Gå til innhold

X99 m/GTX 970 SLI OC på luft, 40K

Anbefalte innlegg

For spilling hadde jeg fortsatt gått for raskere mhz 4core enn tregere mhz 6core.

Senere OCing kan bare gi bedre resultater uansett.

Feks: 5930K < 4790K

Dermed fra Haswell E til Haswell hoved kort.

Feks: Asus Extreme 6 eller Asus Formula 6.

og til DDR3 framfor DDR4.

Eller ventet til å oppgradere til Intel Broadwell.

Haswell E vill aldri bli veldig aktuell for 6 core gaming før den er utdattert... eller. 6 core gaming vill ikke bli aktuelt før Haswell E er utdatert.

"Mulig SLI senere..."

Vært der selv 3 ganger. Kjøpte aldri noe sekundært sli kort, men oppgraderte hoved 3d kortet i stedet og sist gikk jeg fra GTX680, med samme planen, til Sli GTX780. Dyrt men angrer ikke da microstudder osv er borte i 6+ serien.

Går du for Sli, gå nå, ikke senere!!! Ellers drit i det.

Feks: GTX980 < GTX970 SLI eller spar på det andre jeg nevnte å gå GTX980 SLI

Cooling:

Da jeg flytter tårnet rundt hele tiden er jeg en mere fan av closed loop enn classic vankjøling. Kan bli mye klin med classic. Overklokking av 3d kort er litt bortkastet synes jeg så hovedkort og cpu er det eneste som trenger vannkjøling etter mitt syn.

Endret av LOBOS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vet vel at haswell-e har ca samme max hastighet som vanlig pingle haswell? Dermed heller 5930k @~ 4500mhz vs devils canyon @~ 4500mhz ;)

Få 10-30% gratis ytelse ved overklokking er oppskrytt :p

Nei ;)

Man er ikke garantert en bra OC cpu... så stock speed teller og Haswell-E 6 core er waste of $.

Jeg er ikke imot 6 core, men jeg hadde ikke kjøpt Haswell-E i dag når 2 nye platformer skal komme ut i 2015 og man skal hovedsakelig bruke PCen til spilling hvor man ikke trenger 6 cores engang ennå.

Endret av LOBOS
Lenke til kommentar

Tråden handler om Haswell-E octacore og 980 sli så lang jeg kan se.

Hva som er det smarteste valget og hva man selv ønsker å gjøre, er to helt forskjellige ting.

Det du sier om vannkjøling er jeg ikke enig i, og hvem driver å flytter på pc'en hele tida ?

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Tråden handler om Haswell-E octacore og 980 sli så lang jeg kan se.

Hva som er det smarteste valget og hva man selv ønsker å gjøre, er to helt forskjellige ting.

Det du sier om vannkjøling er jeg ikke enig i, og hvem driver å flytter på pc'en hele tida ?

Selv om man har skikkelig vannkjøling, så er det ikkje noe problem å flytte på den. Man bygger jo skikkelig når man først er i gang. Da skal det godt gjøres at noe lekker ;)

Man er ikke garantert en bra OC cpu... så stock speed teller og Haswell-E 6 core er waste of $.

Jeg er ikke imot 6 core, men jeg hadde ikke kjøpt Haswell-E i dag når 2 nye platformer skal komme ut i 2015 og man skal hovedsakelig bruke PCen til spilling hvor man ikke trenger 6 cores engang ennå.

Stock speed teller aldri. Hvem f.. kjører stock på cpu :wee: Er det lov i det heletatt? :hmm: Klarer man ikkje 4500mhz på en 5930k eller 5960x, så er det bare å sende den tilbake der den kom fra. Det er særdeles skjeldent at Haswell ikkje klarer 4500mhz.

Det finnes spill som bruker 8 tråder i dag, f.eks Battlefield 4.

Hvilke plattformer er det som kommer i 2015 som klarer å konkurrere ut Haswell-e? Det lurer jeg på, fordi det skjer ikkje. Hvis du tenker på Broadwell, så blir det like kjedelig som 1150 plattformen.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Du vet vel at haswell-e har ca samme max hastighet som vanlig pingle haswell? Dermed heller 5930k @~ 4500mhz vs devils canyon @~ 4500mhz ;)

Få 10-30% gratis ytelse ved overklokking er oppskrytt :p

Nei ;)

1. Haswell-E er desidert mest fremtidsrettet, i og med at den støtter kommende broadwell-E, slik at du slipper å bytte hovedkort, og den har allerede DDR4, så du slipper å bytte minne også.

2. Ytelsen er et vesentlig hakk høyere, og selvsagt som Nizzen nevner, så er det bare å glemme stock-ytelsen om TS skal overklokke. 4790K er den dårligste overklokkeren som Intel har, og klokker generelt sett ikke noe bedre enn f.eks 5930K eller 5960x. Rett og slett fordi de har samme begrensninger alle mann.

3. Og når du da i flere tester får BEDRE ytelse med en sekskjerne og åttekjerne, når frekvensen er så markant lavere på stock, så kan du i alle fall forvente en skikkelig god ytelseforbedring. I verste fall, lik ytelse.

Problemet med 4790K stopper ikke der, for TS vil da ikke lengre ha noen (god) mulighet for å utvide til trippel eller Quad-SLI. Noe som er et viktig poeng når du velger x99, som har over dobbelt så mange PCI-e kanaler.

Har Z97 med 4770k og X99 med 5960x, og førstnevnte er dømt et evig liv som HTPC. Meget effektiv, god ytelse til det meste, og passer godt til en standard gaming-maskin. Men som noe kraftig entusiastbygg så er det tåpelig å gå for Z97, når resten av maskinen er så kraftig og dyrt som det vi snakker om her. '

Edit: Og bare så det er sagt. Ser ikke vitsen med å vente på broadwell når du skal bygge en ganske kraftig maskin. Ikke sikker man får noe høyere ytelse en gang, da det er effektivitet, altså ytelse per watt som er i fokus fra Intel sin side.

Da jeg flytter tårnet rundt hele tiden er jeg en mere fan av closed loop enn classic vankjøling. Kan bli mye klin med classic. Overklokking av 3d kort er litt bortkastet synes jeg så hovedkort og cpu er det eneste som trenger vannkjøling etter mitt syn.

Og hvorfor sier du det? Er det fingeren i været og så bestemme seg for at overklokking av skjermkort ikke er viktig. Og det fra en PC som skal spilles på...? Det gir jo ikke så mye mening.

Klokket stock baseklokken til alle mine tre skjermkort mer enn 60 %, og joda mye takket være vannkjøling. . :closedeyes: Men selv med luftkjøling (spesielt på kortene som er valg av TS), så bør man kunne hente ut mye ytelse med overklokking.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Er det fingeren i været og så bestemme[r]

Nei, men effort vs gain.

Selv om jeg har en relativt dyr PC selv ser jeg ikke helt vitsen med å gjøre ting som ikke gir noen pratiske resultater. Som feks 6 core eller tripple Sli i dag for single screen PC gaming.

Det å flytte over hardware er noe alle sier, men få faktisk gjør.

Vi har hatt DDR3 lenge, men det er ingen PC jeg har hatt hvor jeg flyttet gammel DDR3 over i en ny PC.

Blir the samme med "mulig Sli senere" utsagn og DDR4 mener nå jeg.

Men det er hans penger og han kan gjøre hva han vill med dem. Jeg bare delte mitt syn på det:

4 core Sli GTX980 > 6 core GTX980 none Sli, feks.

Lenke til kommentar

Vi er tydeligvis forskjellige. Jeg har aldri (bort sett fra mitt første bygg for 10+ år siden) hatt en PC hvor jeg ikke flytter over noen PC-komponenter. Sånnt sett er PCen sikkert over 10 år gammel.

Å utvide SLI-oppsettet har jeg også gjort i på de fleste av platformene jeg har hatt. Så det får eventuelt bli din greie at du planlegger men ikke gjennomfører. Det er også flere nye tråder med folk som angrer eller får problemer pga de ikke gikk for X99, og taper en del penger på å bytte. Så her tror jeg muligens du står stort sett alene.

Men det er hans penger og han kan gjøre hva han vill med dem. Jeg bare delte mitt syn på det:

Du har ditt syn, vi har vårt. Og til slutt TS sitt valg.

4 core Sli GTX980 > 6 core GTX980 none Sli, feks.

Og du føler det gjelder i denne situasjonen? Husk at vi nå ikke snakker om DIN PC, men prøve å hjelpe TS med sitt bygg.

Her blir det eventuelt:
6 core Sli GTX980 > 4 core GTX980 SLI

6 core Tri-Sli GTX980 >> 4 core GTX980 Tri-SLI

Vi har hatt DDR3 lenge, men det er ingen PC jeg har hatt hvor jeg flyttet gammel DDR3 over i en ny PC.

Har fire forskjellige DDR3, som aller har vært på rundtur i i alle fall 3-5 HK hver.

Nei, men effort vs gain.

Selv om jeg har en relativt dyr PC selv ser jeg ikke helt vitsen med å gjøre ting som ikke gir noen pratiske resultater. Som feks 6 core eller tripple Sli i dag for single screen PC gaming.

For selv med en 1440p @144Hz monitor, så er det en del å hente selv i Tri-SLI. Og i tillegg MYE enklere enn å overklokke CPU (som har mange flere parametere), så mye effort er det heller ikke.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Det jeg også har forsøkt å påpeke. Hvorfor sammenligne sli vs non sli og spesielt når TS skal ha sli? Hvorfor si at ingen flytter hw ? Man flytter ofte hw. Psu, ssd, hdd og pcie kontrollere er gode eksempler på hw som flyttes flittig. Videre vil man gjerne oppgradere gpu oftere enn plattformen, altså mer flytting.. Jeg kjenner heller ikke til noen single gpu som klarer å tilfredsstille en rog swift som altså er single monitor Gaming.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Demonickon, Jeg vil anbefale en Z97-rigg med 4790K med et 980GTX skjermkort, det vil komme på ca 15000kr.

Vil du ha enda råere ytelse, kjøp et skjermkort til og kjør 2x sli, pris ender da på 20,000kr.

Av disse to maskinene ville jeg helst hatt den til 15,000kr, den vil fungere i de fleste spill. Maskinen med SLI vil gi deg hodebry siden SLI-støtten varierer veldig fra spill til spill.

Du kan godt blåse av mer penger på maskinen, men da er du langt utenfor målgruppen til de som utvikler spill. Ikke regn med at maskinen virker knirkefritt, for spillutviklere har ikke så dyre workstation-rigger i tankene når de utvikler og tester.

Jeg hadde en ganske bra pc for kort tid siden, triple gpuer og intel extreme cpu. Jeg gikk lei pc-gaming, ble så lei av at ting ikke virket. Var som å kjøre en bil hvor ikke alle tennpluggene virket, selv om det går fremover så får man følelsen av "noe ikke virker skikkelig" og en blir etterhvert så lei av å feilsøke at en bare selger hele rukkelet.

Ikke gøy å kjøpe et nytt spill og så måtte vente i måneder på en patch hvor SLI støttes, f.eks.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ser det er enkelte som ikke takkler så bra at andre ikke er enige at man ikke trenger at alt skal være maks pris state of the art og dermed begynner med små spydiheter som "bare vas" eller "det er ikke din PC vi snakker om". Akkurat som noen skulle tro det... Jeg hadde liggnende syn på ting når enkelte mente man "måtte" ha quad core selv om bortimot alt var single eller dualcore støttet og feks når samme type folk mente gtx280 [edit: sli] var bare noe man måtte ha selv om sli ikke ble modent før 5 eller 6 serien.

At dere to ikke er enige er greit, jeg bryr meg ikke om akkurat det, men dere kan holde spydighetene til dere selv.

Endret av LOBOS
Lenke til kommentar

Var det spydighet så er du rimelig hårsår.

Posten din var usakelig. Du sa hva folk flest gjorde og du sammenlignet sli og non sli. Det er jo helt idiotisk. Derfor skrev jeg vas. Hvorfor vi skal diskutere dette skjønner jeg ikke heller.

TS ønsker x99 og sli. Det må da være lov det?

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Jeg mente oppriktig at jeg trodde du snakket om eget kjøp eller tilsvarende. Var jo faktisk enig i poenget at SLI + Z97 er bedre enn 6core + non-SLI, men siden sammenligningen hadde ikke noe med tråden å gjøre så blir det i beste fall sleip argumentasjon, ja eller litt meningsløst som kyrre nevnte.

Akkurat som noen skulle tro det... Jeg hadde liggnende syn på ting når enkelte mente man "måtte" ha quad core selv om bortimot alt var single eller dualcore støttet og feks når samme type folk mente gtx280 [edit: sli] var bare noe man måtte ha selv om sli ikke ble modent før 5 eller 6 serien.

Husker godt den tiden. Kjøpte 4-kjerne og så meg aldri tilbake. Q6600 fremfor E6600 var kanskje beste kjøpet noensinne. Og med marginale prisforskjeller på totalprisen så var det en no-brainer.

Samme med dual-core VS single-core. Bare fordi spill ikke støttet Dual-core den første tiden, så betydde ikke det at ytelsen ikke gikk kraftig opp i praksis.

Har hatt non-SLI og SLI på nær alle serie siden det ble lansert på 6000-serien, og har ikke vært noen klar overgang hvor det plutselig ble modent. Minimal forskjell på 500-serien og 400-serien var det og. Så, da spør jeg: Har du faktisk hatt noen SLI-oppsett på eldre skjermkort? Eller bare lest rykter fra misunnelige forumtroll?

Men for all del, at vi ikke blir enige skjønner jeg jo, men skjønner fortsatt hvorfor vi diskuterer gamle serier med SLI, og dine egne erfaringer som egentlig ikke var erfaringer fordi du ikke kjøpte det like vell osv.. (forstod heller aldri helt hva du mente)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

"Og med marginale prisforskjeller på totalprisen så var det en no-brainer."

Ja, det var den tiden jeg mente. Når det ikke var noen stor pris forskjell mellom dual og quad.

Jeg mente også at folk burde vurdere om de skulle gå sli fordi det var sånn kjøp et, få et gratis salg akkuratt da. :nei:

"(forstod heller aldri helt hva du mente)"

Oh really? Tror ikke du prøvde så mye heller da du klarte å skrive det rake motsatte...

Lenke til kommentar

Ok før denne tråden blir en usaklig greie som omhandler drittslenging tror jeg vi setter strek.

Det er vel ikke ukjent at f.eks et z97 bygg gir mer for pengene (pris vs ytelse) enn x99. I så måte kan man jo si at et sandy eller ivy bygg fra brukt'en er ennå bedre valg. Men nå er det slik at hvis man skal ha det beste så koster det, og har man penger til det og faktisk ønsker å kjøpe det, så skal vel ikke ukjente på et forum stå i veien iallfall.

Hvis denne tråden omhandlet "skal jeg kjøpe z97 eller x99 utelukkende til gaming" eller "hva gir mest ytelse for pengene" så hadde denne diskusjonen vært relevant. Her har vi en TS som ønsker x99 og sli. Da bryr ikke jeg meg så mye om hvorfor.. hvis jeg lager en tråd på "jeg vil ha en BMW M3" så er jeg ikke så interresert i å høre om BMW 325.

sli fungerer enormt bra nå, jeg er iallfall helt overbevist og jeg var lenge mot det (likte ikke 580 sli på 1366 men var muligens uheldig..) min. 2 Gpu er også et must for rog swift i 1440p.

Lenke til kommentar

Hadde du spurt meg for 2 år siden ville jeg ikke anbefalt SLI eller CFX med tanke på microstutter problemene jeg har hadde med 2x 7970. Driverene var stabile nok og jeg hadde aldri problemer mer krasj osv som følge av at jeg hadde to kort.

Nå derimot etter en måned med GTX 980 SLI vil jeg si meg svert positivt overrasket på alle områder kanskje med unntak av skaleringen som kan variere fra veldig god til middelmådig avhengig av hvilke spill det er snakk om. Har hatt NULL problemer med driverene og krasj etc som følge av SLI, og stiller meg sterkt tvilende til hvor mye erfaring kritikerne i denne tråden faktisk har med hverken SLI eller CFX.

Hvorvidt jeg vil anbefale SLI til mannen i gata er jeg usikker på, men det har mer å gjøre med den minimale forskjellen det ofte er mellom høyest og nest høyest innstillinger samt det faktum at de færreste sitter på 120/144Hz skjermer med oppløsning over 1920x1080, noe som igjen gjør kort nr.2 og 3 ganske overflødig.

Det som dog er veldig sikkert er at det er stabilt, og fungerer. Har man lyst/råd så er det ikke lenger store problemet å bruke det til daglig.

Endret av SWAT dude...
Lenke til kommentar

Jeg har tatt en helomvending i dette oppsettet. Har tenkt litt på det og selv om jeg har penger til det føler jeg at det blir overkill med vannkjølingen til over 10k! Da slipper jeg også selve jobben med å vannkjøle. Siden jeg ALDRI har bygd en pc så føler jeg at det er greit å kun fokuserer på kun pc'n i første runde. Når jeg først begynte å tenkte "litt" økonomisk så er det ikke så veldig store forskjellen mellom 980 og 970. Jeg tror med 2 overklokket 970 i SLI på en ROG Swift vil ikke gjøre at jeg sitter med følelse av jeg gjorde et bomkjøp.

Noe av grunne til at jeg ville velge vannkjøling var pga støy, men jeg kommer jo til å game med headsett så vil jo ikke merke litt ekstra viftesus

Jeg ser for meg da å bruke 2xMSI GTX 970 Gaming G4. I flere tester ser det ut som om å kjøre 2x970 i SLI overklokket på luft går helt greit. Det samme kan det se ut som om en overklokket 5930K med NH-D15 vil gjøre. Spørsmålet er bare blir det for varmt når jeg kombinerer dette? Veldig lyst å bruke Corsair Graphite T760, men om noen har et bedre forslag vil jeg gjerne høre det.

Videre har jeg også byttet hovedkort. Har ikke peiling på hva jeg skal velge. Trenger gjerne noen tips der. Har jo hørt mye godt om ASRock. Grunnen til at jeg valgte Fatal1ty og ikke OC formula er pga den gule fargen! Synes det blir helt krasj.

Luftkjølt X99 SLI

Plutselig sparte jeg 15k. Det blir vel ikke store forskjellen i ytelse?

Endret av Demonickon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...