bchpls Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 Hei, jeg sitter her egentlig litt fortvilet for jeg er ikke sikker på hva som kommer til å skje fremover. Jeg har ikke hatt så mye problemer på skolen før, hatt greie karakterer ca 5 i snitt på vgs osv. Men når jeg kom til høyskolen ble det straks dårligere. Første semster hadde jeg ikke muligheten til å ta et av fagene ( matte 1) som vil si at jeg da allerede er 10 poeng bak. Jeg lå altså med en score på 20/30 studiepoeng. Andre semester kom og Matte 2 ble ikke fullført pga Matte 1 mangle, altså 10 studiepoeng i -. Samtidig som Objektorjentert programmering ikke ble bestått. Dvs i andre semster ble det kun 10/30 poeng fullført. Jeg venter fortsatt på kont fra objektorjenter programmering i januar, så muligheten for "20/30" dette semstre er jo også der. Dvs om jeg består OOPROG, vil jeg ligge på 40/60 Studiepoeng. Så kommer vi til dette semestret. Jeg besto ikke fysikk prøven for å kunne gå opp til eksamen, så -10 studiepoeng der. Samt har ikke fått nok godkjente obligatoriske oppgaver i Database faget. Så jeg sitter nå kun med muligheten til å få 10/30 studiepoeng dette semesteret, om jeg består algoritmiske metoder. Om de to eksamene jeg har fortur blir godkjent, vil jeg da ligge på 50/90 mulige studiepoeng, og dette er kun HVIS begge blir godkjent. Så kommer selve spørsmålet. Jeg er 20 år, har aldri hatt et fri år, og har kanskje ikke møtt så mye problemer i skolegangen før nå. Jeg ser jo at jeg henger en GOD del etter og ser ingen annen vei en et ekstra år. Er dette noen krise? er det så uvanelig å bruke 4 år? og hva vil evt skje med stipende mitt? jeg veit om jeg havner mer enn 60 studiepoeng bak, blir det borte. Men hva om jeg må ta et ekstra år? jeg har kun stipend, ikke lån altså ca 2700 i måneden. Vil dette da bli gjort om til lån ved 4 år for utdanningen? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 Du kan eigentleg slappe heilt av. Det er mange som bruker meir enn normaltid på studiane. Grunnane kan være mange, enten slik som du opplever pga at du har fått stryk/ikkje bestått, men det er også ein del som må avbryte studiane fordi dei ikkje orker full studiemengde, eller fordi dei får barn, eller dei må jobbe ved sidan av osv. Eg har ikkje oversikt over alle utdanninger, men for ingeniører så kan eg lese ut av lønnsstatistikken at per 1.1.14 så var gjennomsnittsalderen for ein ingeniør med 0 års ansinitet heile 36 år. (Gjennomsnittsalderen for dei med 2 års anisnitet var på 32 år). Nå er sjølvsagt ikkje ingeniørar det optimale å samanlikne seg med sidan det her ofte er to ytterpunkt; dei som omskullerer seg til ingeniør i voksen alder, og dei superflinke studentane som raser gjennom utdanninga på rekordfart. Uansett, det er ingen som kjem til å stusse veldig mykje på at du brukte eit år eller to ekstra på utdanninga. Det største problemet du får er dette med stipend, stipendet blir utbetalt som lån og omgjort når du består eksamen. Så om du bruker eit ekstra år på ein eksamen så betyr dette berre at det blir ståande som lån eit ekstra år før det blir omgjort til stipend. I verste fall får du sjå deg om etter ein liten deltidsjobb, det er ikkje mange timane med jobbing som skal til for at det hjelper på budsjettet. PS, om du bruker meir enn normaltid på studiane så kan eit lite tips være å prøve å ta ein del mindre valgfag og slikt ved sidan av. Vitnemålet ser plutselig mykje betre ut dersom du går ut med f.eks 200 studiepoeng i staden for dei vanlige 180. Det speler eigentleg ikkje så stor rolle kva du tar av valgfag, alt bidrar til å pynte opp. Lenke til kommentar
bchpls Skrevet 28. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2014 (endret) Du kan eigentleg slappe heilt av. Det er mange som bruker meir enn normaltid på studiane. Grunnane kan være mange, enten slik som du opplever pga at du har fått stryk/ikkje bestått, men det er også ein del som må avbryte studiane fordi dei ikkje orker full studiemengde, eller fordi dei får barn, eller dei må jobbe ved sidan av osv. Eg har ikkje oversikt over alle utdanninger, men for ingeniører så kan eg lese ut av lønnsstatistikken at per 1.1.14 så var gjennomsnittsalderen for ein ingeniør med 0 års ansinitet heile 36 år. (Gjennomsnittsalderen for dei med 2 års anisnitet var på 32 år). Nå er sjølvsagt ikkje ingeniørar det optimale å samanlikne seg med sidan det her ofte er to ytterpunkt; dei som omskullerer seg til ingeniør i voksen alder, og dei superflinke studentane som raser gjennom utdanninga på rekordfart. Uansett, det er ingen som kjem til å stusse veldig mykje på at du brukte eit år eller to ekstra på utdanninga. Det største problemet du får er dette med stipend, stipendet blir utbetalt som lån og omgjort når du består eksamen. Så om du bruker eit ekstra år på ein eksamen så betyr dette berre at det blir ståande som lån eit ekstra år før det blir omgjort til stipend. I verste fall får du sjå deg om etter ein liten deltidsjobb, det er ikkje mange timane med jobbing som skal til for at det hjelper på budsjettet. PS, om du bruker meir enn normaltid på studiane så kan eit lite tips være å prøve å ta ein del mindre valgfag og slikt ved sidan av. Vitnemålet ser plutselig mykje betre ut dersom du går ut med f.eks 200 studiepoeng i staden for dei vanlige 180. Det speler eigentleg ikkje så stor rolle kva du tar av valgfag, alt bidrar til å pynte opp. Takk for svar! har sett litt på det du skreiv med andre fag og det ser ut som jeg bare blir nødt til det. For 3/4 fag er på "Første semester" fag så det blir litt tomt med kun 1 fag på 2 semsteret, så skal se litt rundt etter fag som kan "pynte" opp Endret 28. oktober 2014 av bchpls Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 Det er veldig vanlig å bruke litt ekstra tid på studiene sine. Selvfølgelig er det ikke optimalt, men det er ganske vanlig. Jeg vet ikke hvordan det er på høyskolen du går på, men jeg vet at både ved UiO og NTNU er det mulig å ta en del enkeltfag i forskjellige områder som enkeltemnestudent. Mange av de fagene er det veldig enkelt å få en bestått karakter i. Ved UiO er min personlige favoritt faget AST1010, hvor jeg fikk en B uten å ha lest boka eller vært på forelesning, men kun leste gamle eksamensoppgaver et par dager. Ved NTNU har jeg hørt at en del psykologifag har flervalgsoppgaver på eksamen, som gjør det lett å få en ståkarakter. Det kan være en fordel å ta noen sånne fag for å gjøre lånekassa fornøyd, uten å bruke så mye arbeid på det. Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 Hvis målet bare er å ta opp noen studiepoeng for å blidgjøre Lånekassa er BirdID på HiNT en mulighet. Hjemmeeksamen med multiple choice som er forholdsvis lett å få ståkarakter på. 30 studiepoeng. Lenke til kommentar
bchpls Skrevet 28. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2014 Det er veldig vanlig å bruke litt ekstra tid på studiene sine. Selvfølgelig er det ikke optimalt, men det er ganske vanlig. Jeg vet ikke hvordan det er på høyskolen du går på, men jeg vet at både ved UiO og NTNU er det mulig å ta en del enkeltfag i forskjellige områder som enkeltemnestudent. Mange av de fagene er det veldig enkelt å få en bestått karakter i. Ved UiO er min personlige favoritt faget AST1010, hvor jeg fikk en B uten å ha lest boka eller vært på forelesning, men kun leste gamle eksamensoppgaver et par dager. Ved NTNU har jeg hørt at en del psykologifag har flervalgsoppgaver på eksamen, som gjør det lett å få en ståkarakter. Det kan være en fordel å ta noen sånne fag for å gjøre lånekassa fornøyd, uten å bruke så mye arbeid på det. Skal titte litt på det, hadde ikke gjort noe med flere poeng. Neste semester skal visstnok være det letteste så skader vell ikke å prøve på noen flere poeng da Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 Når du stryker og nedprioriterer såpass mange fag stiller jeg heller spørsmålstegn til hvorfor du velger å ta utdanning. 1 Lenke til kommentar
bchpls Skrevet 28. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2014 Når du stryker og nedprioriterer såpass mange fag stiller jeg heller spørsmålstegn til hvorfor du velger å ta utdanning. Det er din mening. Kunne godt valgt å bli lærling men lønnen kommer altså ikke til å være topp. Hadde alle gått gjennom høyere utdanning uten noen problemer, og topp karakterer (ville de fleste gjort det). Vil du ikke da tro "høyere utdanning" gir mindre mening? At noen ikke går feilfritt gjennom studiene betyr ikke at de IKKE skal prøve å ta seg høyere utdanning. Hadde jeg vært 40 og prøvd å feilet kanskje... men er tross alt 20år og den yngste av 280 (i klassen) så om jeg sliter litt og bruker et år, skal vel ikke stoppe meg for å ta høyere utdanning... Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 Som du sikkert skjønner selv, men ingen her har påpekt ennå, bør du også finne ut av hvorfor det er gått galt til nå. Leser du ikke nok eller mangler du noe grunnleggende kunnskap som er viktig for å forstå kursene dine? Jeg vet ikke hvorfor du ikke hadde mulighet til å ta matte fra begynnelsen av, men det du skulle lært i dette kurset henger antakelig i stor grad sammen med resten av studiet, så det ligger kanskje noe her. Jeg vet jo heller ikke hvorfor du ikke hadde mulighet til å ta matte, men hvis det bare var eksamen det gjaldt, burde du likevel fulgt kurset og lest pensum. Eventuelt kunne du tatt et annet kurs for å være i rute med studiepoengene dine. Du ante vel allerede for et år siden at du uten matte ville ligge minst 20 poeng bak etter det første året. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 Når du stryker og nedprioriterer såpass mange fag stiller jeg heller spørsmålstegn til hvorfor du velger å ta utdanning. Det er din mening. Kunne godt valgt å bli lærling men lønnen kommer altså ikke til å være topp. Hadde alle gått gjennom høyere utdanning uten noen problemer, og topp karakterer (ville de fleste gjort det). Vil du ikke da tro "høyere utdanning" gir mindre mening? At noen ikke går feilfritt gjennom studiene betyr ikke at de IKKE skal prøve å ta seg høyere utdanning. Hadde jeg vært 40 og prøvd å feilet kanskje... men er tross alt 20år og den yngste av 280 (i klassen) så om jeg sliter litt og bruker et år, skal vel ikke stoppe meg for å ta høyere utdanning... Nothing but excuses. Jeg synes du burde gå litt i deg selv for å finne ut av om det faktisk er riktig vei for din del. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå