Gå til innhold

Oppsett med Eaton xComfort og Smart Home Controller

Anbefalte innlegg

Jeg fant ingen tråder som omhandlet Eaton xComfort og Smart Home Controller, så da starter jeg en :)

Jeg har installert Eaton xComfort og Smart Home Controller hjemme og på hytta. Her styres både varme, lys, og sikkerhet ved hjelp av en rekke forskjellige sensorer og nettverkskamera.

Har dokumentert mye underveis med bilder og illustrasjoner. Håper dette vil være til inspirasjon og nytte for andre som har eller planlegger smarthus med Eaton xComfort og Smart Home Controller.

http://samdal.com/SmartHome.htm

http://samdal.com/hytte_teknikk.htm

Roger

Stue-xComfort-1024-Samdal.jpg

tech-oppsett-hjemme.jpg

ipad-hytte-tempstue.png

MRFHjemme-1024.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har lest det du har skrevet tidligere, og det er en god oppsummering for xComfort. Du skriver ikke så mye om ulempene, men det er det vel kanskje heller ikke behov for.

Personlig opplever jeg xComfort sin Smart Home Controller som mer lukket, både på godt og vondt. Det vonde er jo at man må kjøpe utstyr som er direkte støttet (og utvalget er mindre), men fordelen med det er jo at det da mer eller mindre er garanti for at det fungerer. Min største baktanke med xComfort er at de burde ha utnyttet videresending and tilbakemeldinger bedre. Men xComfort har noen moduler som jeg ønsker meg til Z-wave. :)

Ellers må jeg si at du har et stort og godt oppsett, og veldig mye av ditt kjenner jeg igjen på mitt eget. :)

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Min største baktanke med xComfort er at de burde ha utnyttet videresending and tilbakemeldinger bedre.

Hvis du mener kommunikasjon mellom komponentene så er det en endringer på gang i den nye generasjonen med aktuatorer. Først ute er ny 10A bryteraktuator og ny router.

Disse har en egen statuskanal som brukes for utvidet statusrapportering. SHC software 1.1.30 og RF programvare 2.xx støtter også disse mulighetene.

Eller var det andre ting du sikter til rundt videresending og tilbakemeldinger?

Når det gjelder ulemper, så var jeg litt usikker på om jeg skulle liste at xComfort var proprietært som en negativ egenskap. Men det er jo samtidig det som gjør at det fungerer problemfritt.

Roger

Lenke til kommentar

Hvis du mener kommunikasjon mellom komponentene så er det en endringer på gang i den nye generasjonen med aktuatorer. Først ute er ny 10A bryteraktuator og ny router.

Disse har en egen statuskanal som brukes for utvidet statusrapportering. SHC software 1.1.30 og RF programvare 2.xx støtter også disse mulighetene.

Eller var det andre ting du sikter til rundt videresending og tilbakemeldinger?

Nei, det var (noe av) det jeg tenkte på. Men også hvordan meldinger kan sendes fra enhet til en annen for å utvide dekningsområdet. Signaler kan visstnok sendes fint til en mottaker, men statusoppdateringer kan ikke gjøre like mange "hopp" tilbake igjen. Mulig det henger sammen.

Når det gjelder ulemper, så var jeg litt usikker på om jeg skulle liste at xComfort var proprietært som en negativ egenskap. Men det er jo samtidig det som gjør at det fungerer problemfritt.

Det er vel litt som å være i lommen på Apple. Enten liker man det eller så liker man det ikke, og det er fort gitt av behovene man har.

Jeg synes uansett du har et stilig oppsett! :)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Falt også for Xcomfort da jeg startet å pusse opp leiligheten min for et år siden. Endet på Sensio sin kontroller i stedet for Smart Home kontroller. Savner noe av mulighetene til SHC da jeg føler de på noen punkter er lengere fremme en Sensio desverre. Men liker også noe av det Sensio har kommet lengere med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...