Gå til innhold

Kva må eg kunna av musikk teorien får å begynne med fl studio?

Bruker-308643

Anbefalte innlegg

Hei, eg har lust å begynne med fl studio eller eg har begynt. Eg skjønner koss programmet fungerer son basic altså. Så eg lurer på kva må eg kunna av musikk teori får at det blir enklere å laga musikk får meg? Ellers har derre noe tips om kva eg kunne gjort får at det hadde blitt "enklere" å laga musikk på fl studio? Noe gode regler? osv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981234789

jo selvfølgelig, men det er ikke nødvendig, gehør er mer viktig.

du kan jo lære deg skalaer og hva som passer sammen i grunntonen du bruker.

Lenke til kommentar

Hvis du skal fomle deg frem på måfå trenger du verken terori eller erfaring. Hvis du derimot har konkrete ambisjoner om å lykkes innen en bestemt sjanger krever det år med teori og erfaring. Det går selvsagt an å finne ut av ting selv, men man trenger ikke finne opp hjulet på nytt og det er langt mer tidkrevende å finne ut noe ved hjelp av prøv og feil metoden. Med fomling i mørket er det ikke sikkert at du noen gang kommer i mål. Du må være villig til å bruke MYE tid på å studere teori, teknikker og gå i dybden av andres produksjoner og du blir aldri utlært.

Du kan like greit starte med en bedre sequencer/DAW-programvare først som sist, feks Pro Tools, Cubase, Logic, slik at du ikke sitter i FL-fella om noen år. Altså at du da er så innarbeidet i denne begrensede programpakken slik at du kvir deg for å komme over på noe annet noen år nedover stien.

Før du setter i gang bør du vite at musikkproduksjon krever 100% innsats og du vil ikke komme i mål dersom musikken er en sideaktivitet i skyggen av annen aktivitet. Tanken "Jeg vil bli profesjonell gamer og anerkjent musikkprodusent SAMTIDIG!" vil ikke fungere i praksis da man kun har et gitt antall timer mellom søvn og daglige rutiner. Man blir stående fast halvveis i begge aktiviteter. Selv om man skulle komme godt på vei med både musikk og gaming får man følgende dilemma. "Jeg kan komme enda lenger med musikken dersom jeg kutter ut de timene jeg bruker på gaming og bruker disse på musikken isteden, men jeg kan også komme lenger med gamingen dersom jeg legger musikken på is." Det er selvfølgelig mulig å spille videospill én time eller to før man legger seg noen kvelder i uken så lenge man ikke har ambisjoner om å bli best eller lar det komme foran annen aktivitet. Det med spill er et eksempel for å forklare poenget, du får selv overføre eksemplene til aktivitet som kan være gjeldende for din situasjon.

Kort sagt: Jo flere baller man har i luften desto vanskeligere blir det å lykkes. Veien til suksess starter med å legge bort alle distraksjoner og dedikere tiden på det man ønsker å mestre.

Eksempler på distraksjoner:

• Starter dagen med å sjekke mailboksen, sosiale nettverk, nettsider, nyheter osv. Slik aktivitet bør gjøres på slutten av dagen og helst begrenses til et minimum.
  • Venner og bekjente som stadig får deg med på ikke konstruktive aktiviteter.
  • Alt unødvendig som tar tid eller fokus fra det som er viktig for deg.

Eksempler på feilprioriteringer:

• Ønsker å lykkes med musikk, men bruker like mye eller mer tid på video-/kompuiterspill/film/tvserier.
  • Ønsker å lykkes med musikk, men kjøper gaming-PC isteden for dedikert musikkarbeidsstasjon. Gjengangeren her på forumet er folk som ønsker hjelp til oppsett av kombinert gaming-pc og musikkarbeidsstasjon og da legger disse opp til å feile med både gaming og musikkproduksjon.
  • Ønsker å lykkes med musikk, men satser aldri på innkjøp av utstyr eller kurs hold av profesjonelle.
  • Ønsker å lykkes med musikk uten vilje/motivasjon til å investere 10k timer på å nå målet.

Positiv aktivitet:

• Starte dagen med 30-60 minutter lesing av faglitteratur (musikkrelatert). Slik vil du kunne komme gjennom 50 bøker per år. Det kan forsåvidt også være musikkurs i form av videosnutter. Poenget er at man tilegner seg informasjon gjennom daglige rutiner.
  • Balansert kosthold med fiber, proteiner, vitaminer og mineraler.
  • Hold kroppen hydrert
  • 20-30 minutter sol + frisk luft per dag.
  • Styrketrening og kondisjonstrening.
  • Rekreasjon hver sjette uke der man kommer seg bort fra de daglige omgivelser og rutiner noen dager slik at man begrenser sjansen for å bli utbrent. Her er det feks fint med en weekend med storbyliv, severdighjeter, fest og gastronomiske opplefvelser eller en weekend med friluftsliv eller tur til landlige omgivelser og ei god bok. Poenget er at man skal komme seg helt bort fra hverdagen slik at man får "ladet batteriene".
Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Hvis du skal fomle deg frem på måfå trenger du verken terori eller erfaring. Hvis du derimot har konkrete ambisjoner om å lykkes innen en bestemt sjanger krever det år med teori og erfaring. Det går selvsagt an å finne ut av ting selv, men man trenger ikke finne opp hjulet på nytt og det er langt mer tidkrevende å finne ut noe ved hjelp av prøv og feil metoden. Med fomling i mørket er det ikke sikkert at du noen gang kommer i mål. Du må være villig til å bruke MYE tid på å studere teori, teknikker og gå i dybden av andres produksjoner og du blir aldri utlært.

Du kan like greit starte med en bedre sequencer/DAW-programvare først som sist, feks Pro Tools, Cubase, Logic, slik at du ikke sitter i FL-fella om noen år. Altså at du da er så innarbeidet i denne begrensede programpakken slik at du kvir deg for å komme over på noe annet noen år nedover stien.

Før du setter i gang bør du vite at musikkproduksjon krever 100% innsats og du vil ikke komme i mål dersom musikken er en sideaktivitet i skyggen av annen aktivitet. Tanken "Jeg vil bli profesjonell gamer og anerkjent musikkprodusent SAMTIDIG!" vil ikke fungere i praksis da man kun har et gitt antall timer mellom søvn og daglige rutiner. Man blir stående fast halvveis i begge aktiviteter. Selv om man skulle komme godt på vei med både musikk og gaming får man følgende dilemma. "Jeg kan komme enda lenger med musikken dersom jeg kutter ut de timene jeg bruker på gaming og bruker disse på musikken isteden, men jeg kan også komme lenger med gamingen dersom jeg legger musikken på is." Det er selvfølgelig mulig å spille videospill én time eller to før man legger seg noen kvelder i uken så lenge man ikke har ambisjoner om å bli best eller lar det komme foran annen aktivitet. Det med spill er et eksempel for å forklare poenget, du får selv overføre eksemplene til aktivitet som kan være gjeldende for din situasjon.

Kort sagt: Jo flere baller man har i luften desto vanskeligere blir det å lykkes. Veien til suksess starter med å legge bort alle distraksjoner og dedikere tiden på det man ønsker å mestre.

Eksempler på distraksjoner:

• Starter dagen med å sjekke mailboksen, sosiale nettverk, nettsider, nyheter osv. Slik aktivitet bør gjøres på slutten av dagen og helst begrenses til et minimum.
  • Venner og bekjente som stadig får deg med på ikke konstruktive aktiviteter.
  • Alt unødvendig som tar tid eller fokus fra det som er viktig for deg.

Eksempler på feilprioriteringer:

• Ønsker å lykkes med musikk, men bruker like mye eller mer tid på video-/kompuiterspill/film/tvserier.
  • Ønsker å lykkes med musikk, men kjøper gaming-PC isteden for dedikert musikkarbeidsstasjon. Gjengangeren her på forumet er folk som ønsker hjelp til oppsett av kombinert gaming-pc og musikkarbeidsstasjon og da legger disse opp til å feile med både gaming og musikkproduksjon.
  • Ønsker å lykkes med musikk, men satser aldri på innkjøp av utstyr eller kurs hold av profesjonelle.
  • Ønsker å lykkes med musikk uten vilje/motivasjon til å investere 10k timer på å nå målet.

Positiv aktivitet:

• Starte dagen med 30-60 minutter lesing av faglitteratur (musikkrelatert). Slik vil du kunne komme gjennom 50 bøker per år. Det kan forsåvidt også være musikkurs i form av videosnutter. Poenget er at man tilegner seg informasjon gjennom daglige rutiner.
  • Balansert kosthold med fiber, proteiner, vitaminer og mineraler.
  • Hold kroppen hydrert
  • 20-30 minutter sol + frisk luft per dag.
  • Styrketrening og kondisjonstrening.
  • Rekreasjon hver sjette uke der man kommer seg bort fra de daglige omgivelser og rutiner noen dager slik at man begrenser sjansen for å bli utbrent. Her er det feks fint med en weekend med storbyliv, severdighjeter, fest og gastronomiske opplefvelser eller en weekend med friluftsliv eller tur til landlige omgivelser og ei god bok. Poenget er at man skal komme seg helt bort fra hverdagen slik at man får "ladet batteriene".

Tusen takk for eit fantastisk svar. Sjøner poenge ditt at man må satse 110% på EIN TING. Men noe eg ikkje sjønte det var der du skreiv "Du kan like greit starte med en bedre sequencer/DAW-programvare først som sist, feks Pro Tools, Cubase, Logic, slik at du ikke sitter i FL-fella om noen år. Altså at du da er så innarbeidet i denne begrensede programpakken slik at du kvir deg for å komme over på noe annet noen år nedover stien." Seier du her at eg ikkje bør bruke fl studio for å laga musik?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Fordi hvis du er seriøs, så bruker du ikke FL-studio. Det er masse problemer og begrensninger du møter når ting begynner å bli avansert. Da må du bytte program, og du kan likesågodt gjøre det før du begynner.

edit: ja, det finnes gode eksempler på bra musikk og mange kjente som bruker fl-studio. Men det finnes bedre eksempler og enda flere som bruker andre ting.

Endret av Bruker-182691
Lenke til kommentar

Fordi hvis du er seriøs, så bruker du ikke FL-studio. Det er masse problemer og begrensninger du møter når ting begynner å bli avansert. Da må du bytte program, og du kan likesågodt gjøre det før du begynner.

edit: ja, det finnes gode eksempler på bra musikk og mange kjente som bruker fl-studio. Men det finnes bedre eksempler og enda flere som bruker andre ting.

Ok, men f.eks martin garrix, avicii, Afrojack osv bruker fl studio. Når du seier det er mange problemer og begrensinger. Kva meiner du med det? Kan du spesifiser dei problemmer?

Endret av deimantas
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Ok, men f.eks martin garrix, avicii, Afrojack osv bruker fl studio. Når du seier det er mange problemer og begrensinger. Kva meiner du med det? Kan du spesifiser dei problemmer?

Dårlig minnehåndtering, det kræsjer oftere enn andre programmer, det har mindre funksjonalitet under produsering, kvalitetsnivået på lyder osv er ofte lavere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dårlig minnehåndtering, det kræsjer oftere enn andre programmer, det har mindre funksjonalitet under produsering, kvalitetsnivået på lyder osv er ofte lavere.

Da er det nok heller noe galt med Windows-installasjonen, eller noe der omkring, eller du ikke har åpnet FL-Studio de siste årene. Kjører selv FL-Studio 11 og kan ikke huske at det har krasjet for meg. Da er det i så fall tredjeparts-software som har skapt problemer. Og hva du mener med at kvalitetsnivået på lyder er lavt skjønner jeg heller ikke. Kanskje de få loopene og samplene som følger med, men de bruker man jo ikke uansett.

Trådstarter; se litt på Naden/Daniel Tarangers Youtube-kanal for inspirasjon og showcase av FLs muligheter - de er mange! Tror forresten Naden er bruker her på forumet, men aner ikke om han er aktiv fortsatt.

https://www.youtube.com/watch?v=Hahu5GLy0z0

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg begynte å lage musikk i ableton live lenge før jeg kunne noe som helst teori.

man trenger ingen teori i det hele tatt så lenge man har ører og er villig til å trene dem og bruke dem.

Chet Baker var en veldig talentfull musiker. Han kunne både synge, spille trompet og var en fremragende pianist. Men allikevel kunne han ikke fortelle hvor en F# var på et piano. Han hadde bare deikert all tiden sin til å spille musikk, lytte til plater og prøve ut nye ting :)

Lenke til kommentar

Lykke til med å finne opp kjente teknikker eller skalaer "på nytt" fremfor å studere disse.

Det er feks lite trolig at en nybegynner plutselig ut av det blå begynner med sidechain på bassen.

Man kan studere og sette seg inn i grunnleggende teknikker i løpet av relativt kort tid eller fomle i evigheter. Dette er tross alt skapt over dekader med bidrag fra tusenvis av aktører.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...