Gå til innhold

kjøp av bolig, hva må man tenke på?

Tmz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du ser på leilighet som koster hvor mye? Du må som regel ha litt egenkapital. Har du masse egenkapital får du god/lav rente, mens må du låne maks blir renta som regel høyere. Det hjelper også hvis du har en fin og ryddig økonomi uten betalingsanmerkninger.

Om lånebeløpet er for stort eller akkurat passe er veldig avhengig av ditt eget forbruk. Har du 3 kredittkort som stadig går varmt, stor hund, amerikansk bil, barnebidrag og er storrøyker påvirker dette hvor mye penger du har tilgjengelig.

Men et lån på 1,9 mill med en rente på 3,5% og nedbetalingstid på 25 år havner du vel på ca 9500-10000 pr måned i rente- og avdragskostnader.

I seg selv ikke særlig avskrekkende, og burde definitivt være oppnåelig.

Husk å skaffe deg et finansieringsbevis i banken før du legger inn bud!!

Har du jobb i staten kan du også overføre lånet til KLP, da får du enda koseligere rente

Lenke til kommentar

Tenkte mer på hvor trang økonomien blir. Jeg vet at det går, men vil jo kunne leve også. Nå har jeg uansett kjøpt leiligheten så det er for sent å snu. Glemte å skrive at jeg har 2 semestre med studiegjeld. Er vel ca 90 000 det?

Lenke til kommentar

Da gjenstår bare å lese prospektet skikkelig godt, mange ganger, sette strek under alle rare formuleringer som "oppusset", ufaglært, utført av tidligere eier, oppgradert, osv. I tillegg bør du titte i sluk, sikringsskap, se etter fukt under vasken, se om det er noen nylige styrevedtak som kan koste mye penger, finne alder på hovedelektrisk føringer, soilrør og alt det der

Lenke til kommentar

Sier fortsatt fokus bank også :green:

Er vel jeg som er passe pissed på -680K trukket fra egenandelen pga 2 barn i barnehage.

Legg på studielån så vil det si at de trekker en million av egenkapitalen min i en huslåns-beregning.

Da jeg hadde 1,6mill i lån på min forrige leilighet betalte jeg 8000kr mnd til dnb inkl avdragene.

Kanskje du ender på 10Kish mnd.

Pluss felleskostnader om beretslag / evt kommunale avgifter.

14-16K med strøm og internett og avgifter og dnb tipper jeg.

snakker vi 20K i mnd da eller med bilen og forsikringer :green:

Endret av War
Lenke til kommentar

Aner ikke noe om andre banker, men Danske Bank er strenge.

Spurte nylig om finansieringsbevis/mulighet for lån.

Stilte leiligheten jeg nå har som utleieleilighet som sikkerhet (2.450 i verdi 200 i lån)

og en brutto inntekt på 40ish +10 i leieinntekter.

Da kunne de strekke seg til å gi meg 2.0 i lån...

Lenke til kommentar

Snodig, tipper det går på rådgiveren.

Litt synd at bare en jobb teller med, jeg har 180% stilling , men lønna fra en av de kan bare regnes inn.

Ikke vet jeg. Hun kunne ikke ta avgjørelsen selv heller og sa hun måtte ta det "upstairs". Mulig det er denne avdelingen som skiller seg ut fra normen.

Aner ikke noe om andre banker, men Danske Bank er strenge.

Spurte nylig om finansieringsbevis/mulighet for lån.

Stilte leiligheten jeg nå har som utleieleilighet som sikkerhet (2.450 i verdi 200 i lån)

og en brutto inntekt på 40ish +10 i leieinntekter.

Da kunne de strekke seg til å gi meg 2.0 i lån...

Hahah, jepp. Danske bank forventet sykt mye fra min side. Fullt av ekstraforsikringer, sikkerhet på flere hundre tusen etc... Fikk ikke låne en krone over 85 %!

Mens de andre synes det så så bra ut at de ikke trengte det. Hadde ihvertfall forventet at de skulle snakke om forsikringer de andre stedene også, kanskje det kommer senere når man skal se over avtalen?

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Samme her, danica-uføre-blabla fikk prakka det opp øra hod "fokus bank"

Er ikke kunde der nå lenger, just saying.

En veninne , singel med barn fikk 2 mill i lån med strøjobber, i melhusbanken eller hva det het, typisk lokalbank-ish.

Dnb, danske osv sa nei og bød 800Kish.

Skandiabanken var veldig streng, må ha mer i årslønn en man skal låne ca.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...