LOBOS Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 "pga støy" Det finnes software for vifte styring. Man må ikke ha viftene på maks når man bare browser ol. ref: Fatal1ty F-Stream – The All-in-1 Tuning Software (har fan control). Kan du "offre" ca 10 grader på idle temp så kan du få PCen lyd fri når man ikke gamer eller gjør liggnende krevende ting. "Spørsmålet er bare blir det for varmt når jeg kombinerer dette? [OC CPU/SLI GPU]" Kan 2xSli kort på 80c ved gaming hvor det meste av varmen går ut back, men noe går opp mot CPUen ha en effekt på CPU tempen? Ja, etter mitt syn, men vi snakker bare noen grader. Det eneste som kan være et problem er vis man har presset alt til kanten seperat og de ekstra gradene gjør at man bsoder over et par timer spilling nå eller når sommeren kommer og alt går noen grader opp siden rom temp er høyere. "Plutselig sparte jeg 15k. Det blir vel ikke store forskjellen i ytelse?" Jeg ville si det var lurt, men andre ville vell sagt "What, no elite 98!?!" LoL Lenke til kommentar
Mantaturbo Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Jeg har tatt en helomvending i dette oppsettet. Har tenkt litt på det og selv om jeg har penger til det føler jeg at det blir overkill med vannkjølingen til over 10k! Da slipper jeg også selve jobben med å vannkjøle. Siden jeg ALDRI har bygd en pc så føler jeg at det er greit å kun fokuserer på kun pc'n i første runde. Når jeg først begynte å tenkte "litt" økonomisk så er det ikke så veldig store forskjellen mellom 980 og 970. Jeg tror med 2 overklokket 970 i SLI på en ROG Swift vil ikke gjøre at jeg sitter med følelse av jeg gjorde et bomkjøp. Noe av grunne til at jeg ville velge vannkjøling var pga støy, men jeg kommer jo til å game med headsett så vil jo ikke merke litt ekstra viftesus Jeg ser for meg da å bruke 2xMSI GTX 970 Gaming G4. I flere tester ser det ut som om å kjøre 2x970 i SLI overklokket på luft går helt greit. Det samme kan det se ut som om en overklokket 5930K med NH-D15 vil gjøre. Spørsmålet er bare blir det for varmt når jeg kombinerer dette? Veldig lyst å bruke Corsair Graphite T760, men om noen har et bedre forslag vil jeg gjerne høre det. Videre har jeg også byttet hovedkort. Har ikke peiling på hva jeg skal velge. Trenger gjerne noen tips der. Har jo hørt mye godt om ASRock. Grunnen til at jeg valgte Fatal1ty og ikke OC formula er pga den gule fargen! Synes det blir helt krasj. Luftkjølt X99 SLI Plutselig sparte jeg 15k. Det blir vel ikke store forskjellen i ytelse? Ser du har valgt 2 kanals minne men du trenger 4 kanals minne som dette https://prisguiden.no/produkt/crucial-ddr4-2133mhz-16gb-kit-4x4gb-212267 Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 (endret) Snipp .. 2 GTX 970 sparker godt fra seg det, og vil gi en fin opplevelse på en Rog Swift. Mye GPU-kraft til 6K ingen tvil. Disse skjermkortene du har sett på har jo aksialvifter og vil dumpe luft inne i kabinettet. Det er ikke noe gedigent problem, men sørg for at du har god luftgjennomstrømning. Jeg ville kanskje sett på et kabinett med vifter på sidepanelet, slik at du kan blåse kald luft rett inn over GPU'er (og resterende av innmat også for den saks skyld). Corsair Vengeance C70 f.eks. Denne finnes i sort, hvit og grønn. Ser kanskje litt harry ut, men skal være god å bygge i. Cooler Master HAF serien skal også være gode luftkjølte kabinetter, og Fractal Design er også en habil produsent av kabinetter. Sykt mye å velge i her egentlig. Det kan være verdt å bite seg merke i at hvis man går for et luftkjølt system, og tar et kabinett som er designet for luftkjøling, så er det ikke gitt at dette er beste valget for vannkjøling (altså hvis du i fremtiden ønsker vannkjøling, så er du kanskje "stuck" med et kvasi kabinett). Så hvis du finner et MIDI eller MAXI kabinett du liker, som har fått gode reviews og rom for en del vifter på strategiske plasser så er det bare å kline til. Du burde nok ta med deg noen flere vifter, fordi de fleste kabinettene leveres bare med 2 eller 3. Jo fler (og jo større) vifter du har, jo lavere turtall kan du kjøre de på som gir et mer behagelig lydbilde. Du vil ikke miste ekstremt mye ytelse ved å gå for et luftkjølt alternativt, men noe vil man helt klart gå glipp av. Det avhenger jo selvsagt hvor flink man er til å klokke og hvor heldig man er i silikonlotteriet. Er man ikke noen ekspert i overklokking, og har heller ikke planer