Gå til innhold

Hvor kan man ta klasse CE..?

Adrax

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd google, men jeg sliter med å finne en oversikt over hvor man kan ta klasse CE. Vil helst begrense det til innenfor fylkene Nordland, Troms og Finnmark. Men helst Troms.. Kursagenten er dårlig siden det er flere trafikkskoler den ikke viser.

Kan hende det er jeg som er elendig å bruke riktige søkeord men..

Endret av Adrax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis de fremdeles opererer med internat, kan evt. også Åms Trafikkskole i Ørsta være aktuell, selv om de altså er på Søre Sunnmøre..

Addendum:

Hva med Gule Sider, for å finne trafikkskoler ?

Endret av akroev
Lenke til kommentar

Takk for svar!

Noen som vet om man er NØDT å ha yrkessjåførkurset på 140 timer? Jeg er 23 år.

For de som vet, så lurer jeg også på hvor lang tid det tar å fullføre CE. 1 måned, 2 måneder? 3 måneder?

Nei, du er ikke nødt. Du må ha det dersom du skal kjøre mot vederlag, det vil si at du har planer om å tjene penger på å kjøre lastebil/vogntog. Så hvis du skal arbeide som sjåfør på tung bil så må du altså ha yrkessjåførkurs.

Å gå fra B til CE kan ta alt fra tre uker (intensivkurs) og til alt etter hvor fort du lærer. Jeg brukte vel rundt 3 måneder på å ta klasse C, og da tok jeg det med normalt tempo. Hvis du har C fra før så antar jeg at du kan klare det på en drøy ukes tid hvis du tar teorien i forkant, og du har anledning til intensivkursing.

Lenke til kommentar

Jeg skal jo kjøre lastebil i jobben så da må jeg vel ha det yrkessjåførkurset.

Wow.. 3 måneder.. Når på året tok du klasse C og vil du si det var vanskelig stoff å lære seg?

Frykter å ta kurset nå på vinteren fordi det er snø og is på veiene. Blir fort mer å tenke på mtp. sikkerhet, dekk og kjetting når det er glatt ute. Men kanskje like greit å kaste seg ut i det verste med engang.. :s

Lenke til kommentar

Jeg tok det på vinteren/våren. Dette var før yrkessjåførkurset ble påbudt, så slapp unna det. Du kan fint klare det på mindre enn tre måneder dersom du er flink å kjøre i utgangspunktet (med det mener jeg god trafikkforståelse). Teorien er ganske grei egentlig. Er stort sett vektlagt å lære seg planlegging og lasteteori. Ellers er det også litt mer fokus på det tekniske med bilen enn hva det er på klasse B. Er helt greit, og egentlig interessant.

Jeg ville ikke tatt hensyn til når på året du lærer deg å kjøre. Selvfølgelig er du kanskje litt mer anspent i begynnelsen dersom det er glatt og snø på veien, men husk at du har med deg en erfaren instruktør. Du blir ikke kastet ut på trange og uoversiktlige veier før du er klar for det. Tar gjerne litt tid å venne seg til bredde og lengde på bilen, og ikke minst gir,men du kommer fort inn i det dersom du har interesse og kjører relativt intensivt. Jeg har ikke hengerlappen så kan ikke si stort om det, men jeg vil anta at det er først når du får hengeren på at glatten kan bli en smule mer skummel.

Lenke til kommentar

Takk! Håper på å få det sponset gjennom NAV, siden jeg er lovet arbeidsplass om jeg får klasse CE..

Det er dette jeg frykter egentlig: http://www.nordlys.no/Vogntog_fast_p__E8-5-34-16556.html

Hater å være til bry i trafikken, spesielt hvis man står med en svær semitrailer og blokkerer begge sider av veien og skaper laaaang kø. :p Også må det være et helvette hvis man begynner å skli bakover i en nedoverbakke.. Skade på hus, biler og kan til og med skade folk også.

Nå skal ikke jeg kjøre semitrailer i jobben jeg har blitt lovet, men kun lastebil siden det er snakk om anleggsarbeid. Men likevel.. gruer meg allerede :p

Endret av Adrax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...