cesandberg Skrevet 29. oktober 2003 Del Skrevet 29. oktober 2003 Heisan. har et stort problem med flimring på TFT skjermer montert i båt: Vi installerer en PC som er veritas godkjent for båt montasje: GX2 pro. Den er 24V og får power fra en 12-24V converter. PC forsyner 2 stk 12V TFT skjermer med berøringsfunksjon. PC har et skjermkort og VGA signalet fordeles fra en VGA kabelsplitter. Denne splitteren forsyner en 12 toms og en 15 toms skjerm via 10m lange VGA kabler av beste kvalitet. Vårt problem er at ved innkobling av begge skjermene så får vi flimring ,da særlig på den største skjermen.Flimringen består i brede horisontale rullende felter med horisontal "småstøy" imellom. Ved frakobling av 12toms skjerm sin VGA kabel så forsvinner støyen på 15tommeren. Skjermleverandør leverte en 12V power forsynt splitterboks med galvanisk skille som skulle eliminere problemet, men det hjalp ikke. Vi har også erstattet PC med laptop men med samme resultat. Skjermer og pc er jordet i samme jordplan, dette er også fjernet men med samme resultat. Det er det samme om landstrøm er tilkoblet eller ikke, motorene er igang eller ikke, eller om det ikke er noe annen elektrisk aktivitet på båten. Vi er rådløse og lurer på hva dette kan være? Vennlig hilsen cesandberg Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 29. oktober 2003 Del Skrevet 29. oktober 2003 Umiddelbart misstenker jeg nok at den 10 meter lange kabelen er problembarnet i denne sammenhengen. Selv om den er av beste kvalitet så forsvinner nok mye av signalene. Når jeg tenker mer etter kunne det vært interessant å vite hvordan skjermkort dere bruker også. Har du mulighet til å ha kortere VGA kabel? ( anders ser sikkert denne posten snart og kommer med et innspill ) Lenke til kommentar
cesandberg Skrevet 29. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2003 Kortere VGA kabel er desverre ikke mulig: PC er plassert akter og lavt nede i båten pga G krefter, og skjermer er plassert ved pilot-copilot førerposisjon. Båten er 40fot og skal gå i nordsjøen som hurtiggående Daugthercraft. Glemte å nevne at den sist testede splitter enheten hadde forsterker funksjon, og skulle ifølge skjermleverandør eliminere vekk feilkilden. Vi har målt forsyningsnettet med osilloscop uten å finne støy i det hele tatt. Flimringen er ikke eksisterende frem til PC har lastet seg ferdig opp, når skrivebordet kommer frem flimrer det. Det virker som om flimringen er "sterkere" ved mørkere/ blå farger. Når kartprogram er aktivisert er det ikke så kratig flimring; lys bakgrunn. :grine: All hjelp tas i mot med takk. Må nemlig offshore for å fikse dette når løsningen kartlegges. mvh cesandberg Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 kan du beskrive hvordan skjermkort du har? Kunne vært intressant å vite båndbredden (rammen) på det. Hvilken oppløsning kjører du på? Lenke til kommentar
FlatBeat Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Ville prøvd å sette ned oppløsningen på skjermene for å se om det har noen innvirkning. Ved høyere oppløsning fil signalene i kablene ha høyere frekvens og dermed kreve mer signalstyrke for å bli overført. siden det ikke flimrer når maskinen starter opp, kan det lett ha noe å si. Ville sett på splitterboksen hvilke oppløsninger den takler... Har litt å si med kvaliteten på komponentene... Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Kan virke som at det er noe magnetisk i området som lager forstyrrelser, har selv bare opplevt det samme når jeg har satt flere crt skjermer sammen. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Kan virke som at det er noe magnetisk i området som lager forstyrrelser, har selv bare opplevt det samme når jeg har satt flere crt skjermer sammen. LCD reagerer ikke på magnetfelt sjef. Det er nok bare den utdødde teknoloien som heter CRT som gjør det Lenke til kommentar
genesis Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 LCD reagerer ikke på magnetfelt sjef. Det er nok bare den utdødde teknoloien som heter CRT som gjør det men kan ikke kablene gjøre det da? Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 LCD reagerer ikke på magnetfelt sjef. Det er nok bare den utdødde teknoloien som heter CRT som gjør det men kan ikke kablene gjøre det da? Jeg misstenker kablen hans jeg og. Den er meget lang. Flimringen på skjermene MÅ (tror jeg) komme av at signalene ikke er sterke nok til å drive begge samtidig. Svakheten er kabel og / eller skjermkort. En løsning jeg dermimot hadde gjort var å kjøpe en kable til slik at de to skjermene hadde ulike kabler. Støtter ikke skjermkortet to kabler, hadde jeg kjøpt et PCI skjermkort som hadde drivd den ene skjermen:) Han sier derimot at kablene er undersøk og at det er signaler der. Problemet kan da være at de to skjermene er av ulik størrelse. Skulle derfor ønske jeg fikk vite hvordan oppløsning og hvilke skjermkort han bruker. Men uansett; jeg hadde kjøpt en kabel til. Da kan han jo også kjøre dual screen. Med viktige data på den ene, og film på den andre Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 LCD reagerer ikke på magnetfelt sjef. Det er nok bare den utdødde teknoloien som heter CRT som gjør det men kan ikke kablene gjøre det da? Jo, men kun hvis det er vekslende magnetfelt i et frekvensområde som er nogenlunde likt som VGA-signalet. Dette signalet er ofte i området 50-250MHz. Da kan man misstenke VHF'en for å slå inn på VGA-signalet. Den er jo i røffly det samme frekvensområdet. Prøv å slå den av litt og se om det hjelper. Ellers så er bakbelysninga til LCD ofte CCFL-rør som mates med en vekselspenning på rundt 40-80kHz. Mulig HF-radioen kan slå inn på disse dersom dere sender med så lave frekvenser. Vet ikke om du har prøvd dette: * Koble til en skjerm uten splitter * Koble skjermen til med en mye kortere kabel (2m) og følgelig med skjermen der PC'n står. *Koble skjermene til en annen PC. (Kanskje du har en bærbar du kan teste med) Er det annet elsktrisk utstyr i båten som står på når du tester? Hvordan genereres drift-spenninga? (Vekselstrømsgenerator + inverter, batteri + inverter eller rett fra batteri?) Lenke til kommentar
petterg Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 kablene lar seg påvirke av magnetfelt, så lenge de ikke er optiske. problemet er nok en kombinasjon av flere faktorer: -lange kabler -høy oppløsning -resonerende oppfrisknings frekvens * -dårlig vga splitter (klarer ikke oppløsningen / frekvensen den blir foret med) -ujevn DC spenning -(elektro)magnetiske forstyrrelser på analoge kabler -andre Du sier at du har tilgang på osilloscop. Sett dette på DC spenningen som går inn på skjermene, PC'n, og splitteren. Du skal da kunne se en stabil DC spenning (mens alt utstyret er påskrudd). Gjør du ikke det kan du ha problemer med strømforsyningen eller noen magnetiske felt som forstyrrer DC spenningen. (Du setter selvsagt osilloscopet så nær pc/skjerm/splitter som mulig.) En annen ting som er verdt å teste er: Du sier at bildet på 15" blir bra hvis du kobler fra 12". Blir det bra om du lar 12" stå koblet til, men bare skrur den av? Kan du få bra bilde på 12" ved å koble fra 15"? (Må den kobles fra eller holder det å skru av?) Jeg regner med at du har koblet på denne måten: PC - kort kabel - splitter - lang kabel til hver skjerm. Hva med å koble på denne måten: PC - lang kabel - splitter - kort kabel til skjerm1, lang kabel til skjerm2? Prøv også: PC/Laptop - kort kabel - splitter - kort kabel til hver skjerm (skjermene må da settes nær hverandre.) Hvis dette løser problemet, er det gansk sikkert lange kabler som er problemet. (evt at de går gjennom et område med mye forstyrrelser) Økende forstyrrelser ved blå farge forsterker min mistanke om at det hele skyldes lange kabler i kombinasjon med 'feil' frekvens/oppløsning og magnetiske forstyrrelser på de analoge kablene. *på CRT er vi vant med å bytte oppfrisknings frekvenser. LCD kjører som oftest på 60Hz, og de har bare en frekvens. Likevel kan skjermkort med analog utgang sende på forskjellige frekvenser. (uten at det påvirker bildet) Ved å la skjermkortet kjøre på en annen frekvens kan resonans støy og også generell støy i lange kabler forandres. Når det gjelder plaseringen av PC.... du sier 40 fot hurtiggående... aner ikke hvordan dere kjører. Jeg mimrer fra egene dager i nordsjøen (med enda mindre båt) og tenker: "ikke faan om en pc ville overlevd mange dagene slik vi kjørte!" (hadde en episode hvor t.o.m motorfeste røyk!) I det minste ville jeg montert PC'n inni en noe større ramme med (litt) elastiske tau i alle retninger, slik at pc'n henger ganske fritt, og alle støt dempes (oppover, nedover, sideveis). I tillegg ville jeg hengt ramma slik at den blir hengende nogenlunde vannrett selv om båten ligger på skeive. Du må da sikre den med noen elastiske tau nedover slik at den ikke roterer for mye, og ikke treffer andre gjenstander (inkludert det den henger i). Lykke til -pg Lenke til kommentar
joka Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 mine tips: 1. gir 12-24v converteren "perfekt" likestrøm (spenning) ved belastning 2. prøv med en egen jordledning mellom chassi på pc og chassi på skjerm. 3. prøv skjermene med KUN batteristrøm. (evt med ups om båten har 220v) 4. legg de to vga kablene med litt avstand mellom. hvilken strømforsyning har båten? dynamo eller eget agregat (motor), jeg mistenker likeretteren i strømforsyningen kan gjøre slikt om den ikke gir 100% ren likespenning. er de vga kablene av høy kvalitet, eller er det bare prisen på de om er høy? du sier du har en splitter med forstrerkerfunksjon, den forsterker også støy om det finns noe. krysser kablene noen andre kabler? er det noe vekselspennings-utstyr i nærheten av skjermene/kablene? lysrør? etc Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 kablene lar seg påvirke av magnetfelt, så lenge de ikke er optiske. Bare for å sette fysikken litt på plass her: Statiske magnetiske felter kan ikke indusere noe som helst strøm eller spenning. Det må være et vekslende magnetfelt for at strøm og dermed spenning skal kunne induseres. Dette er basiskunnskap man kan finne i en hver bok om emnet, eller hvis du forsøker i praksis. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 jeg hadde fortsatt gått for to ulike kabler med en dual screen løsning Lenke til kommentar
Signatur Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Det er enkelt å teste om lange kabler er problemet hvis du kan flytte litt på skjermene. Koble slik: PC - kort kabel - splitter - kort kabel til hver skjerm. Ellers ville jeg kanskje prøvd en splitter fra en annen produsent, jeg har selv vært borti mye dårlig splittere. Lenke til kommentar
petterg Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 kablene lar seg påvirke av magnetfelt, så lenge de ikke er optiske. Bare for å sette fysikken litt på plass her: Statiske magnetiske felter kan ikke indusere noe som helst strøm eller spenning. Det må være et vekslende magnetfelt for at strøm og dermed spenning skal kunne induseres. Dette er basiskunnskap man kan finne i en hver bok om emnet, eller hvis du forsøker i praksis. Helt sant, men jeg tviler på at de magnetfeltene kabelen går igjennom er statiske. Enten er det elektromagetisk med varierende strøm/spennig eller så er det magneter som fysisk beveger seg. Er uansett ikke mye mer vi kan hjelpe med før trådstarter har svart på noen av spørsmålene han har fått. -pg Lenke til kommentar