om å bli det, vil en luftkjølt CPU gi en helt OK casual overklokk. Man får også et mer varierende lydbilde ved luftkjøling, fordi viftene må kjøre seg opp og ned ift belastning. Har man stort nok radiatorareal ved vannkjøling kan viftene gå på samme turtall uansett belastning, og støyprofilen som avgis er helt flat. Er det verd 8-10K å få litt ekstra ut av overklokken, samt et mer behagelig lydbilde? Nja .. Bare hvis man har det som hobby. Edit: Som et eksempel på vannkjøling VS luftkjøling så kan jeg nevne at jeg på en 4670K lå på 4.2 ghz med en 212 Evo som er en god og billig luftkjøler. Ved belastning over tid (typisk lange økter i BF4) traff jeg det jeg mente var "høy temperatur" (~75-80°C). Med samme prosessor, i samme kabinett og med tilsvarende ambient-temperatur og belastning så kunne jeg ligge på 4.8-4.9 ghz og begrensningen da var ikke temperatur men stabilitet. Så at man kan hente ut 15% ekstra med vannkjøling vil jeg tør påstå. Enkelte klarer mer. Endret 31. oktober 2014 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Mr. Spaceworld Skrevet 31. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2014 (endret) Ser du har valgt 2 kanals minne men du trenger 4 kanals minne som dette https://prisguiden.no/produkt/crucial-ddr4-2133mhz-16gb-kit-4x4gb-212267Takk for tipset! Snipp ..Snipp snipp.. Da blir det en kabinett bygd for luftkjøing. Hvorfor må "gaming" produkter alltid være så blodharry.... Kanskje det blir en Cooler Master HAF X. Jeg har hørt Linustech anbefale å ha mer vifter som suger inn enn blåser ut slik at det blir positivt trykk i maskinen. Skal vistnok sørge for mindre støv. Er dette lurt? På CM HAF X kabinettet så tenkte jeg da at den suger inn foran, siden og bak imens de på toppen blåser ut. Det blir 170mm mer vifteareal som suger enn blåser. Tenker at jeg kommer jo til å game med headsett og det er da viftene må jobbe litt. Så det vil nok neppe plage meg Endret 31. oktober 2014 av Demonickon Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Du kan absolutt ha fler vifter som blåser inn enn ut ja. Overtrykk er fint å ha med seg. Vil anbefale at du har luft inn foran og på siden, og luft ut bak og på toppen. Hvis du har en vifte bak som suger inn, vil denne mest sansynlig bare ta tak i den varme luften som kommer ut i toppen. Du kan eksperimentere litt med dette altså, men siden varm luft stiger ville jeg droppet å ha en vifte bak som suger inn. Lenke til kommentar
Mr. Spaceworld Skrevet 31. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2014 Du kan absolutt ha fler vifter som blåser inn enn ut ja. Overtrykk er fint å ha med seg. Vil anbefale at du har luft inn foran og på siden, og luft ut bak og på toppen. Hvis du har en vifte bak som suger inn, vil denne mest sansynlig bare ta tak i den varme luften som kommer ut i toppen. Du kan eksperimentere litt med dette altså, men siden varm luft stiger ville jeg droppet å ha en vifte bak som suger inn. Ok. Da blir det flere vifter som blåser enn suger, men det er vel bare å justere RPM slik at det suges mer enn det blåses? Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 (endret) Jeg er muligens oldschool, men jeg setter pris på en slik: http://www.digitalimpuls.no/PC-komponenter/Kj%C3%B8lere/Vifter/Viftestyring/Akasa/Lamptron-viftestyring--FC9--Sort-4-kanaler-%C3%A0-50W--7-regulerbare-farger-127505-p0000081767.aspx Så kan du finjustere så mye du vil I tillegg hvis du kobler opp viftene i soner, så kan du justere hastigheten på den sonen som trenger det mest. F.eks 2 vifter foran på den ene porten, 2 vifter på sidepanel på den andre porten og viftene i topp på siste. Noe slikt. Har du mange vifter må du ha splittere: http://www.digitalimpuls.no/PC-komponenter/Kabler/Str%C3%B8m---intern/3-pin-vifte-til/Str%C3%B8mkabel-1-til-4-forgrener-3-pinskabel-60cm--sort-str%C3%B8mpe-117120-p0000051764.aspx http://www.digitalimpuls.no/PC-komponenter/Kabler/Str%C3%B8m---intern/3-pin-vifte-til/Str%C3%B8mkabel-1-til-2-forgrener-3-pinskabel-30cm--sort-str%C3%B8mpe-117118-p0000051758.aspx (Fancy med sleeves...Finnes billigere varianter). Endret 31. oktober 2014 av Kyrre S. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 4. november 2014 Del Skrevet 4. november 2014 Jeg har tatt en helomvending i dette oppsettet. Har tenkt litt på det og selv om jeg har penger til det føler jeg at det blir overkill med vannkjølingen til over 10k! Da slipper jeg også selve jobben med å vannkjøle. Siden jeg ALDRI har bygd en pc så føler jeg at det er greit å kun fokuserer på kun pc'n i første runde. Når jeg først begynte å tenkte "litt" økonomisk så er det ikke så veldig store forskjellen mellom 980 og 970. Jeg tror med 2 overklokket 970 i SLI på en ROG Swift vil ikke gjøre at jeg sitter med følelse av jeg gjorde et bomkjøp. Noe av grunne til at jeg ville velge vannkjøling var pga støy, men jeg kommer jo til å game med headsett så vil jo ikke merke litt ekstra viftesus Jeg ser for meg da å bruke 2xMSI GTX 970 Gaming G4. I flere tester ser det ut som om å kjøre 2x970 i SLI overklokket på luft går helt greit. Det samme kan det se ut som om en overklokket 5930K med NH-D15 vil gjøre. Spørsmålet er bare blir det for varmt når jeg kombinerer dette? Veldig lyst å bruke Corsair Graphite T760, men om noen har et bedre forslag vil jeg gjerne høre det. Videre har jeg også byttet hovedkort. Har ikke peiling på hva jeg skal velge. Trenger gjerne noen tips der. Har jo hørt mye godt om ASRock. Grunnen til at jeg valgte Fatal1ty og ikke OC formula er pga den gule fargen! Synes det blir helt krasj. Luftkjølt X99 SLI Plutselig sparte jeg 15k. Det blir vel ikke store forskjellen i ytelse? Ser du har valgt 2 kanals minne men du trenger 4 kanals minne som dette https://prisguiden.no/produkt/crucial-ddr4-2133mhz-16gb-kit-4x4gb-212267 Jeg hadde valgt 2x8gb brikker. Med 2x8Gb brikker kan han enkelt og rimelig oppgradere med mer ram senere. Dual-channel skal være rikelig til spill, vil neppe merke forskjell opp til trippel eller firekanal. Skal han kjøpe 4 rambrikker bør han sjekke i QVL til hovedkortet at det støtter nøyaktig de rambrikkene og de hastighetene. Hovedkort har bred støtte for dual-channel men blir mer kresen på rambrikker og hastigheter (trenger gjerne lavere hastigheter) dess flere slots som brukes. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 4. november 2014 Del Skrevet 4. november 2014 QVL er i beste fall en guideline med bekreftede moduler osm funker. Aldri fulgt slikt, og aldri hatt problemer med Quad-channel heller. I alle fall ikke med de siste 3-4 minnesettene og hovedkortene. Mulig de er mer kresne på Quad-channel, men man skal ikke frykte for problem fordi de ikke står der. Selv om han velger 4x4 GB nå, så kan han fint makse ut hva hovedkortet hans støtter ved et senere tidspunkt. DDR4 har støtte for høyere tetthet, og vil nok fort kunne tenkes at 16GB brikker blir rimeligere enn 8GB brikker om ikke alt for langt inn i fremtiden. Å kjøre X99 med DDR4 i dual-channel er jo i grunn noe meningsløst. Det er jo båndbredde som er selgepunktet til DDR4, og det å kappe den i to er ikke akkurat noe jeg ville gjort frivillig. Spesielt med tanke på den elendige latens-tiden til DDR4. I hvert fall ikke med tanke på mengden penger man har lagt ned i maskinen. Nizzen har også vist hvor stor forskjell minnehastighet kan ha å si i visse populære spill. Problemet er at det ikke så ofte vises på syntetiske tester, og er ikke så godt reproduserbart. Det er ingen STOR forskjell, men det burde ikke neglisjeres. Spesielt ikke over noe så bagatellmessig som at man ønsker å ha 6 slotter ledig kontra 4. Lenke til kommentar
Mantaturbo Skrevet 4. november 2014 Del Skrevet 4. november 2014 Jeg har tatt en helomvending i dette oppsettet. Har tenkt litt på det og selv om jeg har penger til det føler jeg at det blir overkill med vannkjølingen til over 10k! Da slipper jeg også selve jobben med å vannkjøle. Siden jeg ALDRI har bygd en pc så føler jeg at det er greit å kun fokuserer på kun pc'n i første runde. Når jeg først begynte å tenkte "litt" økonomisk så er det ikke så veldig store forskjellen mellom 980 og 970. Jeg tror med 2 overklokket 970 i SLI på en ROG Swift vil ikke gjøre at jeg sitter med følelse av jeg gjorde et bomkjøp. Noe av grunne til at jeg ville velge vannkjøling var pga støy, men jeg kommer jo til å game med headsett så vil jo ikke merke litt ekstra viftesus Jeg ser for meg da å bruke 2xMSI GTX 970 Gaming G4. I flere tester ser det ut som om å kjøre 2x970 i SLI overklokket på luft går helt greit. Det samme kan det se ut som om en overklokket 5930K med NH-D15 vil gjøre. Spørsmålet er bare blir det for varmt når jeg kombinerer dette? Veldig lyst å bruke Corsair Graphite T760, men om noen har et bedre forslag vil jeg gjerne høre det. Videre har jeg også byttet hovedkort. Har ikke peiling på hva jeg skal velge. Trenger gjerne noen tips der. Har jo hørt mye godt om ASRock. Grunnen til at jeg valgte Fatal1ty og ikke OC formula er pga den gule fargen! Synes det blir helt krasj. Luftkjølt X99 SLI Plutselig sparte jeg 15k. Det blir vel ikke store forskjellen i ytelse? Ser du har valgt 2 kanals minne men du trenger 4 kanals minne som dette https://prisguiden.no/produkt/crucial-ddr4-2133mhz-16gb-kit-4x4gb-212267 Jeg hadde valgt 2x8gb brikker. Med 2x8Gb brikker kan han enkelt og rimelig oppgradere med mer ram senere. Dual-channel skal være rikelig til spill, vil neppe merke forskjell opp til trippel eller firekanal. Skal han kjøpe 4 rambrikker bør han sjekke i QVL til hovedkortet at det støtter nøyaktig de rambrikkene og de hastighetene. Hovedkort har bred støtte for dual-channel men blir mer kresen på rambrikker og hastigheter (trenger gjerne lavere hastigheter) dess flere slots som brukes. X99 er beregnet på minst 4 rambrikker for å fungere optimalt Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 4. november 2014 Del Skrevet 4. november 2014 Jeg har tatt en helomvending i dette oppsettet. Har tenkt litt på det og selv om jeg har penger til det føler jeg at det blir overkill med vannkjølingen til over 10k! Da slipper jeg også selve jobben med å vannkjøle. Siden jeg ALDRI har bygd en pc så føler jeg at det er greit å kun fokuserer på kun pc'n i første runde. Når jeg først begynte å tenkte "litt" økonomisk så er det ikke så veldig store forskjellen mellom 980 og 970. Jeg tror med 2 overklokket 970 i SLI på en ROG Swift vil ikke gjøre at jeg sitter med følelse av jeg gjorde et bomkjøp. Noe av grunne til at jeg ville velge vannkjøling var pga støy, men jeg kommer jo til å game med headsett så vil jo ikke merke litt ekstra viftesus Jeg ser for meg da å bruke 2xMSI GTX 970 Gaming G4. I flere tester ser det ut som om å kjøre 2x970 i SLI overklokket på luft går helt greit. Det samme kan det se ut som om en overklokket 5930K med NH-D15 vil gjøre. Spørsmålet er bare blir det for varmt når jeg kombinerer dette? Veldig lyst å bruke Corsair Graphite T760, men om noen har et bedre forslag vil jeg gjerne høre det. Videre har jeg også byttet hovedkort. Har ikke peiling på hva jeg skal velge. Trenger gjerne noen tips der. Har jo hørt mye godt om ASRock. Grunnen til at jeg valgte Fatal1ty og ikke OC formula er pga den gule fargen! Synes det blir helt krasj. Luftkjølt X99 SLI Plutselig sparte jeg 15k. Det blir vel ikke store forskjellen i ytelse? Vil fraråde deg hovedkort med Killer og Bigfoot nettverkskort. Det er greit dersom hk har to nettverkskort, da trenger du ikke å bruke killer sitt kort. Skal du ha nettverksprodukter/routere/switcher og lignende med høyere kvalitet enn hjemmemarkedet bør du se på enterprise-produkter myntet på profesjonell bruk. "Gaming"-produkter holder sjelden hva de lover, ofte betaler du for en svart look med led lys - helt ok hvis du vil ha noe som ser "kult" ut. Det er en grunn til at profesjonelle ikke kjøper inn gaming-produkter til sine bedrifter. Killer sine produkter er slaktet i utallige anmeldelser oppigjennom år og egne erfaringer er enda dårligere enn testene. Andrull, Minnehastighet har knapt noe å si for spill, det er det siste du bør oppgradere, etter skjermkort, prosessor og harddisk. Selv da er det små marginer å hente. Men selvfølgelig, hvis han ikke vil utvide til 32Gb ram senere er det bare å bøtte på med fire brikker. Når jeg tenker over det er sikkert like bred støtte for de første fire brikkene i et quad-channel-hk som de første to-tre brikkene i et dual/triple-channel-hk. Og da er det ikke så viktig å sjekke QVL, det vil sikkert fungere. Er verre om en bruker to par brikker i et dual-channel-hk, da blir hk kresen på brikker og hastighet. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 4. november 2014 Del Skrevet 4. november 2014 Jeg har tatt en helomvending i dette oppsettet. Har tenkt litt på det og selv om jeg har penger til det føler jeg at det blir overkill med vannkjølingen til over 10k! Da slipper jeg også selve jobben med å vannkjøle. Siden jeg ALDRI har bygd en pc så føler jeg at det er greit å kun fokuserer på kun pc'n i første runde. Når jeg først begynte å tenkte "litt" økonomisk så er det ikke så veldig store forskjellen mellom 980 og 970. Jeg tror med 2 overklokket 970 i SLI på en ROG Swift vil ikke gjøre at jeg sitter med følelse av jeg gjorde et bomkjøp. Noe av grunne til at jeg ville velge vannkjøling var pga støy, men jeg kommer jo til å game med headsett så vil jo ikke merke litt ekstra viftesus Jeg ser for meg da å bruke 2xMSI GTX 970 Gaming G4. I flere tester ser det ut som om å kjøre 2x970 i SLI overklokket på luft går helt greit. Det samme kan det se ut som om en overklokket 5930K med NH-D15 vil gjøre. Spørsmålet er bare blir det for varmt når jeg kombinerer dette? Veldig lyst å bruke Corsair Graphite T760, men om noen har et bedre forslag vil jeg gjerne høre det. Videre har jeg også byttet hovedkort. Har ikke peiling på hva jeg skal velge. Trenger gjerne noen tips der. Har jo hørt mye godt om ASRock. Grunnen til at jeg valgte Fatal1ty og ikke OC formula er pga den gule fargen! Synes det blir helt krasj. Luftkjølt X99 SLI Plutselig sparte jeg 15k. Det blir vel ikke store forskjellen i ytelse? Vil fraråde deg hovedkort med Killer og Bigfoot nettverkskort. Det er greit dersom hk har to nettverkskort, da trenger du ikke å bruke killer sitt kort. Skal du ha nettverksprodukter/routere/switcher og lignende med høyere kvalitet enn hjemmemarkedet bør du se på enterprise-produkter myntet på profesjonell bruk. "Gaming"-produkter holder sjelden hva de lover, ofte betaler du for en svart look med led lys - helt ok hvis du vil ha noe som ser "kult" ut. Det er en grunn til at profesjonelle ikke kjøper inn gaming-produkter til sine bedrifter. Killer sine produkter er slaktet i utallige anmeldelser oppigjennom år og egne erfaringer er enda dårligere enn testene. Andrull, Minnehastighet har knapt noe å si for spill, det er det siste du bør oppgradere, etter skjermkort, prosessor og harddisk. Selv da er det små marginer å hente. Men selvfølgelig, hvis han ikke vil utvide til 32Gb ram senere er det bare å bøtte på med fire brikker. Når jeg tenker over det er sikkert like bred støtte for de første fire brikkene i et quad-channel-hk som de første to-tre brikkene i et dual/triple-channel-hk. Og da er det ikke så viktig å sjekke QVL, det vil sikkert fungere. Er verre om en bruker to par brikker i et dual-channel-hk, da blir hk kresen på brikker og hastighet. Det virker som du finner på din egen realitet uten å backe det opp med fakta. Litt tungvint for andre som faktisk vil ha harde fakta på bordet. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 4. november 2014 Del Skrevet 4. november 2014 Jeg har tatt en helomvending i dette oppsettet. Har tenkt litt på det og selv om jeg har penger til det føler jeg at det blir overkill med vannkjølingen til over 10k! Da slipper jeg også selve jobben med å vannkjøle. Siden jeg ALDRI har bygd en pc så føler jeg at det er greit å kun fokuserer på kun pc'n i første runde. Når jeg først begynte å tenkte "litt" økonomisk så er det ikke så veldig store forskjellen mellom 980 og 970. Jeg tror med 2 overklokket 970 i SLI på en ROG Swift vil ikke gjøre at jeg sitter med følelse av jeg gjorde et bomkjøp. Noe av grunne til at jeg ville velge vannkjøling var pga støy, men jeg kommer jo til å game med headsett så vil jo ikke merke litt ekstra viftesus Jeg ser for meg da å bruke 2xMSI GTX 970 Gaming G4. I flere tester ser det ut som om å kjøre 2x970 i SLI overklokket på luft går helt greit. Det samme kan det se ut som om en overklokket 5930K med NH-D15 vil gjøre. Spørsmålet er bare blir det for varmt når jeg kombinerer dette? Veldig lyst å bruke Corsair Graphite T760, men om noen har et bedre forslag vil jeg gjerne høre det. Videre har jeg også byttet hovedkort. Har ikke peiling på hva jeg skal velge. Trenger gjerne noen tips der. Har jo hørt mye godt om ASRock. Grunnen til at jeg valgte Fatal1ty og ikke OC formula er pga den gule fargen! Synes det blir helt krasj. Luftkjølt X99 SLI Plutselig sparte jeg 15k. Det blir vel ikke store forskjellen i ytelse? Vil fraråde deg hovedkort med Killer og Bigfoot nettverkskort. Det er greit dersom hk har to nettverkskort, da trenger du ikke å bruke killer sitt kort. Skal du ha nettverksprodukter/routere/switcher og lignende med høyere kvalitet enn hjemmemarkedet bør du se på enterprise-produkter myntet på profesjonell bruk. "Gaming"-produkter holder sjelden hva de lover, ofte betaler du for en svart look med led lys - helt ok hvis du vil ha noe som ser "kult" ut. Det er en grunn til at profesjonelle ikke kjøper inn gaming-produkter til sine bedrifter. Killer sine produkter er slaktet i utallige anmeldelser oppigjennom år og egne erfaringer er enda dårligere enn testene. Andrull, Minnehastighet har knapt noe å si for spill, det er det siste du bør oppgradere, etter skjermkort, prosessor og harddisk. Selv da er det små marginer å hente. Men selvfølgelig, hvis han ikke vil utvide til 32Gb ram senere er det bare å bøtte på med fire brikker. Når jeg tenker over det er sikkert like bred støtte for de første fire brikkene i et quad-channel-hk som de første to-tre brikkene i et dual/triple-channel-hk. Og da er det ikke så viktig å sjekke QVL, det vil sikkert fungere. Er verre om en bruker to par brikker i et dual-channel-hk, da blir hk kresen på brikker og hastighet. Det virker som du finner på din egen realitet uten å backe det opp med fakta. Litt tungvint for andre som faktisk vil ha harde fakta på bordet. Jeg har hatt flere Killer nic nettverkskort og har nok av egne erfaringer å ta ifra. Her er ett av kortene jeg har hatt. "When we discuss performance, it is not only about how well the card performs in games but how well it performed as a standard NIC. Up until the 1.8.3.0 and 1.8.5.0 driver releases we noticed several issues with extended system startups, sluggish Windows Explorer performance, long load times for Explorer, Firefox, or Opera pages, and download speeds suffering when compared to our onboard NICs. These issues along with the capability to use Skype while in game mode have been addressed in the latest 1.8.6.0 driver release. While Skype operation is not perfect yet it now works properly in game mode. You are required to start Skype in APP mode and then switch to game mode. We fully expect this step to be removed shortly. Our point is that when an issue arises or a feature is requested we find BigFoot Networks addressing it almost immediately." Nettverkskortene fra Bigfoot har prøvd å skape et behov, de har sagt at vanlige nettverkskort som klarer torrent-nedlasting og opptil 1gbit ikke er gode nok til spill - men deres 10/100mbit nettverkskort er det. Kortene har vært en vits på markedet lenge, hvem kjøper et nettverkskort til 1500kr for å avlaste cpuen? Er det ikke bedre å oppgradere cpu da? Eller skjermkort og ram? Jo, selvfølgelig. Det er så dårlige produkter at det ikke er uvanlig at folk lurer på om det er en form for svindel, nettsteder som har fått eksemplarer tilsendt for testing ser verken ytelsesforbedring eller poenget med kortet. Her kan du se produktreviews av det siste killer-kortet jeg kjøpte. Det er helt sikkert en rekord i problemer et nettverkskort skal ha. Nå selger de bigfoot-nettverkskort integrert i hovedkort, det forundrer meg ikke. Gamere handler etter følelser, ting skal se kult ut og ha fancy navn. Men virkelig, Bigfoot har lang erfaring med å lage dårlige produkter som ikke fungerer. Det er en grunn til at du ikke lenger får kjøpt killer NIC-kortene, ingen kjøpte de. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 4. november 2014 Del Skrevet 4. november 2014 Jeg har tatt en helomvending i dette oppsettet. Har tenkt litt på det og selv om jeg har penger til det føler jeg at det blir overkill med vannkjølingen til over 10k! Da slipper jeg også selve jobben med å vannkjøle. Siden jeg ALDRI har bygd en pc så føler jeg at det er greit å kun fokuserer på kun pc'n i første runde. Når jeg først begynte å tenkte "litt" økonomisk så er det ikke så veldig store forskjellen mellom 980 og 970. Jeg tror med 2 overklokket 970 i SLI på en ROG Swift vil ikke gjøre at jeg sitter med følelse av jeg gjorde et bomkjøp. Noe av grunne til at jeg ville velge vannkjøling var pga støy, men jeg kommer jo til å game med headsett så vil jo ikke merke litt ekstra viftesus Jeg ser for meg da å bruke 2xMSI GTX 970 Gaming G4. I flere tester ser det ut som om å kjøre 2x970 i SLI overklokket på luft går helt greit. Det samme kan det se ut som om en overklokket 5930K med NH-D15 vil gjøre. Spørsmålet er bare blir det for varmt når jeg kombinerer dette? Veldig lyst å bruke Corsair Graphite T760, men om noen har et bedre forslag vil jeg gjerne høre det. Videre har jeg også byttet hovedkort. Har ikke peiling på hva jeg skal velge. Trenger gjerne noen tips der. Har jo hørt mye godt om ASRock. Grunnen til at jeg valgte Fatal1ty og ikke OC formula er pga den gule fargen! Synes det blir helt krasj. Luftkjølt X99 SLI Plutselig sparte jeg 15k. Det blir vel ikke store forskjellen i ytelse? Vil fraråde deg hovedkort med Killer og Bigfoot nettverkskort. Det er greit dersom hk har to nettverkskort, da trenger du ikke å bruke killer sitt kort. Skal du ha nettverksprodukter/routere/switcher og lignende med høyere kvalitet enn hjemmemarkedet bør du se på enterprise-produkter myntet på profesjonell bruk. "Gaming"-produkter holder sjelden hva de lover, ofte betaler du for en svart look med led lys - helt ok hvis du vil ha noe som ser "kult" ut. Det er en grunn til at profesjonelle ikke kjøper inn gaming-produkter til sine bedrifter. Killer sine produkter er slaktet i utallige anmeldelser oppigjennom år og egne erfaringer er enda dårligere enn testene. Andrull, Minnehastighet har knapt noe å si for spill, det er det siste du bør oppgradere, etter skjermkort, prosessor og harddisk. Selv da er det små marginer å hente. Men selvfølgelig, hvis han ikke vil utvide til 32Gb ram senere er det bare å bøtte på med fire brikker. Når jeg tenker over det er sikkert like bred støtte for de første fire brikkene i et quad-channel-hk som de første to-tre brikkene i et dual/triple-channel-hk. Og da er det ikke så viktig å sjekke QVL, det vil sikkert fungere. Er verre om en bruker to par brikker i et dual-channel-hk, da blir hk kresen på brikker og hastighet. Det virker som du finner på din egen realitet uten å backe det opp med fakta. Litt tungvint for andre som faktisk vil ha harde fakta på bordet. Jeg har hatt flere Killer nic nettverkskort og har nok av egne erfaringer å ta ifra. Her er ett av kortene jeg har hatt. "When we discuss performance, it is not only about how well the card performs in games but how well it performed as a standard NIC. Up until the 1.8.3.0 and 1.8.5.0 driver releases we noticed several issues with extended system startups, sluggish Windows Explorer performance, long load times for Explorer, Firefox, or Opera pages, and download speeds suffering when compared to our onboard NICs. These issues along with the capability to use Skype while in game mode have been addressed in the latest 1.8.6.0 driver release. While Skype operation is not perfect yet it now works properly in game mode. You are required to start Skype in APP mode and then switch to game mode. We fully expect this step to be removed shortly. Our point is that when an issue arises or a feature is requested we find BigFoot Networks addressing it almost immediately." Nettverkskortene fra Bigfoot har prøvd å skape et behov, de har sagt at vanlige nettverkskort som klarer torrent-nedlasting og opptil 1gbit ikke er gode nok til spill - men deres 10/100mbit nettverkskort er det. Kortene har vært en vits på markedet lenge, hvem kjøper et nettverkskort til 1500kr for å avlaste cpuen? Er det ikke bedre å oppgradere cpu da? Eller skjermkort og ram? Jo, selvfølgelig. Det er så dårlige produkter at det ikke er uvanlig at folk lurer på om det er en form for svindel, nettsteder som har fått eksemplarer tilsendt for testing ser verken ytelsesforbedring eller poenget med kortet. Her kan du se produktreviews av det siste killer-kortet jeg kjøpte. Det er helt sikkert en rekord i problemer et nettverkskort skal ha. Nå selger de bigfoot-nettverkskort integrert i hovedkort, det forundrer meg ikke. Gamere handler etter følelser, ting skal se kult ut og ha fancy navn. Men virkelig, Bigfoot har lang erfaring med å lage dårlige produkter som ikke fungerer. Det er en grunn til at du ikke lenger får kjøpt killer NIC-kortene, ingen kjøpte de. Jeg hadde min siste erfaring med Killer-kortene i ca 2011, på denne tiden ble de visst kjøpt opp av Qualcomm. De satte foten ned for de ubrukelige produktene deres og har gått over til integrerte brikker til hovedkort.. Regner med produktene deres i hovedkortene er av bedre kvalitet nå, men jeg vil uansett anbefale nettverksbrikker fra Intel, selv om kritikken min egentlig er utdatert så vil jeg heller ha et intel-NIC som fungerer enn en killer nic med tilhørende software-pakke. Lenke til kommentar
Mr. Spaceworld Skrevet 4. november 2014 Forfatter Del Skrevet 4. november 2014 Det er ingen spesiell grunn til at jeg gikk for det "gamer" HKet. Jeg har lest mye bra om ASRock sine OC Forumla HK, men den gule fargen blir så sinnsykt missmatch med resten som er for det meste sort/rødt. Nå i ettertid så tror jeg kanskje det blir et Graphite 730T kabinett og da vil det ikke bli noe vindu på siden så kunne jeg jo gått for et OC Formula HK. Har ikke helt bestemt meg enda om det blir Corsair Graphite 730T eller Coller Master HAF X. Corsairen ser best ut, men hvordan blir det med passiv luftåpning på siden. Vil det ødelegge litt av luftstrømmen i kabinettet? CM HAF X har vifte på siden, men ingen vifta i bunn. Hvis noen har et tips til et skikkelig godt HK i prisklassen 2K vil jeg gjerne høre det! Når det gjelder RAMen. Er det ikke 8 slots på HKet? Så om jeg kjøper 4x4GB kan jeg ikke kjøpe 4x4 senere også for å få 32GB om jeg skulle trenger det. Eller er jeg helt på jordet nå? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 4. november 2014 Del Skrevet 4. november 2014 "Når det gjelder RAMen. Er det ikke 8 slots på HKet? Så om jeg kjøper 4x4GB kan jeg ikke kjøpe 4x4 senere også for å få 32GB om jeg skulle trenger det. Eller er jeg helt på jordet nå? " Helt riktig Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 4. november 2014 Del Skrevet 4. november 2014 (endret) Demonickon, Kritikken min mot killer-kortet er noen år utdatert... De har nye eiere og for alt jeg vet er kortene blitt skikkelig bra nå. Det har uansett et intel-nettverkskort også, så du kan velge hvilket du liker best.Du kan også kjøpe et kabinett uten vindu og gjemme vekk pcen under skrivepulten, flere syntes det kuleste er en pc som du verken ser eller hører, og som er lett å ta med seg til venner og gjerne yter som dynamitt samtidig. Du kan bruke alle 8 slotsene, det blir fortsatt 4 channel. Ifølge QVL her:Så støtter hovedkortet for eksempel 4 brikker (16Gb) av denne typen: https://www.komplett.no/search?q=CMK16GX4M4A2800C16Og det støtter 8 brikker (32Gb) av denne typen:https://www.komplett.no/hyperx-predator-ddr4-2400mhz-16gb/826093Det står ikke noe om hvilke hastigheter det støtter med 8 brikker, kjøper du 2400Mhz brikker kan det hende du må kjøre de på 2133Mhz eller lavere hastighet. Slikt er det alltid kjedelig å finne utav i etterkant.Jeg kjøpte et dyrt premium hovedkort, et av de første med sata3.0 6gbps. Men 6gbps kontrolleren hadde 1x pci-e bus til resten av maskinen og var derfor tregere enn sata2.0 kontrolleren. Selv standarder kan være skikkelig misvisende, tenk å kjøpe en dyr usb3.0 harddisk og så er den tregere enn den gamle usb2.0 disken din.. Endret 4. november 2014 av Pycnopodia Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 4. november 2014 Del Skrevet 4. november 2014 Kjøp X99 Extreme4 i 2K klassen. Fungerer helt fint. Kabinett er ekstremt smak og behag. Jeg ville kanskje gått for noe som dette https://prisguiden.no/produkt/corsair-carbide-500r-150641 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 4. november 2014 Del Skrevet 4. november 2014 Kontrolleren sitter i CPUen og 5xxx serien er god for Quad-Channel og flere kort i ganske så høy frekvens, så den saken er nok uproblematisk. Var egentlig bare Sandy-Bridge-E på eldre sokkel 2011 som sleit med 2400+ MHz med høy overklokk på CPUen og mange brikker. Angående killer nettverkskort så er jeg ikke uenig, men tror det er litt overdrevet hvor ille de er. Det er tross alt en maskin som skal spilles på også. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 4. november 2014 Del Skrevet 4. november 2014 Kontrolleren sitter i CPUen og 5xxx serien er god for Quad-Channel og flere kort i ganske så høy frekvens, så den saken er nok uproblematisk. Var egentlig bare Sandy-Bridge-E på eldre sokkel 2011 som sleit med 2400+ MHz med høy overklokk på CPUen og mange brikker. Angående killer nettverkskort så er jeg ikke uenig, men tror det er litt overdrevet hvor ille de er. Det er tross alt en maskin som skal spilles på også. Det er ikke overdrevet, kortene var fullstendig ubrukelige, selv til internett-surfing blir du irritert fordi nettet kobles ut med jevne mellomrom. Problemet til kortene var delvis at de kostet over tusenlappen og konkurrentene, onboard nics, var gratis og allemannseie. Det andre problemet var at onboard-nicene som var gratis var overlegen på alle måter, og de fungerte og krevde ikke at du installerte en buggy oppblåst software. Men, nye eiere i 2011, jeg har ingen erfaring med kortene utenom de jeg kjøpte i 2010 og før. Det bør si ganske mye når ordet "scam" dukker opp så ofte, og det ble lovet bot og bedring "the next patch will fix it" men det skjedde aldri. Jeg skulle ha forlangt pengene tilbake, men gadd ikke bry meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå