Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til kjøp av bil

sjant1

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat begynt i fast jobb og har ca 3 mil reisetid til jobb. Hittil har jeg reist kollektivt, men i lengden taper jeg for mye tid på dette. Har ikke så god peiling på bil og klarer ikke helt bestemme meg så spør om råd her.

Har tenkt å bruke ca. 100 000 på bilen. Det viktigste er at bilen er god og behagelig å kjøre, at den har et relativt lavt forbruk og at den ikke er dyr å vedlikeholde. Det kommer også godt med om bilen har god lagringsplass da jeg vil bruke den en del til aktiviteter som dykking og jakt.

Jeg har fått veldig sansen for honda crv, men de fleste jeg kan ta meg råd til har noen år og km bak seg.

En venn anbefaler meg å gå for en ford focus 2008-2009 modell, det eneste jeg ikke liker med disse er at jeg synes de er litt for stive og ikke så veldig behagelige på langkjøring.

Blir veldig takknemlig for råd og tips. Jeg kan godt bruke noen titusen til på bilen hvis det er det rette kjøpet, men jeg bor midt i byen og må parkere i gaten så vil ikke bruke for mye på denne bilen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bilen må ikke være så ny, men jeg ønsker helst en som har gått mindre enn 100000km.

Skal se nærmere på både skodaen og passaten, det er akkurat noe slikt jeg hadde i tankene. Takk! :)

Noen som vil fraråde meg fra å kjøpe en CRV?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Er du/dere flere enn 2? Hvis ikke, kan er varebil være et alternativ som gir mye for pengene.

Ikke kjøp 4WD med mindre du har bruk for det. I forhold til en 2WD må du regne med både høyere drivstofforbruk og etterhvert høyere vedlikeholdskostnader.

Lenke til kommentar

Hvis det ikke er mer enn 2 i bilen så hvorfor ikke prøve en elektrisk varebil?

Renault Kangoo Electric!!

Gratis bom

Gratis parkering (offentlig)

Kjøre kollektivt

http://www.finn.no/finn/car/used/object?folderId=5029721&finnkode=52579090

Oppgitt rekkevidde er 170 km... reell rekkevidde er nok ca 90 km på de verste vinterdagene og 130-160 på de beste sommerdagene. Altså mer enn god nok rekkevidde for å komme tur/retur jobb hele året.

Hvis du kan lade på jobbe slipper du å lade hjemme også... det vil si gratis drivstoff!

Endret av Nasciboy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for svar og innspill!

Ja det blir kanskje litt mye med 4WD slik situasjonen min er nå, får heller bli når jeg skal flytte tilbake til nord-norge en vakker dag.

Peugeot 308 er slettes ikke dum den heller, har ingen erfaring med franske biler men ja det er vel verdt å sjekke ut :)

Kangooen var et vittig innspill, og slettes ikke dumt med gratis bom og drivstoff! Tror desverre ikke jeg hiver på 60 lapper for å kjøpe en slik, men tanken var veldig god! xD

Lenke til kommentar

Spørs på motorstørrelse, utstyrspakker osv. Generelt Passat.

Det er også lov å prøve biler. Dra til forhandler eller privatperson som har den modellen du ser på og prøvekjør. Den du liker best, kjøper du. :)

Endret av Trouble
Lenke til kommentar

Kangooen var et vittig innspill, og slettes ikke dumt med gratis bom og drivstoff! Tror desverre ikke jeg hiver på 60 lapper for å kjøpe en slik, men tanken var veldig god! xD

Har du tatt regnestykket?

Husk at denne bilen også er ny og leveres da med full garanti/reklamasjonsrett....

I Trondheim er det ikke uvanlig å spare 1500 kr i bom per måned hvis du jobber i sentrum og bor utenom (eller motsatt). I parkering kan man regne 100 kr dagen eller mer og da er ikke 2000 kr måneden uvanlig. Slenger man på en stor tank bensin (65 liter) i måneden så sparer man også en 1000-lapp der.

Det blir 4500 kr måneden... virker ekstremt men slettes ikke uvanlig. Trekker vi fra parkering sparer de fleste like vel 2000-2500 kr måneden med en Elbil.

Da er de 60 000 kronene ekstra plutselig spart inn på 2 år... når du i tillegg slipper noe spesielle ekstrautgifter første 5 årene (hvis du ikke kjører griselangt) så blir ikke regnestykke veldig ille.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vurderte Kangooen seriøst, men dette blir min andre bil hvor den forrige var en saab 900. Det blir litt for ekstremt for meg å kjøpe en kangoo :)

Er på utkikk etter en passat, ikke eldre enn 2005 og som ikke har kjørt lengre enn 130000. Helst highline med parksensor foran og bak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...