Gå til innhold

Spådommer fra kvinne fra Valdres, 1968.

rebjorn

Anbefalte innlegg

Gud tramper på menneskene så blodet spruter. Gud drukner millioner av barn, kvinner og menn. Gud hjelper de som ber til ham i krig, Gud hjelper de om ofrer sine barn til å seire i krig. Til å drepe fienden. Men bare så lenge fienden ikke har jernvogner, da strekker ikke gud til.

Ifølge bibelen.

Hvordan kan noen ha tillitt til en slik massemorder?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Øøh... Problemet er bare at når du skriver dette, er det fare for at det kan bli en selvoppfyllende profeti for hvordan du kommer til å ha det i evigheten.

Hvis du heller prøver å lære noe, kan du bruke den muligheten som du har til å komme til himmelen og ikke til helvete.

Lenke til kommentar

Fare? Hvilken fare? Jeg har ikke bare prøvd, jeg har lært noe. Lært masse. Og jeg kan dokumentere det.

Hvilken mulighet har jeg til å komme til himmelen og ikke til helvete? Jesus kan ifølge bibelen aldri tilgi meg.

Vil du prøve å lære noe? Vil du bruke muligheten din til å komme til Valhall istedenfor Helheim?

Lenke til kommentar

Øøh... Problemet er bare at når du skriver dette, er det fare for at det kan bli en selvoppfyllende profeti for hvordan du kommer til å ha det i evigheten.

Hvis du heller prøver å lære noe, kan du bruke den muligheten som du har til å komme til himmelen og ikke til helvete.

Og hvordan kommer jeg til Valhall og ikke blir medløperen til Loke i Hel?

Og hvilken muligheter mener du at du har får å komme inn i Valhall når du dør?

Skjønner du nå hvor dumt det er å true med det helvette du tror alle andre havner i bortsett fra deg fordi de ikke tror på de samme påstandene som deg? Eller klarer du ikke å se dette, du tror fremdeles at ditt innbilte kristen helvette er mer legitimt og virkelig enn andre lignende steder i andre religioner selv om bevisene er like fraværende for alle religoner?

Som sagt, noen ganger skulle jeg ønske at helvette fantes, for det er så mange kristne, som paven foreksempel, som hadde fortjent en tur dit... Og tror du virkelig at guden din er så ond at han ville torturert uskyldige forsvarsløse mennesker i dette innbilte helvette i all evighet? Da tror du på en skikkelig ond og umoralsk gud..... Og du har antagelig degradert din egen moral i samme slengen...

Lenke til kommentar

Dette er nok det største problemet vi ser med religionen idag, det bedrives psykisk terror over en lav sko mot dem som ikke vil infinne seg med alt dette vaset. Det er som at jeg skulle truet deg med at gjør du ikke som jeg sier (eller værre, tenker du ikke som jeg tenker), så vil det komme noen på døra di. Ingen av oss vet når, men bare at det vil skje og at du vil angre om du ikke snur ideologisk og følger min smale sti. Å måtte true noen for å få dem til å bli med på en gitt agenda, i dette tilfellet den kristne agendaen, må da være en eneste stor fallitterklæring mot sin egen overbevisning?

Ufint blir vel en underdrivelse.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, himmel/helvete - godt mot ondt osv. Klassisk gulerot og pisk strategi. 

q-donkey-carrot-stick.jpg

Forskjellen er at selv med de begrensede kognitive evnene et esel har så forstår de likevel når det ikke er en gulerot foran dem og når det ikke er en pisk bak dem, noe mange religiøse sliter med.

• Liker 2
Lenke til kommentar

q-donkey-carrot-stick.jpg

Forskjellen er at selv med de begrensede kognitive evnene et esel har så forstår de likevel når det ikke er en gulerot foran dem og når det ikke er en pisk bak dem, noe mange religiøse sliter med.

Glimrende illustrert :)

Veldig mange kristne tørr ikke engang å la være å be for å sjekke om det faktisk virker eller ikke, fordi de er redde for straffen de er innbilt at kommer om de tviler... Så de skjønner virkelig ikke dette med gulroten og pisken nei.... At bak den mest orange og innbydende gulerot befinner det seg alltid en pisk...

Lenke til kommentar

Her noen spørsmål til dere som synes dette er verdt å diskutere.

Er spådommer alltid feil? Er spådommer alltid ment for å skremme?

Dersom Gud eksisterer, vil han virkelig oss mennesker vondt?

Dersom vi mennesker ikke trenger Gud, da burde vi vel klare å gjøre denne verden bare bedre og bedre.

Dessverre har religioner gjort mye vondt opp gjennom tidene, men det ser ut for at mennesker som ikke vedkjenner seg noe gudommelig også er i stand til å gjøre mye grusomt.

Dersom en spådom bare er oppspinn, hva er da hensikten med å diskutere dette i det hele tatt? Hvorfor ikke bruke tiden på å hjelpe mennesker som har det vanskelig i samfunnet. Hjelpe våre nye landsmenn som står på Europas grense og banker på døra, rettere sagt, de bøyer ned piggtrågjerdet. Still din kjeller og ledige rom til disposisjon. Eller tenker du at det er best at vi ikke slipper så mange inn i vårt lille Norge? Hun som etter sigende kom med spådommen, hun levde et liv i stillhet og forsiktighet. Hun var ikke den som ville skremme noen til krstendommen. Det var langt fra hennes natur. Avisa Valdres har gjort undersløkt hennes bakgrunn. Hun ville vel i utgangspunktet ikke bare gjøre dette for å bli noe stort i bygda, hun gjorde det fordi hun ikke hadde noe valg. Du har et valg. Hvert eneste minutt har du et valg. Ved et eller annet tidspunkt har du ikke flere valg. Noen har prøvd å gi deg en varsel. Den varselen ble sendt for neste 50 år siden.

Lenke til kommentar

filomus: Høres fint ut det du sier, "du har et valg", er så rørende at jeg nesten får tårer i øynene. Valget er altså "gjør som jeg sier ellers brenner jeg deg i helvete til evig tid" utrolig rørende og fristende, men jeg står over takk.

Samme opplegget som IS bruker, konverter ellers hugger vi hodet av deg. Religion er topp.

Jeg skjønner ærligtalt ikke hvorfor religioner som dette ikke er forbudt, det handler jo bare om drap og trusler. Lærebøker om hvordan man skal straffe vanntro med steining både bibelen og koranen. Helt horribelt at dette er tillat.

De religiøse protesterer om det blir vist pupper på tv (som er den naturligste ting i verden og som "gud vistnok har skapt"), men å lese om steining og drap i mosebøkene det er helt ok.

Endret av PSfire
Lenke til kommentar

Dersom vi mennesker ikke trenger Gud, da burde vi vel klare å gjøre denne verden bare bedre og bedre.

Og bedre og bedre er verden blitt i alle de landene som ikke følger umoralen i disse biblene... Norge, Sverige og Danmark er noen av de minst religiøse landene i verden. Allikevel er det minst kriminalitet i disse landene, OG på toppen av det minst antall politimenn til å passe på at vi ikke bedriver kriminalitet, altså proposjonalt omvendt av de religiøse hevder, at man ikke har hverken moral eller etikk om man ikke tror på gamle påstander i div bibler...

Det jeg lurer på med slike spådommer er hvorfor de alltid er så diffuse? Hvorfor er de ikke spot on, og helt nøyaktige og uten at man må tolke disse spådommene med rund hånd for å få dem til å "gå opp"? Og hvorfor er det nødvendig for en gud å formidle slikt mellom mennesker? Og hvis han ikke har noen annen mulighet enn å formidle dette mellom mennesker, hvorfor velge et ignorant kvinne menneske oppi dalane som ingen egentlig har noen tro på? Hvorfor ikke velge stats ministeren eller kongen eller noen med litt mer kredibilitet? Virker jo som om han VIL at det skal gå til helvette jo... og derfor gir slike "beskjeder" til de mest utroverdige menneskene han kunne finne liksom, for etterpå å kunne glise og si "Hva var det jeg sa!", før han sender folk som ikke trodde på disse usannsynlige rantingene til helvette på første klasse....

Hvert eneste minutt har du et valg.

Jepp, og jeg velger å ikke tro på mesteparten av de som banker på døren hos oss med sine røver historier... De som faktisk trenger hjelp har ikke de ti tusner av dollar som må til får å få dem hit som de som nå står her og håper de kan snylte på den rikdommen de tror vi kan strø om oss med... Sorry, men dette tårevåte "valget" er mer nyansert enn du fremstiller det her...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du har et valg. Hvert eneste minutt har du et valg. Ved et eller annet tidspunkt har du ikke flere valg. Noen har prøvd å gi deg en varsel. Den varselen ble sendt for neste 50 år siden.

Noen prøver å gi deg varsler hvert eneste sekund. Og du har fått varsler fra 5 år siden, 6 år siden, ... ,999 år siden og enda lenger siden.

Men du bryr deg ingenting om andres varsler, så kan du forklare meg hvorfor noen skulle bry seg om dette varselet?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Du har et valg. Hvert eneste minutt har du et valg. Ved et eller annet tidspunkt har du ikke flere valg. Noen har prøvd å gi deg en varsel. Den varselen ble sendt for neste 50 år siden.

Noen prøver å gi deg varsler hvert eneste sekund. Og du har fått varsler fra 5 år siden, 6 år siden, ... ,999 år siden og enda lenger siden.

Men du bryr deg ingenting om andres varsler, så kan du forklare meg hvorfor noen skulle bry seg om dette varselet?

1. Fordi deler av profetien allerede er oppfylt. (Du har vell lest denne profetien, siden du referer til den?)
  2. Fordi Emanuel Minos referer til den

Men kjære Abigor, det er riktig sånn som du skriver at en profeti ikke er oppfylt før den er oppfylt. Men vi venter vet i hvertfall jeg hva jeg skal gjøre.

Lenke til kommentar

Men vi venter vet i hvertfall jeg hva jeg skal gjøre.

Jepp, me too... Forholde meg til dette religiøst forstyrrede sludderet som jeg forholder meg til alt annet forstyrret religiøst sludder, le og riste på hodet og syntes det er trist når mennesker tror på slikt religiøst sludder... De ødelegger livene sine med å gå rundt i stiv angst hele livet på toppen av den angsten de allerede føler over at de ikke er gode nok og at de ikke har noen garantier for å komme inn i himmelen... Tenk deg hvor mange liv dette har ødelagt?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, så dette har du greie på altså?

Siden det enda ikke har klart å bevise en eneste av disse "profetiene" (uten en meget romslig tolkning) er det ingenting som tilsier at slike religiøse profetier har noe for seg i det hele tatt..

Sannsynligheten for at dette kvinne mennesket var religiøst forstyrret er faktisk tusen ganger større enn at hun på noen måte har rett... Det finnes tusenvis av like forstyrrede personer rundt omkring i verden i dag som "spår" verre eller minst like ille "ender" på verden og siden ingenting av dette noensinne har skjedd, hvorfor tro det?

For det andre, man får altså telepatiske beskjeder fra gud som aldri klarer å få vrengt ut av seg nøyaktig informasjon slik at disse "profetiene" blir nøyektige i den grad at de kan anslå i det minste dagen de kommer til å skje på? Hva er vitsen med slikt? Og hvorfor tro på det? Hvor sannsynlig syntes du dette er?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Filmene og bøkene om svindleren fra snåsa har generert inntekter på titalls millioner. Så var det skrulleheksa fra valdres. Har hørt om andre løgnere, sinnsyke og fantasifulle mennesker som lurte folk trill rundt.

Ingen profetier blir oppfylt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen andre enn de selvoppfyllende profetiene i bibelen da...  :) Selvoppfyllende i den grad at de går i oppfyllelse igjen og igjen faktisk...  Bare man er villig til å tolke de bredt nok så "stemmer de hver eneste gang... Rart det der.....

Lenke til kommentar

Sannsynlighetsgraden faller som en stein så fort en skal toppe kallet og krone de helt spesielle evnene sine med ett touch av religion... sånn i tillegg til det som allerede ligger der høyst uoppklart og ruger på usannsynligheten i bånn. Tror man gjør seg en grei bjørnetjeneste om man da pådrar seg nok en faktor som undergraver troverdighet om det hårete målet faktisk er å livnære seg på å leke "the special one", eller noe sånn.  :)

Endret av Thoto79
Lenke til kommentar

Ingen andre enn de selvoppfyllende profetiene i bibelen da... :) Selvoppfyllende i den grad at de går i oppfyllelse igjen og igjen faktisk... Bare man er villig til å tolke de bredt nok så "stemmer de hver eneste gang... Rart det der.....

Her tar du feil. Det er mange profetier i bibelen som har blitt oppfylt. Et kjapt søk på Google viser det.

Jeg har lest flere bøker om emnet og er ikke bare basert på sofasynsing. Profetiene er ikke skrevet bredt.

Lenke til kommentar

Ingen andre enn de selvoppfyllende profetiene i bibelen da... :) Selvoppfyllende i den grad at de går i oppfyllelse igjen og igjen faktisk... Bare man er villig til å tolke de bredt nok så "stemmer de hver eneste gang... Rart det der.....

Her tar du feil. Det er mange profetier i bibelen som har blitt oppfylt. Et kjapt søk på Google viser det.

Jeg har lest flere bøker om emnet og er ikke bare basert på sofasynsing. Profetiene er ikke skrevet bredt.

Må si jeg venter i spenning på å få høre om de oppfylte profetier!

Som en ren formalitet må jeg bare få legge til at empiriske bevis er ett minstekrav.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...