Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har noen erfaringer med akupunktur ?


limitator_X

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Siden jeg har tinnitus, tok jeg kontakt med et slik terapi firma.

Der sa jeg at jeg ønsket ørelysbehandling, og de svarte med at man burde ta nåler i samme sleng blabla..

 

Tok dette i dag, ørelyset var behagelig,,, men ikke nålene! Fikk 2 nåler ved øret, blødde litt ut av det ene etterpå, og fikk 2 på hånden og 4 på bena.

 

Kjenner at jeg er litt tung/sliten i hodet, spess der nålene stod.. er dette normalt?

 

Tror ikke jeg vil prøve akupunktur igjen.. :S

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har prøvd akkupunktur ja, men utan å merke noke forskjell.

 

Det er heilt normalt at dei anbefaler fleire behandlingsformer då dette betyr at du må betale meir.

Det er begrensa kor mykje dei kan ta betalt for lysbehandling, så då er det greit å spe på ved å tilby akkupunkturbehandling.

 

Sjølv om nålene er så tynne at du nesten ikkje merker dei, så er det ikkje unormalt å kjenne kvar nålene stod dersom dei har stått på ei nerve eller liknande. Ein kan også bli litt stiv, men det er muligens fordi ein anspenner musklane ein del ved å å ikkje røre seg (då det fort kan gjere vondt å bevege seg, eller i værste fall risikere at nåla knekker).

Lenke til kommentar

Har prøvd akkupunktur ja, men utan å merke noke forskjell.

 

Det er heilt normalt at dei anbefaler fleire behandlingsformer då dette betyr at du må betale meir.

Det er begrensa kor mykje dei kan ta betalt for lysbehandling, så då er det greit å spe på ved å tilby akkupunkturbehandling.

 

Sjølv om nålene er så tynne at du nesten ikkje merker dei, så er det ikkje unormalt å kjenne kvar nålene stod dersom dei har stått på ei nerve eller liknande. Ein kan også bli litt stiv, men det er muligens fordi ein anspenner musklane ein del ved å å ikkje røre seg (då det fort kan gjere vondt å bevege seg, eller i værste fall risikere at nåla knekker).

Takker for svar :) Ja føler meg litt øm rundt de punktene, lå med nåler der i ca 30min tror jeg :)

Lenke til kommentar

Akupunktur kan være veldig effektivt, men tinnitus kan være vanskelig å behandle alt etter hva som forårsaker det. Hvis kroppen har organisk skade kan det ta lang tid å fikse, hvis det i det hele tatt lar seg gjøre. Personlig mener jeg akupunktur og øreakupunktur er mer nyttig enn ørelys, men jeg har også minimalt med personlig erfaring på ørelys.

Lenke til kommentar

Jeg føler ikke for akupunkt igjen, ettersom hodet mitt/ørene føles vonde.. rare.. kjenner det liksom der hun stakk nålene inn.. jeg trodde ikke jeg hadde skrevet under på så store nåler altså..::S hun bare la det til som en ekstra behandling, og jeg sier bare ok... hadde jeg visst at det var slike nåler, hadde jeg aldri sagt ok! :( håper denne følelsen går vekk imorgen, eller så må jeg ringe de og klage.

Lenke til kommentar

Det kan oppstå ubehageligheter og rare reaksjoner som en del av prosessen. Kroppen er såpass smart at den prioriterer mye selv hva som må gjøres, så det er ikke alltid det du vil er det den vil. Når kroppen blir mobilisert til å ta tak i noe kommer ofte det som har lagt i dvale fram igjen, og det kan være en uventet overraskelse. Det kan være viktig å stå løpet ut. Ta i alle fall en informert beslutning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At legevitenskapen ikke har funnet ut av det enda betyr ikke at tinnitus er uhelbredelig. Ikke for å forsvare alternativ medisin, men mange tilstander har vært "uhelbredelige" en gang.

 

Snakket med en som testet akupunktur, og det hjalp - men kun en liten stund.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

At legevitenskapen ikke har funnet ut av det enda betyr ikke at tinnitus er uhelbredelig. Ikke for å forsvare alternativ medisin, men mange tilstander har vært "uhelbredelige" en gang.

 

Snakket med en som testet akupunktur, og det hjalp - men kun en liten stund.

 

Selvfølgelig mente jeg ikke det, Men akkurat nå så er den det, og jeg ser ikke for meg at dette er noe som vil løses i nær fremtid dessverre.

Endret av bigggan
Lenke til kommentar

Problemet er nok for det første at legevitenskapen føler den har viktigere (mer lønnsomme) ting å kurere, samt at det faktisk ikke er så lenge siden folk begynte å snakke om fenomenet. I tillegg er det nok en del moralisme inne i bildet, folk ser gjerne på tinnitus som selvforskyldt, og da synker sjansene for at det blir noen valgsak å hjelpe de plagede.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

 

Akupunktur kan være veldig effektivt

 

Tullball. Akupunktur er kvakksalveri, og ikke mer effektivt enn andre former for placebo.

 

.. så vidt vi kan si med noen form for vitenskapelig sikkerhet. Men vi vet ikke alt enda.

Uansett er det et interessant spørsmål hvorfor akupunktur er så velegnet til å fremkalle placebo, for veldig mange, meg selv inkludert, har opplevd effekt. Man skal ikke undervurdere placebo, og placebo er en viktig del av all behandling - kanskje akupunktur er blant våre bedre alternativer, selv om - eller kanskje nettopp fordi - det "bare" er placebo.

 

http://www.aftenposten.no/meninger/Ondskapsfull-harselas-7008319.html#.VD1rNhHsVoY.facebook

Wahl skulle bare visst hvor mange ganger i løpet av en dag vi ikke har annet å tilby enn håndspåleggelse og trøstende ord. Hvis NRK tok opp på bånd alt svada jeg serverer mine pasienter, ville norske TV-seere fått seg en god latter.
Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...