Den ser mer sånn ut: Det er kun på Skyrim, men så er det ikke noen andre programmer jeg kjører som "krever" like mye. Pcen blir raskt varm, men som sagt slår den seg av etter fem minutter nå (i begynnelsen av spillet, der man lager karakter, etc.), og da har den ikke rukket å bli glovarm, akkurat. Jeg kan høre vifta, så jeg tror ikke den har stoppet. Når jeg spiller og den slår seg av har den ikke gått for fullt eller bråkt, så jeg vet ikke? Jeg har i strømkabelen nå, men jeg mener å huske at jeg ofte tok den ut i små perioder tidligere, fordi temperaturen da gikk ned. Dette var også mens jeg spilte Skyrim, men dette var i 2011. Da var det hovedpcen min som jeg brukte til alt mulig annet også. Nå har jeg slettet absolutt alt som var innpå og "rebootet" den så det kun er Windows' programmer, samt Skyrim og andre nødvendige programmer. Kan slenge med dette som jeg fant igjen fra romjula i 2011: "Jeg har ikke hatt mange problemer før, men nå i dag når jeg spilte Skyrim skrudde brått pc'en min seg av. Dvs, jeg spiller, og plutselig går den bare i svart og jeg må restarte. Dette skjedde minst 6 ganger på en halvtime. Jeg kan merke at vifta jobber på fullt og pc'en blir VARM. Sååå. Nå har jeg lastet ned CoreTemp for å måle temperaturen, og jeg kjørte det programmet samtidig som jeg brukte IntelBurn. Da var temperaturen ca. 75. Det fysiske minnet lå på rundt 80% på maks innstilling. Vifta jobbet på fullt, men ellers merket jeg ikke mye til det. Jeg prøvde dessuten FurMark. Mot slutten, etter ca. 4 min, var temperaturen på 95 grader, vifta jobbet sprenghardt, og pcen ble kjempevarm. Like etter skrudde pcen seg av igjen. Men vil det si at det er et problem med PSU'en min, eller er det grafikkortet som suger? Og hvorfor skjer dette nå, og ikke tidligere? Jeg har jo spilt Skyrim helt siden november uten problemer..." Den målingen var mens jeg hadde oppe Internet Explorer og paint. Bruker vanligvis Chrome, men mer enn ti-femten faner på Chrome gjør at pcen går enormt treigt... Den gangen støvsugde jeg så godt det lot seg gjøre fra utsiden av viftedekselet, og det fungerte nogenlunde. Kunne spille uten at pcen ble altfor overopphetet hvis jeg av og til dro ut strømmen og spilte en stund uten. Tror den kjølte seg litt ned da.. Pcen ble kjøpt i juli 2011, ser jeg nå. Den var altså et halvt år da dette begynte å bli et problem... Brukte den daglig fra juli 2011 til august 2012, og den har egentlig ligget mer eller mindre ubrukt siden da. Bruker en Mac nå, men det går jo ikke ann å spille noe... Når jeg nå nettopp har startet pcen er det kun Spotify som er åpnet, og da er fysisk minne på 42% allerede... Åpnet Chrome og 10 faner med vanlige sider som VG, 9gag og Hotmail, og fysisk minne er da oppe i 78%. Under er screenshot med Youtube.. Har som sagt slettet alt som var på pcen så den er "som ny", men det er ikke stor forskjell fra tidligere... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå