Gå til innhold

3Dfx kort med 4 GPU


Thombr86

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gikk forresten Hercules virkelig konkurs? Jeg husker at ryktene gikk, men at dette aldri ble helt bekreftet.

 

Hvis de ble kjøpt opp av 3dfx, ville ikke da NVIDIA eie Hercules i dag?

Tror nok de gikk konkurs ja, såvidt jeg vet så var Hercules basert med hovedkvarter i Nord-Amerika et sted

 

De ble kjøpt opp av det Franske selskapet Guillemot, som videreførte merkenavnet Hercules i Europa (billig reklame) ;) og nå har de hovedkvarter og hovedmarked i Europa

Lenke til kommentar

ja stemmer det med hercules

 

btw: skjekket på http://www.pricewatch.com/ etter voodoo kort enda :)

 

http://www.enpc.com/cgi-bin/enpc/3Dfx5500BOX.html

 

"the Voodoo5 5500 AGP gives today's PC gamers the raw 3D power and premium 2D performance they crave." :mrgreen:

 

stingray kortet består vel av 2 brikker ifra rush på hver 4 mb og all 2d er av alient star eller hva det heter..

 

" AT25, AT3D AT3D is found in Hercules Stingray 128/3D. Most other Voodoo Rush based cards use the AT25 which is identical except it doesn't have the 3D stuff in it." ifra xfree.org jeg spurte de om jeg kunne bruke rush drivere til kortet men det gikk ikke så det er ikke helt den samme brikken

 

Alliance Promotion <- de som laget den..

 

........................

herc. stingray er voodoo 1 kort som er stestet

herc konk, 3dfx kjøper de.

voodoo 2 er (hercules stingray) med dual gpu ++ noe mere fancy . men på samme teknikken (brikken)

3dfx konk, nvida kjøper de

osv. osv..

Lenke til kommentar

Ja da ... såne var før og ...

Som poster over sier har ati og sapphire kommet med prototyper av to GPU.

Så personlig før i tidå hadde jeg et ati kort som het MAX med to Rage 128 Pro GPUer og 64MB DDR minne.

 

Likevel så de 4 3dfx sine gpuer hjelper lite hvis en GF2 Ultra er raskere ...

Lenke til kommentar

:nice: Tja, heh, jeg ser det er ingen som kjenner historien sin godt her :mrgreen: - derfor tar jeg en liten oppsummeringsrunde:

 

1. Voodoo1 - King of the hill - endelig fikk vi skikkelig 3D i spill

 

- men endel murret om at det kun var et 3D kort, tok opp en ekstra plass i pc'en osv vet dere - så enter;

 

2. Voodoo rush. - En redesignet 3D chip basert på Voodoo1, men som kunne kobles sammen med 2D chips fra andre produsenter på samme kort - det første (og jeg tror eneste, selv om flere var planlagt) kortet kom med Voodoo Rush og en 2D kjerne fra Alliance (som noen har vært inne på)

 

-For å gjøre en lang historie kort så var ytelsen på Rush lavere enn Voodoo1, og 2D delen stinket (Matrox var 2D kongen på denne tiden også :yes: ), og sammen med dårlige drivere fra bla.a. Hercules gjorde dette at dette (dårlige) forsøket på en 2D/3D killer gikk i glemmeboken.

 

3. Enter Voodoo2 - 3DFX gjør igjen det de er bra til og lager et dedikert 3D kort som knuser alt på ytelse, OG! man får dobbelt ytelse med å koble sammen 2 kort i SLI! (og maks oppløsning på 1024x768 - som aldri hadde vært sett i spill før :mrgreen: )

 

Nå begynner Nvidia å vise tenner. Riva 128 ble lansert og var nesten like raskt som et Voodoo2 kort, og mye billigere (og dessuten så måtte du allikevel ha et 2D kort sammen med Voodoo kortet) men billedkvaliten stinket, og de hadde nok av driverproblemer, så det store gjennombruddet kom ikke ..

 

4. 3DFX har ennå ikke gitt opp tanken på en 2D/3D kombinasjon - tross alt er det jo dumt at noen andre skal få penger for 2D delen :cool: - og lanserer Voodoo Banshee - denne gangen gjør de ikke samme feilen som sist, og produserer hele greia selv - banshee er et helt ok kort, og selger masse, men blir knust av Voodoo2 SLI, så det helt store gjennombruddet uteblir ... men 3DFX er fortsatt kongen...

 

Nå har NVidia virkelig giret opp, og lanserer TNT 2 - for første gang har de et kort som har OK billedkvalitet, forholdsvis stabile drivere og kan konkurrere med 3DFX på ytelse..

 

5. 3DFX svarer med Voodoo 3 - som går forbi Nvidia igjen, - men ikke nok, - de rekker ikke å nå kritisk masse fordi Nvidia selger i bøtter og spann, og prisen heller i deres favør..

 

(er det noen som kjenner seg igjen? - historien gjentar seg :D)

 

Nå begynner 3DFX å gå i tenkeboksen. - Kort fortalt så dannet Nvidia og 3DFX 2 leirer, 3DFX gikk for rå kraft, mens Nvidia utviklet funksjoner for "fremtidens spill". - i ettertid hadde nok 3DFX rett (flere av fremtidsfunksjonene Nvidia satset alt på ble ubrukelige før de ble tatt i bruk), men Nvidia klarte å selge sitt budskap til forbrukerne, og vel ... "perception is everything" ...

 

Når 3DFX nå i tillegg har problemer med å levere kort til markedet på grunn av at kortene deres har blitt så avaserte = utsatt for feil, og de i tillegg er fulllengde kort som tar masse plass og koster mye så er løpet kjørt, - Nvidia kjøper opp smulene og innlemmer 3DFX si utviklingsavdeling i sin egen .... (skjønt, med tanken på FX fiaskoen deres er det mulig de har kuppet hele utvklingsavdelingen nå *grin* )

 

Og når det gjelder Hercules, - vel, Joda, de gikk konkurs, og restene ble kjøpt opp av Guillemot (franske, ukjente her, men store) som nå bruker Hercules som sitt brand i Europa (dvs de gjorde, nå tror jeg nesten de bare selger gfx kort under Hercules navnet)

 

-Men dette har altså ingenting med historien over å gjøre.... :cool:

Lenke til kommentar
:nice: Tja, heh, jeg ser det er ingen som kjenner historien sin godt her :mrgreen: - derfor tar jeg en liten oppsummeringsrunde: (......)

 

Og når det gjelder Hercules, - vel, Joda, de gikk konkurs, og restene ble kjøpt opp av Guillemot (franske, ukjente her, men store) som nå bruker Hercules som sitt brand i Europa (dvs de gjorde, nå tror jeg nesten de bare selger gfx kort under Hercules navnet)

Øh, må ikke kom å si at vi ikke kjenner historien våres, når du ikke kjenner den selv engang. Vi har allerede kommet frem til at Hercules ble kjøpt opp, så litt vet vi.

 

Men en ting kan jeg si deg, Hercules selger ikke kun GFX kort, men Hercules Gametheater (lydkort), Hercules Prophetview (LCD skjerm) osv. Så ser ikke ut som om det er alle som kjenner historien sin godt her :cool:

Lenke til kommentar
Øh, må ikke kom å si at vi ikke kjenner historien våres, når du ikke kjenner den selv engang. Vi har allerede kommet frem til at Hercules ble kjøpt opp, så litt vet vi.

 

Men en ting kan jeg si deg, Hercules selger ikke kun GFX kort, men Hercules Gametheater (lydkort), Hercules Prophetview (LCD skjerm) osv. Så ser ikke ut som om det er alle som kjenner historien sin godt her :cool:

Ja dere fant ut det, men dere rotet da 3DFX inn i det :mrgreen: (lang oppi her...)

 

Ja, jeg vet selvsagt om de andre produktene - men det var grafikkort vi snakket om ikke sant :) - og Gametheatre ble solgt under guillemot navnet før de kjøpte Hercules så vidt jeg husker... :woot: (samt masse andre "Hercules" produkter)

 

Men men ... skjønner at du ikke var så interessert i historien til 3DFX da... ... jeg som fikk mimret litt å greier... :love:

 

 

 

 

 

 

 

*grin*

Lenke til kommentar
men jeg måtte bare korrigere deg litt, siden du var så ivrig på å korrigere oss :D

Bare for å presisere; Jeg mente altså ikke at de bare selger _grafikkort_ under Hercules navnet, men at de bare selger grafikkort under Hercules navnet, istedet for under Guillemot navnet (altså ; før grafikkort under hercules og guillemot navnet, nå grafikkort under bare hercules navnet)

 

*grin*

Lenke til kommentar
Nå begynner Nvidia å vise tenner. Riva 128 ble lansert og var nesten like raskt som et Voodoo2 kort, og mye billigere (og dessuten så måtte du allikevel ha et 2D kort sammen med Voodoo kortet) men billedkvaliten stinket, og de hadde nok av driverproblemer, så det store gjennombruddet kom ikke ..

Riva128 var vertfall like rask som voodoo2 kortene, hadde kortet selv men byttet ettervert til voodoo2 pga sinnsykt dårlige drivere. Tror jeg fikk mitt riva 128 kort til å funke i et par spill deriblant moto racer 1, husker enda hvor fantastisk imponert jeg ble. Og tnt2 var raskere enn voodoo3, som var det siste produktet til 3dfx som holdt mål. Ble nvidias geforce4 serie det siste de produserte som holdt mål? :yes: foreløbig vertfall

Lenke til kommentar
Riva128 var vertfall like rask som voodoo2 kortene, hadde kortet selv men byttet ettervert til voodoo2 pga sinnsykt dårlige drivere. Tror jeg fikk mitt riva 128 kort til å funke i et par spill deriblant moto racer 1, husker enda hvor fantastisk imponert jeg ble.

Vel, det kom litt an på hvilket spill du testet i :) - det var jo ikke akkurat morsomt på OpenGL spill :mrgreen: - hovedproblemet var jo som du "sier" driverne (hørte jeg clipping errors anyone? *grin*) - og at V2 SLI fortsatt banket de...

Lenke til kommentar
Gikk forresten Hercules virkelig konkurs? Jeg husker at ryktene gikk, men at dette aldri ble helt bekreftet.

Ja. (I alle fall så godt som.) Guillemot kjøpte opp restene av, og rettighetene til merkenavnet 'Hercules' for en slikk og ingenting fra et praktisk talt allerede dødt selskap. Omtrent på samme måte som Creative kjøpte Aureal, og nVidia kjøpte 3DFX. Forskjellen var at Guillemot aktivt ønsket å overta navnet Hercules for å bruke det, mens Creative ønsket å overta Aureal for å hindre at noen andre gjorde det, og nVidia lot til å være interessert i 3DFXs IP...

 

Navnet er i dag et helt annet selskap enn det det en gang var.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...