voident Skrevet 29. oktober 2014 Del Skrevet 29. oktober 2014 Noen som har forslag til bærbare PCer om dagen som (helst) ikke har numpad? PCen skal først og fremst brukes til arbeid (mye simulering som krever både noe regnekraft, men først og fremst en del minne pga store datasett), men sikkert også litt spilling (stort sett gamle spill, neppe noe nyere enn SC2). Ettersom jeg helst ikke vil ha numpad på tastaturet har jeg innsett at det mest sannsynlig blir en bærbar med 14" skjerm (eventuelt en av de få bærbare med 15,6" som har droppet det). Krav til skjerm er at den er matt (anti-glare) og at det er FHD, 1920x1080 (trenger ikke noe mer på så liten skjerm). Ser for meg en i5/i7 med fornuftig klokkehastighet, og minst 16 GB ram (i alle fall ha mulighet til å oppgradere til det; må ikke være 16 GB ved kjøp), og gjerne et dedikert NVIDIA skjermkort som har støtte for CUDA slik at jeg kan bruke samme simuleringsoppsett både hjemme og på jobb. Også fint om det ikke er en altfor stor klump. Selvsagt ikke dumt om den ser grei ut, men utseendet er ikke det viktigste her.Har funnet noen kandidater på nett, men ser at flere av de ikke er i salg her i landet; Lenovo Y40 (omtale) - ikke tilgjengelig her i landet per i dag? Razer Blade 14 (omtale) - ikke tilgjengelig er i landet, og blir det sikkert ikke? Lenovo T440p - liker dårlig plassering av 'Fn'/'ctrl', som ser ut til å gå igjen på de fleste Lenovomodellene, men det er nok til å level med (kan kanskje byttes i BIOS?). Gammel vane vond å vende, osv. Dell XPS 15 - mye fornuftig, men ser ut som at skjermen er glossy, samt at tastaturet ikke er helt optimalt. Gigabyte P34G_v2 - bra specs, men har lest at byggekvaliteten er litt så som så, samt at den kan bli ekstremt varm. HP Zbook 14 (omtale) - ser ikke ut til å være tilgjengelig her i landet per i dag. Og der stopper det egentlig opp av det jeg har funnet selv. Andre tips til modeller jeg har oversett som jeg bør vurdere? Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 29. oktober 2014 Del Skrevet 29. oktober 2014 Foreslår denne:http://www.advance.no/item.aspx?id=5602901 Den har tastaturet på rett plass og kan oppgraderes til 32GB RAM. Den er noe eldre, og jeg kan ikke se om den kommer med K1000m eller k2000m GPUen som er ganske stor forskjell. FN-tasten er også her på feil plass, men er nokså sikker på at du kan bytte det i BIOS. Jeg tror de la inn mulighet for denne byttinga da t/w510 kom, og har ikke hørt noe om at de har fjernet det igjen. Zbook 14 er jo tilgjengelig i Norge. Men den har ikke Nvidia-grafikk. XPS 15 har jeg heller ikke funnet med matt skjerm. Men hva er galt med tastaturet? Vet du om simuleringen kjører best på Quadro-grafikk eller om det kjører like bra/bedre på Geforce-grafikk? 1 Lenke til kommentar
voident Skrevet 29. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2014 (endret) Takk for tips, den maskinen hadde jeg ikke fått med meg via Lenovo sin nettbutikk (de prøver vel å kun fronte de nye maskinene, tenker jeg). Fn-tasten er noe jeg alltids kan tilvenne meg hvis det ikke skulle være mulig å bytte om i BIOS. Ser jeg ellers må ha vært evneveik da jeg googlet, for jeg fant ikke Zbook 14 noe sted heller. Angående tastaturet på XPS 15 tenkte jeg først og fremst på manglede dedikerte taster for home/end/osv, som er kjekke å ha når man programmerer en del. Men dette er jo også noe man kan venne seg til, og man har jo alltids muligheten for å koble til eksternt tastatur hvis det skal bli lengre arbeidsøkter, så det er strengt tatt ikke krise. Glossy skjerm er større irritasjonsmoment nå som jeg har hatt bærbar med matt skjerm i 6 år og blitt vant med det.Simuleringene mine krever i utgangspunktet kun et skjermkort som støtter CUDA, og har en "copute capability" som er større eller lik 2.1x (liste over forskjellige skjermkort). Men det er ingen krise om jeg ikke kan benytte meg av CUDA når jeg arbeider hjemmefra, så andre dedikert skjermkort er mer enn bra nok (vil helst unngå maskiner med kun mulighet for 'Intel HD Graphics 4xxx'). Endret 3. november 2014 av đȫϚ Lenke til kommentar
voident Skrevet 6. november 2014 Forfatter Del Skrevet 6. november 2014 (endret) Endte opp med å bite i det sure eplet mht numpad og kjøpte denne: https://www.mpx.no/msi-gs60-156-full-hd/824831Case closed. Endret 14. november 2014 av đȫϚ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå