t0rg31r Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 Heisann! Har vært inne i forsvaret siden januar og dimmer nå til jul. På innrykk da vi skulle ta vaksine sa jeg at jeg hadde tatt den (stivkrampe) og trengte dermed ikke ta den. I forbindelse med backpackertur etter dimm, var jeg inne på sjukestua for å skjekke hvilke vaksiner jeg trengte i øst asia. Sykesøsteren oppdaget at jeg ikke hadde tatt vaksine på innrykk og spurte meg om bevis for at jeg hadde tatt denne før. Jeg viste hun det og hun oppdaget at den var "utgått på dato". Hun forklarte da at jeg bare var nivå 4 på feltdyktighet og hadde dermed ikke lov å være i felt. Dette har jeg naturligvis gjort siden jeg har vært inne i 10 mnder. Spørsmålet mitt er om jeg kan få noe erstatning på dette? Vil ikke være "han idioten" men hadde vert kjekt med litt ekstra dimmepenger etter et bortkastet år Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 Så lenge dette er sjølvforskyldt så vil det ikkje være aktuelt med erstatning. Men eg forstår eigentleg ikkje heilt kva som er problem. Førte denne avsløringa til at du blir sparka ut etter 10 måners tjeneste og at du blir innkalt til å gjennomføre ny fyrstegongstjeneste? Vanligvis så vil personell som ikkje kan gjennomføre vanlig tjeneste (sjukdom, manglande sikkerheitsklarering, osv) bli omplassert til andre arbeidsoppgåver ut tjenestetida. 3 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 Erstatning for at du ikke ble vaksinert ved innrykk fordi du selv forklarte at du hadde den vaksinen fra før? Det tror jeg nok du må se langt etter, gitt... Du har ikke lidd noe tap, og har derfor heller ikke krav på noen erstatning. Hadde du derimot faktisk fått stivkrampe i løpet av de 10 månedene du har vært i felt uten vaksine, så kunne du muligens hatt en sak; det kommer an på hvilke rutiner forsvaret har for å sjekke (utover soldatens egen forklaring) tidligere vaksiners utløpsdato, og om de rutinene ble brutt. Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 (endret) Det er din egen skyld at du opplyser forsvaret feil, så nei du har ikke krav på noe som helst erstatning. Forsvaret kan ikke se hva slags vaksiner du har tatt. Og jeg skjønner ikke hvorfor du ikke bare tok den. Ettersom det ikke er noe farlig å ta stivkrampe selv om det ikke er lenge siden du har tatt den fra før av..... Endret 28. oktober 2014 av toy_man 1 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 Du kan selvsagt be pent om å få vaksinene samt jeg vil anbefale deg å benytte deg grundig av eventuelt tannlegetjenester du kan få fra forsvaret, det er mange tusen å spare bare der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå