Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørs jo veldig hvilket språk det er snakk om? Personlig bruker jeg IntelliJ IDEA / Eclipse og Visual Studio. Men som sagt vil jo dette variere utifra hvilket språk du jobber med.

Jeg har vurdert java... Men vet ikke om det er det beste eller om det kanskje kan være litt for aansert for en nybegynner?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Spørs jo veldig hvilket språk det er snakk om? Personlig bruker jeg IntelliJ IDEA / Eclipse og Visual Studio. Men som sagt vil jo dette variere utifra hvilket språk du jobber med.

Jeg har vurdert java... Men vet ikke om det er det beste eller om det kanskje kan være litt for aansert for en nybegynner?

Hvis du vil drive med hacking så blir det naturlig å se på C++ og C. Det er dog mange likheter, så hvilket språk du bruker spiller ikke så stor rolle, det viktigste er at du lærer å programmere.

Lenke til kommentar

Hvis du vil drive med hacking så blir det naturlig å se på C++ og C. Det er dog mange likheter, så hvilket språk du bruker spiller ikke så stor rolle, det viktigste er at du lærer å programmere.

Vet du om noen sier som kan hjelpe meg å bli kjent med C++ og C?

Lenke til kommentar

Hvis du med koding mener programmering, så er det noe man bruker for å få en datamaskin til å gjøre noe. For å skape noe. Så er det opp til utvikleren hva man skaper.

Det å (uten tillatelse) skaffe seg tilgang til andres datasystemer er vanligvis ulovlig, og kan rammes av flere paragrafer i straffeloven. Programmering kan, på ulike måter, brukes som verktøy for å oppnå slik tilgang – litt på samme måte som at en hammer både kan brukes til å bygge ting og til å knuse et vindu.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg for min del bruker det ulovlige programmet "Hacking 3.1", det kjøpte jeg av en kurer i en bakgate-pub i Tokyo. Jeg bare velger en plass på et verdenskart, trykker "hack" og venter 20 sekunder. Så er det hacka.

Og det har 3D grafikk. Og bare så du vet det, så ble det programmert på en PC med 2 prosessorer og 5 (!) skjermer.

Endret av Bytex
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å «hacke» ting generelt krever vanligvis over gjennomsnittet god forståelse for visse teknologier, verktøy, og ikke minst innsiden av det man skal «hacke» – gjerne på et temmelig lavt nivå. Dette gjelder både for programvare samt maskinvare. Å ha god forståelse innen «reverse engineering» er et av minimumskravene. For å gjøre slikt med programvare bør du ha god forståelse ikke bare med programmeringsspråk, men også språket det kompilerte programmet er i, om det er x86/x64 assembly, Java bytecodes, eller annet. Det kommer så klart an på om du har fysisk tilgang til programvaren eller ikke.

Du må altså forstå hvordan ting fungerer hvis du skal finne en sårbarhet du kan utnytte. Hvis du ikke har fysisk tilgang til programvaren, må du ty til andre metoder for å se etter sikkerhetshull enn når du har tilgang til programvaren.

Du må ikke nødvendigvis kunne så altfor mye om selve nettverksprotokoller som TCP på lavt nivå, men det kommer bl.a. an på hvordan og hvor man tilrettelegger for inntrengning; det kan f.eks. begynne med kilden, destinasjonen, midt i mellom, eller en tredjepart.

Det er også ikke sikkert at man kan finne noen hull uten å ha fysisk tilgang til en server og dens programvare; i dette tilfellet er et tidlig steg i prosessen såkalt «social engineering», hvor man manipulerer mennesker og leder dem til å gi en tilgang til noe.

Så har man så klart mer enkle ting som SQL Injection og XSS, for angrep mot nettsider, som unger lett kan gjøre uten mye kompetanse. Jeg nøler egentlig med å kalle slikt «hacking».

Noen programmer jeg bruker til koding og «reverse engineering» (på Windows):

• IDA Pro.
  • OllyDbg.
  • CheatEngine (eller hvilket som helst program som kan søke i minnet).
  • Visual Studio (Visual C#, Visual C++).
  • 010 Editor eller hvilken som helst hex editor. Denne har støtte for skripting.
  • Wireshark.
  • Fiddler.
  • .NET:
    • .NET Reflector + Reflexil
  • Java:
    • Java Bytecode Editor
    • Java Decompiler
Endret av ahw_
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...