Belleton Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 Hei, har nå "oppgradert" fra tidligere setup hvor jeg hadde Asus Rampage III Extreme sitt innebygget JMicron raid controller som stod ansvarlig for å kjøre 2 stk Crucial C300 128gb i raid 0. Nå, etter at SSD diskene har gjort sitt for denne livsperioden, endte jeg opp med å kjøpe følgende: 2x Samsung Evo 840 500gb 1x LSI MegaRAID SAS 9260-4i SGL Ved senere oppgradering blir det skiftet til en Areca RAID Controller samt flere 500gb SSD'er fra Samsung. (Hørt mye godt om Samsung sine SSD'er i det siste) Spørsmålet mitt er nå som følger: Hvordan kan jeg ved nyinstallasjon av Windows 7, installere OS på Raidcontrolleren med de 2 SSD i RAID 0? Får man muligheten til å sette opp RAID 0 via raid controlleren uten å installere noe drivere, direkte via boot? Takk for svar på forhånd! PS! Beklager Nizzen for at jeg ikke kjøpte Areca i første omgang. Penger begrenset det i denne omgangen. Lenke til kommentar
sogndal94 Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 Gratulerar med eit godt val, og ny raidkontroller. 1. Sett opp Raided du ønskar i Raid biosen. og merk den som bootable. (Du kan sette den som raid 0 ja.) 2.Sett opp Raid kontroller som første prioritet. 3. legg drivaren på ein minnepenn. 4. boot til windows mediumet ditt. 5. Om du ikkje finn vDisken du har laga, vel du drivaren frå hugspinnen. 6. Ferdig! Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 (endret) Har ikke supergreie på dette men prøver meg. Helt i begynnelsen når du starter opp fra W7 installasjonsmediet ditt, omtrent der du skal til å velge drive å installere på, så vil du få muligheten til å velge å installere driver for å lese drive koblet til f.eks pcie kort som i ditt tilfelle. Da mener jeg du skal sette inn minnepinne eller plate med driver, så installeres denne og deretter finner du og kan velge dine drives koblet til kortet og fortsette W7 installasjonen. Når det gjelder å velge hvilken raid modus så antar jeg at det kommer opp valgmuligheter i forbindelse med at du velger dine SSD-er koblet til kortet ditt. Bare å prøve seg fram litt, det er jo lite du kan ødelegge Edit, Sogndal over her har sikkert et bedre svar enn det jeg ga. Endret 28. oktober 2014 av SteinarN Lenke til kommentar
Belleton Skrevet 29. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2014 (endret) Gratulerar med eit godt val, og ny raidkontroller. 1. Sett opp Raided du ønskar i Raid biosen. og merk den som bootable. (Du kan sette den som raid 0 ja.) 2.Sett opp Raid kontroller som første prioritet. 3. legg drivaren på ein minnepenn. 4. boot til windows mediumet ditt. 5. Om du ikkje finn vDisken du har laga, vel du drivaren frå hugspinnen. 6. Ferdig! Takk for en enkel gjennomgang, skal forsøke meg litt frem via den metoden du beskrev så får vi se hvordan det går! Har ikke supergreie på dette men prøver meg. Helt i begynnelsen når du starter opp fra W7 installasjonsmediet ditt, omtrent der du skal til å velge drive å installere på, så vil du få muligheten til å velge å installere driver for å lese drive koblet til f.eks pcie kort som i ditt tilfelle. Da mener jeg du skal sette inn minnepinne eller plate med driver, så installeres denne og deretter finner du og kan velge dine drives koblet til kortet og fortsette W7 installasjonen. Når det gjelder å velge hvilken raid modus så antar jeg at det kommer opp valgmuligheter i forbindelse med at du velger dine SSD-er koblet til kortet ditt. Bare å prøve seg fram litt, det er jo lite du kan ødelegge Edit, Sogndal over her har sikkert et bedre svar enn det jeg ga. Aldri forsøkt den funksjonen hvor jeg kan installere drivere via OS installeringen, får se hvordan det fungere! Endret 29. oktober 2014 av Belleton Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå