Gå til innhold

Hvorfor funker ikke vegguttaket?

Mofa$a

Anbefalte innlegg

Hei.

Søker hjelp av guruene her inne til en ting jeg lurer på :)

I leiligheten min er det montert to slike vegguttak: http://www.clasohlson.com/no/Nettverksuttak-Elko-TCS/Pr363304000

Ene i stuen og den andre der hvor jeg har PC'en min på soverommet.

Tenkte da at da måtte det være så enkelt at jeg kunne koble LAN kabelen fra routeren i veggen i stuen, og en kabel fra veggen til PC'en min. Dette funker da ikke. Noen som har noen tips til hvordan jeg kan få sjekket opp i om alt er koblet ferdig her så de hadde vært mulig å bruke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei det er nettopp det. Dette er ett ferdig opplegg som var montert når jeg flyttet inn :) Så det jeg lurer på er jo om arbeidet har blitt gjort ferdig. Eller om det er mulig at boksene har blitt satt opp uten at kabelen har blitt trekt.. Om det er mulig å få sjekket uten å demontere hele greiene.. Tok av frontpanelelt og ser alle kabelene med forskjellige farger ligger fint på rekke der men kanskje det mangler kabel bak selve boksen?

Lenke til kommentar

Er det farger inni er nok kabel lagt.

Har du funnet andre enden og satt nett på den ?

Isåfall er det bare til å rive ut begge endre og koble de på nytt om det er lagt jalla /annerledes i begge ender.

Farger osv spiller liten rolle fra punkt til punkt, kabel er kabel, men 1-8 på ene, er fargene like på 1-8 i andre enden?

Og sikker på at du har funnet rett andre-ende?

Kabeltester hadde løst saken lett, koster vel 100drings på chalsern.

Endret av War
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Ut fra koblingene ser man tydelig at dette er telefonkontakter og -kabler. Første kontakt er den med dobbelt ledningssett, der kommer det ene fra Telenor, og det andre går videre til andre kontakt (den med bare enkelt ledningssett).

For å få dette til, må du koble kontakten fra telefoninntaket (dersom du ikke bruker det), og kable med cat 5 eller bedre mellom de kontaktene du skal bruke. Dersom du bruker telefonlinjen (for eks til xDSL), må du la den være.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Ut fra koblingene ser man tydelig at dette er telefonkontakter og -kabler. Første kontakt er den med dobbelt ledningssett, der kommer det ene fra Telenor, og det andre går videre til andre kontakt (den med bare enkelt ledningssett).

For å få dette til, må du koble kontakten fra telefoninntaket (dersom du ikke bruker det), og kable med cat 5 eller bedre mellom de kontaktene du skal bruke. Dersom du bruker telefonlinjen (for eks til xDSL), må du la den være.

Ok. da må jeg vel avgårde en tur å kjøpe kabel tenker jeg. Takk skal du ha! :) Jeg bruker kun Internett ifra CanalDigital som går på TV uttaket så det skal gå fint :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Sjekk med Telenor kundeservice at telefonforbindelsen din er koblet fra i sentralen før du gjør noe. Hvis ikke det er tilfelle, har du 48 V DC spenning på kontakten din, og du kan skade sentralen dersom du kortslutter noe mens du holder på.

Edit: Før du begynner, kan det være greit å sjekke i kapaks hva du kan få av xDSL på telefonlinjen din. De fleste kan få bedre internett fra CD, men det er litt kjipt å MÅTTE betale for kabel-TV dersom du ikke ser på TV. Bor du nær sentralen, kan du få opptil 60/30 på VDSL.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...