Windoge Skrevet 29. oktober 2014 Del Skrevet 29. oktober 2014 Jeg bor i et sameie hvor vi deler pipe med de som bor i etasjen over oss. Ingen av oss har for øyeblikket montert ovn. I dag merket jeg at det drypper vann innenfor luken der peisen egentlig skal være i leiligheten vår. Ideer om hva som foresaker dette? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 29. oktober 2014 Del Skrevet 29. oktober 2014 Sikkert dumt spørsmål, men regner det? Om pipa mangler pipehatt så vil det regne ned i pipa. 1 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 29. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2014 Sikkert dumt spørsmål, men regner det? Om pipa mangler pipehatt så vil det regne ned i pipa. Regner og blåser. Regner med at pipa skal være komplett. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 29. oktober 2014 Del Skrevet 29. oktober 2014 Då spørs det om du ikkje skulle vært oppe på taket for å sjekke. Fuktigheita kan sjølvsagt også skyldast kondens ved at den fuktige kalde lufta som legger seg i skorsteinen blir varma opp på grunn av dårlig isolasjonsevne i luka. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 29. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2014 Problemet er at jeg ikke vet hva jeg skal se etter. Jeg regner med at sameiet har egne ordninger på hvordan man skal ta seg av ting som dette, så får høre med dem. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 29. oktober 2014 Del Skrevet 29. oktober 2014 Ja ta kontakt med styreleder dersom dere har det. Du kan sjølvsagt også ta kontakt med brannvesenet/feiervesenet for å be om ein inspeksjon. Då vil du samtidig kunne få avklart om skorsteinsløpet fortsatt er i forsvarlig stand slik at du enkelt kan montere ildsted om du vil, eller om det er behov for rehabilitering av skorsteinen før den kan takast i bruk. Men det kan uansett være greit å gå via styreledaren på slike ting som angår heile sameiget. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 29. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2014 Ja ta kontakt med styreleder dersom dere har det. Du kan sjølvsagt også ta kontakt med brannvesenet/feiervesenet for å be om ein inspeksjon. Då vil du samtidig kunne få avklart om skorsteinsløpet fortsatt er i forsvarlig stand slik at du enkelt kan montere ildsted om du vil, eller om det er behov for rehabilitering av skorsteinen før den kan takast i bruk. Men det kan uansett være greit å gå via styreledaren på slike ting som angår heile sameiget. Takk for responsen. Er i utgangspunktet kun ute etter å stoppe lekkasjen nå. Håper bare de andre i huset tar det like seriøst. Det er tross alt her vannet havner. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 29. oktober 2014 Del Skrevet 29. oktober 2014 Dersom det ikke er noe som dekker toppen av pipen, vil det komme regn ned i pipen når det regner. Dersom det er en gammel pipe, og/eller den ikke har heldekkende beslag, kan det også trenge fukt ned igjennom pipens konstruksjon. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 29. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2014 Den har pipehatt. Denne typen. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 29. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2014 Jeg var oppå taket en tur i sted. Vi er fire leiligheter i huset, og to piper. Jeg ser at det er tre pipehatter. Da er det kanskje grunn til å tro at min leilighet mangler pipehatt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå