Hyuki Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 Skal skrive et særemne i norsken i Februar og har valgt datspill som tema. Har allerede bestemt meg for å sammenligne Portal med Shadow of the Colossus? Har dere kanskje noen andre forslag til hva jeg kan sammenligne med? Jeg skal skrive om blant annet hvordan omgivelsene blir skildret, hvordan personene blir skildret, hvordan historien blir framstilt; hvem forteller historien og lignende. Lenke til kommentar
Slai Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 Du kan jo sammenligne med hva du enn ønsker. Det første jeg tenkte når du sa du ville sammenligne Portal med et annet spill er Tetris. Det kommer an på om du vil holde deg i samme sjanger (puzzle), eller om du vil belyse forskjeller i sjangre generelt, eller om du vil vise forskjeller i historieteknikk (FFVII vs Portal vs Super Mario Bros. feks), eller hva du egentlig prøver få frem med det du skal skrive? Lenke til kommentar
Dore123m Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 Bioshock eller System Shock 2? disse er begge basert på et valgfritt element hvor man bør høre på lydopptak som ligger rundt om i banene, for å få en mer helhetlig forståelse og oversikt over hendelsene og historien(e). Lenke til kommentar
Hyuki Skrevet 28. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2014 Meningen var at jeg skulle sammenligne historien i spillet, hvordan den blir framstilt og hvilke virkemidler de har brukt for å fortelle historien. Jeg skal også skildre omgivelsene, og analysere fargebruken mot temaet til spillet. Jeg skal også snakke om motivene til hovedpersonene, og hva som driver dem framover. Jeg tok Portal og Shadow of the Colossus fordi Portal har rene og lyse farger, i motsetning til SotC sine dystre og utvaskede farger, Portal foregår i tettere omgivelser, mens SotC har et mer åpent landskap en kan utforske. Begge hovedpersonene er for meste stille, og begge har ganske utydelige bakhistorier en bare kan finne ved litt nærmere utforsking. Hva annet kan jeg finne på å skrive om, tror dere? Lenke til kommentar
GrinderX9 Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 Skal skrive et særemne i norsken i Februar og har valgt datspill som tema. Har allerede bestemt meg for å sammenligne Portal med Shadow of the Colossus? Har dere kanskje noen andre forslag til hva jeg kan sammenligne med? Jeg skal skrive om blant annet hvordan omgivelsene blir skildret, hvordan personene blir skildret, hvordan historien blir framstilt; hvem forteller historien og lignende. Så uendelig mange muligheter og vinklinger. Velg de spillene og den problemstillingen som du intereserer deg mest for, da blir det fort lettere og mer spennende å skrive om. Men etter som du sprø om det. Hmm... jeg hadde synes det var spennende å se nærmere på de klassiske adventure spillene, som f.eks Monkey Island. Som har fantastisk humor, utrolig tregt gameplay og vanskelig gåteløsning. Alt dette er mye mer sjeldent i dagens spill. Hvorfor er dette tilfelle? Har noen ideer om at dette var en sjanger mye formet av dårlig maskin hardware. En perfekt sjanger for sin tid. Vg.no hadde en artikkel (mulignes daglbadet husker ikke hehe) om at å gi barn ett nettbrett er det dummeste du kan gjøre, da det hemmer kognetiv utvikling. Men tipper det ikke hadde vært gjeldende om barna bare fikk tilgang til adventrue spill Selv har jeg skrevet en bachelor oppgave om vold i spill, og dens eventuelle påvirkning på barn. Lenke til kommentar
Hyuki Skrevet 29. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2014 Jeg fikk plutselig en ny idé med spill jeg har litt mer erfaring med: The Legend of Zelda-serien! Det blir lettere i det at jeg kan sammenligne Ocarina of Time, Wind Waker og Twilight Princess og vise til hvilke forskjeller de viser, og hvordan serien har utviklet seg over årene, jeg kan også sammenligne de forskjellige omgivelsene og hvilke farger som er brukt. Er det andre Zelda-spill jeg kanskje kan ta med i betraktning? Lenke til kommentar
Slai Skrevet 29. oktober 2014 Del Skrevet 29. oktober 2014 Altså ikke portal osv, men kun div zeldaspill? Bruk det originale, så vis den store forskjellen gjort med zelda 2, deretter zelda a link to the past for å vise at de gikk tilbake til røttene sine designmessig, og ocarina of time for å vise overgangen til 3d. Lenke til kommentar
Hyuki Skrevet 29. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2014 (endret) Hva med sammenligning av Ocarina of Time og Majora's Mask? De to spillene er mange ganger blitt kalt verdens beste spill og er ganske ulike, selv om de følger samme formel for Zelda-spill. De har også veldig forskjellig historie, og MM er uten tvil mye mer makabert og dystert i forhold til OoT. Endret 29. oktober 2014 av Hyuki Lenke til kommentar
Slai Skrevet 29. oktober 2014 Del Skrevet 29. oktober 2014 Godt mulig, jeg vet bare at det var enorme endringer i design, gameplay, osv mellom Legend of Zelda, Legend of Zelda 2, A Link to the Past og Ocarina of Time. De kom også til forskjellige konsoller (med unntak av de to første), og under et skifte fra 2d til 3d, som gjør sammenligningene ganske bra, samt at gåtene man må løse blir mer avanserte fra Zelda til A Link to the Past til Ocarina of Time, og viser godt utviklingen. Hvordan Majora's Mask er forskjellig aner jeg ikke, jeg har ikke spilt et Zelda-spill siden OoT. Men det er din oppgave . Lenke til kommentar
Hyuki Skrevet 29. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2014 Problemet er bare at dette var i norsken, og når jeg spurte om jeg kunne sammenligne gameplay/design, mente læreren min at hun ikke ville godtatt dette, da det bekket mer over til media, og ikke norsk. Måtte ha litterære virkemidler og skildring og sånt no'. Men takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Slai Skrevet 29. oktober 2014 Del Skrevet 29. oktober 2014 Ah sånnsett! Ja såklart, da blir det jo et litt annet fokus. Lykke til med oppgaven Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå