Gå til innhold

Er du en praktisk type?


Techpoint

Anbefalte innlegg

Det er stadig i nyhetene om at flere tar høyere utdanning og færre går yrkesfaglig. Det er jo noe som ofte går i arv, når foreldre har høyere utdanning så går ofte barna i samme retning.

 

Hvorfor valgte du din utdanning?

 

Og er du praktisk av deg, kan du snekre, mekke bil eller andre ting, eller må du ringe til en håndtverker eller bilverksted for den minste ting?

 

Sjøl ble jeg først utdannet til elektriker, noe jeg jobbet som frem til 2011 (14år), da jeg begynte på elkraftingeniør. Nå jobber jeg som designingeniør.

 

Mine mor er utdannet lærer, men har jobbet i produksjonsbedrift så lenge jeg har levd. Og pappa jobber som selger, og tidligere arbeidsleder.

 

Er nok fra min far jeg har lært mye av det praktiske, men også det å være uredd for å ta tak i helt nye områder. Så jeg har stort sett alltid gjort all oppussing i eget hus sjøl, fra vvs, elektro, snekring. I tillegg så utfører jeg service og evt reparasjoner på mine egne biler, en 2000 modell polo og en 2009 mondeo.

 

Nå er det jo slik at veldig mange gjør hvertfall en av disse, men får jo inntrykk av at vi blir færre praktikere i denne verden.

 

Noen eksempler på hva jeg har gjort i det siste.

Byttet travers, girkasse, abs sensorer og hele understellet på poloen. Tettet hustaket pga lekkasje rundt pipe, og en annen lekkasje rundt en luftehatt.

Bygget om en bod til soverom, med nytt gulv, vegger, elektrisk.

 

Og neste prosjekt jeg skal i gang med nå er å bygge hjemmekino.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-182691

Det er så mange regler til kravspesifikasjoner ved bygging og endring, samt et mylder av forskrifter å sette seg inn i. Best å la noen profesjonelle ta seg av jobben sier nå jeg.

Lenke til kommentar

men får jo inntrykk av at vi blir færre praktikere i denne verden.