Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Lavt blodsukker uten å ha sukkersyke/diabetes?

Studenten!

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det mulig å ha "veldig lavt blodsukker", få lavt blodsukker veldig raskt selv om man ikke har diabetes/sukkersyke?

Jeg blir som regel sulten og helt på bånn 1-2 timer etter at jeg har spist et fullverdig måltid. Da hjelper det å få i seg litt mat. Men legen sier at blodsukkeret mitt er i orden.

Men det er da ikke "normalt" at man er helt utslitt etter 1-2 timer etter et fullverdig måltid?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du lav BMI? I såfall kan det være at du har lyst til å enten legge på deg, eller unngå kjappe karbohydrater. Hvis jeg spiser en skive til frokost på morgenen (har ikke matlyst), så blir jeg gjerne grisesulten 1-2 timer etterpå og har det helt jævelig hvis jeg ikke får mat. Har droppet skiven og spiser nøtter i stedet. Det funker veldig bra. (Jeg har BMI på 20 nå, hadde på rundt 17 før, da var det enda verre)

Lenke til kommentar

At man er slapp er ikke synonymt med at man har lavt blodsukker. For meg som har diabetes og som har opplevd lavt blodsukker ganske ofte, så inntreffer det ofest med skjelving, kaldsvetting og ekstrem hunger, alt i varierende grad etter dagsform og hvor lavt blodsukkeret faktisk er. Faktiske symptomer på lavt blodsukker er nok veldig varierende.

Snakk med legen din du. Det er ekstremt sjeldent at diabetes-friske personer har veldig lavt blodsukker, men det er mulig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det hadde vært interessant å høre hvordan du føler deg 3-4 timer etter matinntak, fordi

Når du spiser mat, som gjerne inneholder en del karbohydrater, så stiger blodsukkeret i ca én time. Etter dette så stimuleres Pancreas til å skille ut Insulin for å senke blodsukkeret, fordi at det stiger, så fra dette tidspunktet så synker blodsukkeret. Etter ca 2 timer så har blodsukkeret sunket ganske mye, og er gjerne lavere nå, enn før du spiste, fordi det er en relativ stor konsentrasjon av insulin i blodet. Nå skiller ikke Pancreas ut mere Insulin, og blodsukkeret stiger sakte opp mot normalverdi.

Timeline etter matinntak (ca verdier):
- 30min/1 time (blodsukker på topp)
- 2 (/3)timer (blodsukker på bunn)
- 3 (/4)timer (blodsukker normalt) (3.3 - 6.1 mmol/l)

Disse verdier forutsetter at du har en normal hormonell respons til forandring av blodsukkeret, hvilket jeg regner med du har siden du ikke er diagnosert unormalt blodsukker. Disse verdier er ca. verdier og kan variere.

Pancreas = bukspyttkjertel

Så, etter ca 2 timer så er blodsukkeret på bunn, fordi Insulinet senker blodsukkeret fra Høyt til litt lavere enn hva du normalt har, dette fordi Insulinet sirkulerer en stund i blodet etter at det er skilt ut.

Endret av AnnonymG
Lenke til kommentar

Takk til alle som har svart!

Til siste personen her: gir veldig god mening det du skriver! Men for meg er det slik at når jeg først er "nede" så forblir jeg nede, dvs. etter 1-2 timer er jeg helt på bånn, og slik blir jeg værende frem til jeg får i meg mat - uansett hvor lang tid det går...

Lenke til kommentar

Takk til alle som har svart!

Til siste personen her: gir veldig god mening det du skriver! Men for meg er det slik at når jeg først er "nede" så forblir jeg nede, dvs. etter 1-2 timer er jeg helt på bånn, og slik blir jeg værende frem til jeg får i meg mat - uansett hvor lang tid det går...

Hvordan følte du deg da du målte blodsukkeret hos legen, var du trøtt da også? I så fall, så er det ikke sikkert det er blodsukkeret i det hele tatt, det er også andre faktorer som kan spille inn. Ta en tur tilbake til legen, si at du fortsatt blir trøtt/utslitt en stund etter matinntak, så vil de gjøre videre undersøkelser.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg sliter med mye av det samme som deg, og synes det er frustrerende å ha lavt blodsukker/føle at du har lavt blodsukker selv om blodprøvene viser normale verdier.

Håper det er greit at jeg "kupper" tråden til TS med et spm. jeg selv har. Jeg har nemlig lavt stoffskifte. Noen her som vet om dette kan være grunne til at man føler at man har lavt blodsukker?

Akkurat som TS er jeg også på bunn etter 1-2 timers tid. Jeg spiser godt og variert, tar ikke inn mye sukkerholdig/usunn mat, og spiser jevnlig, med gode størrelser på porsjonene. Likevel mister jeg all energi etter 1-2 timers tid, føler meg helt slapp og ukonsentrert. Det hele er litt merkelig; jeg føler egentlig at jeg er mett - magen forteller ikke nødvendigvis at jeg er sulten, men konsentrasjonen og energinivået gjør det. Og sannelig hjelper det å få i seg mat igjen.

Har noen kommentarer til dette?

Lenke til kommentar

Er det mulig å ha "veldig lavt blodsukker", få lavt blodsukker veldig raskt selv om man ikke har diabetes/sukkersyke?

Måtte trekke litt på smilebåndet, diabetes 1 eller 2 får utelukkende høyt blodsukker ubehandlet og man må sette insulin for å få det ned.

Så eneste måten det hadde fungert sånn på for deg nå ar om du trudde du hadde diabetes og satte insulin :rofl:

#digresjon

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg sliter med mye av det samme som deg, og synes det er frustrerende å ha lavt blodsukker/føle at du har lavt blodsukker selv om blodprøvene viser normale verdier.

Håper det er greit at jeg "kupper" tråden til TS med et spm. jeg selv har. Jeg har nemlig lavt stoffskifte. Noen her som vet om dette kan være grunne til at man føler at man har lavt blodsukker?

Akkurat som TS er jeg også på bunn etter 1-2 timers tid. Jeg spiser godt og variert, tar ikke inn mye sukkerholdig/usunn mat, og spiser jevnlig, med gode størrelser på porsjonene. Likevel mister jeg all energi etter 1-2 timers tid, føler meg helt slapp og ukonsentrert. Det hele er litt merkelig; jeg føler egentlig at jeg er mett - magen forteller ikke nødvendigvis at jeg er sulten, men konsentrasjonen og energinivået gjør det. Og sannelig hjelper det å få i seg mat igjen.

Hvis prøvene viser at du ikke har lavt blodsukker, så har du ikke det. Men har man lavt stiffskifte så har man en senket energiproduksjon, og da er det naturlig å føle seg sliten. Dette kan være ganske komplekst, fordi det kan være flere grunner til lavt stoffskifte, men har man lave verdier av hormoner som påvirker stoffskiftet, så ligger heller problemet der enn i blodsukkeret.

Lenke til kommentar

Hei!

Hvis prøvene viser at du ikke har lavt blodsukker, så har du ikke det. Men har man lavt stiffskifte så har man en senket energiproduksjon, og da er det naturlig å føle seg sliten. Dette kan være ganske komplekst, fordi det kan være flere grunner til lavt stoffskifte, men har man lave verdier av hormoner som påvirker stoffskiftet, så ligger heller problemet der enn i blodsukkeret.

Ok, takk for svar! Jeg tar medisiner for lavt stoffskifte nå, så håper det hjelper. Jeg har fått beskjed om å øke dosen også...

Men finnes det noen forklaring på hvorfor jeg føler meg bedre med en gang når jeg får inn mat? Påvirker det stoffskifte/hormoner?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...