MyHedvig Skrevet 29. oktober 2014 Del Skrevet 29. oktober 2014 Hei! Jeg er 18 år, og har for tiden ingen inntekt. Jeg betaler fast inn en sum på 150 kroner i måneden til BSU-kontoen min, men har nå fått høre at dette ikke hjelper meg i det hele tatt. Det er faktsik dumt å spare hvis du ikke har egen skattbar inntekt. Hvorfor? Og hva bør jeg gjøre? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. oktober 2014 Del Skrevet 29. oktober 2014 Fordi du "taper" skattefradraget. Om du tjener penger kan du trekke i fra en sum på skatten(avhengig av hvor mye du sparer). Siden man ikke kan spare så mye man vill på BSU vil du da altså tape denne goden på de pengene du setter inn. Så spar heller på en annen konto å før over når du kommer deg i arbeid 2 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. oktober 2014 Del Skrevet 29. oktober 2014 Uten skattefradraget er BSU en helt vanlig høyrentekonto, men med uttakssperre. Hvis du sparer 150 kr i måneden (1800 kr i året) taper du altså 360 kr fordi du ikke betaler 360 kr eller mer i skatt. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 29. oktober 2014 Del Skrevet 29. oktober 2014 Det er mindre lønnsomt å spare i BSU dersom inntekten din er lavere enn frikortgrensa. Du må vel opp i rundt 70'000 i skattbar inntekt før du får maks ut av det meget lukrative skattefradraget på 20% av det du setter inn på BSU. Og siden man ikke kan spare ubegrensede midler (250'000?) "spiser" du opp det fremtidige potensielle skattefradraget. Men å spare er lurt, og sparing hjelper alltid. Men det spørs om BSU er det lureste stedet å putte pengene. Lenke til kommentar
MyHedvig Skrevet 29. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2014 Ok, takk for svar Har nå stoppet overføringene fra kontoen min. Hadde vært fint om banken min opplyste meg om dette da de opprettet BSU-kontoen min... Lenke til kommentar
srbz Skrevet 29. oktober 2014 Del Skrevet 29. oktober 2014 La oss si du nettopp har opprettet BSU, og setter inn 25.000 (maks per år) det første året, der du ikke har noen skattbar inntekt. Ettersom du ikke kan sette inn mer enn 200.000 maks totalt, er dette da 25.000 kr du ikke får anledning til å sette inn på konto et senere år når du faktisk har skattbar inntekt som du kan få fradrag på. Du får 20% av det du sparer i BSU tilbake på skatten, noe som tilsvarer opptil 25.000 * 0,2 = 5.000 per år, men det forutsetter selvsagt at du skatter minst 5.000 kr det aktuelle året. Totalt kan du altså få 200.000 * 0,2 = 40.000 tilbake på skatten opp igjennom årene (eller forsåvidt enda mer, da maksgrensen garantert kommer til å økes sikkert både en og to ganger før du er ferdig å spare). Om du da kaster bort "sparekapasitet" ved å sette inn 25.000 kr et år du uansett ikke vil få skattefradrag, vil du maks kunne få fradrag for de ytterligere 175.000 du kan sette inn senere. Det du derimot godt kan gjøre er å sette inn så mye som mulig på BSU ved starten av året, og ta dem ut før kalenderåret er over, men da må du være helt sikker på at du ikke glemmer det. BSU har nemlig den aller beste innskuddsrenten, og så lenge du ikke lar pengene stå over nyttår låses de ikke i BSU. Du kan fritt sette inn og ta ut (av det du selv har satt inn) så mye du vil (opptil 25.000 kr) på BSU per år uten å bryte kontrakten. Setter du inn 25.000 kr i starten av januar og tar dem ut like før nyttår vil du med dagens rente ha litt over 1000 kr i renteinntekter på et år. Disse rentene vil være låst til BSU og kan ikke tas ut uten å bryte kontrakten, men frem til du gjør det vil det fortsette å påløpe renter på disse rentene sammen med resten av beløpet du setter inn med årene, og denne renten vil alltid ligge et godt hakk over selv de beste høyrentekontoene. På en vanlig innskuddskonto med 1,2% rente vil du til sammenligning tjene 300 kr på ett år med 25.000 i innskudd. Lenke til kommentar
hean Skrevet 29. oktober 2014 Del Skrevet 29. oktober 2014 Ok, takk for svar Har nå stoppet overføringene fra kontoen min. Hadde vært fint om banken min opplyste meg om dette da de opprettet BSU-kontoen min... Blir litt feil det også... noen banker ser etter hvor lenge man har spart fast i BSU når de ser på boliglånesøknad, derfor kan en lang BSU historie være en fordel til tross for lav sparesum. Selv om du ikke sparer de pengene i BSU så sørg for å spar de på en vanlig sparekonto. Ikke sløs de vekk fordi du ikke sparer i BSU. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå