Metasenter Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 Hei!Kan noen se om jeg har forstått dette riktig?Jeg som student som bor hjemmefra og er uten ungdomsrett kan søke om stipend + lån på (cirka) 94.000.- kroner fra lånekassen (fullt lån).40% av dette lånet vil bli omgjort til stipend når jeg fullfører året med beståtte eksamener og fag.Så hvis jeg søker om dette lånet selv om jeg har litt penger fra før av, så tjener jeg på det hvis jeg f.eks betaler ned hele lånet på de resterende (cirka) 60.000.- kronene etter endt skoleår.Altså at så snart skoleåret er omme så betaler jeg ned hele den summen som er av lånet og jeg vil da ha "tjent" de kronene som ble omgjort til stipend?Har jeg forstått det riktig? Jeg kan altså tjene mer eller mindre 40.000 på å ta opp studielån for dette året selv om jeg egentlig kunne klart meg uten? Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 Ikke bare "tjener" du stipenddelen, men du får også innskuddsrenter på hele lånet, om du setter det i banken. (Finn en med god rente) Lånekassen begynner nemlig ikke å legge til renter på studielånet før etter at studietiden er ferdig. 1 Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 I stedet for å betale tilbake lånet når du er ferdig med skoleåret, så kan du la det stå på høyrentekonto til høyere rente enn studielånsrenten. Differansen på ca 0,5% -27% skatt under du opp med. Du kan også bruke pengene som egenkapital til din første bolig e.l. 1 Lenke til kommentar
Metasenter Skrevet 28. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2014 I stedet for å betale tilbake lånet når du er ferdig med skoleåret, så kan du la det stå på høyrentekonto til høyere rente enn studielånsrenten. Differansen på ca 0,5% -27% skatt under du opp med. Du kan også bruke pengene som egenkapital til din første bolig e.l. Så når jeg begynner å få lånet så kan jeg sette av 40% av totalsummen (cirka 40.000.-) på en høyrentekonto og la dem stå der istedenfor å ta dem i bruk til å tilbakebetale lånet ved slutten av året? Jeg har ikke nok kapital selv uten de 40.000.- til å betale tilbake lånet med en gang. Er det virkelig bedre å bare la lånet gå sin gang og vokse med rente etter hvert som tiden går kontra det å bare betale det ned med en gang? Ikke at renten er skyhøy, men. Lenke til kommentar
War Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 Ikke betaketilbale noe , sett de på konto og bruk de som EK på huskjøp. Lånekassa er et akseptabelt lån å ha, det er gode betingelser og generelt sett det beste lånet man kan ha. Huslånet blir jo tilsvarende mindre , men det slettes ikke om man dør osv. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 Så når jeg begynner å få lånet så kan jeg sette av 40% av totalsummen (cirka 40.000.-) på en høyrentekonto og la dem stå der istedenfor å ta dem i bruk til å tilbakebetale lånet ved slutten av året? Jeg har ikke nok kapital selv uten de 40.000.- til å betale tilbake lånet med en gang. Er det virkelig bedre å bare la lånet gå sin gang og vokse med rente etter hvert som tiden går kontra det å bare betale det ned med en gang? Ikke at renten er skyhøy, men. Jeg vet ikke nøyaktig hva renten er hos Lånekassen for tiden, men den er lavere enn det du kan oppnå i enkelte banker. Hvis du setter pengene på sparekonto, og dine penger vokser med 3,2% per år mens lånet vokser med 2,5%, så tjener du selvsagt penger på dette. Lånet vokser, men pengene dine vokser mer. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 Studielånet har også en innebygget gjeldsforsikring som gjør at lånet blir ettergitt dersom man blir varig ufør mens man er student. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 29. oktober 2014 Del Skrevet 29. oktober 2014 Du kan også søke om kun stipend uten overskytende lån, men gjør som War sier. Fra 1. nov. er flytende rente i Lånekassen 2,178%, og du finner flere banker med høyere innskuddsrente enn det, ihvertfall om totalbeløpet du har i banken er av en viss størrelse. Og selv om du ikke skulle ha behov for egenkapital umiddelbart etter studier, og heller ikke får høyere innskuddsrente i banken enn Lånekassens rente, bør du ikke betale ned lånet raskere enn nødvendig. Om du skal kjøpe bolig noen år etter at studiene er over, og du har hatt pengene stående på konto i denne perioden, vil du kanskje ha hatt et marginalt, kortsiktig tap i form av påløpte renter sammenlignet med om du fikk slettet lånet straks, men det betaler seg i form av at du kan fortsette å ha mest mulig studielån i forhold til andre, dyrere lån i perioden rett etter at du har kjøpt f.eks. bolig. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 29. oktober 2014 Del Skrevet 29. oktober 2014 Ta fullt stipend og lån, og behold pengene. Sett dem på en høyrentekonto og bruk dem på noe fornuftig senere i livet. Hus, leilighet, bil... mye rart man trenger etterhvert. Det kan tilogmed hende at du skal studere mer senere? Renta i Lånekassen er koselig, lånet fryses om man er arbeidsledig, slettes om du dør eller blir ufør, og de er tilogmed tilgivende dersom man har dårlig råd en måned. Bare å ringe og si at du ikke klarer å betale regning til forfall, så slipper man det (bare husk å si fra, ellers får du slemme gebyrer!) Lenke til kommentar
War Skrevet 29. oktober 2014 Del Skrevet 29. oktober 2014 Noe som også kan gjøres på nettsidene. Opp til 25 ganger eller hva det var. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå