Gå til innhold

hva gir best kvalitet etter rendring i premiere?

Anbefalte innlegg

jeg lager litt video for tiden. Bruker adobe premiere 7.0 og win xp.

Har problemer med å finne en codec som er bra når jeg skal lage en avi fil av filmen.

Vet jeg kan stille inn instillinger etc på de fleste formatene, men har noen generelle problemer med formatene.

Xvid blir fin kvalitet på tekst, men relativt dårlig på selve bilde (spesielt når det er mye bevegelse). Divx blir relativt dårlig på alt (både bilde og lyd). Og eksporterer jeg som DV pal blir ikke bilde på langt nær så bra på tv'en enn hvis jeg bruker DV ut til kamera igjen. Skjønner ikke hvorfor ikke avi filen blir i "perfekt" kvalitet når filen er 3gb (20min film)...

Har veldig forskjellige erfaringer. Har feks satt sammen hjemmelagde dv-klipp i premiere og rendret alt ut som divx, da blir lyd og bilde veldig dårlig. Men lagrer jeg noe jeg har tatt opp via mitt tvkort, i divx format med virtualdub blir kvaliteten bra nok...rart.

Og jeg har flere ganger rendret som DV-Pal i premiere siden mange sier at da har jeg ikke noe kvalitetstap, men en ting jeg helt sikkert kan si, det er at jeg får store filer og stort kvalitetstap. Eneste måten jeg har klart å ikke få kvalitetstap er gjennom DV-ut (men det er ikke en løsning for meg nå som jeg må lagre på en pc)

Det jeg dermed lurer på er, uten å snakke for mye om bitsvalg etc, hva gir generelt best kvalitet i disse to situasjonene:

1. Filstørrelse ikke viktig

2. Filstørrelse max 700 mb for en 20min film.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...