Gå til innhold

Flimring på TFT skjermer.

cesandberg

Anbefalte innlegg

Dumt du ikke har tilgang på båten ennå. Er den av metall? I så fall kunne en jording av skjermer og pc til nærmeste skrog vært en mulig løsning.

Den brokoblingen av DC/DC konverteren er jeg litt skeptisk til. I teorien skal det jo funke bra, men dette er en løsning jeg aldri har likt (har likevel brukt den noen ganger på laben.)

Selv om du har målt utgangen på den med scoop, tror jeg du kan risikere at det er kødd med den. Om du kunne ha satt scoopet over + på strømintaket til skjermen, og jord på vga ingangen er det ikke sikkert du ser en flat strek. (Eller hvis den er flat ved skjermene er det ikke sikkert en tilsvarende måling på pc'n er flat!)

Jeg ser ikke converteren eliminert som feilkilde før du har prøvd følgende strømoppkobling: 2 stk 12V batteri i paralell - hvor + på de to er koblet til - på et tredje batteri. Så setter du skjermene mellom + og - på de to paralellkoblede batteriene. PC'n setter du mellom - på de paralellkoblede og + på det tredje. I tillegg legger du en ekstra jording alle enheter til - på de paralell koblede bateriene.

Bateriene skal ikke være tilkoblet noen lader. Har du fortsatt flimmer, så er i det minste konverteren sjekket ut.

Så hadde det jo vært kjekt å ha båten....

Når du nå likevel er igang å sette opp testbenk - test med korte vga kabler i forhold til lange kabler. Er det synlig forskjell i benken er det garantert mye større forskjell i båten.

En vanlig kilde til støy i bilstereo er at signal kabler ligger for nær strømkabler (selv om de skal være DC) Et par ganger har det vært nødvendig å pakke inn signalkablene i aluminiumsfolie med spunnet ståltråd rundt. Kan det være noe av det samme med vga signal?

Simen: en kvm switch gjør vel det motsatte av hva man prøver her. Kvm er for en skjerm på 2 pc'r, mens her er det 2 skjermer på en pc.

-pg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nok glemt å nevne det, men båten er i vakumstøpt glassfiber.

Når det gjelder jording så har vi forbundet alle metallenheter som vannjet,vanninntak etc. som har kontakt med vann på utsiden av skroget samt en egen anode som står i vann hele tiden. Dette jordplanet er ikke i kontakt med båtens negative 12V. Chassi på skjermer er jordet inn på dette systemet men PC jord og pc neg 12V er samme potensial så den er ikke tilkoblet,vi har dog prøvd med den og tilkoblet men uten bedring av resultat.

Når det gjelder test av dette i benk så har vi antagelig fått kontrakt på en båt til som skal stå ferdig i April.

Ser for meg at vi anskaffer alt utstyr i god tid og simulerer værst tenkelige forhold en stund. De 3 første båtene var det for kort tidsfrist fra kontraktsinngåelse til ferdigstillesle av båt til å teste ting ut ordentlig.

Takker for alle gode forslag, bare kom med flere råd og tips, vi prøver det meste.

Hvis noen av dere har forslag til nye løsninger og komponenter/kabeltyper til prosjektet så bare fyr løs.

mvh

cesandberg

Lenke til kommentar

Send en mail eller ring til verkstedet på haakonsvern orlogsstasjon, de har peiling på dette og fikser lett sånne små flimmer problemer på båtskjermer, På MTB'en "min" så fiksa dem det kjapt.... har skkkert noen tips til deg også.

Kan være magnetfelt, gps, radar, irring på ledninger, dårlig kontaktpunkter, software, vibrasjoner eller batterier som ligger for nære ledninger.

Lenke til kommentar
Dette jordplanet er ikke i kontakt med båtens negative 12V. Chassi på skjermer er jordet inn på dette systemet men PC jord og pc neg 12V er samme potensial så den er ikke tilkoblet,vi har dog prøvd med den og tilkoblet men uten bedring av resultat.

Der tror jeg du har årsaken: jord på PC'n og jord på skjermer har forskjellig potensial. Siden VGA kablene har innebygget jord som fungerer som jord på både skjerm og pc vil det stå en spenning over denne jordledningen, som igjen gjør at det går en strøm.

Så hvordan skal man løse dette?

I utgangspunktet MÅ skjerm og pc ha samme jord potensial! Her snakker vi om +12V, 0V (jord) og -12V. Jeg er ganske sikker på at PC'n bruker sin - input som jord, enten du vil eller ikke. Det samme er det mye sansynlig at skjermene gjør.

(Hvis du setter scoopet ditt mellom -12V på pc input og jord på vga utgangen (når alle kabler untatt strøm er koblet fra) vil du kunne måle 0 i spenning. Mens det er 24V mellom +12 og jord på vga.)

Derfor skulle skjermene vært koblet mellom -12V og 0V, (tipper de står mellom 0V og 12V nå), slik at -12V brukes som jord, men da blir jordpotensialet forskjellig fra resten av båten, noe som heller ikke er bra. Du må derfor prøve å flytte all jording i båten til å ha samme potensial som -12V. Dette kan igjen gi litt problemer for konverteren, så vi kan ende i en ond sirkel.

På et eller annet vis må du få gjort om -12, 0 og +12 til å bli 0, 12 og 24. Det betyr muligens at du trenger en annen konverter.

Edit: en parentes med innhold

Edit2: Dette jord problemet gjør at du får svake vga signaler ut av pc, som blir enda svakere av lange kabler og en splitter.

Det samme jord problemet gjelder selvsagt for vga splitteren.

-pg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...