imortn Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 Hei, litt lengre post, men krever kanskje ikke så mye for å svare. Har følgende oppsett: hovedkort: MSI Z97 CPU: Intel LGA1150 Core i7-4790K - 4.0 GHz Quad-core GPU: MSI GeForce GTX 780 (1 DP, 1 HDMI, 1 DVI-D, 1 DVI-I) Ønsker å kjøre tre skjermer på PCen og innser jeg må oppgradere litt. Skjermen jeg ser på er: BenQ 24" 3D LED XL2420Z1920x1080, 144Hz, 1ms, 12m:1, VGA/DVI/2xHDMI/DP. For å få full utbytte med 144Hz har jeg fått forståelse for at jeg må kjøre hver skjerm gjennom DP og det kan jeg oppnå med følgende alternativer: Kjøpe to nye GTX 780 i SLI (tre totalt) og koble en skjerm per skjermkort Bytte ut 780en med en GTX 980 (som har tre DP og støtte for opptil fire skjermer) Bytte ut 780 med to GTX 980 i SLI Spørsmål jeg sitter på er om en GTX 980 har kapasitet til å kjøre tre full HD skjermer på en god måte, også under spilling med alle skjermene. Eller om jeg må investere i to stk 980 som i alternativ 3 eller om det er mer hensiktsmessig(les: kvalitet og kapasitet) å kjøpe to ekstra 780 og kjøre tre kort i SLI (alternativ 1)? Noen som har andre forslag eller tips? Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 (endret) Ett 980 er ikke nok til 1920*3. En kompis av meg kjører tilsvarende skjermoppsett og har et 690 som altså har 2 gpuer på 1 pcb sammen med en 2011 socket. Han er ikke 100% fornøyd med det og skal man høre på det han sier ville jeg gått for 3way sli med 780 kort. Dette krever at du har nok psu og kjøling da... Jeg stemmer for ditt alt. 1 og gjerne fra brukt'en. Edit: Du kan vel bare glemme 3way sli på det hovedkortet? I så måte stryk min stemme ovenfra. Endret 28. oktober 2014 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 (endret) 1. Dette ville nok vært den mest solide oppgraderingen og gitt høyest ytelse i flere situasjoner. Selv om det dog er visse spill med lav støtte for tre skjermkort, så er dette typisk de samme spillene som ikke har noe særlig trippel-skjerm-støtte og lavere grafikk, slik at det i praksis ikke blir fullt så problematisk. Mest ytelse per krone er det definitivt. (har selv tre GTX 780'er og tre skjermer) Ditt hovedproblem er dog at du ikke har et hovedkort/prosessor som egner seg for tre skjermkort. Her burde du valgt sokkel 1366/2011/2011-3, hvor du ikke har en sterkt begrenset databuss. Du vil nemlig bare få PCI-e 4x på to av kortene når du aktiverer det tredje kortet. (du har totalt en PCI-e 16x på deling, slik at det blir 8x, 4x og 4x). Akkurat HVOR stor denne båndbreddebegrensningen blir, vet jeg dessverre ikke. Er ikke alt for ofte jeg ser slike tester blir gjort. Min antagelse er at store deler av det fordelene ved å gå fra 2-Way SLI til 3-way SLI faller bort. Husk også på at du trenger en tøff PSU som er på MINST 1000W. 2. Du har nok rett i dine antagelser, at et enkelt GTX 980 ikke vil holde for 3 slike skjermer og produsere 144 FPS. Da bør det nok sterke lut til. Dette er nok ingen spesielt god løsning. 3. Dette er nok kanskje det mest realistiske, og beste scenarioet, selv om det kanskje ikke er det som gir best total ytelse. Det gir god fleksibilitet, krever ikke stort av strømforsyningen (PSU), hvor du komemr unna med en 600W, og blir minimalt begrenset av bussen på hovedkortet (PCi-e 8x og 8x). Men det koster jo en del mer. Edit: Konklusjonen er at du nok bør bytte ut noe uansett hva du gjør. Enten det er ene skjermkortet, mot to GTX 980'er, eller at du bytter hovedkort og CPU til f.eks et brukt sokkel 2011 + en 4820/4930k. Selvsagt, det er mulig å prøve med det nåværende HKet og CPUen, og ville selv vært spent på resultatet. Endret 28. oktober 2014 av Andrull Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå