Mr. Spaceworld Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 (endret) Dette har jeg ventet lenge på. Etter endelig å få avklart i dag hvor mye jeg kan sette av til ny pc kan jeg begynne å planlegge hva slags deler jeg skal bestille. Det startet med et beskjedent Z97 oppsett med GTX 970, men jeg lurer på om det blir X99 GTX 980 SLI. Jeg hadde veldig lyst til å game på 4K oppløsning, men har vel innsett at det ikke er helt modent enda. Så maskinen jeg vil bygge skal gjerne holde såpass at det holder med å oppdatere GPU+skjerm når den tid kommer. Det blir nok mest spill som The Witcher 3, Dragon Age, GTA V type spill og noe FPS. Kan det bli spillbart på en Acer XB280HK? Jeg har null erfaring på komponenter og bygging. Jeg har tidligere kun gamet på laptop. Har lest endel tester og kommet fram til dette oppsettet. X99 maskin Å bygge dette selv med custom loop. Har jeg tatt meg vann over hodet? Tenkte også å bestille blokker til 980'ene, men får ikke lagt de til på prisguide. Det er billigere å kjøpe 4 stk MX100 256GB enn 2 stk 512GB. Tenkte å kjøre alle 4 i raid 0, men jo flere disker jo større sjanse for at det kan gå galt? Tenkte kanskje derfor å holde meg til 3 stk. En siste ting. Jeg kommer til å sitte inne i en bod på 3kvm. Kan dette blir litt vell varmt? Litt redd for det! Fikk overtalt at det ble min lille gaminggrotte og derfor ville jeg kline til. Kan jo alltids ha døra åpen Endret 4. november 2014 av Demonickon Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 Veldig varmt ja, Drømme riggen du har der Du trenger nok mer radiator areal for å kjøle ned alt med overklokk. Kanskje kjøpt et kabinett egnet for vannkjøling? Personlig ville jeg tatt et LD cooling V8 kabinett, Koster litt men er nok verdt det i den prisklassen, Så stappet det for vannkjøling. Ville også tatt 2x500Gb SSD`er. Mindre knot vil jeg tro. Ville også tatt Rog skjermen, bedre gaming skjerm får du ikke per dags dato som jeg vet om. Men er jo TN panel. Trenger du de ekstra lanes på Cpu Trenger du 32Gb med minne? VIlle anbefalt å kjøpe 8Gb med Jalla minne og ventet på at bedre minne kommer.' Regner med at du skal blodklokke (eller nærme) Siden du har valgt R5E. Om ikke så hører jeg at ASRock Formula er ganske så fint. Du trenger Corsair AX psu for å bruke AX kabler til Psu. Kanskje en med me futt om alt skal under vann og klokkes. Ville tatt G1 gaming edt om kortene skal under vann og klokkes da disse klokker bedre pga bedre komponenter på kretskortet. Også ta en tlf til Digital Impuls eller techbay og spør de om hva du trenger til vannkjøling eller send Pm til Duran eller Dp her på forumet, De jobber på DI. De fikser alt du trenger Tror jeg fikk alt av mine meninger 5 Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 (endret) Du trenger noe helt annet innen vannkjøling enn det lille mikke mus kit'et der, det er helt sikkert. Ta en prat med noen av gutta på DI ja, så får du god hjelp. Jeg ville ikke hatt noe mindre enn 2 tykke 480 radiatorer iallfall. Når det kommer til raditorareal kan du aldri få nok Kombiner med EK blokker og en D5 pumpe. Du trenger egentlig ikke fler enn 3 SSD så lenge du er på intel sin onboard controller. Du maxer båndbredden da. Skal du ha fler SSD'er i raid0 for å få et høyt skrytetall, så kjøp en Areca controller, eller snakk med Nizzen ^^ Kjør på med 5960X, SLI og vannkjøling. Funker fjell og koster mer. Bare kjøp et skikkelig kabinett, og QD3 hurtigkoblinger til loopen. Jeg gjorde ikke det umiddelbart, Hørte ikke på flinkisene her inne. Angret så .. og byttet. Penger ut av vinduet Endret 28. oktober 2014 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 (endret) Man MÅ ikkje overdrive med radiatorer heller. Det blir ikkje dobbelt så kaldt med dobbelt med radiatorer. Jeg har kjørt lenge 3x GTX 680 @ 1350mhz og 3930K @ 5Ggz, og det var ikkje noe problem med 1x EK 480XTX På samme radiator ble det for en uke siden kjørt 4960x + 2x 780ti classy @ 1350mhz. Med max overklokk, så trakk maskinen 1700W ! har (2x 1200w). Det jeg vil frem til er at man må ikkje ha evig med radiator for at det skal fungere bra. I bencheriggen har jeg 2x 360 coolgate, og det er MERE enn nok for det jeg har hatt noen gang. ----- Angående minne, så er det lite å hente ved å vente på billigere og raskere minne. Kjøper man 2133mhz Crucial minne, så vil det overklokke lett til minst 2666mhz unasett. Siden ddr4 har så sinnsyk båndbredde på x99 plattformen, så er det veldig lite å hente på høyere minnehastighet. Mye mindre enn på x79, der det var faktisk tilfeller det hjalp mye med 2666mhz VS 1600mhz. -- Max båndbredde på intel PCH er ca 1500MB/s altså ca 3 stk sstk i raid-0. Skulle jeg ha hatt 4 ssder på hovedkortet, så ville jeg kjørt 2 stk array av 2 i hver i raid-0. Ett array til OS og et til lagring og litt mindre brukte programmer og spill. Installasjonsfiler/backup iso ville jeg også hatt på det andre arrayet for rask install ved nyinstallering av OS. Endret 28. oktober 2014 av Nizzen Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 Mulig jeg overdrev en smule da... Men en 360 er ikke godt nok vil jeg påstå hardnakket Har 4x200 (9x140) det holder. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 Mulig jeg overdrev en smule da... Men en 360 er ikke godt nok vil jeg påstå hardnakket Har 4x200 (9x140) det holder. Du må huske at GTX 980 er Eeeevig kalde i forhold til varmeovnene GTX 780 classified 3x gtx 980 + 5960x trekker knapt 1000W Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 Hadde det ikke vært for mine flotte 780'er så måtte jeg bokstavelig talt gått til innkjøp av en panelovn. Holdt meg varm i hele forrige vinter, og tipper den opprettholder suksessen i år også. Dette er selvsagt et problem 980 sliter med, som gjør at du må medregne kostnader til panelovner også. Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 Hadde det ikke vært for mine flotte 780'er så måtte jeg bokstavelig talt gått til innkjøp av en panelovn. Holdt meg varm i hele forrige vinter, og tipper den opprettholder suksessen i år også. Dette er selvsagt et problem 980 sliter med, som gjør at du må medregne kostnader til panelovner også. Bare å hive på et 290X til folding elns så varmer den godt opp^!^ Trenger ikke ovn på mitt rom heller, Hehe Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 En flott fordel dette da. Til og med samboeren er fornøyd med pc'n min. Holder leiligheten god og varm. Visste ikke at 980 var så enormt markant kaldere... Lenke til kommentar
tjbr Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 Vil man ha det beste koster det også. Det er ingenting i veien for å kjøpe alt det beste, men du kan spare ganske mye penger på å kjøpe litt mindre. Når det gjelder headsett vet jeg at mange leverandører tar seg godt betalt for et gaming-klistremerke og en mic. Hos Beyerdynamics får du Dt770Pro med mic og litt annen farge og vips er det 1000kr dyrere (Beyerdynamics MX300). Dette G4ME zero ser merkverdig likt ut som Sennheiser HD380. Lenke til kommentar
Mr. Spaceworld Skrevet 29. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2014 Personlig ville jeg tatt et LD cooling V8 kabinett, Koster litt men er nok verdt det i den prisklassen, Så stappet det for vannkjøling. Ville også tatt 2x500Gb SSD`er. Mindre knot vil jeg tro. Ville også tatt Rog skjermen, bedre gaming skjerm får du ikke per dags dato som jeg vet om. Men er jo TN panel. Trenger du de ekstra lanes på Cpu Trenger du 32Gb med minne? VIlle anbefalt å kjøpe 8Gb med Jalla minne og ventet på at bedre minne kommer.' Regner med at du skal blodklokke (eller nærme) Siden du har valgt R5E. Om ikke så hører jeg at ASRock Formula er ganske så fint. Du trenger Corsair AX psu for å bruke AX kabler til Psu. Kanskje en med me futt om alt skal under vann og klokkes. Ville tatt G1 gaming edt om kortene skal under vann og klokkes da disse klokker bedre pga bedre komponenter på kretskortet. Også ta en tlf til Digital Impuls eller techbay og spør de om hva du trenger til vannkjøling eller send Pm til Duran eller Dp her på forumet, De jobber på DI. De fikser alt du trenger Tror jeg fikk alt av mine meninger Jeg var veldig usikker på det kabinettet. Var mest valgt for looks. Det var en litt stivere pris ja, men får se hvor mye dette ender opp på til slutt. Da blir det nok enten 2x512GB eller gjøre som Nizzen nevner lenger ned med 2 stk 2x256GB i raid 0. Jeg vet ikke helt ærlig om jeg trenger alle lanes, men jeg synes prisforkjellen ikke var så enorm at jeg heller vil gå for det "beste". Hvis jeg kanskje har lyst til å kjøre på med et 3. kort senere. 5820K er vel fortsatt innafor? 5960X blir for dyrt føler jeg. Minne valgte jeg fordi jeg har lyst til å ha 16 GB med RAMdisk hvor jeg skal ha hovedspillet jeg spiller innstalleret. Men er fare for at det blir for lite? Føler at man aldri kan få for mye minne Har aldri klokket, bygg eller noe egentlig, men planen er at dette skal klokkes så langt jeg klarer. Med forbehold om at det stabilt da. Corsair kablene var i utgangspunktet valgt siden jeg startet med en AX860, men ombestemte meg. Ville gjerne ha kabler som er røde slik at det matcher hovedkortet + at jeg kjører rød væske i loopen. Mener du Gigabyte GTX 980 G1 gaming. Trodde man skulle velge stock kjøler når man like gjerne skulle sette på blokks. Skal sette sammen en liten handleliste også høre med DI om de kan anbefale kjøling og kanskje få fikset en god pris hvis jeg velger å kjøpe alt hos dem. Det virker genialt å ha en fysisk butikk med litt peiling (for jeg har nada ) Takk for alle dine meninger! Du trenger noe helt annet innen vannkjøling enn det lille mikke mus kit'et der, det er helt sikkert. Ta en prat med noen av gutta på DI ja, så får du god hjelp. Jeg ville ikke hatt noe mindre enn 2 tykke 480 radiatorer iallfall. Når det kommer til raditorareal kan du aldri få nok Kombiner med EK blokker og en D5 pumpe. Du trenger egentlig ikke fler enn 3 SSD så lenge du er på intel sin onboard controller. Du maxer båndbredden da. Skal du ha fler SSD'er i raid0 for å få et høyt skrytetall, så kjøp en Areca controller, eller snakk med Nizzen ^^ Kjør på med 5960X, SLI og vannkjøling. Funker fjell og koster mer. Bare kjøp et skikkelig kabinett, og QD3 hurtigkoblinger til loopen. Jeg gjorde ikke det umiddelbart, Hørte ikke på flinkisene her inne. Angret så .. og byttet. Penger ut av vinduet Valgte Mikke mus settet fordi jeg ikke har peil Om DI kan hjelpe meg og velge alt jeg trenger er jo det gull! For se hva jeg ender opp med av radiatorer. Skader jo ikke å ta i litt om ikke prisen blir alt for voldsom. Jeg får gi F i å kjøpe noen skinn stol ihvertfall. For jeg kommer nok til å bli nødt til å game i boxern SSD'ene blir da enten 2x512GB i raid 0 eller 2stk 2x256GB i raid 0 har jeg sett for meg nå. Jeg synes 5960X blir for dyr. Jeg har satt et tak på 50k og med det nye kabinettet og loopen blir det nok tett opp i mot det. Resten kommer jeg nok til å gå for Max båndbredde på intel PCH er ca 1500MB/s altså ca 3 stk sstk i raid-0. Skulle jeg ha hatt 4 ssder på hovedkortet, så ville jeg kjørt 2 stk array av 2 i hver i raid-0. Ett array til OS og et til lagring og litt mindre brukte programmer og spill. Installasjonsfiler/backup iso ville jeg også hatt på det andre arrayet for rask install ved nyinstallering av OS. Høres ikke dumt ut det der! Det blir enten det oppsettet eller 2x512GB i raid 0 Vil man ha det beste koster det også. Det er ingenting i veien for å kjøpe alt det beste, men du kan spare ganske mye penger på å kjøpe litt mindre. Når det gjelder headsett vet jeg at mange leverandører tar seg godt betalt for et gaming-klistremerke og en mic. Hos Beyerdynamics får du Dt770Pro med mic og litt annen farge og vips er det 1000kr dyrere (Beyerdynamics MX300). Dette G4ME zero ser merkverdig likt ut som Sennheiser HD380. Ser hva du sier, men det HD380 som nevner mangler jo mic. Prisforskjellen er bare 500kr så blir nok G4ME headsettet tenker jeg. Da ser det engentlig ut som om det det står på er kabinett og loopen. For lage meg en liten handleliste og sendre til DI og se hva dette vil havne på :S Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 29. oktober 2014 Del Skrevet 29. oktober 2014 (endret) Corsair 900D er jo relativt ok for vannkjøling. Pass på at du får et dreneringspunkt på loopen. Endret 29. oktober 2014 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Mr. Spaceworld Skrevet 29. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2014 Corsair 900D er jo relativt ok for vannkjøling. Pass på at du får et dreneringspunkt på loopen. Jeg likte det kabinettet der veldig godt! Var litt billigere også. Hvor er det at dette punktet er? Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 29. oktober 2014 Del Skrevet 29. oktober 2014 Et T-ledd på laveste punkt på loopen med en ventil på. Selve loopen går rett gjennom T blokka men åpner du ventilen så tømmes loopen. Slik kan du drenere loopen uten å måtte skru opp trykksatte/væskesatte koblinger. Hvis du har både QD3 koblinger og et dreneringspunkt så blir vedlikehold på loopen en lek QD3 er dyrt og tar en del plass, så et dren.punkt er minimum. Lenke til kommentar
Mr. Spaceworld Skrevet 29. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2014 Det hørtes lurt ut! Da har jeg sendt en forespørsel til Digitalimpuls. Håper på å få en god rabatt hvis jeg kjøper alt hos dem. Havnet på noen tusen over midt budsjett så satser på med en liten rabatt så er jeg i mål. Da blir det mest sannsynlig Corsair 900D istede. I tillegg hadde de ikke Antec PSU'n. XFXPro Series Black Edition 1000W er vel en god erstatning. Burde jeg velge 1000W platinum eller 1250W gold? Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 29. oktober 2014 Del Skrevet 29. oktober 2014 Post det du lander på og hva tilbud du får. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 29. oktober 2014 Del Skrevet 29. oktober 2014 (endret) Det spørs om man får noe særlig tilbud. Om du visste hvor små marginer det er på slik maskinvare, så hadde du syntes synd på butikken og heller gitt dem litt ekstra. Vi snakker som regel rundt 0-15 % reel fortjeneste. Bare se på salg på slik maskinvare. Sjeldent vi snakker om stort mer enn 3-4 %, og en hundrelapp eller to i nedsatt pris for kjerne-komponentene. Selv om det selvsagt varierer litt fra komponent til komponent. Edit: XFX 1250W gold ville jeg nok valgt. Har ingen direkte sammenligning mellom de to, men denne er så nærme som du får det Seasonic 1000W (som er PSUen XFX sin 1000W paltinum er designet og laget fra) , og XFX 1250W gold: XFX 1250W Gold: Seasonic 1000W platinum Obs: Legg merke til forskjellig skala på grafene. De to har tilnærmet identisk effektivitet fra og med 500W til og med 1000W, så i praksis så får du 250W ekstra på toppen, uten at du taper noe særlig av effektiviteten under last. Men den svakere 1000W'eren vil derimot ha en fordel ved IDLE/lav last, da den er svakere OG har platinum-sertifisering. Noe som gjør at effektiviteten først faller ved last under 200W på Seasonic 1000W platinum, mens den faller ved last under 250W på XFX 1250W Gold. Mellom 250W og 500W så vil også platinum-PSUen ha en liten fordel, og stikker av med ca. 1-0,5 % høyere effektivitet. Men det spørs hvor mye du kommer til å befinne deg i dette området. Da jeg tipper du kommer til å ligge på rundt 50-100W IDLE for det meste, og over 500W når man spiller. Edit2: Til syvende og sist må jeg nesten bare nevne at det vel og merke er litt andre småforskjeller på PSUene, men tror nok begge to er mer enn gode nok. Endret 29. oktober 2014 av Andrull Lenke til kommentar
Mr. Spaceworld Skrevet 29. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2014 I see Jeg hadde regnet med at det var litt å gå på i og med at det er så store prisforskjeller i de forskjellige butikkene, men det er sant det du sier. Når det er tilbud er det sjeldnent høyere enn 10%. Å gi dem litt ekstra har jeg ikke råd til! Lenke til kommentar
Mr. Spaceworld Skrevet 29. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2014 Det spørs om man får noe særlig tilbud. Om du visste hvor små marginer det er på slik maskinvare, så hadde du syntes synd på butikken og heller gitt dem litt ekstra. Vi snakker som regel rundt 0-15 % reel fortjeneste. Bare se på salg på slik maskinvare. Sjeldent vi snakker om stort mer enn 3-4 %, og en hundrelapp eller to i nedsatt pris for kjerne-komponentene. Selv om det selvsagt varierer litt fra komponent til komponent. Du hadde rett ja. virket ikke som om det var så mye rabatt å hente. Fikk rundt 4%, men de fortalte at de skal ha en maskin utstilt på spillexpo som har tilsvarende specs. 5960X med 2 GTX 980 vannkjølt. Denne skal de selge etter messa. Så jeg tenker jeg tar en tur ned dit neste uke for å se hva mer den inneholder. Litt kjedelig å ikke få bygge den selv da Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 29. oktober 2014 Del Skrevet 29. oktober 2014 Plukk den fra hverandre og sett den sammen igjen da. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå