Fratell Skrevet 27. oktober 2014 Del Skrevet 27. oktober 2014 Situasjonen min er slik at jeg nå får dagpenger fra nav, noe jeg har gjort i hele år. Får 16.000 kr netto utbetalt hver måned. Er frisk og jobbsøker men bor ute på distriktet hvor det er få jobber. Jeg har nettopp fått jobbtilbud i en liten bedrift her jeg bor frem til våren 2015, men det er en viss fare for at det ikke kommer til å være arbeid til meg alle dager i uken. Da risikerer jeg at jeg plutselig bare jobber 2 dager den ene uken og 4 dager den andre uken. Slik jeg har forstått det så mister man dagpengene automatisk hvis man jobber MER enn 50%. Jeg er avhengig av å ha minst 16.000 kr utbetalt hver måned for å betale husleie, mat og betale avdrag på et stort forbrukslån til kreditor. Hvis jeg ikke klarer å betale avdragene hver måned til kreditor ender det med at nedbetalingsplanen blir misligholdt og saken blir sendt til namsmann som deretter tar fra meg alle eiendeler av verdi og tvangstrekker kontoen min. I tillegg løper det renter på forbrukslånet hele tiden, så gjelden øker hele tiden hvis det ikke blir betalt. Så det jeg rett og slett er redd for, er at hvis jeg tar denne jobben og kun får jobbe 55%-60% så mister jeg dagpengene fullstendig og får kanskje bare utbetalt 9000-10.000 kr i måneden. Noe som vil ruinere meg økonomisk når jeg ikke kan betale avdrag som igjen resulterer i at gjelds-saken min går til namsmann. Får jeg kun 10.000 i mnd må jeg enten velge mellom å betale husleia eller avdrag, og betaler jeg ikke husleia må jeg bo på gata... Å få seg jobb er ikke barebare og her jeg bor er det svært få arbeidsplasser, har vært heldig som har fått jobbtilbud innen noe jeg vil gjøre til min karriere. Derfor kan jeg heller ikke bare flytte for å ta på meg en annen deltidsjobb for å dekke den inntekten jeg mister hvis jeg jobber 55-60% i min hovedjobb. Så da har jeg noen spørsmål: - Hvis jeg jobber 50%, hvor mye får jeg i dagpenger fra Nav? - Hvis jeg jobber 55-60%, kan NAV dekke resten slik at jeg sitter på en total lønn på 16.000 kr i mnd akkurat som før? Jeg vet at det blir å komme noen moralister og folk som hater "nav-snyltere" her og be meg skaffe meg 2 jobber for å dekke det jeg taper fra Nav, men tingen er at det fins ikke jobber her. Derfor blir valget å enten takke NEI til jobben på 55%-60% og fortsette å gå arbeidsledig mens jeg får utbetalt 16.000 kr hver mnd ELLER, så kan jeg ta jobben på 55%-60% og få dekket resten av inntekts-tapet fra nav slik at jeg får 16.000 kr totalt. Spørsmålet er om Nav er villig til det. Har NAV autorisasjon til å strekke regler og hjelpe med å få meg i arbeid 55-60% + dekke inntektstapet? Lenke til kommentar
Fratell Skrevet 28. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2014 Her er ei som er i ca. samme situasjon som meg: http://www.an.no/nyheter/article6873856.ece Man blir regelrett straffet fordi man endelig får seg arbeid.. Huff.. Lenke til kommentar
kimare Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 Har NAV autorisasjon til å strekke regler og hjelpe med å få meg i arbeid 55-60% + dekke inntektstapet? Nei. Men samtidig dekker jo dagpenene kun 62% av tapt arbeidsinntekt. Slik at dersom du jobber 60% i steden for å få 100% dagpenger skal regnestykket være noenlunde likt. Dersom du har variabel arbeidstid vil jeg anta at du i noen meldeperidoder jobber mindre enn 50%, mens du i andre perioder jobber mer enn 62%. Da vil du får avkortede dagpenger og lønn. I disse periodene vil du jo tjene mer enn dagens dagpenger. Utfordringen er da selvsagt å bygge seg opp en liten buffer til de periodene du jobber 55-60% Regnestykket baserer seg på at du får en stilling med samme lønnsnivå og stillingsandel som dagpengene er beregnet utfra. Husk å sjekke hvilken normalarbeidstid du har fått beregnet hos NAV, denne er viktig fordi det er denne NAV beregner 50% arbeid utfra ikke inntekt. Dersom du takker nei til arbeid risikerer du 8 ukers ventetid (utestengelse) fra dagpenger ved første gangs forseelse. Lenke til kommentar
Fratell Skrevet 28. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2014 Er ikke sikker på om jeg forstår helt dette her... I den nye jobben blir jeg å ha 180 kr/t. Vanlig arbeidstid for 100% fast ansatt er 40 timer per uke. Dvs. at hvis jeg jobber 60% (96 timer i måneden) så blir jeg å ha utbetalt 17280 kr før skatt. Er usikker på hva jeg skatter siden jeg har tabelltrekk men hvis jeg skatter f.eks. 28% så blir jeg å sitte igjen med 12441 kr netto utbetalt i måneden. Da har jeg frasagt meg rettighetene for dagpenger hos NAV og det ender til slutt med at jeg får problemer med namsmannen siden jeg ikke har penger til å betale avdragene med. Jobber jeg 50% får jeg 14400 kr utbetalt i mnd før skatt, som blir 10368 kr i mnd etter skatt. (Hvis jeg skatter 28%) Hvor mye får jeg dekt av NAV hvis jeg jobber 50%? 62% av hva jeg tjente gjennomsnittlig de siste 6 månedene eller?.. 0_o Jeg har ikke vært i arbeid på siden oktober ifjor, hvis det har noe å si for utregningen... Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 Er ikke sikker på om jeg forstår helt dette her... I den nye jobben blir jeg å ha 180 kr/t. Vanlig arbeidstid for 100% fast ansatt er 40 timer per uke. Dvs. at hvis jeg jobber 60% (96 timer i måneden) så blir jeg å ha utbetalt 17280 kr før skatt. Er usikker på hva jeg skatter siden jeg har tabelltrekk men hvis jeg skatter f.eks. 28% så blir jeg å sitte igjen med 12441 kr netto utbetalt i måneden. Da har jeg frasagt meg rettighetene for dagpenger hos NAV og det ender til slutt med at jeg får problemer med namsmannen siden jeg ikke har penger til å betale avdragene med. Jobber jeg 50% får jeg 14400 kr utbetalt i mnd før skatt, som blir 10368 kr i mnd etter skatt. (Hvis jeg skatter 28%) Hvor mye får jeg dekt av NAV hvis jeg jobber 50%? 62% av hva jeg tjente gjennomsnittlig de siste 6 månedene eller?.. 0_o Jeg har ikke vært i arbeid på siden oktober ifjor, hvis det har noe å si for utregningen... Her har du regnet litt feil eller forklart deg litt feil. Du sier at vanlig uke blir betalt med 40 timer(altså betalt pause) Det gir ca 174,5t pr måned((40x52)/12) Ved 60% stilling blir det 104t som igjen gir inntekt på 18702,- og at du skal skatte 28% av dette er lite sannsynlig. Ta utgangspunkt i dette, legg inn dine data hos skattevesenet og se hva din skattesats blir, da kan du ta stilling til om dette vill holde eller ikke. Men det er forkastelig at det skal svare seg å holde seg hjemme, blir oppgitt av hele greia egentlig! Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 (endret) Det er det en kamerat/tidligere kollega også opplever. Han "tjener" bedre på å ikke være i jobb fordi trygden baseres på inntekten han hadde i jobben jeg har. Blir han ansatt et sted og får lav lønn forsvinner støtten og han går ned flere tusen i mnd i inntekt og vil slite med å betale husleie og mat. Merkelig system vi har, belønner nesten folk som ikke jobber. Endret 28. oktober 2014 av Bytex Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 Merkelig system vi har, belønner nesten folk som ikke jobber. Helt enig! Det er helt tullete, men nå når det ryker så mange oljejobber kommer nok dette til å bli endret. Tenk alle som kommer fra nordsjøen til NAV og får full pupp der slik at de fleste jobbene på land betaler mindre enn NAV. Det kan jo ikke fortsette slik da. 1 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 29. oktober 2014 Del Skrevet 29. oktober 2014 Vel, Eriksson forsøker å rette opp i denne skeivheten, så vi får se. Jeg vet ikke hvilken skattetabell du har, trådstarter, men du kan finne skattetrekket ditt her: https://skort.skatteetaten.no/skd/trekk/trekk . Ellers bør du forsøke å snakke med arbeidsgiveren din og avklare en stillingsprosent. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå