Gå til innhold

Server til hjemmebruk (ESXi)

fjs

Anbefalte innlegg

Bygde meg selv en liten esxi boks for et års tid siden bestående av et mini itx HK, intel i5 4670, 16gb RAM, ekstra intel pt/pro 1000 nic og en wd red 2tb disk, ble veldig fornøyd med resultatet, med tanke på støy og ytelse.

Har siden den gang oppgradert litt småtterier og har bytta ut kjølinga i noe kraftigere og satt inn ssd og to stk wd red 1tb 2.5" disker i raid 1. Det eneste jeg ikke er fornøyd med er at jeg ikke kan installere mer enn 16gb RAM.

Du kan lese mer om dette i bloggen min http://nikolaiovesen.com/?p=124

Takk, det heller mer og mer mot å bygge selv. Mye mer frihet til å oppgradere over tid osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal bygge selv ville jeg sett på hovedkort fra SuperMicro. Finn et hovedkort med IPMI, det gjør at du får KVM (Keyboard, video, mouse) over IP så du ikke trenger å koble opp mus og tastatur hvis serveren plutselig ikke booter.

En annen ting å tenke på er om du kommer til å trenge mer enn 32GB ram, veldig mange Intelplatformer som er begrenset til det.

Lenke til kommentar

Hvis du skal bygge selv ville jeg sett på hovedkort fra SuperMicro. Finn et hovedkort med IPMI, det gjør at du får KVM (Keyboard, video, mouse) over IP så du ikke trenger å koble opp mus og tastatur hvis serveren plutselig ikke booter.

Skriver under på den også. De har også varianter hvor de tilbyr lang supportperiode på hovedkortene (BIOS-oppdateringer osv). Men husk, mange av deres serverhovedkort krever ECC-minne. Og selv har jeg erfart at Supermicro kan være kresne på minne (multimediamaskinen min har et Supermicro hovedkort), så her kan det faktisk være klokt å kjøpe minne sammen med hovedkortet, slik at det blir riktig. Ulempen er at med ECC blir det fort dyrt.

Lenke til kommentar

Nei! ECC Minne er billig om du handler fra Ebay.

Var det jeg også gjorde for å skaffe minne til Supermicro-hovedkortet mitt, da ingen av de brikkene som var oppgitt støttet var å få tak i lenger.

Edit: men det er en risiko, skjer det en feil kan man risikere å stå på bar bakke. Det må man ha i tankene når man skal kjøpe. Og det er alltids mulig å be om pakkepris for hk og RAM (les prute innen rimelighetens grenser). Verste svaret man får er "nei".

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Kjøpte 4 x Kingston ValueRAM hukommelse - 8 GB - DIMM 240-pin (KVR16E11/8) (altså totalt 32GB) til mitt SUPERMICRO MBD-X10SLH-F, fungerer tilsynelatende helt fint (aner ikke engang om de står på en evt. kompabilitetsliste :p )

En ting å være klar over ang. esxi (også 5.5 u2 antar jeg), er at så vidt jeg vet støttes ikke raid fra "integrert raidkontroller" (dvs. på hovedkortet - aka fakeraid). Må til med "the real deal" for å få raid i esxi (så vidt jeg vet). Eller bommer jeg litt?

Endret av HawP
Lenke til kommentar

Kjøpte 4 x Kingston ValueRAM hukommelse - 8 GB - DIMM 240-pin (KVR16E11/8) (altså totalt 32GB) til mitt SUPERMICRO MBD-X10SLH-F, fungerer tilsynelatende helt fint (aner ikke engang om de står på en evt. kompabilitetsliste :p )

En ting å være klar over ang. esxi (også 5.5 u2 antar jeg), er at så vidt jeg vet støttes ikke raid fra "integrert raidkontroller" (dvs. på hovedkortet - aka fakeraid). Må til med "the real deal" for å få raid i esxi (så vidt jeg vet). Eller bommer jeg litt?

Da jeg skulle kjøpe større brikker til mitt Supermicro hovedkort (C2SBX) prøvde jeg først med Corsair XMS3 1333 MHz. Fungerte ikke, selv om brikkene var innenfor de spesifikasjoner som hovedkortet støtter. Prøvde så med Kingston ValueRAM, med samme spesifikasjon (KVR13N9S6/2). Heller ikke disse fungerte. Til slutt måtte jeg finne andre Kingston ValueRAM som var eksplisitt spesifisert (KVR1333D3N9/2G). De var selvfølgelig ikke å få tak i her i landet, så jeg måtte en tur på eBay. Men de fungerte. Det var ikke brikkene det var noe i veien med, hovedkortet var svært vanskelig på minne.

Edit (svar på andre avsnitt): det er viktig å sjekke VMware sin HCL hva som er støttet/ikke støttet. Der finner man de svarene man trenger.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Takker for alle svar

Stemmer, ESXi sliter med raid annet enn dedikert raid controller.

Takker for alle andre svar, har sett litt på denne: ASRock H87M PRO som hovedkort. Det er kun til mikk makk hjemme så ECC RAM er ikke et krav, selv om det er anbefalt til serverbruk,

Lenke til kommentar

Selv hadde jeg nok valgt et Supermicro hovedkort. Men de alternativene jeg så på krever ECC-minne...

Ser forresten at det hovedkortet du valgte ikke har fjernstyringsmuligheter. På en slik server vil jeg si det er en vesentlig mangel.

Hvor ser du at den ikke har fjernstyringsmuligheter?

Lenke til kommentar

Flere ting:

Det er ikke et Intel Q chipset, som ville betydd støtte for vPro (google it). Dessuten ser det ikke ut til at det er støtte for IPMI 2.0 som betyr støtte for KVM i hardware med dedikert nettverkskontroller. Supermicro-hovedkortene jeg har vurdert har slik funksjonalitet. Det betyr at hvis du f.eks. får en PSOD, eller du trenger konsolltilgang, så må du koble til tastatur/mus og skjerm og fysisk være ved serveren. Så, i mine øyne er det kortet ubrukelig til serverformål.

Lenke til kommentar

Flere ting:

Det er ikke et Intel Q chipset, som ville betydd støtte for vPro (google it). Dessuten ser det ikke ut til at det er støtte for IPMI 2.0 som betyr støtte for KVM i hardware med dedikert nettverkskontroller. Supermicro-hovedkortene jeg har vurdert har slik funksjonalitet. Det betyr at hvis du f.eks. får en PSOD, eller du trenger konsolltilgang, så må du koble til tastatur/mus og skjerm og fysisk være ved serveren. Så, i mine øyne er det kortet ubrukelig til serverformål.

I see, takk :) har du tips til et slik supermicro hovedkort som ikke krever ECC ram + tilhørende RAM brikker? (helst hos komplett dersom det er mulig)

Lenke til kommentar

Du kan jo gå inn på www.supermicro.com og se litt selv. Når du velger Motherboards bør du velge UP Xeon, og så socket 1150. Der finner du de best egnede serverhovedkortene.

Og i Norge er det Nextron som forhandler Supermicro. Du finner ikke Supermicro på komplett. Men Nextron holder til mellom Storo og Nydalen T-banestasjon, så bor du i eller nærme Oslo er det bare å ta turen dit. Det gjorde jeg da jeg kjøpte mitt Supermicro hovedkort.

Lenke til kommentar

Du kan jo gå inn på www.supermicro.com og se litt selv. Når du velger Motherboards bør du velge UP Xeon, og så socket 1150. Der finner du de best egnede serverhovedkortene.

Og i Norge er det Nextron som forhandler Supermicro. Du finner ikke Supermicro på komplett. Men Nextron holder til mellom Storo og Nydalen T-banestasjon, så bor du i eller nærme Oslo er det bare å ta turen dit. Det gjorde jeg da jeg kjøpte mitt Supermicro hovedkort.

Ser også at nextron har diverse ferdige builds, ser interessant ut. Får titte litt videre så ser vi hva jeg kommer frem til

Lenke til kommentar

Ser også at nextron har diverse ferdige builds, ser interessant ut. Får titte litt videre så ser vi hva jeg kommer frem til

Gjør det. I serververdenen er det viktig å holde seg til listen over støttede komponenter. Da er det nemlig mye lettere å få support hvis det skulle skje noe. Mantraet er "det vi ikke leverer, støtter vi ikke".

Lenke til kommentar

Proshop.no og multicom.no har også noen Supermicro-kort. For socket 1150 med IPMI vil du ha kort med modellnavn som begynner på X10 og ender på -F. Mener å huske fra da jeg i sommer så etter et supermicro kort til min esxi "whitebox" at de fleste som var aktuelle for meg krevde EEC ram, men jeg kan jo huske feil.

Lenke til kommentar

Proshop.no og multicom.no har også noen Supermicro-kort. For socket 1150 med IPMI vil du ha kort med modellnavn som begynner på X10 og ender på -F. Mener å huske fra da jeg i sommer så etter et supermicro kort til min esxi "whitebox" at de fleste som var aktuelle for meg krevde EEC ram, men jeg kan jo huske feil.

Men det er Nextron som forhandler og importerer Supermicro i Norge.

Det stemmer nok det, ja, de fleste som er aktuelle for den bruken TS skisserer krever ECC-minne. Sitter nemlig selv og vurderer å bygge opp en slik server, og da er de kortene fra Supermicro høyaktuelle. Dette hovedkortet, f.eks, har 7 års levetid fra lansering. Men, det krever ECC-minne. Skjermkort er forresten integrert på hovedkortet.

Edit: og bare for å ha sagt det, Supermicro er ikke billig. Med ECC-minne går prisen vesentlig opp.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Det hovedkortet så veldig kjent ut :p Kjører det sammen med en xeon E3 siden jeg ville være sikker på å få fungerende Vt-d, selv om jeg i ettertid fant ut at det ikke var nødvendig for å få "passthrough" av disker inn til filserver-vm'en.

Men merk med det supermicro kortet (kanskje alle?) at selv om det er (micro-) ATX størrelse, og som sådan passer i et standard atx midi-tower (som typisk brukes for whitebox), så sitter "frontpanel"-pinnene ikke der de sitter på desktop kort, dvs. montert i et stående kabinett er FP-pins på dette da øverst mot fronten. Så er "front-kablene" litt korte (siden de ofte "sitter" nederst og bare skal rekke til nederst på hk) kan det være litt utfordring å få det til.

Edit: Merk også at noen supermicro-kort har dual nic med to forskjellige kontrollere, hvor et er i210AT som er støttet av esxi (for esxi 5.1 må driverne legges inn i etterkant eller med customizer) og et i217LM som ikke støttes (uten videre, hacks finnes visst).

Endret av HawP
Lenke til kommentar

Nextron har også nettchat hvor de er veldig behjelpelige =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...