Gå til innhold

Ene lyduttaket "spraker"

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg hat en Pioneer receiver VSX-923 i stua, som jeg hat festet 2 stk høyttalere på.

Dette har fungert fint frem til en med tid siden - og da begynte den venstre høyttaler å "sprake".

Trodde først at det var høyttaleren, så jeg byttet om - men det ble samme dårlige lyd med høyre høyttaler.

Jeg byttet kabel bak på inngangene, men da ble det høyre som "spraket"

Det virker som venstre inngang bak er "kaputt".

Men jeg har hørt rykter om at jeg kan bruke senter utgangen som venstre fronthøyttaler utgang - noen som skjønner hva jeg tenker på her ;)

Takker og bukker for svar

-N-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som dårlig kontakt ett sted. Er det ikke på noen av kablene inn i forsterkeren, så kan du ha vært maks uheldig at ett loddepunkt eller leder inni forsterkeren har sviktet.

Du får nok ikke brukt senteren som venstre kanal. Det du kan gjøre er å gå i menyen (eller manualen), og finne hvor det står om "Bi-Amping". Hvis du setter denne funksjonen på, så kan du bruke venstre surround back utgang som venstre front (og det samme på høyre). Da får du akuratt samme signal ut som frontene, da denne funksjonen er laget for å gi dobbelt kraft til høyttalere med 2 høyttaler innganger.

Det du minster er muligheten for å kjøre 7.1, man får kun brukt 5.1 fra den.

Hvor sprakingen fortsetter da så er det bare å kjøre reklamasjon på den og få den reparert.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Høyttaler innganger eller utganger? Uansett, høres ut som om forsterkeren har en defekt, jeg ville ha reklamert. Så vidt jeg vet vil biamping fordele lydsignalet slik at ene kanalen kun sender ut bass og den andre mellomtone og diskant. Så å bare bruke den ene vil ikke være optimalt. Høyttalere må også støtte en slik kobling.

Lenke til kommentar

Hei, og takk for svar.

Jeg får sende den inn til reparasjon / reklamere for den. Var bare at jeg kunne tenkt meg å hatt begge høyttalerne i bruk i helgen (venter besøk :) )

Men kan se om jeg får byttet til bak høyttaler - hvis ikke får det bare bli med en stk i helga :)

-N-

Lenke til kommentar

Høyttaler innganger eller utganger? Uansett, høres ut som om forsterkeren har en defekt, jeg ville ha reklamert. Så vidt jeg vet vil biamping fordele lydsignalet slik at ene kanalen kun sender ut bass og den andre mellomtone og diskant. Så å bare bruke den ene vil ikke være optimalt. Høyttalere må også støtte en slik kobling.

Ved bi-amping så sender forsterkeren ett helt likt signal ut fra begge utgangene. Splittingen av bass/diskant osv gjøres i høyttaleren når man fjerner lasken i mellom inngangene.

Ingen av forsterkerene jeg har brukt bi-amping på har noen som helst måte å sette hvor signalet skal splittes, og det er stor forskjell fra høyttaller til høyttaler (selv innen for samme produsent) på hvor i frekvensområdet splittingen går.

Litt kjedelig hvis forsterkeren sender ut 20-500 Hz til bassen, og 501-20KHz til mellomtone/diskant, og høyttaleren har 2 elementer hvor det ene spiller fra 20-2KHz, og det andre fra 2K-20K, da vil man miste alle frekvenser fra 500 til 2KHz.

Av de forsterkerene jeg kan huske har noen form for slik deling gis ut av Linn, og er spesielt myntet på deres egne høyttalere som kan ha opptil 5 høyttalerinnganger pr høyttaler (1 for hvert element)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...