Gå til innhold

Er du en praktisk type?


Techpoint

Anbefalte innlegg

Det er stadig i nyhetene om at flere tar høyere utdanning og færre går yrkesfaglig. Det er jo noe som ofte går i arv, når foreldre har høyere utdanning så går ofte barna i samme retning.

 

Hvorfor valgte du din utdanning?

 

Og er du praktisk av deg, kan du snekre, mekke bil eller andre ting, eller må du ringe til en håndtverker eller bilverksted for den minste ting?

 

Sjøl ble jeg først utdannet til elektriker, noe jeg jobbet som frem til 2011 (14år), da jeg begynte på elkraftingeniør. Nå jobber jeg som designingeniør.

 

Mine mor er utdannet lærer, men har jobbet i produksjonsbedrift så lenge jeg har levd. Og pappa jobber som selger, og tidligere arbeidsleder.

 

Er nok fra min far jeg har lært mye av det praktiske, men også det å være uredd for å ta tak i helt nye områder. Så jeg har stort sett alltid gjort all oppussing i eget hus sjøl, fra vvs, elektro, snekring. I tillegg så utfører jeg service og evt reparasjoner på mine egne biler, en 2000 modell polo og en 2009 mondeo.

 

Nå er det jo slik at veldig mange gjør hvertfall en av disse, men får jo inntrykk av at vi blir færre praktikere i denne verden.

 

Noen eksempler på hva jeg har gjort i det siste.

Byttet travers, girkasse, abs sensorer og hele understellet på poloen. Tettet hustaket pga lekkasje rundt pipe, og en annen lekkasje rundt en luftehatt.

Bygget om en bod til soverom, med nytt gulv, vegger, elektrisk.

 

Og neste prosjekt jeg skal i gang med nå er å bygge hjemmekino.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-182691

Det er så mange regler til kravspesifikasjoner ved bygging og endring, samt et mylder av forskrifter å sette seg inn i. Best å la noen profesjonelle ta seg av jobben sier nå jeg.

Lenke til kommentar

men får jo inntrykk av at vi blir færre praktikere i denne verden.

 

Det er vel bevist allerede at yrkesfaglige utdanninger er mindre populære nå enn de var for si 40 år siden, men jeg tror ikke det er grunnen til oppfatningen om at vi er mindre praktiske.

 

En vesentlig faktor er at vi tjener uhorvelig mye penger sammenlignet med f.eks 40 år siden. Da måtte mannen i gata spare i flere år før de fikk råd til å pusse opp kjøkkenet, mens nå refinansierer vi boliglånet, tar to uker i syden og kommer hjem til nytt kjøkken (satt på spissen).

 

Jeg har høyere teknologisk utdannelse og kan ikke bytte girkasse i bilen eller legge nytt tak på hytta. Skal jeg male noe ringer jeg en kompis som er maler, og er det rare lyder i bilen ringer jeg en annen. På samme måte ringer de meg når PCen deres ikke vil starte, eller nettverket deres går som sirup. Så i prinsippet vil jeg ikke si at jeg er noe mindre praktisk anlagt enn mine venner, men hva vi kan er jo vidt forskjellig. Selve utdanningen min er dog noe jeg har tilgode å få bruk for privat, og godt er det :)

Lenke til kommentar

Det handler vell i stor grad om jobbsikkerhet og interesser. Før var det mer vanlig at folk 'gjor ting selv' og syns gjerne det var gøy å gjøre fysisk arbeid, det var for eksempel helt stuereint å skru på sin egen bil, skifte bremsesystemet, skifte støtfanger, skifte lager osv, nå er dette blitt verkstedmat alt sammen. Vi ser også at det og pusse opp selv forann å leige arbeidskraft blir mindre og mindre vanlig.

 

Det har nok mye å gjøre med at dem som idag vokser opp bruker mer tid forann pcen enn dem gjør på å gjør praktisk arbeid, man blir ikke praktisk anlagt uten å faktisk gjøre praktisk arbeid. Derfor blir det vell mer vanlig å satse på en lengre utdanning enn å bli snekker. Selv om lønnen nødvendigvis ikke er så veldig store sprik i.

 

Jobbsikkerhet med tanke på arbeidsinnvandring er også ett tema.

Lenke til kommentar

Jobber som ingeniør, mekanisk design, for det meste oljebrønndesign, driver også med prototype montering og testing når jeg er lei av kontoret og/eller skal være opp teknisk personell på nye innretninger i brønn.

 

veldig praktisk av meg, gjort alt snekkerarbeid, rørleggerarbeid og elektrisk arbeid i en leilighet på 70m2 en gang. Støpt inngangsparti. Muret en egen hytte på ca 20m2. For å nevne noe. Skiftet det meste på bilen jeg hadde før selv, nå har jeg ny bil og det trengs ikke skiftes noe rett og slett :p skifter stort sett dekk og bremseskiver/klosser samt olje selv nå. Ellers lite.

 

Føles godt å være meg

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...