Gå til innhold

Problemer med hjemmenettverk (Jensen routere)

Anbefalte innlegg

Skriver her i forsøk på å løse et langvarig problem som i det siste har bare blitt enda verre.

Nettverket går over flere hus, noe huseier har sett på som det mest praktiske, men kan kanskje være en del av problemet. Likevel, så har nettet fungert ganske bra til tider.

Nettverket består av Jensen AL1000g router som er hovedrouter, administerer et trådløst nett på ett hus og er koblet med en over 100m lang kabel til huset hvor jeg bor, der vi har en Jensen AL53900 v6 router, som er satt som trådløst Access Point.

Problemet før har vært at vi har mistet nettet her nede i kortere til lengre perioder, men når vi har hatt nett så har det vært nokså stabilt, dvs det går ann å game / skype uten å få disonnects. Nå derimot har vi konstante små disconnects, og noen ganger lengre som fungerer igjen etter en restart. Men det er helt umulig å stablit bruke nettet. Det er kanskje 15-20 personer som bruker nettet, så dvs kanskje 40-50 ip (inkl telefon & ipad), i tillegg til flere platformer som telefoner osv. Har testet midt på natten når veldig få bruker det, samme problemet.

Er det noen ting jeg kan prøve å gjøre for at det kan fungere mer stabilt eller er selve opplegget som er problemet?

Har prøvd å sette begrensning på QoS, men det har ikke sett ut til å hjelpe, mulig jeg har gjort noe feil der. Har vurdert og bytte frekvens på Trådløse nettet, men kan ikke se hvordan det hjelper siden vi ikke har noen andre trådløse nettverk innenfor rekkevidde.

Noen spørsmål jeg kan svare på for å få det mer klart?

Endret av JaronL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemer er lengden på kabelen :-)

Du må sette noe i mellom lengden på kabelen som repeterer signalet eller se på ubiquiti sin airmax f.eks.

Vet det er en eldre tråd her på et år eller noe som hadde ganske så mange innlegg hvordan en bruker skulle løse et problem med nettverk over flere hundre meter hvor jeg tror airmax løste problemet.

Edit;

Fiber fungerer også! :-)

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Hvis du leser litt tekniske detaljer så støtter ikke CAT kabler offisielt over 100m og det vil forekomme støy (EMI) og tap av pakker.

Kjør:

ping uio.no -t

Over 1 time så vil se pakketap ;)

Du kan sikkert også legge coax, både tyn (185m maks) eller tykk (500m makk)

Edit edit:

Jeg regner med at mener over 100 meter med vanlig cat-kabel (utp, stp)... ?

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Ja, vet ikke detaljene, men den ser ut som en vanlig nettverkskabel. Prøver pingen, poster igjen med resultatene.

Alt jeg egentlig vil ha et er stabilt nok nett, men hvorfor er det så veldig ustabilt nå og var stabilt nok før med akkurat samme løsning?

Får anbefale huseier til å skaffe fiber da :)

Lenke til kommentar

Skaffe fiber er ikke billig, probelemet er at det må være fiber mellom huseier og der du bor, ikke inn til hans hus. Det må forøvrig graves ned i bakken (evnt. Luft linje via telefonstolper) og termineres riktig og ha en fiber konverter i begge hus. (Ja det kan vært dyrt å fikse alt selv).

Airmax er å anbefale hvis det er god sikt (ikke trær) mellom husene.

Lenke til kommentar

Virker som det er kabelen som er problemet, men du kan luke ut ruteren ved å koble PCen din direkte i kabelen og kjøre en test da (Jeg har dårlig erfaring med Jensen).

Hvordan kan det være problemet om jeg i hele vår og sommer hatt et veldig bra nett på akkurat samme måte med kabelen?

Kanskje kabelen har fått en skade? Det skal ikke mye til på sånne distanser.

Lenke til kommentar

Kabelen er ikke spesifisert til å kunne rekke 100m, ikke lenger.

https://www.komplett.no/tp-link-mc200cm-gigabit-media-converter/623112

https://www.komplett.no/tp-link-mc210cs-gigabit-media-converter/638625

Disse burde jo kunne løse problemet. Bytt ut ethernetkablen med en fiberkabel. Akkurat hvordan du skal skaffe selve kabelen kan jeg ikke svare på.

Å kjøre wifi med retningsbestemte antenner eller paraboler er også et alternativ. Hvorfor så langt kabelstrekk?

Til sist er det verd å nevne at Jensen ikke er noe særlig å samle på, spesielt på såpass store nettverk.

Lenke til kommentar

Ja si det, huseier er litt sær med kabelen. Jeg kan ikke gjøre så mye hvis den er problemet.
Er det noe annet man kan gjøre for å prøve å stabilisere linja, i tilfelle det ikke er kabelen som er problemet? Linja har jo fungert ganske bra ganske lenge.

Coldice, kjørte pingen, men hvordan ser jeg resultatet, den står jo å går hele veien. Takk :)

Lenke til kommentar

Regner med at ethernet-kabelen kjører på 100/1000 Mbit?

Har opplevd bedre stabilitet over lange strekk ved å stille hastigheten ned til 10 Mbit. Om du kan gjøre dette direkte på Jensen utstyr vet jeg ikke. Vi hadde noen større managed switcher hvor dette var enkelt å stille inn.

Lenke til kommentar

Legger igjen denne fra Altibox om graving av fiber i bakken:
https://www.altibox.no/c/document_library/get_file?uuid=a69c7a88-b732-4f38-954b-b7ed6d84b870&groupId=10327

PS: Jeg har ingen erfaring med fiber... kun lest meg opp på det.

Ser Alcadon AS har mye: http://www.alcadon.no/produkter/Kabler/Installasjonskabel---Fiber/Kabel-Fiber/Kabel-Fiber-SM-9/125

Nexans har også litt forksjellig:
http://www.nexans.no/eservice/Navigate.nx?CZ=Norway&language=no_NO&navigationId=3947

SM = Single-modus (kun en vei om gang)

MM = Multi-modus (sende begge veier samtidig)

Lykke til! :)

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
SM = Single-modus (kun en vei om gang)

MM = Multi-modus (sende begge veier samtidig)

Lykke til! :)

Feil. SM og MM er ikke betegnelse på om det kjøres duplex eller simplex. Det er forskjellige teknologier for selve lysoverføringen der SM har mindre dispersjon, altså spredning av lysstrålene over lengde, slik at pulsene blir lengre.

The main difference between multi-mode and single-mode optical fiber is that the former has much larger core diameter, typically 50–100 micrometers; much larger than the wavelength of the light carried in it. Because of the large core and also the possibility of large numerical aperture, multi-mode fiber has higher "light-gathering" capacity than single-mode fiber. In practical terms, the larger core size simplifies connections and also allows the use of lower-cost electronics such as light-emitting diodes (LEDs) and vertical-cavity surface-emitting lasers (VCSELs) which operate at the 850 nm and 1300 nm wavelength (single-mode fibers used in telecommunications operate at 1310 or 1550 nm and require more expensive laser sources. Single mode fibers exist for nearly all visible wavelengths of light).[3] However, compared to single-mode fibers, the multi-mode fiber bandwidth–distance product limit is lower. Because multi-mode fiber has a larger core-size than single-mode fiber, it supports more than one propagation mode; hence it is limited by modal dispersion, while single mode is not.

http://en.wikipedia.org/wiki/Multi-mode_optical_fiber

http://en.wikipedia.org/wiki/Single-mode_optical_fiber

Lenke til kommentar

Nettverket går over flere hus, noe huseier har sett på som det mest praktiske, men kan kanskje være en del av problemet. Likevel, så har nettet fungert ganske bra til tider.

Ettersom jeg satt på mobil tidligere vil jeg bare få uthevet det nå slik at kommer frem.

Er det altså en 100meter + lang TP-kabel som går igjennom flere hus før kommer frem til deg eller det en singel TP-kabel som går fra et hus til deg med lengde på 100meter+ ?

Lenke til kommentar

...Nettverket består av Jensen AL1000g router som er hovedrouter, administerer et trådløst nett på ett hus og er koblet med en over 100m lang kabel til huset hvor jeg bor, der vi har en Jensen AL53900 v6 router, som er satt som trådløst Access Point...

Det er mulig at så lang kabel er et problem, men problemet kan godt skyldes HW. Jeg vet ikke hvor stor markedsandel Jensen har på rutere, men synes det er litt vel mange tråder her med ruterproblemer som inkluderer Jensen... Prøv å resette ruterne, oppdater med nyere FW hvis det finnes og sett opp på nytt. Eller aller helst bytt ut til noe bedre (f.eks. Asus).

Lenke til kommentar

...Nettverket består av Jensen AL1000g router som er hovedrouter, administerer et trådløst nett på ett hus og er koblet med en over 100m lang kabel til huset hvor jeg bor, der vi har en Jensen AL53900 v6 router, som er satt som trådløst Access Point...

Det er mulig at så lang kabel er et problem, men problemet kan godt skyldes HW. Jeg vet ikke hvor stor markedsandel Jensen har på rutere, men synes det er litt vel mange tråder her med ruterproblemer som inkluderer Jensen... Prøv å resette ruterne, oppdater med nyere FW hvis det finnes og sett opp på nytt. Eller aller helst bytt ut til noe bedre (f.eks. Asus).

Om trådstarter beskriver problemet sitt slik: "nettverket går igjennom flere hus" - alle deler på samme kabel fra opprinnelig hus og er egentlig et stort LAN og alle har en møkk ruter? :rofl:

Anyhow, Jensen sine rutere er ikke noe gode de nei... bare å bytte ut, men tviler på at det er kilden til problemet hvis TS-sin TP-kabel er over 100 meter....

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Om trådstarter beskriver problemet sitt slik: "nettverket går igjennom flere hus" - alle deler på samme kabel fra opprinnelig hus og er egentlig et stort LAN og alle har en møkk ruter? :rofl:

Anyhow, Jensen sine rutere er ikke noe gode de nei... bare å bytte ut, men tviler på at det er kilden til problemet hvis TS-sin TP-kabel er over 100 meter....

Poenget mitt er at TS skriver at "nettverket består av Jensen AL1000g router som er hovedrouter", og hvis det er en møkkaruter som står for rutingen i et stort nettverk så er vel det å be om problemer...

Lenke til kommentar

på de avstandene så kan det hjelpe å bytte til cat6/7 kabel grunnet større diameter på kobberlederne, dvs at da må jo kablen byttes igjen, men det kan dere gjøre selv, noe dere ikke kan med fiberkabel

men også enig med de andre at routerene kan være for dårlige rett og slett (har ikke vært tordenvær før det ble ustabilt? husk at utstyr ikke nødvendigvis bare slutter å virke etter lyn, kan like godt bli mer og mer ustabilt over tid)

Lenke til kommentar

Det går fra et hus til et annet. Huseier, eier to hus. Det ene står hovedrouter og får internettet inn på, samtidig som det har et trådløst nett til alle som bor der 5-6 pers, så går det en 100-150m kabel over til vårt hus, som har en router som access point og sender trådløst signal til alle oss her nede, som da blir delt av 5-6 nye pers plus huseiers hus.

Kabelen ble byttet ut for en stund siden, pga lynet slo ned et sted som gjorde at kabelen røk og han måtte bytte en router. Så har det fungert ganske bra fram til nokså nylig da det går nokså kort tid mellom nettet hopper av, da det kan være av fra alt fra 5 min til 2-3 timer. Skjer stadig hver dag. Godt mulig at utstyret begynner å bli dårlig igjen.

Har sagt at jeg skal prøve å gjøre noe, første jeg skal teste er oppdatere firmware, for jeg vet ikke om det er gjort. Ellers kommer jeg ikke inn på den andre routeren som er access point, men den gjør vel ikke annet enn å router videre, så å forandre noe på den, har det noe å si?

Så det er noe som heter "802.1d Spanning Tree" på router settings, hjelper det noe å enable den, eller gjelder det bare større nettverk? Har alltid tenkt at det har noe å gjøre pga flere bruker nettet som gjør at det blir konflikter elns, for etter min erfaring fungerer det helt fint når det er få brukere.

Har leasing time på IPs noen betydning på hvor godt nettverket fungerer?

Endret av JaronL
Lenke til kommentar

Hvis du er usikker på din egen ruter så kobler du ledningen som går mellom husene rett inn i din PC. Da utelukker du feil på den trådløse ruteren.

Opplever huseier problemer? Har du forsøkt å kontakte nettleverandøren? Det kan godt hende at det er noe feil på linja frem til huset.

Så det er noe som heter "802.1d Spanning Tree" på router settings, hjelper det noe å enable den, eller gjelder det bare større nettverk? Har alltid tenkt at det har noe å gjøre pga flere bruker nettet som gjør at det blir konflikter elns, for etter min erfaring fungerer det helt fint når det er få brukere.

Nei. Spanning tree er en protokoll gjør at du kan ha redundante linker i et switchet netverk. Den detekterer og stenger loops. Siden det bare går en kabel mellom husene trenger du ikke tenke på det. STP bruker også mye resurser på utstyret.

Har leasing time på IPs noen betydning på hvor godt nettverket fungerer?

Nei, jeg kan ikke tenke meg at det skal ha noe å si, men det er jo en jensenruter.

Endret av oyvindlw
Lenke til kommentar

Hadde først prøvd med en skikklig router. Litt merklig hvis det skulle være kabelproblem hvis det har fungert bra før. Greit nok, kabelstrekket er jo litt langt, men tror nok kanksje at routeren kan være problemet. Enkelte routere sliter hvis det er mye aktivitet med mye connections (Les torrents) og kneler.

Har hatt kompiser som har slitt med dårlig nettverk...og som da self hadde Jensen router. Ble oppgradert til Asus router..og har ikke hørt noe klaging etter det. Har selv gode erfaringer med Asus routere, bruker Rn56U i min egen leilighet. Veldig stabil og god rekkevidde på trådløsdelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...