cesandberg Skrevet 30. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2003 Jøss da gutta. en kan ikke være lenge vekk herfra før det flommer over av svar gitt.Ser ut som jeg har kommet på rett plass. Skal prøve å komme med en kort og konkret situasjonsbeskrivelse :Først av alt, båten er levert Nordsjøen, så praktisk test utgår fra i går, men underleverandør holder på å koble opp tilsvarende i testbenk. Flimring oppstår uansett om motorene er av eller på, landstrøm er av eller på.Det flimrer like mye når vi kun mater anlegget fra et 120Ah gelebatteri type forbruk uten lader tilkoblet. Det flimrer når ingen ting annet i båten er aktivt enn 2 skjermer og PC. Når 12tomm skjerm kobles vekk forsvinner flimring nesten helt, når den bare slås av i front forrandrer flimringen seg: de brede horisontale feltene forsvinner og det er bare den uryddige svake "støyen" igjen. Det merkbart mindre flimring i 12tomms skjerm. kort i PC skal klare 60-85hz.PC/Skjermene er justert fra 60-75hz uten virkning. PC: http://www.navtech.no/html/f/mpc.asp Denne PC er Veritas godkjent så inngrep i den er ikke aktuelt for kunde, da godkjenningen utgår. Ellers så er dette skjermene, skal være gode greier, med MIL spec: http://en.ieiworld.com/products/pdf-lcd-series/dm-series.pdf PC får spenning via en converter brukoblet 12/24V: http://www.mascot.no/pdf/8660.pdf Spenning er målt ut fra denne med scop og er ok. Vi har kjørt skjermene med en laptop, både på kabel splitter og power repeater splitteren uten bedring av signalet. VGA kabler ligger forlagt på hver sin side av båten.Når det gjelder PC og G-krefter så er den helt uavhengig opphengt i godkjent festebrakett og står på en alu plate som er slidet inn i teflonskinner for å fjerne statisk støy. Javel, det var det jeg kan komme på. Hadde vært fint å få orden på dette. Konseptet er igrunnen ideelt i disse båtene, er derfor dumt at det flimrer slik. All hjelp tas imot med takk mvh cesandberg Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Hmm... Siden du får samme problemet med den bærbare PC'n så kan du utelukke kartplotter-PC'n selv som kilde. Jeg så litt på den DC/DC-konverteren, og den har en svitsje-frekvens på 33kHz. Dette hørtes litt ut som om backlighten i skjermen kan interferere med den, men da skulle du ikke fått flimring når du kjørte skjermene rett på batteriene uten konverteren. Rart! Siden det ikke har invirkning å endre oppdateringsfrekvensen mellom 60 og 75Hz så tror jeg ikke det er selve skjerm-signalet som er forstyrret, men at skjermkabelen bærer med seg en forstyrrelse fra f.esk splitteren eller den andre skjermen. Mulig det blir en slags resonans mellom de to skjermene. hadde det ikke vært for veritas-sertifiseringa ville jeg prøvd et skjermkort med to utganger konfigurert til "kloning". Synd du ikke kan prøve det. En billig KVM-svitsj koster lite på chlas ohlson, så det er sikkert verd å kjøpe en sånn bare for å prøve som alternativ til den splitteren du allerede har. Hold oss oppdatert! Dette er et litt uvanlig og spennende problem. Jeg vet det er minst et par andre her som holder på med PC og kartplotter i båt. (bl.a. DrErling) Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 holder fortsatt knapp på to kabler og dual screen system her Lenke til kommentar
cesandberg Skrevet 30. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2003 Hei du med puppene; oivind_dahle. Når du skriver: holder fortsatt knapp på to kabler og dual screen system her, er usikker på hva du mener? Vi har 2 seperate kabler, en til hver skjerm. Kartprogramleverandøren www.nobeltec.com leverer i disse dager en software som gjør det mulig å lage et virtuelt nettverk slik at en kan benytte alle nmea data:ekkolodd,el.kompass,radar og gps sign etc uavhengig på hver skjerm. Fordelen med dette er at copilot kan generere en trackliste på sin skjerm ol. uten å forstyrre bildet som pilot kjører etter. Hvis / når kunden ønsker dette må vi ha 2 stk GX2 pro i nettverk, kanskje problemet elimineres da? Har ellers fått tips om å sneppe på løse feritt kjerne halvdeler på VGA kablene for å ta støy. mvh cesandberg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå