Gå til innhold

Hvordan få tilgang til internett når man bor i grisegrente strøk

Anbefalte innlegg

En kompis av meg har nylig flyttet til et område sør for Mosjøen.

Problemet er at han ikke har tilgang til internett , da det området han bor i er litt for tynt befolket til at noen gidder å bygge kabel/ fiber.

Han har prøvd med parabol , men signalet er for svakt , da huset ligger bak en fjellrygg.

Selv er jeg ikke oppdatert på slikt og aner ikke hva slags løsning som finnes for dette.

Leste for noen år siden at det var snart vil bli mulig å koble seg til nettet via strømkabelen , men vet ikke om det lar seg gjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vurdert mobilt bredbånd? Er det god dekning der?

Det er en fordel å sjekke opp i sånt før man kjøper bolig nå som internettet er så viktig som det er for mange. Men som sagt så er mobilt bredbånd et alternativ her.

Det er riktig som du sier at man kan koble seg til nettet via en stikkontakt i huset for eksempel. Men da må man ha et modem og en sender i motsatt ende for å få ut noe signal. Men etter hva jeg har hørt så er dette en dårlig og ustabil løsning. Bedre å strekke opp et nytt punkt fra modem til stue f. eks med kabel.

Lenke til kommentar

Det er riktig som du sier at man kan koble seg til nettet via en stikkontakt i huset for eksempel. Men da må man ha et modem og en sender i motsatt ende for å få ut noe signal. Men etter hva jeg har hørt så er dette en dårlig og ustabil løsning. Bedre å strekke opp et nytt punkt fra modem til stue f. eks med kabel.

Vel, dette funker ikke for han, det forutsetter at han har nett i huset fra før. Det er mer et alternativ til trådløst nettverk der det funker dårlig.

Bruker det selv, bor i et murhus og det er ikke lagt opp kabler, og det funker veldig fint for min del, superstabilt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

En liten oppdatering.

Han har nå forhørt seg med naboene som bor der , og de bruker 5G ifra Breiband.no - noe de er godt fornøyd med.

Han har skaffet seg en mottaker i fra Breiband , men foreløpig klarer han ikke å få inn signalene.

Litt merkelig , da nærmeste nabo som bare bor et steinkast unna , har god dekning.

Han skal prøve å få tak i en metallstang slik at mottakeren kan komme litt opp i høyden.

Breiband.no skal også prøve å få tak i en kraftigere mottaker til ham.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...