elifos74 Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 Hei Noen som har en mening om det å skaffe seg hund når en har katt? Dette er en hunkatt og en hankatt, begge er 12 1/2 år, begge er kastrert/sterilisert. Kattene hadde jeg før jeg gikk inn i et forhold og fikk barn. Kattene er derfor ikke vandt med barn, og er ikke blitt det med tiden. Den ene kan tillate litt kos fra eldste datter på 5, men er forholdsvis skvetten og holder seg helst unna i løpet av dagen når ungene er der. Den andre er mer skvetten overfor andre, og tillater ikke kos fra andre enn meg. De kommer begge så snart ungene er lagt på kvelden, og vil ha kos. Ikke alltid, men ofte. Dette er grunnen til at jeg egentlig vil vente med å skaffe oss hund før kattene ikke er mer. Har litt dårlig samvittighet overfor dem, da jeg føler de er blitt satt litt på siden nå når jeg gikk hen og fikk meg barn. Og så skal jeg gjør det verre med å skaffe hund.....??!! Men så leser jeg jo historie på historie at det går helt fint med katt og hund, og mange som har skaffet seg hund når katten er voksen. Men nå er disse så nervøse av seg, og er redd det vil forverre det med å få en hund.... Kattene kommer i første rekke nå i denne bestemmelsen, men er veldig ivrig etter en hund, og har begynt å tenke om det kanskje kunne gått greit allikevel? Kattene har et eget rom i huset som er låst, med katteluke. Ingen kommer inn til dem, men de kan gå inn og ut som de vil. Så den saken er grei. Men jeg vil ikke at det skal bli slik at de aldri vil komme lenger.......Føle seg skikkelig presset ut av familien liksom....:O( Hunden vil jo ikke bli lagt om kvelden slik som ungene, hunden vil jo ha tilgang til stueområde hele tiden. Men hunder sover jo ganske mye, så kan jo være det ikke gjør noe for kattene om den ligger i korga si, så lenge den ligger rolig...... Noen som har erfaring, er jeg fæl hvis jeg skaffer oss hund nå, eller bør jeg vente........? Hilsen meg Lenke til kommentar
mushi Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 (endret) Når kattene er såpass gamle og ikke er vant med hund ville jeg ha ventet til de var døde. Den eldste katten min er ti år og har bodd med hunder i flere år. Han blir mindre og mindre tolerant og bare bikkja ser litt galt på han får den en advarsel. Tørr ikke tenke på hvordan det ville vært hvis han var nervøs. En nervøs katt er artig for valper/hunder å jage og erte. Endret 28. oktober 2014 av mushi Lenke til kommentar
elifos74 Skrevet 28. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2014 Når kattene er såpass gamle og ikke er vant med hund ville jeg ha ventet til de var døde. Den eldste katten min er ti år og har bodd med hunder i flere år. Han blir mindre og mindre tolerant og bare bikkja ser litt galt på han får den en advarsel. Tørr ikke tenke på hvordan det ville vært hvis han var nervøs. En nervøs katt er artig for valper/hunder å jage og erte. Det er jo det vi egentlig har blitt enig om, men jeg blir så ivrig når vi først har begynt å snakke om det...;O) Men vi får da heller bruke tiden til å forberede oss til en hund, og gjøre oss kjent med rasen skikkelig :O) Tusen takk for svar :O) Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 29. oktober 2014 Del Skrevet 29. oktober 2014 Ja, ikke skaff hund når dere har katter som ikke er vant til hund. Har sett alt for mange tilfeller der katten rett og slett rømmer, eller bosetter seg hos en nabo i nærheten fordi de føler seg "terrorisert" av hunden, selv om hunden kanskje bare vil leke. En hund kan bli litt voldsom for en katt. Det kan gå bra med hund og katt, men da bør man ideelt skaffe både hunden og katten som valp og kattunge samtidig slik at de vokser opp sammen. Da kan de ofte få et nært vennskap. Voksen hund og kattunge kan også gå bra, men det er sjelden at voksen katt og valp blir vellykket. Lenke til kommentar
mushi Skrevet 29. oktober 2014 Del Skrevet 29. oktober 2014 Her hadde jeg tre voksne katter da jeg fikk valp. Det gikk ikke første gangen og valpen gikk i retur. Kjøpte en ny valp av en helt annen rase og dette gikk smertefritt fordi valpen var liten, forsiktig og rar i utseende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå