Gå til innhold

Speilbruk på oppkjøring

tobyone

Anbefalte innlegg

Hei, det er noe kjørelæreren min aldri har forklart meg, og det er hvordan jeg skal bruke speila skikkelig. Jeg vet at jeg skal i midtspeilet når jeg kjører forbi, og når jeg kjører av en vei, blindsone ved feltskifte.

Nå forklarte noen kompiser meg hvordan de hadde det. De skulle se i midtspeilet, sjekke blinsonen og sidespeilet. Det var nå voldsomt tenkte jeg, er det noen som kan bekrefte dette?

Når du skal av til høyre er det noen vits å sjekke blinsonen da? Når jeg skal av til venstre så skjønner jeg det, men det er ikke så mye vits i det avlikevel syns jeg. Hva med sidespeilene? Er det veldig grove feil når du ikke sjekker blindsonen en gang i blant på oppkjøring, eller glemmer å se i noen speil?

Takk

PS. Oppkjøring til torsdag

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ganske åpenbart at du skal ha oversikt over alt som skjer rundt deg ved en forbikjøring. Derfor må du sjekke:
1) Blindsone - så du slipper å kjøre i noen på siden din
2) Sidespeil - for å sjekke om det kommer noen på siden
3) Midtspeil - for å få kontroll over situasjonen bak og vite når du kan komme deg inn foran vedkommende du forbikjørte
( 4) Se langt frem, beregn avstander, se opp for mulige hindringer hvis du skal forbikjøre i felt med motgående kjøreretning )

• Liker 3
Lenke til kommentar

Takk for alle svar

Med speilbruk på forbikjøringer er jeg ganske flink, altså sjekke midt- og sidespeil før forbikjøringen, og blindsone, og sjekke speil etter forbikjøringen, men forbikjøring er noe jeg trolig ikke kommer til å møte på oppkjøring.

Det er bare det at jeg ikke er så vandt til å sjekke blindsone når jeg kjører inn på en annen vei, og kanskje litt sidespeil. Midtspeilet sjekker jeg alltid

Lenke til kommentar

Det er bare det at jeg ikke er så vandt til å sjekke blindsone når jeg kjører inn på en annen vei, og kanskje litt sidespeil. Midtspeilet sjekker jeg alltid

Siden du nå er i sluttfasen av kjøreopplæringen og skal ha oppkjøring så høres dette særdeles merkelig ut.

Speilbruk og blindsoner var noe som ble terpet på fra dag 1 når jeg startet min kjøreopplæring.

Her bør du absolutt ta en prat med din kjørelærer og få en ekstratime eller to med fokus på speilbruk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

men forbikjøring er noe jeg trolig ikke kommer til å møte på oppkjøring.

Det kan du fort møte. Kjører du bak en traktor i 80 med full sikt f.eks kan du stryke om du velger å ligge bak traktoren helt til traktoren er ute av synet, selv om det er trygt å kjøre forbi ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...